SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Menjawap Haprakah.

Posted by Det Guaq9 Thursday, March 31, 2011


Hari ini aku membaca kenyataan akhbar dalam HAPRAKAH mengenai isu rumah pertama yang bertajuk
Rumah pertamaku: Golongan muda dibebani hutang aku tak tertahan lagi terus ketawa terkekh-kekeh melihat betapa cunikiawannya pemikiran pemimpin-pemimpin pasrael yang kebanyaknnya sehingga kini sanggup terus menjadi medium penggelap 'kasut' Maharaja Penipu lalu menjunam taraf mereka termasuk N.ajis yang hanya berkasta PARIA PENIPU!.  Kali ini mereka di wakili oleh Dr Dzulkefly Ahmad...errr mungkin doktor kasut kot?

Mari kita lihat alasannya bersama komen selamber aku!

1.  Kata mereka "Dengan tawaran 100 peratus pinjaman tanpa deposit sehingga RM200 ribu, golongan muda katanya bukan dibantu, namun dibebankan hutang tambahan selain hutang pinjaman barangan lain yang sedia ditanggung".

Hello CUNIkiawan-CUNIkiawan pasrael!  namapun tawaran, maksudnya di sini tiada paksaan.  Dana mana lagi hendak di cari kerajaan yang sanggup bagi 100% pinjaman, dan tanpa deposit pula tu.  kadar maksimum RM200,000.00 adalah kadar yang cukup sesuai dengan harga pasaran rumah semasa.  Tepuk dada tanya selera!  Jangan pula tepuk meja tanya kerusi!

2.  Kata pasrael lagi: Malah jelasnya juga, peserta skim ini terpaksa menanggung bayaran ansuran bulanan yang tinggi untuk tempoh 30 tahun.

Hello CUNIkiawan pasrael! Kerana tidak mahu di bebankanlah maka tempoh bayaran ansuran di panjangkan sampai 30 tahun.  kalau tempoh tu seketot 5 tahun sahaja macamana?  Mahu terkencing anak-anak muda tu macam SAM KETOT untuk membayarnya.  CUNIkiawan sungguh!  mengapa tidak di buat kiraan secara detail mengenai kadar faedahnya yang cukup 
rendah dan bayaran ansuran yang cukup praktikal?

3.  Kata pasrael:  Jelasnya, apa yang lebih dituntut generasi muda ketika ini adalah tambahan ke atas pendapatan mereka.

Hello CUNIkiawan pasrael! Pertambahan gaji akan menyusul dengan pertambahan tahun perkhidmatan.  TAK TAHU METAMATIK KA???

4.  Kata pasrael lagi:  "Isu yang lebih kritikal berhubung pemilikan rumah adalah menangani isu pendapatan sebenar bakal pemilik rumah.

Hello CUNIkiawan pasrael!  Itulah Sebabnmya ada AKPK untuk menjadi perunding bagi merunding pengurusan kewangan setiap rakyat terutamanya yang telah terperangkap dengan hutang mereka.  Yang paling penting ialah setiap individu tidak melupakan perumpamaan "Ukur baju di Badan Sendiri" Jangan dok nak "Bio Pape Asey Begaye". Mengenai isu pendapatan, bakal penilik ruah sendirilah yang sewajarnya mengukur dan mengurus pendapatan mereka untuk di sesuaikan jenis rumah dan harga yang di ingini.

5.  "Majoriti golongan pekerja masih terperangkap dalam pendapatan sederhana," katanya yang juga ahli parlimen Kuala Selangor pada sidang media di parlimen hari ini.

Hello CUNIkiawan pasrael! Dah tahu perangkap, janganlah mencari jerat!!!

6.  Turut serta pada sidang media itu Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar.

Hello CUNIkiawan pasrael!  Nak tahu siapa DKJ?  Sila klik pada nama di atas. Inilah Gerombolan PENIPU yang cukup intim dengan B A B I sahingga kini.

7.  Beliau turut memberi contoh pengiraan mudah bagi seorang pekerja berpendapatan RM3000.
"Ansuran bulanan kereta RM500, bil telefon RM80, sewa kediaman RM400, makanan RM500.
"Hanya ada RM1,000 sahaja lagi lebihan selepas pemotongan EPF dan Socso," katanya.

Hello CUNIkiawan pasrael!   Kerajaan menyediakan skim ini untuk golongan yang mula bekerja denga npendapatan RM3,000.00 iaitu eksekutif muda, lazimnya belum berkahwin kecualilah kalau spisis gatal peringkat awal!  Maka tidak bolehkah kita sarankan mereka membeli kereta kompak yang ansurannya hanya dalam RM300,  pekin penggunaan talipon kepada RM50 dan banyakkan komunikasi melalui internet, oleh kerana masih bujang(rancangkan untuk berkahwin dalam masa 5 tahun lagi) sewalah bilik, jangan sewa rumah.  Kongsi dengan seorang lagi rakan dan jangan pula cari rakan yang minat dengan lelaki pula bagi lelaki dan jgn pula cari rkaan sebilik yang hanya ,inat perempuan bagi perempuan pula!  jadi kalaupun sewa bilik tu ,encecah RM400, tetapi atas perkongsian maka mereka hanya perlu keluar RM200-00 seorang.  Bab makan ni, ia adalah subjektif, maka aku hanya boleh sarankan mereka berjimat ikut kemampuan mengawal nafsu makan, tak salah kalu aku kata boleh jimat menjadi RM400-00 sebulan. Jadi tentunya baki adalah melebihi RM1,800.00 dan mereka kenalah ingat bahawa SOCSO adalh untuk perlindungan dan KWSP untuk masa tua.  Itu bukan isunya!

Aku sarankan agar membawa PANADOL sekiranya ingin pergi mendengar penjelasan lanjut oleh PARIA_PARIA PENIPU berkenaan kerana mereka bukannya ikhlas untuk memberi penjelasan mengenai rumah pertamaku, tetpai hanya hendak menjadi perisai kepada bekas penghuni BAMBOO RIVER RESORT!

Mengenai karnival kerjaya yang di cemuh sebagai petunjuk kadar pengangguran, aku harap CUNIkiawan ini pergi belajar metamatik secara ikhlas.  kemudian baru beri komen kerana mereka kena tahu bukan smeua 300,000 pengunjung itu belum ada pekerjaan, ada  jugaa yang ingin menukar kerjaya dan ada juga yang masih di peringkat pelajar, hanya hadir untuk memahami tentang peluang-peliang yang ada di alam pekerjaan.

Takat inikah sahaja mutu penulisan HAPRAKAH?  Renung-renungkannnn....SELAMAT!!!!

5 Responses to Menjawap Haprakah.

  1. Anonymous Says:
  2. Memang depa bangang tahap gaban bro..

     
  3. Anonymous Says:
  4. puak munafik biasa lah..apa saja orang buat tak elok bagi mereka.
    aku bukan saja haramkan harakah...tetapi semua penganut pas aku dah haramkan dari memijak kawasan rumah aku.
    mereka ini pembawa sial dalam masyarakat..
    bukankah mereka ini sahabat syaitan...

    siam islam

     
  5. ada dua perkara yang tuan tak sentuh kat sini.

    1. pinjaman 100% rumah pertamaku adalah untuk yang layak mengikut syarat yang sedia ada. Kalau tak layak pun bukannya dapat. seperti kata tuan, ukur baju di badan sendiri. ada pepatah yang ayahanda pernah sebut dulu pada aku berbunyi "Kalau kancil berak macam kancil jangan nak berak macam gajah. Nanti koyak lubang dubor." hehehe

    2. Isu sewa rumah sebenarnya tak timbul kerana apabila telah miliki rumah sendiri, dah tak perlu sewa rumah. Kalau bujang boleh sewakan bilik-bilik lain pada kengkawan untuk membantu pembayaran balik malah mungkin menambah pendapatan. selagi kita menyewa selagi itulah kita membantu orang lain memiliki rumah tersebut sedangkan kita masih tidak punya apa-apa.

    Aku Yang Bingai
    18SX: Jom bogelkan pemimpin negara!

     
  6. detguaq Says:
  7. ANON 7:02, tinggi sangat kot 'pujian' terhadap puak pasrael ni kot?

    Anon 10:22(siam islam), err...kalau depa menyamaq macamana?

    B@B, he he he...kancil dan gajah adalah ayat-ayatNya juga. Bab sewa tu sebenarnya kita da beberapa kaedah untuk di pilih dan mmg betul kalau kita beli rumah kita tidak lagi terikat utk menyewa. Ia hanya tanggungan sementara sebelum rumah siap, tapi depa ni cunikiawan mentalmatik, tu yang pengiraan depa ni miron tepat, terlalu mikron...

     
  8. anti bohmau Says:
  9. cuba habaq mai apakah skim pinjaman perumahan yg lebih fleksible yg telah kerajaan pembangkang bagi kpd rakyat di negeri2 yg mrk memerintah? di kelantan? di penang? di selangor? di kedah? hang dapat ka det? eh! hang sokong umno, mana depa nak bagi. pi tanya sat puak2 miskin pas nu!

    kalau betul mrk kerajaan kebajikan, gaji pulak berapa banyak mrk naikkan saban tahun utk kakitangan kerajaan negeri lebih banyak dari kenaikan gaji yg kerajaan pusat bagi? rm100 sebulan? rm200 sebulan? alahaaiii...50sen pun tak lebih dari kitaoram ni!!!

    berapa pulak percent potongan @ keuntungan yg kerajaan haram sumbangkan utk rakyat2 di negeri mrk utk beli kenderaan baru mnahupun secondhand? ntah1 tak pernah terpikiaq ke pakatan haram ni nak tulong kurangkan kesengsaraan rakyat...merompak lagi adalah..tengok apa jd yayasan selangor & sekarang pkns bakal menyusul...

    berapa banyak pula subsidi2 selain dari yg kerajaan pusat bagi utk barangan makanan/harian yg boleh kerajaan pembangkang bagi sebagai tanda mrk prihatin? yg aku tau, ambik guni2 baja yg kerajaan supply, tukaq guni @ buang perekat, bubuh plak dgn perekat parti depa!!! penipu!

    kalau asyik komplen tapi duit rakyat masuk poket hampa sendiri (kutip duit depa masa ceramah) tak payahla cakap nak buat kebajikan itu ini! menipu dgn memperdaya pengikut2 mrk sepanjang hayat mrk shj!!! kesian pengikut2 pr terutama pas & pgayr...bila la nak sedar nih????

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO