SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Provokasi Hancing dari BETINA DAPig.

Posted by Det Guaq9 Friday, April 8, 2011

Orang Melayu Adalah Pendatang

Orang Melayu adalah pendatang. Inilah yang diungkap oleh ahli tegar DAP ini. Dengan itu semua hak-hak yang termaktub dalam perlembagaan yang berkaitan dengan Melayu dan Islam perlu dibuang. Penduduk asal ialah orang asli yang tinggal di dalam hutan di Malaysia.
Mereka ialah terdiri dari Senoi, Dayak dan pelbagai lagi yang hidup pindah randah. Jika semua berkaitan dengan Melayu dan Islam dalam perlembagaan itu dibuang, maka hak-hak mereka ini juga sudah tiada. Jadi mereka yang hanya datang se waktu British memerintah Malaysia bakal menjad seperti orang-orang Melayu. Tiada kuota dalam ekonomi, pendidikan, keistimewaan Islam sebagai agama rasmi dan lain-lain lagi.

Padahal mereka juga seperti pendatang Indonesia, Bangla, Burma,  Thai dan Nepal yang datang mencari rezeki kerana kemakmuran Malaysia. Tetapi untungnya mereka diberi kerakyatan walhal pendatang Indon, Burma dan lain-lain ini tidak diberi apa-apa keistimewaan.
Kenapa mereka pulak yang hendak semua keistimewaan yang diberi kepada pribumi?
Sejarah abad ke 13 sudah menyebut tentang Melayu di Kedah. Melayu manakah yang dimaksudkan?
Dato Sir Roland Braddell menyatakan dalam tulisannya yang terkenal,"Most Ancient Kedah" bahawa Kedah mempunyai dakwaan yang betul dan tidak boleh dicabar yang ia merupakan negeri tertua dalam Persekutuan Malaya (sekarang Malaysia). Ini akan memerlukan sebuah buku untuk membincangkan dengan lengkap semua bukti atas dakwaan ini.

Kedah di sepanjang abad ke-13 adalah sebuah negeri yang berdaulat dan mempunyai pelabuhannya yang terkenal di Sungai Bujang. Ahli-ahli sejarah tidak dapat mengesan dalam satu cara yang memuaskan tentang sejarah Kedah dan hubungannya dengan jiran-jirannya yakni Siam (sekarang Thailand) dan Patani (bekas Kesultanan Melayu Patani: pada tahun 1791 Patani ditakluki oleh Siam dan namanya ditukar kepada Changwat Pattani).

Seperti Sungai Bujang yang memberikan kepada Kedah kemasyhuran purbanya sebagai pelabuhan di Lautan Hindi, demikian juga Sungai Patani (dengan kualanya seluas sebuah teluk dan dalam pula) di Laut China Selatan. Bahagian atasnya menjangkau Sungai Patani berhampiran dengan Empangan Muda.

Sungai Patani adalah satu jalan perdagangan purba dari Patani di pantai timur hingga ke Sungai Bujang di pantai barat. Jalan ini dikenali sebagai penarekan".


Jalan ini kemudian dilupakan apabila jalan laluan darat dari Kedah ke Singora (Songkla) dibina. Tetapi di sepanjang abad ke-14, sejarah Kedah dibayangi oleh Siam yang mula mengumpulkan kuasa dan kekuatan politik dan meluaskan kerajaannya. Siam menganggap Kedah dan Patani sebagai naungannya (vassal).

Sepanjang abad ke-15, Kedah dan Patani dianggap pusat Islam di kawasan ini dan tempat dakwah bagi orang Arab dan Parsi. Mereka datang berdagang dan mengajar serta menyebarkan Islam. Di sepanjang masa ini Kedah adalah sebuah negeri yang luas yang menjangkau dari selatan lembangan Sungai Trang di utara hingga ke lembangan Sungai Kurau di selatan. Chenak (Chana) juga adalah sebahagian daripada Kedah. Sungai Thepa menandakan sempadan Kedah dan Patani.

Langkasuka atau juga dikenali sebagai Lang-ya-shiu, Lang-chia-shu (China), Langasyuka (Arab) dan Ilangasoka (inkripsi Tangore) yang terletak di kawasan yang dikenali sebagai Pattani (dahulunya Kedah). Langkasuka ialah sebuah kerajaan Hindu Melayu silam yang terletak di Semenanjung Malaysia. Kerajaan ini bersama-sama dengan Kerajaan Kedah Tua berkemungkinan merupakan kerajaan yang paling awal di Tanah Melayu. Mengikut satu sumber, kerajaan ini diasaskan pada kurun ke-2 masihi. Legenda orang Melayu mendakwa bahawa Langkasuka diasaskan di Kedah, dan kemudian berpindah ke Pattani. Dipercayai bahawa Langkawi mendapat namanya daripada perkataan Langkasuka. Sumber-sumber sejarah tidak banyak tetapi mengikut satu rekod sejarah Dinasti Liang China (500 M) merujuk kerajaan itu sebagai "Langgasu" yang diasaskan pada kurun pertama masihi.

Nama Langkasuka juga ada disebut dalam tulisan-tulisan Melayu dan Jawa, sementara tulisan-tulisan dari China pernah menyebut sebuah negeri iaitu Lang-ya-hsiu atau Lang-chia-shu

Pada tahun 515 M Raja Bhagadatta menjalinkan hubungan dengan China. Hubungan itu dikukuhkan lagi dengan duta-duta dihantar pada tahun 523531 dan 568 masihi. Pada kurun ke-12, Langkasuka merupakan negeri naungan kepada Kerajaan Srivijaya dan pada kurun ke-15 ia digantikan dengan Kerajaan Pattani.

Pada tahun 1963, Stewart Wavell mengetuai satu ekspedisi Cambridge ke Langkasuka dan 
Tambralinga. Maklumat mengenai ekspedisi ini boleh didapati melalui buku "The Naga King's Daughter", terbitan Antara Books.

Kerajaan Kedah Tua merupakan salah satu kerajaan awal terkenal yang terletak di Semenanjung Tanah Melayu. Ia juga dikenali sebagai Kataha, Kadaram, Sai, Kalah, Kalah Bar dan Kalagram. Menurut catatan I Ching dari negara China, Kedah Tua juga disebut sebagai Cheh-Cha.

Kerajaan Kedah Tua diasaskan pada abad ke-5. Pada peringkat awal, Sungai Mas merupakan pelabuhan utama tetapi kemudian dipindah ke Lembah Bujang. Kedah Tua dipengaruhi oleh agama Buddha dan seterusnya diikuti oleh agama Hindu, pengaruh Hindu-Buddha ini boleh dibuktikan melalui peninggalan candi yang terletak di Lembah Bujang.
Gunung Jerai telah menjadi petunjuk atau panduan kepada pedagang luar untuk singgah di pelabuhan Lembah Bujang ataupun di Sungai Mas. Pelabuhan Kedah Tua telah menjadi tempat penukaran barang, tempat persinggahan dan tempat membaiki kapal pelayar dan pedagang dari ArabIndiaSri LankaParsi dan Eropah sebelum mereka meneruskan perjalanan mereka ke Timur. Ia juga menjadi pusat perdagangan pelbagai hasil tempatan yang dikumpul oleh penduduk tempatan seperti bijih timahemasberaslada hitamgading,damarrotantanduk dan sebagainya. Walaupun ia adalah sebuah kerajaan samudera tetapi juga menjadi pengeluar padi terkenal kerana dikurniakan tanah pamah yang rata dan luas.
Kerajaan Kedah Tua mencapai zaman kegemilangan semasa pemerintahan Sultan al-Mutawakil (847-861). Ini dapat dibuktikan melalui penemuan wang perak pada zaman Sultan al-Mutawakil, manik yang dibawa dari negara India dan barangan kaca dari Timur Tengah.
BUkti sejarah yang Melayu sudah berada di Malaysia berkurun lamanya dan mereka bukan pendatang. Mari kita tentang DAP racist yang cuba menafikan hak-hak bumiputera telah menetap di tanah ini beribu-ribu tahun dahulau yang di katakan mereka sebagai PENDATANG.
PAS dalam soal ini patut bersama UMNO menghapuskan sifat racist DAP ini. Jika PAS masih bersekongkol dengan DAP, orang-orang Melayu dalam PAS patut tidak menikmati hak-hak yang telah ditetapkan dalam perlembagaan. Biar mereka menikmati apa yang DAP sedang nikmati sekarang.

Read more: http://syburi-times.blogspot.com/2011/04/orang-melayu-adalah-pendatang.html#ixzz1ItIxxLKc

2 Responses to Provokasi Hancing dari BETINA DAPig.

  1. Mohd Says:
  2. DAP sbg parti cauvanis Cina akan timbulkan provokasi kerana Pakatan Rakyat sedang hancur disebabkan skandal2 Anwar. Dgn terkantoinya Anwar, maka puak Erdogan dlm PAS akan tergugat. PAS tidak akan lagi menyokong DAP. Maka musnahlah impian DAP utk ke Putrajaya.
    Melayu mudah lupa ...............

     
  3. Anonymous Says:
  4. Aku meluat betul tengok raut BETINA tu. Dengan rambut putih bukannya sebab tua dan beruban tetapi putih rambutnya sebab loenyakit resdong. Mukapun macam pencacai angkat tahi tengah malam satu ketika dulu...

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ