SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

KATA DIKOTA. JANJI DILAKSANA. RAKYAT DIDAHULUKAN.

Posted by Anonymous Tuesday, July 5, 2011

Fasa pertama 42,000 unit rumah


Najib Tun Razak memasukkan kad pintar sebagai gimik pelancaran Program Perumahan 1Malaysia sambil disaksikan oleh Nor Mohamed Yakcop dan Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin di Putrajaya, semalam. - bernama


PUTRAJAYA 4 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan projek perintis Program Perumahan 1Malaysia (PR1MA) di Presint 11 di sini membabitkan pembinaan 560 unit pangsapuri yang akan dijual dengan harga bermula RM120,000 seunit.
Sebanyak 20 lokasi strategik di Lembah Klang termasuk di kawasan seluas 3.04 hektar di Presint 11 tersebut dikenal pasti di bawah fasa pertama PR1MA yang menyaksikan 42,000 unit rumah dibina.
Rumah-rumah pada kadar harga diskaun sekitar RM150,000 hingga RM300,000 itu akan dijual pada harga yang sama untuk bumiputera dan bukan bumiputera.
Menurut Perdana Menteri, pemohon rumah PR1MA boleh mendapat pinjaman sehingga 105 peratus untuk menampung kos insurans dan yuran guaman dengan tempoh bayaran sehingga 30 tahun.
Kata beliau, PR1MA ditujukan khusus kepada warganegara yang berpendapatan sederhana dengan gaji bulanan tidak melebihi RM6,000 tanpa mengira mereka bekerja dengan kerajaan, swasta atau bekerja sendiri.
''Saya juga ingin mengumumkan bahawa duti setem akan dikecualikan bagi pembeli rumah di bawah PR1MA.
''Keluasan setiap unit rumah PR1MA adalah antara 800 hingga 1,400 kaki per segi dengan tiga bilik tidur dan dua bilik air. Pembeli boleh memilih untuk menggunakan sebahagian daripada wang caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja atau mendapat nilai pinjaman lebih tinggi daripada institusi kewangan untuk beli rumah.
"Pemohon adalah pembeli kali pertama bagi skim PR1MA dan perlu mendiami rumah tersebut, pembeli tidak dibenarkan menjual rumah tersebut dalam tempoh 10 tahun bagi mengelakkan aktiviti spekulasi," katanya ketika berucap melancarkan PR1MA di sini hari ini.
Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dan Menteri Wilayah Persekutuan dan kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.
Najib berkata, Perbadanan PR1MA yang berperanan untuk merancang dan menyelaras pembinaan PR1MA serta membuat pengagihan rumah akan ditubuhkan selepas satu akta khas mengenainya diluluskan pada sesi Parlimen seterusnya.
''Program PR1MA ini akan dilaksanakan melalui kaedah usahasama awam swasta dan kerajaan bersedia mempertimbangkan bantuan kepada pemaju-pemaju yang terlibat dari segi penyediaan tanah dan dana mudah cara bagi memastikan rumah dapat ditawarkan pada harga yang ditetapkan kerajaan.
''Untuk projek di Presint 11, kerajaan bersetuju memberi dana mudah cara sebanyak RM9 juta kepada Putrajaya Holdings. Saya tegaskan kepada pemaju bahawa rakyat mesti diberi peluang seluas-luasnya untuk membeli rumah.
''Kerajaan juga akan membantu pemaju mendapatkan laluan hijau bagi mempercepatkan kelulusan pemajuan perumahan daripada pihak berkuasa berkenaan," katanya.
Mengenai projek perintis yang dilancarkan di Presint 11 Putrajaya pada hari ini, Perdana Menteri berkata:
"Ia terdiri dari rumah-rumah yang berkeluasan 1,006 kaki persegi dan 815 kaki persegi dan projek perumahan ini dilengkapi dengan dewan serba guna, taska, tadika, surau, lot perniagaan dan kedai."
Dalam pada itu, Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU), Datuk Noriyah Ahmad berkata, rakyat yang berminat membeli rumah PR1MA dijangka boleh berdaftar menjelang awal tahun depan selepas Perbadanan PR1MA ditubuhkan.
''Harga jualan adalah sama untuk kumpulan bumiputera dan bukan bumiputera kerana ia dijual pada kadar diskaun.
''Kerajaan masih meneliti mekanisme pelaksanaannya, kita akan melihat pendekatan yang digunakan di negara lain seperti Hong Kong dan Singapura," katanya.

0 Responses to KATA DIKOTA. JANJI DILAKSANA. RAKYAT DIDAHULUKAN.

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ