SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA








UMNO cawangan Tunas Baru tentunya bertuah bilamana YB Senator Mejar General(B) Dato' Jamil Khir Baharom telah sah menjadi ahli cawangan berkenaan seperti yang diumukan dalam satu majlis anjuran Biro Penerangan Bahagian UMNO Jerai pada 15hb November 2009 yang lalu.

Pada majlis itu dimana YB Senator adalah Tetamu Khas telah sudi merasmikankannya. Ketika menyampaikan ucapan, Datuk Suhaimi, Ketua UMNO Bahagian Jerai telah mengumumkan sendiri mengenai taraf keahlian YB Senator dan pengumuman itu mendapat tepukan gemuruh dari ahli-ahli UMNO yang hadir. Dalam ucapan Datuk Ketua Bahaggian berharap adu-domba yang mengatakan bahawa beliau menjadi penghalang kepulangan YB Senator keJerai terjawab dengan sendiri. Tohmahan ini sengaja ditimbulkan hanya kerana hendak melihat UMNO Jerai yang kini mendapat sokongan padu ahli akar-umbi dan cawangan-cawangan dalam UMNO Bahagian Jerai kelihatan goyah pada mata pihak luar sedangkan usaha kepimpinan BahagianUMNO Jerai yang bersungguh-sungguh ingin melihat perpaduan kembali terjalin sentiasa berterusan.

Melalui ucapan itu Datuk Suhaimi menjelaskan bahawa setelah peringkat pertama rancangan beliau telah melebihi 80% berjaya diatasi seperti dalam usul dan permintaan cawangan-cawangan, pada peringkat seterusnya beliau akan lebih banyak menumpukan urusan beliau dipejabat UMNO Bahagian sepertimana yang diharapkan oleh kebanyakan alhi-ahli dicawangan. Beliau berjanji sekiranya tidak mengikuti misi kerajaan Malaysia keluar negara, setiap hujung minggu akan beliau usahakan untuk berada diPejabat Bahagian UMNO Jerai bagi menemui rakyat Parlimen Jerai yang ingin menemui pemimpin mereka.

Sementara itu YB Senator mengucapkan rasa syukur kerana dapat kembali berbakti kepada watan seperti yang beliau impi-impikan selama ini dan lebih bermakna lagi kerana dapat bergandingan dengan Datuk Suhaimi dan kepimpinan Bahagian UMNO yang lain termasuklah Tuanh Haji Fadillah Ali sebagai Timbalan Ketua Bahagian serta saudara Ahmad Ikmal Ismail, naib Ketua Bahagian serta sayap-sayap Bahagian yang lain.

Jika diturut urutan legislatif, selepas Mahkamah Rayuan(MR) menolak rayuan oleh UMNO untuk kekal dikerusi DUN Kota Si Puteh, maka Mahkamah Persekutuan(MP) pula akan menjadi pentas terakhir. Namun ada kawan-kawan bagitau, kalau mahkamah rayuan tolak, kemungkinan besar MP akan mengekalkan keputusan oleh MR dan UMNO kena bersedia untuk menghadapai PRK di Kota Si Puteh. SPR akan mengadakan satu PRK mengikut kuasa yang telah diperundangkan kepada mereka.

Dalam keadaan ini, mahu tidak mahu UMNO Kedah kena hentikan sekejap 'perang dingin' mereka dan perlu bersatu hati, bersatu kata, bersatu kepala untuk menghadapi PRK yang begitu penting sekali. UMNO KEDAH kena pulih sendiri. Tiada tangan luar yang dapat memulihkannya. Usaha sendiri sahaja yang dapat memulihkan keadaan. Nak harap pembangkang, tok guru depa hanya ajaq satu doa sahaja, iaitu, "Semoga cepat mampos parti UMNO ni". Depa lama dah dok susun doa talkin untuk UMNO dan dah hapai sangat.... Semoga Allah simpangkan doa ni dan halakanlah ia kemana sahaja arah yang Dia mahu tujukan.

Seronok aku lihat komen-komen dalam blog depakata mengenai UMNO Kedah. Hampir kesemua yang komen adalah orang-orang(ahli dan non partisan)yang sayangkan UMNO dan mahukan UMNO Kedah pulih. Aku percaya untuk menggerakkan jentera perhubungan UMNO Negeri Kedah bukanlah satu masaalah besar. Mereka tentunya telah bersedia, kerana masing-masing amat berpengalaman. Kepelbagaian pengalaman mereka memungkinkan satu jentera padu setiapkali adanya PRK.

Malangnya kepelbagaian pengalaman mereka jugalah mencetuskan kepelbagian masaalah bila dah duduk sesama sendiri. Ibarat dah tak dak kepala musuh nak diluku, pakat dok luku kepala kawan-kawan sendiri.

Ada komen-komen yang baru, ada juga komen yang lama dan ada juga dok ulang-ulang komen yang sama setiap kali bagi komen. Mana tak ulang, pasai tak nampakpun perubahan puak-puak kaki luku sesama sendiri. Dan nama-nama popular setiap kali golongan marhien bersidang baik dimaya, mahupun dikedai kopi dua nama yang menjadi notorious ikon, ialah Det Khalid dan Joe Barrom(maaf cakap, walau mereka ini ada gelaran Dato', tetapi rata-rata berat mulut untuk mendato' kan mereka). Hangin sunggoh na hangpa kat depa(akupun.....)

Tetapi beberapa kerat sahaja yang komen tu 'datang' bersama jalan penyelesaian. Umpamanya
mfa@anon yang mencadangkan ditubuhkan satujawatankuasa pemulihan yg terdiri drp pemimpin senior2 umno yg boleh diketuai oleh TDM dan detail-detailnya. Tetapi dalam ramai-ramai terselit juga pemberi komen dari pihak pembangkang macam anon 2.54pm...

Dan terdapat juga komen-komen yang menonjolkan masaalah bahagian seperti Poko Sena, Padang Serai dan Kubang Pasu. Ini bukan bermakna Bahagian-bahagian lain tidak bermasaalah. Tetap ada masaalah, kerana selagi ianya bernama parti politik, selagi itulah berlaku perebutan kuasa. Tambah-tambah sekiranya paeri itu menguasai kerajaan. Kalau PIS selama ini dinampakkan kepada alhi bahawa tiada siapa pemimpinnya hendak berebutkan jawatan, tetapi kini setelah sekian lama memerintah Kelantan, dan kini dapat pula semementara ini memerintah Kedah dan menjadi sebahagian dari Kerajaan Negeri seperti diPerak(walau sat saja) dan diSelangor walau sekadar nasi tambah, tetapi kocakan yang dihadapi mereka, bukan lagi kocakan didalam cawan ayaq suam, tetapi kocakan mereka sudah menjadi gelombang ganas dilautan politik yang tak bertepi.

DiBahagian aku sendiripun tak pernah sepi dari adu domba oleh juak-juak pemimpin yang mereka pakat sokong walaupun keadaan kini nampak agak reda sikit bila YB Senator Mejar General(B) Dato' Jamil Khir Baharom secara resmi telah menjadi ahli disalah satu cawangan dalam DUN Guar Chempedak dan bersetuju untuk duduk dalam saf kepimpinan Bahagian. Harapan aku agar dia berupaya mencantumkan kembali bulu ayam yang carik selama ini. Dan yang dok bermimpi nak teruskan acara goyang-menggoyang diJerai. Carilah mimpi lain yang lebih menyeronokkan macam mimpi......alamak basah.....

Dan kalau dengan bersamanya beliau dengan saf kepimpinan UMNO Bahagian Jerai serta usaha Ketua Bahagian untuk menyatukan balik UMNO Jerai belum lagi berhasil dan insyaAllah akan berhasil, maka janganlah dipersalahkan parti, kerana individu yang gemar beradu-domba seperti itu umpama kuda yang ditarik kegigi sungai untuk menghilang dahaga, tetapi dek kerana dahagi dalam keegoan, maka biarlah individu ini dahaga selama mana yang dia mahu. Anak buah dah semakin kembali bersama UMNO Bahagian......

Berbalik kepada masaalah kepimpinan Perhubungan UMNO Negeri Kedah dan sikap warlord Ketua-Ketua Bahagian tertentu, diharap ahli-ahli berbaliklah kepada perlembagaan parti. Ahli-ahli berhak mengadakan EGM seperti yang dibuat oleh MCA atau mengadakan referendum dibahagian masing-masing untuk menyuarakan kemahuan yang sama, atau kalau boleh sabaq tunggu sehingga diadakan mesyuarat pemilihan Bahagian yang akan datang. Yang mana banyak suara yang memilih yang itulah yang memimpin, yang mana dah memimpin, perlulah diberi sokongan. Dan sokonglah secara rasional......

**Kalau EGM perlukan peruntukan, referendum tak perlu kot? Atau mungkin hanya peruntukan kecil tetapi impak besaq!

1. AKU DAPAT MAKLUMAT, SEMASA DIPARLIMEN SALAH SEORANG AHLI PARLIMEN PIS YANG KUAT KAREKTORNYA TELAH MELIGAN DATUK MUKHRIZ TUN MAHATHIR UNTUK MENYAMPAIKAN HASRAT AGAR TIDAK BERTANDING SEBAGAI CALON DUN KOTA SI PUTEH.......AIK!!! SIKAP KIASU DAP DAH DIKUNYAH LALU MENJADI DAGING PARTI PIS PULAK, MALAH KEMUNGKINAN MENJADI ULTRA KIASU MUNGKIN????

2. BENARKAH TIMBALAN PRESIDEN PIS KINI BERADA DIICU? HOSPITAL MANA DIA DIMASUKKAN? HOSPITAL KERAJAAN YANG ZALIMKAH?


Baru sebentar tadi terima maklumat mahkamah membuat keputusan untuk membatalkan keanggotaan ADUN Kota Siputeh. Dato' Abu Hassan(ADUN BN) dan mengekalkan keputusan kekosongan terhadap DUN tersebut. SPR diarahkan unttuk mengumumkan satu PRK dalam temph 60 hari dari tarikh keputusan mahkamah.

Sebagai rakyat Malaysia yang menjunjung dan mematuhi undang-undang dan perlembagaan, aku terima dan yang pasti aku akan turun bersama-sama jentera UMNO/BN untuk sama-sama berusaha membantu untuk kejayaan!!!

Berita ini digagau disini.

Kerana kekangan masa dan dah lama tak update bloh ni, aku sambung balik siri seciput(snippet) aku utk kali yg ke 9. Aku ambil kisah-kisah ringkas 7 hari yg lepas.

1. Blog Isu Dunia Melayu berehat utk masa yang lama. Blog yang agak neutral bagi aku.

2. Majoriti Rakyat marah kepada nameweak kuku(nak kena cakaq anjin ni) kerana selepas mempersendakan kedaulatan Negara kini dia terus dengan dakwah persendaan terhadap Bangsa Majoriti diMalaysia melalui clip videonya yang aku tidak akan linkkan hanya utk mempopularkan anjin ni. Hishamudin mungkin boleh bertindak tegas sehingga tahap memberi AMARAN sahaja kepada anjin yang dah dilepaskan dari jepitan ini.


3. Blog pembangkang cuba ketengahkan isu rombakan kabinet. JANGANLAH DOK SIBUK DENGAN URUSAN DATO SERI NAJIB. Jika rombakan itu boleh memperkukuhkan pengurusan dan performance kabinet beliau, maka aku mengalu-alukannya. Stabil kabinet, stabillah negara. Takkan nak dibiarkan anai-anai half pass six mereputkan kabinet dia pula? Tu yang LIABILITY TERBESAQ tu pun kena di'bleach out' juga.....permudahkan situasi ini supaya majoriti ahli-ahli akar-umbi dapat menarik nafas lega dan memberi tumpuanb unttuk memperkukuhkan parti dari bawah.

4. He he he....jom pakat gelak sakan ramai-ramai!!! KITA GELAK DULU! PIS nak buat kempen ni (malas aku nak tulis penuh...geleman). Dah hangpa songlap dana tu dulu sampai la nipun akaun dia ntah betul ntah tidak, hanya setakat nak jana perhatian baru melalui kaedah basi!

5. Dari bolg ini depa dok kalut pasal UMNO Kedah. Ya memang UMNO Kedah kalut! Kalut sungguh, tapi bukan kalut pasai itu ini setakat dimulut, tetapi kalut dengan banyak aktiviti-aktivit yang rangka dan telah, sedang dan akan berjalan sehingga akhir tahun. manakala aktiviti untuk tahun 2010 pun aku dengar sudah siap dirangka drafnya! Pasai aku setuju yang ni aku tak setuju yang tu mana boleh elak....UMNO parti demokrasi bukan macam PIS, parti demo kasi, ambo tok seh bui....atau PKR yang hanya ada DEMO, tetapi bukan DEMOkrasi sebaliknya DEMOnstrasi.

6. Dari blog ini Aku suka dengan komen ini:

DR 1221 said...

salam
di bumi bertuah ini kita dapat melakukan amal ibadat tanpa sekatan, saudara sampai ke seberang untuk menderma, ini menunjukkan barakahnya malaysia. kita mungkin tidak dapat menikmati semua ini sekiranya berada di mana2 negara dewasa ini lebih2 lagi ketika di mana zaman jahiliah, beribadat akan diseksa, itupun saudara masih menggambarkan golongan yg saudara tidak berkenan sebagai musuh yg perlu ditentang ?
jika itulah pendirian saudara, sekali saudara menentang, 1000X ana menghentam. negara ini kita jaga baik2 dari anasir2 jahat yg bakal merosakkan kepincangan hidup kita dan menghanyutkan segala apa yg telah dimiliki kini sehingga kita berada di level yg selesa sebagaimana yg saudara rasai kini.

**Ramai dari kita dialpakan oleh pemimipin pembangkang seolah-olah Kerajaan Barissan nasional sangat kejam. Namun jika dilihat komen diatas, maka seluruh majoriti rakyat wajar bangun dari mimpi yang sengaja di tiupkan dalam minda politik rakyat agar bangun dan meninggalkan budaya politik tipuan mereka.

7. Blog ni cerita PASAI MASUK MASJID. Ya....masuk masjid pasai nak lawat, nak raikan majlis, nak ujudkan kemesraan dan perpaduan tak pa. nak 'cenvert' ke Islampun takpa.....tapi yang Xavier tu masuk masjid buat apa kalau bukan tujuan berpolitik???Hebat kalau bab-bab nak rasionalkan tindakan pemimpin hangpa na? Belajaq saja tinggi, tapi politik tahap sampah!

8. Blog ini boleh diletak dalam kategori stok untuk maklumat ilmiah. Tetapi satu sahaja yang dia tak tahu yang nyawa politik de fuck too dah dipenghujung. Majoriti rakyat sudah dapat mencium bau tengik politik busuk beliau apabila mencanangkan serangan pusingan kedua terhadap Perdana Menteri, Dato' Seri najib Tun Razak, kerana sedang majoriti rakyat meletakkanb harapan agar DSNTR dapat membawa negara kembali kukuh dalam ekonomi, politik kembali stabil dan rakyat kembali berpadu, dia dok nak serang semua sudut bagi kacau bilau seperti zaman kerajaan 3 beranak.. Sori beb...ini kerajaan 1Malaysia....kali ni sapa yang tido hah?

9. Ku suka juga artikel dari blog remaja ini. Tapi bolehkah dia berkolabrasikan pandangan dia dalam hawa politik? Apakah rasional yang dia beri dalam situasi sosial bolegh diadaptasi dalam amalan politiknya?

10. Ada politik tapis pulak....setakat beri andaian sahaja, tetapi tak tahu nak bagi penyelesaian...Ingat senang nak tapis? Kalau awal-awal sapapun tak tau perangai sebenar, tetapi dah lama baru terlondeh segala perangai buruk...macam Eli Wong, macam Ron Liu, macam Tiga Rasa, macam Gondolakrishnan, bla, bla, bla.....

11. Antara blog yang pemiliknya bekerja dengan kerajaan tetapi menyokong pembangkang. Hai....cikgu, cikgu.....apa lagi yang hangpa mau???


Cukuplah dulu.....

Senior Minister Mahathir? – The Malaysian Insider

NOV 17 – This just in. Risda chairman Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik today suggested Tun Dr Mahathir Mohamad be given the post of Senior Minister in Datuk Seri Najib Tun Razak’s cabinet.

The former Malacca chief minister said Dr Mahathir’s wide experience as prime minister for 22 years – the era of various development projects to strengthen the economy – should be harnessed to help the progress of Malaysia and other Islamic countries.

The rest was a crap from this rubbish virtual tabloid!



I believed that majority of Malaysian who are with Barisan Nasional Government policies will agree if Tun Dr mahathir sit for this post. I certainly will. Besides his tiny weakness, nobody can deny his big contribution for Malaysia, Malaysian, Asean and third world countries as well.

TOWARDS 2020!



Keratan penuh yang aku ambil dari blog Mr Bean pembangkang:

Jumaat, 2009 November 13

1Malaysia: Lagi bukti rakyat diperbodohkan(OLEH PEMBANGKANG)

Oleh : Angkasanuri


Selama ini rakyat miskin pastinya merasa sedikit lega kerana pengumuman Skim Baucar Subsidi Beras (SUBUR) seperti yang diumumkan oleh Kerajaan 1Malaysia. Maka bermacam-macam pujian bahawa ini bukti kerajaan mengutamakan dan mendahulukan rakyat.

Tetapi semua itu rupa-rupanya hanya retorik dan satu lagi agenda membodohkan rakyat. Tembelang itu pecah apabila wakil Rakyat Pas Titiwangsa Dr. Lo'Lo Ghazali mempertikaikan keperluan mendapatkan tanda tangan Ketua Bahagian Umno dalam borang SUBUR.

Pendedahan ini menyebabkan berlaku perang mulut di antara Datuk Noh Omar Kementerian yang bertanggungjawab program Subur dengan wakil dari Pakatan Rakyat di Dewan Rakyat hari ini.

Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) turut mempertikaikan syarat berkenaan dengan bangun menunjukkan borang dan mendakwa di kawasan Taiping, permohonan baucer Subur hanya akan diluluskan kepada orang Umno sahaja.

Apakah Umno sudah terlalu mabuk kuasa atau takut hilang kuasa dan sokongan rakyat sehingga terpaksa guna kaedah ini untuk memaksa rakyat menyokong mereka? Apakah Umno tak tahu nak beza duit kerajaan daripada pembayar cukai dengan duit Umno?

Awal-awal lagi saya menjangkakan bahawa idea 1Malaysia cuma retorik dan idea terdesak untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada Umno@BN. Lihatlah apa yang Datuk seri Najib beritahu pada Cuepacs bila kerajaan tak nak beri bonus. Ekonomi gawat, kerajaan perlu berjimat cermat...Untuk berbilion ringgit untuk Pasukan Formula 1Malaysia ada pulak duit...Oh ya lupa...1Malaysia....Rakyat didahulukan....

**************************************************************************************
Kerajaan 1Malaysia: Kerajaan Barisan Nasional Kupon SUBUR: Ilham kerajaan 1Malaysia=Kerajaan Barisan Nasional Gila Kuasa? Tidak!!!! Mengekalkan Kuasa?=YA! Rakyat yang menyokong wajar menerima kupon SUBUR Pembangkang? HOI! TAK MALU KA???DAH TAHU MEMANG KERAJAAN LA NI KERAJAAN BARISAN NASIONAL, TAKKAN NAK SOROK BENDA BAIK YANG KERAJAAN BARISAN NASIONAL BUAT? Bangkang=tidak mahu. Tidak mahu Barisan Nasional = tidak mahu SUBUR. So..pembangkang dok hingaq apa? hangpa atoq la subsidi kepala lembu ka, subsidi arak ka waima subsidi beras sekalipun kat penyokong hangpa kalau dah kata tak mau SUBUR!!! RAKYAT YANG MAHU SUBUR BERERTI RAKYAT YANG MENYOKONG DASAR DAN BANTUAN KERJAAN BARISAN NASIONAL....Tak payah berselindung lagi..... BONUS? Kakitangan Awam sepatutnya bersama-sama dengan kerajaan untuk membantu rakyat yang kini semakin ramai kembali menyokong kerajaan Barisan Nasional. SUBUR adalah sebahagian kecil pengorbanan kakitangan awam untuk sumbangan besar kepada rakyat jelata yang kini telah kembali menyokong dasar-dasar mesra rakyat. SUBUR bukan retorik, tetapi adalah realiti dari kerajaan untuk mengurangkan beban rakyat yang semakin ramai kemblai menyokong Kerjaan Barisan Nasional. Yang beretorik ialah pembangkang. Mereka akan terus menyalakkan bangkangan.... DAN AMAT WAJAR BARISAN NASIONAL SEBAGAI SEBUAH KERAJAAN MENDEDAHKAN SEJELAS-JELASNYA KERJA-KERJA MEMBANTU RAKYAT. TIDAK NANTI, DEPA PULA YANG DOK AMBIL KREDIT KATA PARTI KARAT DEPA YANG USAHA.....






Walaupn nampak seperti tak dak teloq ketika berhadapan dengan Saiful, bila berhadapan dengan H2N1, tiba-tiba telog yang terseghot kedalam kembali turun kekerandut......


Dan sudah tentu LKS serta konco-konco mereka mengangkat kedua-dua ibujari ketika mendengar kata-kata dari mereka yang mendapat peluang untuk bergaya dihadapan mikropon diatas pentas bahawa PAS perlu mengukuhkan ikatan sesama PR walaupun salah seorang jurucakap mengulangi kata-kata Haji Hadi mengenai mati menentang UMNO adalah syahid lalu disambut dengan "TAKEBEER".

BILA LAGI NAK MASUK GELANGGANG???


Pada malam ini, seluruh negara Thailand dan dimana sahaja masyarakat Siam tinggal akan diadakan pesta tahunan ini. Pada tahun ini Pesta berkenaan akan di adakan diWat Siam Kamgpung Begia Sik(Peringkat negeri Kedah dan dimaklumkan akan dirasmikan oleh Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim yang memegang portfolio Menteri di Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan.

Acara akan diadakan pada sebelah malam. Silalah datang beramai-ramai sebagai lambang perpaduan seluruh rakyat Malaysia.

**Sedikit latarbelakang berkenaan LOY KRATHONG yang dipetik dari pekemas:

Hari ini merupakan hari sambutan Pesta Loy Krathong 2009 bagi masyarakat Siam seluruh dunia termasuk masyarakat Siam di Malaysia.

Saya ambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Pesta Loy Krathong kepada semua masyarakat Siam di seluruh negara. Semoga perayaan tahun ini kita semua diberkati.

Jemputlah hadir beramai-ramai ke Wat Thepsuwannaram, Kg. Wat Padang Peliang, Pendang, Kedah pada malam ini. Anda akan terhibur dengan persembahan band daripada kumpulan para remaja Siam..

Krathong disediakan oleh pihak penganjur dengan harga RM10.00 / satu krathong. Pembelian setiap Krathong akan diberi 2 tiket cabutan bertuah. Hadiah agak lumayan. Hasil yang diperolehi akan digunakan untuk pembangunan Sekolah Bahasa Thai Wat Thepsuwannaram.

Jangan lepaskan peluang ini, datanglah beramai-ramai. Pesta Loy Krathong hanya sekali dalam setahun iaitu pada Wan Phen Dean Sip Song bersamaan 2 November 2009 pada tahun ini. Penganjuran pada hari lain adalah bertujuan untuk mencari keuntungan bukannya untuk memelihara keunikan kebudayaan kita.

Asal-usul Pesta Loy Krathong

Walaupun Loy Krathong hanya tradisi yang tak ada kaitan dengan agama secara langsung, tapi masyarakat Siam lazimnya akan berkumpul di wat pada malam "wan phen dean sip song" sebelum ke sungai untuk menghanyutkan krathong.

Sesetengah wat menganjurkan Pesta Loy Krathong secara besar-besaran. Meriah sekali. Kita patut berbangga kerana dapat mempertahankan tradisi ini sehingga ke hari ini.

Orang Siam mempunyai beberapa versi tentang asal-usul Loy Krathog tapi yang diterima secara meluas ialah versi Sukhothai. Pesta Loy Krathong telah diadakan sejak beratus-ratus tahun dahulu sejak zaman Sukhothai. Pada malam bulan purnama iaitu Wan Pen Dean Sip Song, Nang Nopphamar iaitu gundik Raja (Phra Ruang) telah mencipta Krathong dan dihanyutkan (Loy) ke dalam sungai berhampiran istana. Bila diketahui raja tentang keunikannya maka raja telah mengistiharkan Pesta Loy Krathong sebagai satu pesta kebudayaan masyarakat Siam dan dianjurkan sehingga ke hari ini.

Begitu juga dengan kepercayaan tentang Loy Krathong. Orang tua-tua minta kita potong kuku untuk dihanyutkan bersama krathong, kata mereka untuk buang sial. Ada juga yang percaya bahawa Loy Krathong untuk menyembah bekas tapak kaki Buddha dan ada yang mengatakan untuk "berterima kasih" kepada Dewi Gangga / Dewi Air (Phra Mea Kongkha). Bagi pasangan bercinta, Loy Krathong ada makna tersendiri. Mereka akan berdoa agar cinta mereka direstui.

Biar apapun kepercayaannya, kita wajib mempertahankan tradisi ini untuk diwarisi ke generasi akan datang.

Namun, sejak kebelakangan ini ada beberapa pihak telah menganjurkan Hari Loy Krathong bukan pada Wan Phen Dean Sip Song. Alasannya hendak mencari keuntungan tetapi tindakan tersebut telah mencemarkan keunikan kebudayaan kita sendiri.

Tadi aku terima SMS dari Izham Din, naib Ketua Pemuda UMNO cawangan Guaq yang difowardkan dari Ketua Bahagian UMNO Jerai, Dato' Suhaimi Abdullah yang baru selesai mesyuarat dengan Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah memaklumkan bahawa Parlimen Jerai telah dipilih sebagai tuan rumah majlis berkenaan atas faktor cuaca.

Selepas itu aku cuba mendapatkan pengesahan dari UMNO Negeri dan memang benar bahawa Jerai menjadi Vanue baru.

Posted by Detguaq Thursday, November 5, 2009


Diharap blogger-blogger Kedah yang pro-UMNO/BN akan CnP logo BN MENANG KEDAH SENANG yang terdapat disebelah kanan atas blog ini untuk ditampalkan kepada blog masing-masing sebagai tanda menyokong usaha untuk mengembalikan Kedah kepada UMNO/BN.

Sementara itu satu majlis pelancaran secara resmi GERAKAN 1MALAYSIA Peringkat Negeri Kedah dengan tema BN MENANG KEDAH SENANG akan diadakan pada:

HARI: KHAMIS
TARIKH: 12hb NOV 2009
JAM: 2.30 PETANG
LOKASI: PADANG SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA YAN, TITI SERONG
PERASMIAN AKAN DILAKUKAN OLEH:
TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN
TIMBALAN PRESIDEN UMNO
(TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA)


Seluruh rakyat Malaysia adalah dialu-alukan untuk datang beramai-ramai bagi memeriahkan lagi majlis perlancaran berkenaan yang diadakan secara terbuka.

**Sebahagian dari teks SMS berkenaan:

Salam...saya baru habis mesyuarat UMNO Negeri..oleh kerana kekerapan hujan diNegeri kedah dan banjir kecil berlaku diKuala Kedah maka lawatan Timbalan Perdana Menteri keKedah telah dipindahkan keJerai..saya mencadangkan ianya diadakan diSek Agama Yan, Titi Serong...Majlis tersebut ialah pd 12hb(2.30 ptg)KHAMIS ini....

Salam dan Terima kasih dpd Mohd Suhaimi Abdullah, Ketua Bahagian UMNO Jerai, 012-2**8*28.
s.k. YB DATO S/ PERHUBUNGAN UMNO NEGERI.

***SMS pengesahan:

Yup, ke sek agama yan. Pdg sekolah seri pantai boleh buat pesta air.

Malam tadi, pada pukul 9.00 Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Tun Razak telah melancarkan Subsidi Beras Untuk Rakyat sebagai saluran untuk rakyat mudah mendapatkan beras bergred 15.

Keperihatinan Kerajaan dibawah kepimpinan beliau untuk membantu rakyat diharap dapat benar-benar membuka mata seluruh rakyat Malaysia akan kesungguhan beliau dalam mengutamakan kebajikan rakyat disamping meneruskan usaha-usaha pembangunan negara.

Sudah tentunya dipihak pemimpin parti pembangkang melihat usaha ini dari sudut negatif, dan akan terus mencipta isu bagi memperlihatkan seolah-olah ada kelemahan terhadap apa sahaja usaha baik oleh Kerajaan BN dibawah kepimipnan Dato' Seri Najib.


Kenderaan yang berumur lebih dari 15 tahun tidak wajib diperiksa oleh PUSPAKOM pada waktu ini sehingga Kementerian Pengangkutan Awam merangka DASAR TEMPOH JANGKA HAYAT KENDERAAN. Pengumuman Dasar Automotif Negara tidak langsung menyatakan bahawa kenderaan-kenderaan tersebutwajib diperiksa mulai 1/1/2010.

DASAR TEMPOH JANGKA HAYAT KENDERAANhanya akan diluluskansetelah mendapat pandangansemua pihak termasuk NGO seperti Persatuan Pengguna. Oleh itu rakyat tidak perlu khuatir. Kepentingan rakyat sentiasa didahulukan. Info diterima dari Datuk Mukhriz Tun Mahathir, Timbalan Menteri Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia


Diharap blogger-blogger Kedah yang pro-UMNO/BN akan CnP logo BN MENANG KEDAH SENANG yang terdapat disebelah kanan atas blog ini untuk ditampalkan kepada blog masing-masing sebagai tanda menyokong usaha untuk mengembalikan Kedah kepada UMNO/BN.

Sementara itu satu majlis pelancaran secara resmi GERAKAN 1MALAYSIA Peringkat Negeri Kedah dengan tema BN MENANG KEDAH SENANG akan diadakan pada:

HARI: KHAMIS TARIKH: 12hb NOV 2009 JAM: 4.00 PETANG LOKASI: PADANG SEKOLAH KEBANGSAAN SERI PANTAI KUALA KEDAH

PERASMIAN AKAN DILAKUKAN OLEH:
TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN
TIMBALAN PRESIDEN UMNO
(TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA)


Seluruh rakyat Kedah adalah dialu-alukan untuk datang beramai-ramai bagi memeriahkan lagi majlis perlancaran berkenaan yang diadakan secara terbuka.

Akhirnya ujud juga blog PemudaUMNO jerai setelah aku tunggu-tunggu kesekian lamanya.... Tetapi bak daun dipohon, kehadiran blog Pemuda rupanya bagai mengganti blog Puteri UMNO Jerai yang layu tak berbaja lebih dari tiga bulan selepas dipersembahkan kedunia maya.

Umpama patah tumbuh hilang berganti, aku harap blog Pemuda akan sentiasa diisi dengan maklumat-maklumat yang boleh membantu UMNO BAHAGIAN JERAI terutamanya dan UMNO Malaysia khasnya sebagai menyokong dan mendokong wawasan 1Malaysia ilham dari DSNTR, PM kita.

Blog ini bibangunkan pada bulan 26hb Ogos 2009, sempena menyahut bulan kemerdekaan dengan posting sulungnya berkenaan PRK Permatang Pauh.

Cuma aku nak komen pasal blog title, lebih releven jika title blog ditukar dari PEMUDA PEMBELA BANGSA DAN AGAMA kepada PEMUDA UMNO JERAI dan jadikan PEMUDA PEMBELA BANGSA DAN AGAMA sebagai tagline, supaya bila digoogle nanti akan lebih mudah dikesan oleh injin pencari.....

Tahniah kepada NKPBUJ, Mat Jun kerana anugerah yang diterima......

**Hmmm....nak komen lebih-lebih nanti kena penumbuk pulak........he he he.......



Beberapa hari lepas, aku berada diKuala Lumpur atas urusan kerja. Namun aku sempat singgah sebentar dikawasan Masjid India, kawasan dimana Melayu berniaga secara pasar lambak yang hampir sama konsepnya dengan Petaling Street. Dalam ramai-ramai peniaga tidak satupun yang menarik hati aku kecuali dengan seorang hamba Allah yang bernama Abdul Halim Bustaman.

Aku terus tertarik dengan cara beliau memasarkan produk beliau walaupun penampilannya akan secara spontan dianggap "tidak betul" atau "tidak berapa betul" atau "betul ke ni?". Aku telah lama mendidik diri aku agar tidak terus berkonklusi hanya kerana "kulit" dengan apa yang aku temui. Tambah-tambah dengan manusia hebat seperti beliau. Aku kata hebat kerana dia adalah antara manusia yang tidak takut langsung dengan momokan sesetengah ulama ugama yang melarang manusia dari menggunakan potensi akal, sebaliknya hanya menurut secara total arahan mereka.

Beliau adalah antara manusia yang berjaya memahami serta memanfaatkan perintah Allah yang Allah ulang-ulangi dalam AlQuran.

"Sesungguhnya Kami menurunkan kepada kamu sebuah Kitab yang di dalamnya Peringatan kamu; tidakkah kamu memahami?" - 21:10.

2:76. Dan apabila mereka berjumpa dengan orang-orang yang percaya, mereka berkata, "Kami percaya"; dan apabila mereka menyendiri kepada satu sama lain, mereka berkata, "Adakah kamu menceritakan kepada mereka apa yang Allah telah membukakan kepada kamu supaya mereka dengannya berdebat dengan kamu di sisi Pemelihara kamu? Tidakkah kamu faham?"

2:242. Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat-Nya bagi kamu supaya kamu faham.

6:32. Kehidupan dunia adalah tiada, melainkan satu permainan, dan satu hiburan; sungguh, tempat kediaman akhir adalah lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Apa, tidakkah kamu faham?

Aku secara biologi menjadi tertarik tanpa dipaksa untuk mendengar penerangan beliau walau ketika itu panas terik, sehinggalah dia sendiri mengajak aku dan beberapa pendengar yang lain beralih ketempat yang lebih teguh. Dan aku sebak seketika......

Sebak aku kerana membayangkan mengapa kita amat sukar menghargai anak bangsa sendiri yang begitu komited dengan apa yang dia ALIM. Bila dia sendiri bertanyakan aku mengapa, aku jadi kaku. Ditambah lagi dengan pertanyaan, kemanakah arah anak seperti Adi Putra dan dimanakah letaknya taraf Zul Rawang? Dan dua soalan ini juga mewakili persoalan yang sama tentang diri beliau.

Aku mencadangkan, "Mengapa tidak didokumentasikan kaedah ini?" "Saya takut ianya diciplak" jawab cikgu Halim. Hmmm...alangkah baiknya jika kaedah beliau dipatenkan sebagai hak milik intelektual beliau. dan aku juga sempat bertanya,"Tuankah orang yang selalu bercakap diperkarangan Masjid dan diMedan Kidd Ipoh mengenai konsep baru penerokaan angkasalepas sepuluh tahun lampau, dimana konsep 'spaceshuttle' yang tuan huraikan dianggap tidak masuk akal dan tidak boleh diterima sehingga digelar 'orang tak betul'? "Ya, sayalah orangnya." Sekarang mereka boleh lihat sendiri siapa yang mendapat manfaat dari ilham saya?

Mengapa pengiktirafan sebenar tidak diberikan oleh kerajaan kepada manusia-manusia seperti beliau, Encik Makhtar, pengasas sistem MOKHDAR dan lain-lain genius MELAYU?

Semalam semasa menghadiri satu perjumpaan bersama beberapa sahabat, aku menunjukkan risalah yang aku ambil dari beliau dan tunjukkan kepada rakan-rakan. Semua mereka tercenggang kerana tidak mengetahui bahawa ada manusia hebat berbangsa MELAYU yang begitu rendah diri tetapi mempunyai keALIMAN yang hebat! Inilah ULAMA'!

AKU MENGAJAK BIRO-BIRO PENERANGAN ATAU PELAJARAN UMNO disetiap peringkat agar mendekati beliau dan kemudiannya menjadikan beliau DUTA ilmu untuk mendampingi ahli-ahli UMNO dan anak-anak kita supaya dapat mereka melihat satu persepsi baru dunia matematik dan sains dalam skop yang di'luar kotak'.

Rupanya selepas aku menggagau sebenarnya telah banyak juga posting-posting oleh para bloggers malah ada akhbar-akhbar utama yang menyiarkan kisah beliau.....

TINDAKAN SUSULAN????


Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO