SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Pada saudara Ir Mat Noor, saya ucapkan tahniah atas keberanian anda menawarkan diri untuk berkhidmat sebagai Ketua Pemuda UMNO Jerai jika menang nanti, InsyaAllah. Maksudnya ada juga pemuda dari DUN Gurun yang mempunyai daya kepimpinan dan keberanian unutk memimpin.

Saya percaya anda sebagai "technical expertise" sudah tentu mempunyai "tactical plan" dalam fasa berkempen ini. Diharap MISI dan VISI anda jelas supaya sokongan dapat diraih ketika berkempen. Pemuda UMNO DUN Gurun patut berbangga dengan beliau. DUN Guar Chempedak bagaimana? Tiadakah yang layak untuk menawarkan diri unutk berkhidmat sebagai Ketua Pemuda?

Kepada mereka-mereka yang ingin menawarkan diri untuk berkhidmat sebagai AJK Pemuda, adakah anda juga sudah membuat persediaan? INGAT!!! La ni musim hujan, kena jek sikit spring kreta tu, lapik bagi tinggi sikit pasai nak kena randok bataih ban dan akar getah dalam estet. Lopak ayaq dan lanyau tak dapat dielak.

Saya kenal baik dengan sdr. Bassori Abu Hassan. Petah berpidato, kerana itulah sesuai beliau bekerja dengan Jabatan Penerangan(dulu). Hasrat beliau untuk terus menerajui kepimpinan Pemuda UMNO Jerai pada saya tidak ada masaalah. Tetapi baru-baru ini, tindakan beliau yang agak terburu-buru pada saya tidak perlu. Beliau tidak perlu panik bila ada orang lain menawarka n diri untuk bertanding pada posisi yang sama. Kewibawaannya dalam mengepalai Pemuda walaupun diragui pada peringkat awal dahulu(selepas menang tidak bertanding)kerana pada masa itu tidak dapat tidak ahli-ahli Pemuda semestinya akan membandingkan beliau dengan sdr Ku Razak, namun beliau dapat meneruskan tugas sehingga sekarang dengan dibantu oleh beberapa kerat AJK Pemuda. Bagi aku yang lain tu hanya seronok bertanding tapi baloq bekerja. Yang bekerja keras membantu sdr Bassori walaupun tanpa mendapat mandat dari perwakilan Pemuda dahulu apatah lagi yang menang terkejut, tetapi buat kerja "tak terkejut" sehngga mendapat kepercayaan dari barisan AJK lain untuk naik menjadi deputi kpd sdr Bassori, saya ucapkan tahniah. Tak dak jawatanpun pun boleh berkhidmat....apatah lagi jika ada jawatan(?).

Sila nyatakan dengan jelas misi dan visianda ketika berkempen.

Dipetik dari utusan:

23/07/2008

Badruddin lepas jawatan

ALOR STAR 22 Julai – Ketua UMNO Bahagian Jerai, Datuk Paduka Badruddin Amiruldin menyatakan kesediaan beliau untuk melepaskan jawatan tersebut bagi memberi peluang kepada muka baru.

Badruddin yang memegang jawatan berkenaan selama 15 tahun berkata,

antara sebab utama yang membuatkan beliau mengundurkan diri adalah mahu menumpukan perhatian kepada UMNO pusat dan memikul tugas baru sebagai Pengerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

“Saya baru dilantik sebagai Pengerusi FAMA dan ia adalah satu tanggungjawab yang berat bagi memastikan bidang pertanian terus mendapat tempat di kalangan masyarakat.

“Saya akan meneruskan perjuangan di dalam UMNO pusat dan saya juga mahu melihat generasi baru mencorakkan kembali kepimpinan UMNO,” ujarnya ketika dihubungi di sini hari ini.

Badruddin yang juga Timbalan Pengerusi Tetap UMNO memberitahu, Timbalan Ketua Bahagian UMNO Jerai, Datuk Razak Hashim turut mengambil keputusan untuk mengundurkan diri.

“Kami secara sepakat mengambil keputusan ini kerana sayangkan UMNO dan pengunduran kami bukan bermakna perjuangan kami telah terhenti.

“Kami mahu melihat generasi baru yang lebih bersemangat memperjuangkan hak bangsa Melayu,” jelasnya.

Menurut Badruddin, beliau menyerahkan kepada kesemua ahli cawangan Jerai bagi memutuskan siapa yang layak untuk menggantikan tempat beliau sebagai Ketua UMNO Jerai.

“Saya tidak menyatakan siapa yang layak menggantikan saya dan semua ahli berhak membuat pilihan sendiri siapa yang layak menjadi pemimpin mereka,” jelasnya.


SEKALUNG TAHNIAH TIDAK TERNILAI untuk kedua-dua pemimpin yang meletakkan kepentingan UMNO melebihi kepentingan peribadi demi survival MELAYU.

1. KB - Dato' Paduka Badruddin Amiruldin yang popular diperingkat UMNO Malaysia

2. TKB yang juga regu beliau semenjak Pemuda iaitu Dato Razak Hashim yang amat rapat dengan pengundi DUN Guar Chempedak khasnya dan UMNO/BN Jerai amnya. Rata-rata rakyat masih mahu beliau menjadi wakil mereka, namun takdir Allah mengatasi Tuhan Politik. Biarlah mereka berebut arang yang akhirnya menjadi abu....... Luahan sejarah silam semalam membuat aku terharu, bagaimana semangat beliau yang masih utuh terhadap roh perjuangan UMNO dulu, kini dan selamanya.....Nama anda akan tersemat wangi dalam lipatan sejarah UMNO.... Terimakasih juga kerana mengimbau sejarah UMNO cawangan Guar Chempedak yang Nenda saya(Allahyarham bekas imam)juga salah seorang Ketua Cawangan yang beliau biasa berkhidmat sebagai setiausaha.

Walaupun nenda saya tidak pernahbercerita mengenai sejarah politik beliau, namun ayahnda saya(yang juga telah meninggal) selalu bercerita hal-hal perjuangan mereka dahulu. Semangat mereka terus menular kesanubari saya menyebabka ntiada pernah ada rasa benci saya kepada UMNO. Tidak sehaluan dengan pemimpin dalam beberapa hal dalaman adalah harus pada saya.

Bolehkah ADUN Guar Chempedak yang baru ini berkhidmat sebaik Dato' Razak? semuga beliau dapat menunjukkan sesuatu perubahan bagi menggambarkan bahawa beliau layak menjadi ADUN Guar Chempedak setelah rakyat DUN Guar Chempedak memilih beliau yang bertanding atas tiket BN untuk menang pada kali ini. Dato' Dr Ku Rahman!!! Anda ditagih(demanded) khidmatmu...... Anda mesti cepat belajar untuk menyesuaikan diri dengan seluruh rakyat DUN Guar Chempedak tanpa mengira siapa. Ya....mungkin dalam UMNO anda boleh membuat percaturan, bagaimana dengan mereka yang diluar sana? Sekali lagi!!! Cepat belajar!!!

Aku pada awainya teruja bilamana ujud blog-blog yang menyorot UMNO Jerai kedalam dunia internet setelah berapa lama aku agak kesorangan dalam membicarakan UMNO Jerai.

Padam sudahkah umnojeraiblogspot dan pemudajeraiblogspot? Apakah hasrat sebenar pihak yang mentadbir blog-blog berkenaan kerana sebaik sahaja pengumuman oleh Tok Bad dan Tok Razak untuk mengundurkan diri, maka seperti disiram air lalu terpadamlah bara yang tak sempat bernyala????

Atau kan adakah blog-blog lain unutk memperkatakan UMNO Jerai selepas ini selain dari blog ini secara regular?

Ketika merayau-rayau mengoogle masih ada satu blog iaitu melayujerai.blogspot yang kali terakhir postingnya ialah pada 17/7/08 yang aku bagi komen dlm blog ini.

Malam kemarin cawangan aku buat mesyuarat khas. Ketua cawangan panggil pasal nak tentukan tarikh untuk buat mesyuarat. Tarikhya dah confirm, cuma tempat sahaja yang belum konpom. Inilah nasib cawangan aku dari dolu......tak dak dewan sendiri, harap dok tumpang sekolah, tumpangdewan milik kerjaan tempatan dan juga lain-lain temapt yang sesuai.

Semasa memberi kata-kata lauan, ternyata beliau amat runsing, benar-benar rungsing mengenai keadaan yang berlaku kepada UMNO khasnya dan Melayu amnya. Walaupun pada dia, mendakwa bahawa ianya seolah-olah satu misteri dengan senario yang berlaku, seperti kecelaruan dalam UMNO, kebangkitan suara-suara protes dari rakan-rakan BN yang kini men'damba'kan lebih itu dan lebih ini, bagi aku yang marhein ini bukannya satu misteri lagi. Aku ada jawapannya walaupun tidak 100% tepat.

Mesyuarat tamat pukul sebelas lebih dan kami sambung-sambung chit-chat dengan Ketua cawangan kami. Aku kira aku bernasib baik duduk dicawangan ini, kerana kami mengamalkan keterbukaan terhadap apa-apa isu hatta dalam menentukan siapa yang hendak dipilih baik diperingkat cawangan, bahagian mahupun pusat. Dan tradisi keterbukaan itu terus menjadi amalan kami semua.

Kluar dari rumah beliau, saya menuju ke satu gerai, saja-saja ronda. Dan disitu ada sekelompok manusia yang amat-amat aku kenali. Depa melambai kearah aku dan aku membalas lambaian depa dengan penuh 'mesra'.

Turun dari mobil, aku menuju kemeja mereka. Ada lebih kurang sepuluh orang, KPB, calon Naib KP dan beberapa AJK Pemuda duduk berbual-bual. Selepas bersalaman, aku di 'intrerogate' oleh KPB, walaupun dia baru terima lapuran dari penyelaras mengenai mesyuarat khas tadi. Ada juga kawan aku yang memang rapat, yang mendedahkan bahawa jika cukup pencalonan, daipun akan bertanding....lupa pula nak tanya bertanding di Pemuda atau diBahagian, nanti aku konpom balik.

Manakal beberapa AJK Pemuda yang 'menopause'(istilah aku) atau dah 'baligh'(istilah Datin, isteri TKB sehingga pemilihan nanti) ada memberitahu nak bertanding di kerusi bahagian pula. Nanti aku cuba dapatkan senarai nama-nama mereka yang hendak bertanding.

Menjadi kerungsingan aku juga, ialah siapa yang hendak ambil alih jawatan aku dicawangan, kerana akupun dah menopause, bukan baru nak menopause. Naibpun dok liaq jer.....

Sebelum aku meninggalkan kelompok tadi, aku dipesan oleh KPB bahawa dia nak mempertahankan jawatan. Dan ada seorang lagi yang bertitle iR juga menawarkan diri. Bagi aku kedua-dua mereka berkelayakan, seorang tu memang dah dok teraju, manakala sorang lagi tu kelayakan akademik diapun tinggi....... Namun sebagai calon, apakah MISI dan VISI mereka?

Berita ini dipetik dari utusan:

21/07/2008

Pelan peralihan kuasa dapat sokongan besar - Abdullah

KEPALA BATAS 20 Julai - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pelan peralihan kuasa antara beliau dengan timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak mendapat sokongan besar di kalangan ahli UMNO di peringkat akar umbi.
Menurut Perdana Menteri, ahli UMNO mahu proses peralihan berkenaan berjalan dalam suasana aman, elok dan baik supaya segala rancangan melibatkan projek pembangunan yang diatur selama ini akan berjalan lancar.
''Sebab itu saya dan Najib telah bermuafakat dan setuju supaya parti berada di tahap yang baik, tenteram, kukuh dan kuat. Maka lebih baik saya dan beliau kekal dengan peralihan itu.
''Nampaknya ada sokongan yang besar untuk saya dan Najib pegang jawatan itu," katanya ketika berucap pada majlis perasmian kelompok persidangan cawangan-cawangan UMNO Bahagian Kepala Batas di sini hari ini.
Hadir sama ialah Setiausaha Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Azhar Ibrahim; Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kepala Batas, Datuk Hilmi Abdul Rashid dan Naib Ketua Bahagian, Datuk Roslan Saidin.
Abdullah turut memberi jaminan bahawa segala projek pembangunan akan berjalan dengan baik sepanjang tempoh dua tahun pelan peralihan kuasa itu bagi memastikan Barisan Nasional (BN) terus memimpin negara.
''Ini penting kerana saya tidak mahu pembangunan akan terencat sebab ada masalah dalam parti. Kita mahu parti tetap tenang dan memberi perhatian penuh kepada usaha menjayakan negara seperti yang dihasratkan oleh rakyat," katanya.
Mengenai mesyuarat cawangan UMNO yang akan berlangsung mulai 17 Julai hingga 24 Ogos ini, Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO meminta supaya mesyuarat berkenaan dijalankan dalam suasana persaudaraan tanpa sebarang persengketaan.
Perdana Menteri berkata, kebiasaannya rakyat akan menyatakan bahawa persaingan hanya berlaku di peringkat atas dan ia berlaku kerana peringkat atasan yang berebut jawatan.
''UMNO tiada masalah, begitu juga di peringkat akar umbi dan cawangan. Kekuatan UMNO tetap ada tetapi (yang) di atas pula jangan berlaku kelemahan," katanya.
Katanya pemilihan untuk peringkat tertinggi seperti presiden, timbalan presiden dan ahli Majlis Tertinggi (MT) bukan sahaja mendapat perhatian ahli UMNO sebaliknya ia menjadi tumpuan negara luar yang mempunyai hubungan perniagaan dan pelaburan dengan Malaysia.
''Kepimpinan parti akan membawa pengaruh kepada kepimpinan kerajaan malah mereka yang dipilih di peringkat MT kemudian akan memegang jawatan dalam kerajaan termasuk menjadi menteri dan timbalan menteri yang akan menentukan masa depan negara.
''Walaupun BN tidak mendapat majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum lalu namun hakikatnya BN masih kuat dan yang pentingnya (berupaya) menguruskan hal berkaitan pembentukan dasar negara,'' katanya.
Komen aku:

Betul ke? Tak kan begitu cepat signal yang PM dapat dari akar umbi? Sedangkan signal PRU12 lalu begitu lembap untuk beliau fahami. Akar yang mana dan Umbi yang mana? Akar yang ori atau yang "plastik". Umbi yang berubi atau Umbi yang tidak berisi?

Ini adalah kenyataan DSHTH:

19/07/2008

Hishammuddin ulangi pendirian

PUTRAJAYA 18 Julai - Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengulangi pendiriannya bahawa jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti boleh dipertandingkan pada pemilihan UMNO Disember ini kerana ia termaktub dalam perlembagaan parti.

Beliau berkata, tidak ada mana-mana pihak sekalipun boleh menghalang pihak lain daripada bertanding sebarang jawatan kerana ia bertentangan dengan perlembagaan parti.

''Perlembagaan parti membenarkan jawatan itu dipertandingkan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca Kabinet kementeriannya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas saranan beberapa pihak supaya jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan walaupun selepas proses peralihan kuasa dalam parti itu dimuktamadkan.

Semalam Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Rafidah Aziz meminta Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dan Naib Presiden parti, Tan Sri Muhyiddin Yassin mematuhi persetujuan peralihan kuasa yang diputuskan Majlis Tertinggi (MT) yang sekali gus tidak mempertandingkan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden pada pemilihan parti Disember nanti.

Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata, seperti Rafidah, beliau juga berharap jawatan itu tidak dipertandingkan kerana menyokong peralihan kuasa.

Bagaimanapun katanya, pada masa sama UMNO perlu mempertahankan proses sedia ada kerana ia akan menentukan kelangsungan sesebuah institusi.

Manakala ini pula ulasan oleh DMM:

20/07/2008

Mukhriz sokong Hishammuddin

ALOR STAR 19 Julai - Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Mukhriz Mahathir bersetuju dengan pendirian Ketuanya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang mahu jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti dipertandingkan pada pemilihan UMNO Disember ini.Mukhriz yang juga Ahli Parlimen Jerlun berkata, hak ahli untuk memilih siapa yang patut dicalonkan untuk menjadi pemimpin tertinggi dalam parti perlu dihormati.

"Semua pemimpin yang memegang jawatan sekarang telah dipilih oleh ahli pada pemilihan UMNO 2004 dan bakal mengakhiri tugas mereka penghujung tahun ini.

"Pertandingan bagi merebut jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak akan mengganggu proses peralihan kuasa di antara Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak," ujarnya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurut Mukhriz, peralihan kuasa antara Abdullah dan Najib serta pertandingan bagi merebut jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO adalah dua perkara yang berlainan.

"Peralihan kuasa hanya berlaku dua tahun selepas proses pemilihan UMNO dan adalah tidak wajar jika dua jawatan tertinggi di dalam UMNO tidak dipertandingkan.

"Suara ahli UMNO yang seramai 3.5 juta perlu didengar oleh semua pihak kerana ini penting bagi memastikan UMNO terus dihormati rakyat," katanya.

Dalam pada itu, Mukhriz menolak pandangan sesetengah pihak yang mengatakan akan berlaku perpecahan di dalam UMNO jika kedua-dua jawatan itu dipertandingkan.

Mukhriz memberitahu, Pilihan Raya Umum Ke-12 membuktikan bahawa ahli-ahli UMNO telah berpecah sehingga menyebabkan Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak jatuh ke tangan pembangkang.

"Bagi memulihkan parti, pertandingan bagi jawatan Presiden dan Timbalan Presiden perlu diadakan.

"Hanya dengan ini ahli boleh memilih siapa yang mereka mahu untuk menjadi pemimpin mereka," katanya.

Dan ini pula blow out dari Naina Mareecan:

Mukhriz jangan kelirukan kenyataan Hishammuddin

KUALA LUMPUR 20 Julai - Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir diminta supaya tidak mengelirukan kenyataan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang cuba digambarkan seolah-olah menyokong jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO dipertandingkan.

Beberapa pemimpin Pergerakan Pemuda UMNO menegaskan, Hishammuddin jelas menyokong pelan peralihan kuasa antara Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kata mereka, cuma dari segi hak untuk bertanding kedua-dua jawatan itu, Hishammuddin mengakui bahawa sesiapa saja berhak untuk berbuat demikian kerana ia termaktub dalam perlembagaan parti.

Penolong Setiausaha Pemuda UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, kenyataan Mukhriz yang disiarkan Mingguan Malaysia hari ini jelas mengelirukan.

Kata beliau, tidak timbul sama sekali Hishammuddin mahu jawatan Presiden dan Timbalan Presiden dipertandingkan.

''Pendirian Pemuda UMNO dalam hal ini jelas, kita memperakukan pelan peralihan kuasa itu.

''Apa yang ada ialah kalau masih hendak bertanding, maka kita tidak larang. Ini sama seperti kenyataan Majlis Tertinggi (MT) kerana soal hendak bertanding itu hak ahli, tetapi ia bukan pula bermakna menyokong pertandingan.

''Mukhriz turut berada dalam mesyuarat Exco Pemuda itu, jadi beliau patut faham, kecuali ada kekeliruan pada pemberita yang melaporkannya,'' kata Abdul Rahman ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mukhriz yang juga Exco Pergerakan itu dilaporkan bersetuju dengan pendirian Hishammuddin yang menyatakan mengikut perlembagaan parti, jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti boleh dipertandingkan pada pemilihan UMNO Disember ini kerana ia merupakan hak ahli untuk memilih siapa yang patut dicalonkan.

Mukhriz menafsirkan pertandingan bagi merebut jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak akan mengganggu proses peralihan kuasa antara Abdullah dan Najib.

Mukhriz berkata, peralihan kuasa antara mereka berdua serta pertandingan bagi merebut jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO adalah dua perkara yang berlainan.

Hishammuddin selepas mempengerusikan Mesyuarat Khas Exco Pemuda UMNO 15 Julai lalu menegaskan, pergerakan itu menyokong peralihan kuasa antara Abdullah dan Najib, namun mengakui jawatan tertinggi parti boleh dipertandingkan berdasarkan peruntukan perlembagaan parti.

Sementara itu, Penolong Bendahari Pemuda UMNO, Datuk Abdul Hamid Nazahar berkata, kenyataan Mukhriz itu adalah berbeza sama sekali dengan pendirian Hishammuddin dan Pemuda UMNO.

Atas sebab itu, katanya, ia perlu diperbetulkan kerana boleh mengundang kepada kekeliruan di kalangan ahli khususnya akar umbi.

KOMEN AKU:


Walaupun aku ni penyokong DMM dan DSKToyo tetapi aku jugas bukanlah seorang fanatik. Malah fanatism itu amatlah aku benci. Jika dilihat kenyataan DHTHO, dan dakwaan DMM, memang aku lihat DMM memang tersilap memahami kenyataan dalam akhbar berkenaan oleh DHTHO. Dan dengan tahap akademik yang ada kenapakah kenyataan sebegitu jelas oleh Hishamudin disalah ertikan oleh DMM. Kenapa harus mencipta bola tanggung untuk orang lain merejam kembali bola itu kedalam gelanggang kita sendiri? Memang aku tahu Naina tu inner circle KJ. Mereka sentiasa 'scouting' apa sahaja benda yang boleh dijadikan senjata untuk menempelak orang lain.Tetapi memberi kenyataan yang tidak menepati konteks juga harus dielakkan bagi menghindari dakwaan orang terhadap kredibiliti kita. Nampak ada kegopohan disini. Maka pada aku DMM harus belajar menangani kegopohannya dalam memberi kenyataan.

Pada aku lebih baik setiap kenyataan kita, tidak kita kaitkan dengasn orang lain agar terlihat kebertanggngjawaban kita terhadap apa-apa kenyataan kita. Tentu DMM dapat menerima teguran ikhlas ini.

G7

Aku adalah penentang cara memilih G7 untuk ke Mesyuarat Perwakilan Bahagian(MPB). Pada aku disinilah bermulanya bibit-bibit umpan-mengumpan "fulus wal mahfiz"(betul ke arab kau ni?) Apa yang telah diputuskan oleh ahli akar umbi dicawangan-cawangan akan hanya menjadi debu dituip angin bila rombongan G7 berlabuh diMPB nanti. Manakan tidak, bilamana calon-calon yang ingin menang jawatan-jawatan tertentu sudah pasti akan melabur dengan G7 ni. Mana mungkin mereka mahu melabur dengan akarumbi dicawangan......manyak wooo.....jenuh!! Gunung Jeraipun gheban hooo!!!!

Delima mereka ialah kalau tak dihulur, dikatakan "kudukut", jika menghulur dikatakan amal rasuah.....ditelan kata tangkai jerin', diluah kata rasuah".

Bagi aku, sepatutnya untuk MPB kali ini, biarlah ianya menjadi batu terat(bench mark) baru dengan merujuk batu terat asal untuk calon-calon hatta ahlul UMNO. Amalkan kembali sifat dan sikap ahlul UMNO ketika mula-mula berjuang untuk Alif Ba Ta dulu. Bencana alam politik sebesar Tsunami itu sepatutnya telah menyedarkan pemimpin-pemimpin UMNO bahawa mereka tidak boleh terus-terusan menjadi "terusan rasuah" untuk menuju kepintu kuasa(Gate of Power). Pada aku jika ditolak amalan ini secara kolektif, maka akan ranaplah apa yang telah dibina oleh beberapa pemimpin yang terdahulu(Siapakah mereka ini??)

Aku cabar seluruh calon-calon yang ingin menawarkan diri bertanding dalam apa-apa jawatanpun agar menghindari amalan ini. Buktikan kepada diri sendiri, Allah AlBaseer, marhien UMNO, parti-parti lain terutamanya PAS dan lain-lain parti. Selepas dah menang tu kalu nak adakan kenduri kesyukuran tu buatlah.....tarak hal punya.

YANG PENTING ialah MISI dan VISI yang jelas yang boleh difahami oleh akar umbi.

Petang tu juga telahpun disebarkan helaian yang mengandungi senarai nama sepasukan mereka-mereka yang ingin menawarkan diri untuk mengisi kerusi AJK UBJerai. Dalam senari nama tu, nama kekanda aku, Jit Din(adik Jet Lee) tercicir......

Pada aku, Jit Din yang masih muda tu masih lagi boleh berkhidmat sebagai AJK. Pengalaman ada dan rajin juga(pada aku la). Nasihat aku, kalu nama dia tercicirpun, bukanlah satu 'disaster'. Dah cek ke dengan satu lagi list?(ada ka....). Pengaruh dia dengan Wanita dan Puteri tentu akan dapat menampung undi dimesyuarat pemilihan nanti InsyaAllah.

Berbeza pula dengan seorang lagi kawan aku yang sorang ni.......dia juga tidak akan menawarkan diri untuk AJK. Dia kata nak duudk sebagai ahli biasa sahaja. Dia juga agak lama dalam Barisan kepimpinan Bahagian.......

Tapi bila aku jolok,"macamana kalu hat menang jadi KBUJ nanti lantik hang jadi AJK(dilantik)"? Dia kata kalau KB sudi aku terima saja.........dah dia nak lantik..... Hmm lagu tu ka????

Aku amat berbangga dengan sikap salah seorang kawan aku dalam Pergerakan Pemuda UMNO Jerai(PPUBJ). kali ini dia awal-awal lagi ingin menarik diri dari bertanding walaupun jika menawarkan diri, pemuda-pemuda cawangan tidak akan fikir 2x untuk memilih beliau.

Alasan beliau untuk tidak berada dlm barisan AJK Pemuda ialah kerana kesibukan terhadap karier utama beliau. Terus-terang beliau kata masa yang ada tidak dapat lagi dibahagikan antara komitmen dalam menguruskan syarikat dan menguruskan portfolio dan biro beliau dalam pergerakan Pemuda. Namun sebagai Bendahari Pemuda, beliau telahpun menjalankan tugas beliau dengan memuaskan semasa sessi yang lepas.

Maka pada sessi kali ini kepada sesiapa yang dipilih untuk mengepalai PPUBJ kenalah mencari calon lain(yang bakal dipilih oleh pemuda akarumbi) sebagai bendahari baru. Biarlah dia menjadi ahli biasa sahaja, kerana aku lihat semasa sedang berdialog dengan akupun tidak putus-putus dia bercakap dengan kakitangan dia menggunakan PTT dan plan 3+1......sibuk sungguh. Ini disebabkan ayahnda beliau tidak lagi dapat meneruskan tugasan kerana uzur, manakala calon yang layak untuk membantu beliau dalam menguruskan syarikat beliau yang sedang berkembang(terima kasih UMNO)........

Tahniah diatas keikhlasan anda kerana tidak tamakkan jawatan........

Petang kemarin semasa dok berlegar kat luar aku didatangi oleh kawan yang agak lama tidak aku ketemui. Dia dari DUN Gurun. Dia minta aku war-warkan hasrat untuk bertanding, dan dia juga minta tolong war-warkan seorang lagi kawan beliau yang diperkenalkan secara spontan. Kedua-dua mereka memang pandai berpidato. Dia cikgu dan kawan diatu pun pengerusi koperasi felcra(kawasan).

Beliau adalah cikgu Art(Jeniang) dan Sdr zulkifli(Kg. Berjaya).....semuga berjaya.

Tetapi aku nasihati kepada diri aku sendiri dan juga ahli akar umbi yang lain, silalah bertanya dengan mereka yang ingin menawarkan diri, apakah misi dan apakah visi mereka dalam UMNO

Aku cakap sebagai parlimen yang diwakili oleh 3 DUN, aku berharap akar umbi membuat pilihan seadil-adilnya untuk menempatkan wakil-wakil dalam AJK Bahagian secara saksama, dimana ketiga-tiga DUN ini ada wakil dalam AJK, dan mereka amat bersetuju dengan saranan ini.

Mereka juga setuju dengan saranan aku agar tiap-tiap jawatan penting yang tiga diatas tu turut ditandingi bagi mengambarkan kesuburan demokrasi di Jerai, baik di tahap Pemuda, Puteri, Wanita mahupun Bahagian. SUBURLAH DEMOKRASI DALAM UMNO JERAI!!!!


Setiausaha sedang memberi penerangan


Sepertimana dirancang, majlis berkenaan telah diadakan didewan SMKA Yan di TT Serong bermula pukol 2.30ptg dan berakhir pada pukul 6 lebih sikit kerana ucapan panjang lebar oleh Dato' Paduka Badruldin Amiruldin @ Tok Bad.

Tok Bad Sedang Berucap

Aku tak nak bercerita panjang seperti Tok Bad, kerana yang paling penting ialah visi dan halatuju UMNO Jerai setelah pengumuman dibuat bahawa Tok Bad dan Tok Daq tidak akan mempertahankan jawatan masing-masing.

Yang jelas, Tok Bad tidak menamakan waris yang bakal menggantikan takhta KB Jerai, begitu juga Kerusi TKB. Maknanya pemilihan kali ini adalah datang terus dari akar umbi. Diharap tiada tangan-tangan dibelakang untuk "pull our string". Biarlah ahli akar umbi menentukan sendiri KB, TKB dan NKB Jerai.

Secara peribadi aku mengharapkan agar barisan kali ini dibarisi secara seimbang oleh mereka yang berwibawa dari ketiga-tiga DUN, iaitu Sg Limau, Guar Chemnpedak dan Gurun untuk menunjangi barisan kepimpinan UMNO Jerai dalam menggalas cabaran PRU13 agar InsyaAllah, kemenangan bersih kepada BN kelak.

Untuk Tok Bad dan Tok Daq:

~JASAMU DIKENANG OLEH SELURUH WARGA UMNO JERAI KHASNYA DAN MALAYSIA AMNYA~

Biarlah segala yang berlaku menjadi sejarah dalam lipatan hidup sebelum menuju mati. Banyak juga kisah mereka berdua yang aku ketahui dan banyak juga yang aku tidak tahu.......







Tentunya sesiapa yang pernah melawat blog ini pernah membaca rencana perihal penggunaan air sebagai tenaga percuma. Dan kemarin buat pertamakalinya pihak kerajaan telah mengambil peranan aktif dalam menyokong usaha ini secara jelas(lihat utusan)

Dan aku bersyukur dengan tindakan ini. Bagi aku harga adalah adat berniaga. Mahal? Ya apa yang mereka tawarkan adalah mahal. Aku juga sudah memasang peranti yang sewaktu dengan apa yang pihak kerajaan lancarkan. Ada gambar untuk aku kongsikan. Oleh keran blog ini bukan blog untuk aku cari makan, maka sesiapa yang hendak mengetahui lebih lanjut boleh e-mail pada aku.

Esok petang pukul dua, akan dikumpulkan semua cawangan UMNO dalam Bahagian Jerai untuk diadakan perasmian serentak. Aku turut dijemput untuk ke SMKA Yan. Hmm..... nak pi ka tak pi ka? P ka tak P ka mesyuarat cawangan aka ntetap berjalan seperti yang telah dijadualkan.

Cuma aku terteka-teka apakah intisari ucapan oleh KB Jerai. Aku dengar bakal ada pengumuman yang WOW!!!! Pada sesetengah ahli, memang menunggu-nunggu, manakala pada sebahagian yang lain pula tidak mahu hal ini berlaku. Apa-apapun sifat manusia ini sentiasa 'baharu'....

Semalam aku terserempak dengan kawan-kawan yang memang bila berjumpa akan bersembang pelbagai topik termasuklah politik. Salah seorang ialah orang yang dilabelkan sebagai 'calon baru' dlm blog pemuda jerai. Maka telah ada calon dari DUN Gurun, Syabas orang Gurun. Sempat juga aku menjolok beliau mengenai penawaran beliau. Aku sarankan jika dia hendak menawarkan diri sebagai KP beliau wajib serius dalam misi ini. Jentera mesti kukuh dan agresif, bukannya jentera yang bila bos ada baru macam tikus terjegomoh dengan bapak kucin'. Dalam kem tok mi(dulu....) ramai yang macam tu. Bukan buat kerja sangat, depa tunjuk rajin depan dia saja....maklumlah.....'satu malaya' tau waktu tu....

Berbalik kepada Pemuda Jerai, aku juga mendapat khabar agak mengejutka nmengenai Naib...Amboi...kwn aku tu langsung tak habaq.... tak apalah....akupun dah hujung julai... Dan kengkawan aku juga bersetuju dengan aku bahawa rencana mengenai Ikmal dalam blog Pemuda bukanlah hasrat sebenar Ikmal.

Dan walaupun aku dengar sikit-sikit mengenai Tok Bad, Tok Mi, Tok Rajak, Dr Ku Man(boleh pakai ke nick ni?), adik dia Ku Daq(amacam nick ni?), Fadhillah dll, namun disebabkan tiada yang soheh, maka biar aku letakkan cerita berkenaan dibangku simpanan dulu.

Yang aku tunggu ialah biar ada pertandingan pada kali ini. Siapa yang kata ianya boleh bawa pergaduhan, orang itu ternyata tidak mengambil erti yang sebenar apa itu demokrasi. dan orang yang bergaduh keran politik dalaman bagi aku adalah merka yang jahil erti politik. Calin barupun terkial-kial apabila kau minta beliau mendifinasikan politik mengikut penertian beliau sendiri. Apa-apapun, kepada mereka-mereka yang telah/hendak menawarkan diri, biarlah matlamat mereka jelas.


Falsafah aku ialah:

Sebelum pengundian "aku sokong calon yang aku sokonglah"

Selepas pengundian "aku sokong calon yang menang". Ya lah......takkan kerana calon yang aku sokong tu kalah aku kena keluar parti...........hmm....keluar parti....keluar parti....keluar parti...

No comment.

Lagi satu blog baru untuk sekitaran Jerai diujudkan. TAHNIAH kepada Melayu Jeri yang memperkenalkan blog beliau kepada aku dichat box aku(awat tak dak orang nak chat ngan aku tak tau....). Dah aku lawati. Topik awal ialah pasai ghengga dan topik kedua ialah pasai pemilihan.

Komen Aku:

Pasai Ghengga. Pada sifat memanglah ghengga suka bersarang dipokok-pokok termasuklah pokok buah-buahan. Dan memang dah Allah anugerahkan sifat ghengga ni sifat begitu. Sifat kewilayahan adalah sifat semulajadi makhluk. Manusiapun ada sifat kewilayahan begitu. Tetapi makhluk lain bertindak(respon) mengikut naluri yang Allah dah tetapkan, iaitu menyerang apabila terasa diganggu/ceroboh wilayah mereka.

Bab pasai tak boleh kat sapapun buah yang masak ini adalah sebenarnya sifat yang ada pada sebahagian manusia tak kira sapa, terutama Melayu(pada aku). Tapi mengenai DAP menggunakan PKR dan PAS, pada aku adalah sebaliknya. Sebenarnya pada aku, guna memperguna sebawnarnya tiada yang terkecuali dan berkecuali. PAS guna PKR. PKR guna DAP. Dap perguna PAS. Dalam BN? Seropa gak......

Dan aku juga nak komen mengenai coretan dibawah yang aku cut dari blog berkenaan:

"berbalik bab bila Pak Lah nak letak jawatan aku rasa sudah terjawab bila dia nak letak jawatan , tapi masih berbunyi cuma aku teringat kata-kata kawan aku yang juga orang UMNO, nak buat peralihan kuasa ni melibatkan hal Negara bukan nak tukar pengerusi PIBG, banyak perkara-pekara penting yang perlu diselesaikan. rasanya aku pun tak mau penganti Pak Lah nanti tercari-cari atau mengagau merata, kawan aku keje MPSP sebagai "Pilot Helicopter" ( Tukang Mesin Rumput ) nak naik pangkat sebagai mandor pun kena kursus dulu......."

Bagi aku pengumuman peralihan kuasa itu bukanlah jawapan kepada senario politik semasa. Ini bagi akulah. Kenapa mesti tunggu hingga dua tahun? Kenapa pula bakal pengganti beliau perlu tercari-cari atau menggagau merata? Apakah penulis bermaksud dan mengakui bahawa perjalanan regim DSAAB ini begitu kucar-kacir sekali dan tiada langsung sistemnya? Apakah benar begitu dahsyat sekali sehingga perlu menggagau merata? Dan apakah benar bahawa bakal penggantinya nanti walaupun siapapun gerangannya adalah orang yang tiada langsung pengalaman dan perlukan satu lagi 'padang bola' untuk warm-up kerana sekarang ini hanya dibenarkan duduk dibangku simpanan dengan tidak langsung diberi peluang hatta untuk berlari memanas badan walaupun hanya di'tepi padang'? Apakah DSAAB hendak penggantinya mengulangi senario belum sempat 'menendang bola' berulang?

Memang betul peralihan kuasa melibatkan hal Negara, tetapi kita juga harus ingat bahawa formula berkenaan bukanlah formula yang sesuai untuk sistem demokrasi. Apakah definasi demokrasi sebenarnya? Ini pada saya adalah formula untuk sistem menggantikan penghulu kampung pinang sebatang atau sistem beraja, yang boleh mewasiatkan kedudukan beliau kepada pengganti semasa beliau masih lagi berkuasa tanpa perlu merujuk kepada sesiapa. Manakala UMNO adalah sebuah parti yang menguruskan satu komponen parti-parti yang menguasai sebuah kerajaan yang menggunakan sistem demokrasi sebagai landasan pemerintahan.

Aku tertarik dengan klausa masih banyak "perkara penting yang perlu diselesaikan". Apakah perkara itu? Untuk rakyat atau untuk diri sendiri? Kalau begitu nisbahnya, tentulah TDM dulupun wajar meregang masa beliau sehingga semua perkara penting yang beliau rancangkan tidak tergendala. Ya.....sudah tentu jambatan indah sudah menganjur beberapa ratus meter ketengah selat terberau, sudah tentu proton sekrang ini berupaya mengeluarkan enjin kereta yang lebih ekonomik dan menjimatkan minyak hasil penghibrinasi antara enjin berteknologi lotus dan mv Augusta, sudah tentu singapura masih lagi terkial-kial dalam mendapatkan hak keatas batu putih,
sudah tentu DSAI masih lagi berehat didalam sel tanpa dapat mengucar-kacirkan cuaca politik Malaysia, sudah tentu......banyak kalu nak sebut....

Dan analogi terakhir tu malas aku nak kupas kerana terlalu jauh menyimpang kerjaya sebagai mandur dan kerjaya politik.

Disclaimer: Tulisan ini adalah merupakan satira dan penulis tidak boleh dipertanggungjawabkan sekiranya ada pihak-pihak yang menyalah tafsirkan isi kandungan reencana berbentuk satira ini. Harap maklum: Pemudaujungjulai.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
_____________________________________________________________________

Hal ini telah lama aku fikirkan untuk kutulis dalam blog ini. Namun jika hendak beralasankan masa bila lagi nukilan ini akan aku perlengkapkan. Lalu aku bertekad untuk bersengkang mata bagi memperlengkapkan apa yang nak aku perkatakan, iaitu mempertuhankan politik.

Sudut yang aku lihat mungkin berbeza dengan sudut yang mereka lihat, anda lihat dan dia lihat. Ini adalah bersubjekkan politik Malaysia, tidak kira parti

Begini:

Tuhan: Politik

Syahadah: Matlamat Menghalalkan Cara.

Rukun Kepercayaan:

1. Berbohong -wajibulhalal
2. Memfitnah - halal
3. Mengadudomba - halal
4. Tidak tepati janji - halal
5. Maksiat - halal
6. Rasuah - halal
7. Bermuka-muka: sunat
8. Melindungi Jenayah - halal
9. Menjual Kepentingan Negara - harus
10. Memutarbelitkan isu - WAJIB.

MAZHAB:

1. BN yang terbahagi pula UMNO dan lain-lain komponen seperti MCA, MIC, PBRS, SUPP dll.
2. PAS
3. PKR
4. DAP
5 dan lain-lain parti kecil.

Tidakkah kita melihat persamaan penganut politik bila setiap tahun mereka mengadakan perayaan sekurang-kurangnya 3 kali. Raya Cawangan, Raya Bahagian dan Raya Perhimpunan Agung. Dan setiap 2 tahun sekali mereka memilih Imam baru di cawangan dan Bahagian. Manakala diperingkat Pusat pula penganut-penganut selalunya dilarang menukar Imam dan 'orang sepuluhnya' ? Kononnya demi keutuhan agama politik mereka? Sungguh patuh mereka ini dengan perintah dari imam mereka seolah-olah ianya adalah wahyu yang tidak boleh disanggah.........

Dan naik 'haji' mereka adalah empat atau lima tahun sekali mengikut 'falak' mereka yang 'Aleem dalam agama ini, serta ber'umrah' dua tahun sekali untuk mazhab politik masing-masing(baca: tahun pemilihan). Dan ketika ini, Imam yang rajin memberi fatwa politiknya telah beberapa kali menunda kerja 'umrah' untuk mengelakkan kegawatan dalaman. Dan ketika musim naik 'haji' inilah segala rukun kepercayaan mereka ini mereka akan praktikkan dengan lebih giat lagi. Malangnya musim 'haji' dalam agama ini tidak dapat ditunda melebihi lima tahun kerana telah tercatit dalam kitabul Akbar tidak seperti kerja 'umrah' yang boleh ditunda mengikut keadaan. dan ketika musim 'haji' inilah Ber'tawaf' mereka-mereka yang dilantik oleh siImam yang dilingkungi oleh 'juak yang sepuloh' sekeliling kawasan/mukim parlimen masing-masing. Ada yang dua marhalah, ada yang tiga. Tetapi tak kurang dari dua.

Mereka ini betul-betul 'takwa' dengan tuhan politik mereka. Mereka sembah 'tuhan' mereka dengan penuh takwa setiap hari kerana tuhan mereka inilah yang menjamin kuasa dan harta tetap didalam kantungan mereka. Kerana tuhan inilah juga mereka dapat mengkayakan kaum keluarga. Manakala penganut-penganut berkasta bawahan atau yang tidak berada dalam 'circle' of power hanya dapat sedikit tempias atau sekadar 'kuah tanpa isi'. Dan demi untuk terus menunjukkan kepada tuhan mereka akan ketakwaan dan kepatuhan mereka maka mereka terus-terusan berhempas pulas mempraktikkan rukun kepercayaan mereka pada ssetiap hari sebagai ibadah mereka kepada tuhan mereka iaitu POLITIK.......

Dan bangsa yang paling banyak menganut agama ini ialah MELAYU.........

Memang semenjak dua menjak ni nafsu kau untuk menulis bab politik agak menurun.....tak berahi sangat....setakat 'mengkai' lagu tu saja.... he he he....

Ni aku nak coret skit pengalaman aku yang terbaru mengenai perjalanan aku pulang dari kelompo dan semasa aku di kelompo.

Petang Jemaat lalu selepaih aku habih urusan, aku niat nak lepak diujung minggu di kelompo dgn kawan-kawan lama. Kebetulan malam tu ada mesyuarat tak formal diShalam yang tak sempat aku hadiri kerana keletihan. Ralat gak pasai tak bleh attend. Ada yang dah lebih dari doploh tahun tak besua muka selapas masing-masing grad. Petang tu aku singgah ke Puduraya kerana nak beli tiket. Mak aih..... payah betoi nak dapat tiket utk balik malam nanti. Yang ada bas tambahan yang aku amat tahu risikonya. Aku dah kena beberapa kali disebabkan tak ada pilihan. Serik. Tapi kalu tiada pilihan itulah yang kena dihadapi.

Puak-puak pengusaha bas ekspress nipun sampai ke la ni pun tak 'ubah gaya hidup' depa ni. Bila beli tiket bagi tiket sementara yang hanya tulis kemana desitnasi kita dan berapa harga. Bila tanya pasai platform, semua kata bas yang kita nak naik, memang akan tunggu kita diplatform. Tapi bila kita turun jer......mulalah depa belakon dengan walkie-talkie depa dan bermulalah adegan usung-mengusung.......tetapi bukan usung tilam. Bayangkan betapa berat beg yang kita bawa yang terpaksa diheret kesana kemari dilambung oleh ulat-ulat bas ni. Bertambah perit lagi jika ada anak-anak terutama yang masih kecil dan dalam dukungan kita. Kesian aku melihat kesengsaraan marhein seperti mereka yang tak mampu.....nak 'ubah gaya hidup' macamana lagi???

Dan ada sekali tu aku membawa anak lelaki aku kerana ada gathering dengan kengkawan diPD. Hala nak pi dari Kedah(SP) OK jer...... Tapi bila balik dari PD dan nak balik dari KL, mulalah adegan menyayat hati golongan marhien spt aku. Ajak dia TIDO semalam dibudget hotelpun dia tak nak(mungkin pengalaman sebelum membuat dia fobia dengan budget hotel) dan beria-ia mengajak aku pulang. Lalu dlm kekalutan itulah aku terbeli tiket dari ulat tanpa sedar. Aku kata begitu kerana sipenjual itu walaupun berdiri diluar kaunter, tetapi menulis pada tiket diatas meja kaunter, itu yahg aku ingat tiket bas berkaunter. Lalu bila bas sampai kami-kami yang membeli tiket dari ulat berkenaan telah dikerah ke satu tempat yang agak jauh dari Puduraya. Sampai, bas dah tunggu. Tetapi malangnya tikat yang aku beli tidak melayakkan aku duduk diatas tempat duduk yang sempurna selayaknya. Diaturkan supaya aku dan anak aku tu duduk diatas lantai sehingga Ipoh sehingga ada penumpang turun disana....Cis apa dia ingat aku ni PATI ke??? Mengamuklah aku. Hingaq aku depan restoran nasi kandaq tu sambil memaki siulat tiket ni. Aku bagi kata dua. Samada kembalikan duit aku atau aku panjangkan perkara ni atau apa saja.....(aku benar-benar marah dengan apa yang berlaku. Nasib baik peristiwa itu berakhir bila ulat itu sanggup memulangkan duit aku sepenuhnya. Dan akhirnya aku berjaya membeli tiket bas yang berkaunter dan berplatform dan dapat balik keKedah dalam keadaan letih. Nasib baik anak jantan aku tu tak banyak songgel.

Dan ada sekali tu aku uruskan pekerja aku untuk balik dari kelompo ke Sg Petani. Janji bas pukoi satu t/malam. Tup-tup pukoi lima pagi baru depa bleh naik bas. Sampai Butterworth depa kena turun walaupun bayaq sampai SP. Tu pun siap minta duit tambah. Nasib baik aku tak bagi duit lebih kat depa. Kalau tak soheh depa tekena dengan puak-puak tak berhati perut ni.

Berbalik kepada cerita aku setelah aku selesai urusan, tempat pertama yang aku tuju ialah Puduraya untuk beli tiket balik ke SP. Aku tak dapat balik berkeratakerana kawan aku ada urusan keluarga di Bidor. Tuju ke kaunter Transnasional dulu. Hampa....tiket habis termasuk tiket untuk keesokan hari. Beralih ke Mara Liner.....pun habis. Tiket untuk keesokan ada tapi malam. Aku nak balik pagi. Ronda punya ronda dari kaunter kekaunter lalu aku dapat tiket untuk keesokan dari sebuah syarikat bas ekspess. Harga tiket RM30.00 yang pada aku agak berpatutuan berbanding bas lain kedestinasi yang sama (Transnasional dan Maraliner terkecuali). Yang lain-lain rata-rata demand antara RM40.00 ke RM50.00. Aku dapat tiket tu pun setelah balik dari mencari tiket keretapi diKL Sentral yang aku dah agak pasti mengecewakan aku. Setelah mendapat tiket untuk balik pada esoknya, akupun balik kehotel. Kerana keletihan pukoi sepuloh seteng terus belayaq..... Pepagi aku bangun dan kemaskan pakaian aku dan turun kebawah untuk chechk-out dan breakfirst. Sesudah tu aku ber'beka' samada nak naik LRT atau nak naik teksi. Kaki aku laju jer menuju keJln TAR. So aku niat naik teksi. Tengok ada satu teksi tu, ada pakcik dalam tu.....dok kira duit sehinggit demi sehinggit. Aku tanya, "Puduraya boleh?". "RM6.00 boleh?". "Tak pakai meter?" "Rugi dik....". Tak payah. Aku tahan teksi lain. Apek . Bawa aku pakai meter. Dalam perjalanan dan juga aku bersembang kosong dengan dia. dia tanya aku,"Apa pasat talak naik itu teksi?". "Tak mau pakai meter". "Apek, gua sudah manyak kali bila mau naik itu melayu punya teksi, dia olang talak mau pakai itu meter". "Dia olang mau hantam lebih harga". "Tapi wa juga sudah manyak kali naik lu punya bangsa punya teksi, tapi talak hat punya pasai meter". Apek tu kata,"Wa pun tak tau apa mau cakiap....dia olang ingat mau cinang saja....". itulah sikap sebahagian pemandu teksi bangsa aku. Dan apa yang paling mengesankan pada aku bila dia merungut agak sukar mendapatkan hasil seperti dulu.....seperti zaman Tun Dr Mahathir dulu......sebak aku mendengar pengakuan dari seorang marhein seperti aku. Dia kata, "Apa pasat itu maguih punya olang dia olang kasi paksa tulun. Ini ganti punya olang bikin satu Malaya(ini versi aku) susah..... Aku kata,"Itulah bangsa aku"....ramai PHD. Masih lagi dok petikai ke'patriotik'kan TDM, termasuklah palanivel......'yennadey'......

Sampai di Puduraya, meter tunjukkan RM3.10 SAHAJA. Aku bagi RM3.50. Empatkupang sebagai tips(stakat mampu) pasai layan aku bersembang. Terus aku melintas jalan kePuduraya(Salah ni) dan menuju kekaunter. Disana seorang gadis montel bersaiz jumbo mengarahkan kau keplatform 16. Ada lagi seteng jam. Aku beli tabloid untuk aku sendal masa aku dalam perjalanan nanti. Cukup masa aku kebawah, lepas 15min bas tak mari lagi, aku naik balik. Tengah dok baca tabloid tu aku dipanggil kebawah smula. Bas dah sampai, tapi bukan diplatform 16, rupanya diplatform 19.....lari tiga mata saja(language of the number's leg).....tu yang ramai dok melopong tu. Sampai atas bas, sebelum bas bergerak aku diberi satu tiket rasmi yang tertulis RM24.70(kot...kurang pasti)Nanti esok aku check n verify. Tak apa...bagi aku itupun dah kira beruntung dari dok terkena dengan ulat dan caj yang cekik darah.



Tu dia tiket asal. Nanti aku upload tiket rasmi kalu tak hilang dari simpanan aku.

Sepanjang perjalanan aku dapat melihat suasana yang berbeza ketika memandu sendiri. Yelah selain dari darjah penglihatan yang berbeza, mana boleh mata terlalu meliar ketika tangan memegang steering.....kecualilah ada tangan memegang 'gear'.....oppss...sekadar bercanda...

Terlelap entah bila, terjaga ditol Ipoh Selatan dan mohon perkenan drebar bas untuk turun mengosongkan ginjal yang dah 'cekang'. Aku ingat aku sorang jer...... Bila pintu bas dibuka dan aku yang pertama menerpa ke'pejabat kecil' dibelakang aku ramai pula staff-staff aku yang mengekori CEO mereka meeting di'pejabat kecil' tol plaza Ipoh Selatan.

Perjalanan disambung. Mata dah tak ngantuk. Buka tabloid dan belek-belek. Dah habeh berita dan cerita aku baca, aku melayari iklan. Sampai di hentian sebelah Bukit Gantang, bas berenti berehat untuk seteng jam. Aku pula memang tengah lapaq. Jam dah pukoi satu setengah. Elok sangatlah tu..... Pekena nasi campoq dengan ayaq suam(salah satu ciri dalam meng'ubah gaya hidup')....RM 4.50. Harga Lebuhraya......

Lepas makan, aku ronda gerai buah.....jamu mata sajalah....buah-buahan disitu tak 'mahal'. Tetapi saja aku nak 'ubah gaya hidup'. Tu yang tak beli buah tu. Yang aku beli ialah kacang rebuih 2 hinggit dengan ayaq mineral sehinggit(botoi kecik). Tetiba mata aku tertarik pada salah satu kenderaan pacuan empat roda. Diatasnya ada satu sangkar. Didalam sangkar terlompat-lompat kesana kemari seekor kera(bukan BEROK) yang pada aku agak cerdik. Ditengah kepanasan diambilnya sehelai tuala untuk menutupi kepalanya yang kepanasan. Kebetulan kau membawa kamera digital 'cap ayam' aku(inipun ciri2 'ubah gaya hidup') dan membidiknya. Untuk bidikan awal, hanya pungkoq dan bahagian belakang saja yang aku dapat bidik. Mungkin ketika itu ramai org yg mengerumuni, lalu dia buat perangai gila-gila. Tetapi bila melihat manusia-manusia tadi beredar, aku kembali menghampiri sikera(aku ulangi, bukan BEROK)tadi dan memujuk untuk berposing depan kamera digital cap ayam aku. Seolah faham atas 'rayuan'aku, diapun berposing sakan untuk dua shoot aybg aku ambil. Satu sahaja yang aku nak paparkan didalam blog ini. Yang satu lagi 'agak peribadi' untuk dipertontonkan disini.

Sicerdik.

Aku sampai keSP pukul 4.22ptg dengan slamat.......Alhamdulillah.....

Hmmm..................

Dah beberapa hari aku tak jengok blog aku. Sibuk dengan hambatan hidup selagi nyawa dikandung badan. Aku ni sebab seorang yang setia dengan UMNO maka bila pemimpin suroh ubah gaya hidup, maka akupun la ni dok tengah edjaslah gaya hidup aku. Kalu dulu rajin pi pekena tomyam dikedai petani, la ni beli instant noodle berperisa tomyam. Kalu dulu rajin pi pekena nasi kandar, la ni singgah juga, stakat pekena capati atau tosei......kuah campur: spt kuah udang besar, kuah sotong dan kuah kari kepala ikan. Udang tak ambik, sotong tak ambik.....kapla ikanpun tak ambik. Pasai apa? Pasai nak ubah gaya hidup seperti yang depa sarankan...punyalah nak ikut!!!

Kalu dulu rajin pi booking bilik karaoke dengan kawan-kawan(setengah dekad yang lampau).....la ni insaf dah. Tak karaoke dalam bilik dah....takat pi teran sora kat Karaoke Mat Ki jer.....selagu sehinggit!!! Tu pun la ni dah kureng dah.....ubah lagi gaya, stakat pi dengaq depa teran sora. Aku teruih hilang mood. Hebat betoi saranan depa. Sian Mat Ki, Bri, Bang usop dll kelab karaoke sehinggit, sebab la ni aku agak gayat nak kluag waima sehinggit utk teran sora.....kecualilah aku pula dibayaq utk penaik oghat ayam aku(acceewahh...macam artis pula, siap demand lagi!!!)

OK lah bebalik pada blog, kunonnya blog ni di kendalikan oleh pemastautain Kg TTTraz. Aku ucap tahniahlah pasai rajin buat blog. Ada chat box lagi. Macam blog-blog lain, macam blog aku juga.

Isi blog tu masih aku blum sempat perincikan kandungannya. Dan aku akan edit selepas ni setelah aku tinjau sekali lagi blog tu.

Sambungan:

Ropanya dia bahasakan diri dia Pak Ngah. Dan merupakan pejuang bangsa.......bangsa apa dia tak habaq pula. Tapi aku agak pejuang bangsa Melayulah Kot...... Selamat berjuang melalui blog Pak Ngah.

Seperti biasanya, sebelum tangan ini menekan papan kekunci macam-macam perkara yang bermain didalam iingatan, banyak perkara nak diluahkan, tetapi bila berhadapan dengan monitor, otakku membeku.

Hanya sedikit yang teringat iaitu mengenai maklumat bahawa untuk lain-lain jawatan diBahagaian juga akan dipertandingkan. Puteri dan Wanita aku tiada maklumat.

Tetapi yang aku hairan ialah kenyataan yang aku anggap ada udang disebalik batu dalam blog pemuda UMNO Jerai. Iaitu mengenai artikel ini:

http://pemudajerai.blogspot.com/2008/06/bakal-ketua-pemuda-jerai.html

Betul ke Ikmal hendak kesitu atau dia mensasarkan posisi yang lain? Bukankah Bassori masih ada lagi dan belum menopause(aku dah hampir nak menopause ni.....he he he) Aku dengar dulu mereka dah berkompromi iaitu ikmal tidak akan langgar kerusi KP, lalu kekal diposisi Naib KP.
Atau dia akan ke posisi Naib juga, tetapi bersaing diposisi Naib KB. Jika ini berlaku, secara peribadi aku akan jadi penin'.......

Oh ya.....kebetulan aku melihat komen di kotak chattin' mengatakan aku merapu dalam blog ni. Merapu tang mana tu? Dia kena ingat ini blog persendirian, bukan ada tajaan sapa-sapa dan nak kena ada garis panduan tertentu. Merapu tang kerana aku letakkan nama Din Langut kat dalam list pemilihan KB? Dangkal juga budak cawkm30 ni. Bagi la detail tang mana merapunya aku, atau dia tidak dapat membezakan satira dengan merapu(pinjam kata-kata dari Alak) atau si cawkm30 ni yang salah khalayak?

Awat? Dia ingat mereka yang duduk diatas singgahsana diKL nu serius? Mengkalu serius takkanlah kacaubilau politik Malaysia la ni..... Yang dok serius berpolitik ialah penyokong politik peringkat bawahan, taksub dan beku. Yang dok parlimen sana nu, lepaih baik punya betengkaq boleh dok pekena nasi bungkuih sama-sama, tepuk bahu hang aku. Cipta keadaan bagi rakyat keliru, berkomplot dengan bermacam konspirasi......fuhhhh...serius le tu.

Tetapi apehalpun aku ucap terima kasih le kerana sudi singgah dan perkenalkan siapa disebalik blog ni.

Akan ada hal serius yang nak aku sebutkan dalam blog ni selepas ini. Tunggu dan Nanti....

Well...well...well...
Oh dear. Another irritated moment again when I visited Blog UMNO Bahagian Jerai.
Y?
Bcoz I like to contribute my comment but can't get through. The administrator only allows a registered members to put down their comment. So I decided to put my comment on my own blog regarding the candidates of Cheif of Jerai UMNO Division(UDC) and UMNO Youth Division Leader(YDL).

Wah wah skepping pula aku nih.... Y I'm Speaking? Coz I wondering and smelling something displeasure during reading UMNO Jerai blog. Why when describing about Tok Bad, the blogger deliver it in English Version and when comes to Tok Mi Ji Lah that blogger twist in to Malay? What the point? Let prepare the same level of ballroom for them to dance........

Achewahhhh.....

This is my own opinion. Nothing in anyway to be related with other peoples. Don't try it at your house(he he..just a jokes). I'll not responsible in any cause of effect. But I'll be fully responsible to my own opinion. Period.

Even though up to this moment only two was claimed to campaigned to be a leader, but I predict there will be another candidates that targeting to be a leader too. And I personally excited to see at this season more than one will proposing their intend to compete. As Dato' Mukhriz said, "More candidates more healthier to UMNO's leader shipment. And I want to add, "more varieties for us to choose."

For KP UMNO Jerai(YDL)........well as I admit that I'm a matured fruit at an end of branch, who is going to be a division youth leader is not an issue to me, either Bassori or as well as Ikmal, both are talented in their own capacity. But.....That is a micro views............But for macro I would like to say Ikmal has a better reason to be at YDL's post. Or perhaps Ikmal should shoot up to other layer of leadership. May be he can try to compete at Vice, because he is already in EXCO for Jerai UMNO Division. I challenge any candidate from Gurun to offer themselves to be a candidates too(Oppss....am I too far? OK. I pull over....)

But the very unanswered question is, where would be Dato' Razak goes? Should he stay stood at his deputy sits or also offer himself to be one of UDC's candidate since I heard that he will be challenged too?

To Tok Bad, I still respect you as a leader since you are still leading the division, but you also should know better when to step down. Or maybe this calculation will assist you a bit: 3-1 = -1 or 3-1=0 or what ever..... Yes national issue is one of the reason...just damn big one. But the biggest local reason that effect the whole result? If you are truly and deeply loves UMNO, love it in proper way. Admit that others also can lead UMNO Jerai. As an experience politician, this is not a first time peoples challenge you for the sit. If majority of UMNO Jerai's members still want you to be a leader, than you'll be a leader......But how if Majority of Jerai's citizen rejected you on next PRU as what as they did?.........

And just to warn Dato' Mi Ji Lah......there are a fox around the sheep.... yes there are many unseen enemies so you gotta watch out if you are really, really serious to compete the top sit. Don't let a few rotten apples spoil out the whole barrel!!!

Gurun!!!! Where is your ball? Why there is none of Gurunian exposed their highest leader shipment spirit? If we look back into past, Gurun while under Merbok were very vocals, but they forget to furnish and shape up the distinguish person to be promoted. I demand Gurunian to named me one name that I can published inside my blog, suit to be a UDL and YDL?

Fuhh.....at last.....watta twisted tongue (errr.....fingers)

Salam.

Hah! Chak!

Aku silap menilai. Aku tidak teliti. Aku agak kegopohan......

Ropa-ropanya kedua-dua blog berkenaan diurus oleh blogger yang sama. Sebab apa aku predict lagu tu..... Penilaian awal aku nyata silap bila aku drag tikuih kau kebawah dan aku dapati banner pada top page UMNO Jerai adalah banner yang sama pada blog Pemuda UMNO Jerai......

Macam ada satu sistem pengurusan yang tersusun.......bergaji kot?????

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO