SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

BUKAN MAIN MASAK-MASAK

Posted by Detguaq Tuesday, June 8, 2010


Setelah beberapa hari terikut-ikut rentak akhbar Sinar Hairan edisi Utara, akhirnya ADUN-ADUN UMNO di Kedah baru terperasan yang tingkah laku mereka umpama lotong dalam kandang saling tingkah meningkah, lupa bahawa di luar kandang ramai 'kanak-kanak riang' melihat mereka melolong-lolong.  Sayangnya lolongan mereka di halakan ke tempat yang salah dan betul.  Salah kerana menghalakan hamburan kepada Ketua UMNO Bahagian mereka masing-masing, kerana ada ADUN-ADUN ini yang sehingga kini terus mengasingkan diri dari bergerak bersama-sama bahagian seolah-olah mereka ini ADUN Barisan Nasional semata-mata.
Elaun bulanan ADUN terlalu sedikit dan menyamai gaji pengetua sekolah iaitu RM4,500. Jika ditolak perbelanjaan keperluan rumah, hutang bank, tuntutan rakyat, duit kenduri kampung dan bil utiliti Pusat Khidmat DUN, bukan sahaja tiada apa yang tinggal malahan terpaksa berhutang.

“Apa yang berlaku ialah ADUN bukan ketua bahagian menderita kerana elaun bulanan tidak cukup dan realitinya, kami tidak mendapat suntikan modal secara terus daripada UMNO Pusat, sedangkan ketua bahagian dan penyelaras kawasan yang bukan ADUN mendapat elaun dan peruntukan lebih,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.
Ada yang membandingkan Elaun mereka dengan gaji guru.  Kalau lagu tu musim PRU depan janganlah minta diri di calonkan lagi dan mulai sekarang mohonlah dari mana-mana Institusi Perguruan untuk berkursus sebagai guru pelatih.  bagi peluang orang lain pula menjadi ADUN.  Betul jika mereka menghalakan kemarahan kepada ICU yang pergerakan mereka umpama pesakit ICU!

Patutnya mereka ini bergabung dengan KB-KB yang samada menjadi ADUN, menjadi MP atau sekadar KB semata-mta untuk membuat petisyen supaya JPM tukarkan sahaja Pengarah ICU Negeri yang ada sekarang ini jika benar beliau selalu melambat-lambatkan kerja, selalu dengan sewenang-wenangnya menukar pegawai-pegawai di bawah unit SDO yang kadang-kadang belum sempat 'genyeh' taik mata dah kena bertukar kawasan.  Tetapi bila dakwaan dangkal kononnya ada pemimpin tertentu dalam UMNO yang mengawal ICU kerana untuk melewat-lewatkan tuntutan bayaran kepada ADUN, kerana ia juga berlaku meliputi semua pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang mengepalai kawasan parlimen masing-masing.

Menurutnya, kerenah birokrasi ICU negeri melambatkan kelulusan projek pembangunan rakyat yang dicadangkan menyebabkan kebanyakan ADUN yang bukan ketua bahagian terpaksa mengeluarkan duit poket sendiri, mendahulukan wang untuk kegunaan rakyat.
Ini adalah antara dakwaan YB Mat Rawi yang aku tidak faham:

ADUN UMNO bukan ketua bahagian boleh mati sakit jantung memikirkan keadaan kewangan yang meruncing akibat bebanan perbelanjaan berlebihan. Sudahlah ICU mengamalkan birokrasi dan dipercayai ‘dikawal’ oleh pemimpin UMNO tertentu, segala kelulusan projek juga sering ditangguh atas alasan yang tidak jelas.
**Soalan aku:  Siapakah pemimpin yang di maksudkan?  Adakah di negeri atau di Pusat yaaa YB Mat Rawi?

“Semua urusan menjaga rakyat adalah tanggungjawab ADUN sahaja yang pikul. Jika ADUN pula alami masalah, siapa yang hendak tolong?” katanya.
Wow...semua...jika benar apa yang di lepaskan dari mulut YB ni, nampaknya dia betul-betul mengeluarkan pendapat dari kepala lutut.  Kerana di Jerai, Ketua Bahagiannya bukanlah MP atau ADUN, tetapi beliau kerap turun kebawah membantu rakyat di Parlimen Jerai.  Dan sekiranya benar seperti dakwaan ADUN Guar Chempedak seperti di bawah...maka Alhamdulillah aku panjatkan. BETULKAH?

“Saya tiada masalah dengan ketua bahagian tetapi di sesetengah kawasan, berlaku pertindihan tugas antara ADUN, ketua bahagian dan penyelaras parlimen sehingga kurang kerjasama.

Aku harap benr supaya di lain masa jika ada isu-isu sensitif, janganlah hendaknya pemimpin-pemimpin UMNO tidak kira di mana dan tidak kira peringkat serta jawatan samada di peringkat Negeri mahupun Pusat tidak lagi menyembur dan menghambur pandangan guna 'kepala lutut'.  Lukapun belum sembuh, di garu dan 'upaq' sampai kembali berdarah.  Depa kena ingat ini bukan main pondok-pondok atau main masak-masak macam orang Kedah cakap.  Bila marah di 'reban'kan pondok atau di sepah-sepahkan dapur tempat main masak-masak.

Kami yang di bawah ni selalu dok tanya "Bila nak sembuh"???

12 Responses to BUKAN MAIN MASAK-MASAK

  1. Wake UP! Says:
  2. Memalukan kerana kenyataan bodoh dari pemimpin.

    It's a miracle that non of the Israeli commandos was killed by the so called terrorists.

     
  3. Anonymous Says:
  4. salam, bro,
    betuilah puak2 adun ni macam main2 masak, dulu masa nak jadi calon tak timbui pun pasal ni, alih2 la ni dok bg alasan duit tak cukup tak ka haprak namanya, bab tak cukup duit ni tak pulak aku dengaq dr puak pembangkang, aku agak puak pembangkang ni pandai blanja berhemah maklumlah dah perintah negeri.lepaih ni aku harap puak2 adun BN ni buatlah keja betoi2 InsyaAllah kalau nawaitu kita betui cukuplah rezeki yg diturunkan oleh Allah utk membantu rakyat, tp klulah niat tu tak betoi duit satu trela pun tak cukup, sbb zaman lani banyak sangat masalah pribadi timbui, nakbayaq keta besaq, nakbayaq hutang waktu bertanding dulu, habuan pulak kalah lawan ketua bhagian lg la bnyak modai bw keluaq, tak sempat nak kampoi negeri dah kalah, kot2 nak jd exco bley la dok cover2...tak merasa la..apa2 pun bro aku harap puak2 Adun BN sabaq banyak2 buat keje kerana Allah, jaln yang mudah akan terbentang jua.

     
  5. Anonymous Says:
  6. nak kena tengok dari banyak sudut. ada yang betoi dan ada yang tak betoi. penyelaras dun/parlimen pun ada yang mengarut juga. masuk kampong janji macam2 tapi hasil tak ada pun, jkkkp yang kena kondem dengan orang kampong. adun pun dah tau zaman meleset janganlah dok kahwin 2, sorru mesti miss punya. ketua-ketua bahagian pun jangan lah dok kelitin kot puak-puak kaum kerabat dia sahaja.

     
  7. Detguaq Says:
  8. Anon 11:14 dan Anon 1:49,

    Pandangan yang cukup telus, telus dan tembus!

     
  9. vesewe Says:
  10. The malay race is an inferior race due to inbreeding amongst themselves. They are moronic and to make matter worse - choose Islam as their religion.

    As everyone knows, Islam is a stone-aged religion. No matter how long you spoon-feed them they will never change. They are worse than PIG.

     
  11. yuking Says:
  12. · Canada is a multi racial country like Malaysia.
    · Canada is a relatively young country like Malaysia.
    · Canada is a very progressive country.
    · Canada is one of the G7 countries.
    · Canada is one of the highest per capital income in the world now.
    · Canada is one of the most developed countries in the world now.
    · Canada allows both English and French as its official languages.
    · Canada builds many 100% government subsidized French primary and secondary schools and French medium universities.
    · Canada has very liberal policy in education and language.
    · Ratio of English speaking citizens vs. French speaking citizens is almost similar to malays and Chinese in Malaysia.

    What is Malaysia now? Discrimination, discrimination and more discrimination!

     
  13. Boleh Says:
  14. You malays don't like it? You leave! We are going to stay! We like it here! Who gives you the right to tell us what to do?

    They just jealous because they are lose in economical race. I can understand that. If immigrants more rich than malays, then malays will be jealous like hell. It happens everywhere. If Chinese poor - I am sure malays never become racists but Chinese never made to be poor. We are made to be winners and sorry to the losers who become racists after that.

    Malays never beat Chinese in economy even until end of the world - their destiny is to become slaves.

    Why we live in your country because it is easier to earn money there - because your peoples have no brains that is why there are no competitive.

    We are not scare at you my friend, lots of Chinese already move to other country such as Australia, Singapore or US. We have the money, we can go everywhere we like even going back to China!

    God damn, you are really a fool. Why Chinese are everywhere? Here, let me tell you why. In China, it is hard to earn money because the competitive is extremely high. Where in country like Malaysia, there are no competitive at all - the reason is simple, you malays doesn't know how to do business and earn cash, so all the opportunity goes to the Chinese.

    You have brain and you malays are well educated? And want to make Malaysia better? Why Malaysia still likes that? Corrupted, useless, weak junk country! The currency is useless, economy like shit! Think fools!

    Thanks to Malaysia? Hahaha! And you said become rich because of Malaysia? No, Chinese become rich because we are hardworking and smart! Fools you! Chinese go everywhere also can live, in Australia, US, and all over the world. Go traveling around and see if you can find any malay! Hahaha!

    Become smart because education in Malaysia? Dream! Think smart! Your education system is lousy, suck, useless! The standard is low! Find prove stupid!

    Heart? Where is our heart? You malays don't like Chinese, why do Chinese have to pay our heart to Malaysia?

    Point the finger to yourself. What a big stupid malay fool dumbass.

    Also, visit your brother Indonesia, and you can see all the companies and shops are operated by Chinese. We also conquer your brother economy, fools! Hahaha……….what a joke! Indonesia!

    Let us face it. You don't want Chinese to get out of Malaysia. Because if they did, Malaysia would never develop. They would also bring a great deal of financial wealth and investment with them too.

    Note Malaysia is doing well. It certainly isn't because of the malays.

    And Thailand which is another prosperous South-East Asia nation. It also has a large Chinese population and a national culture that is welcoming towards Chinese. At least they have a leader on the South-East Asia knows of how to treat Chinese. It is no wonder that Thailand is on the verge of being a developed nation.

     
  15. ruyom Says:
  16. The Chinese came to Malaysia more than 1000 years ago, while the Indians came here almost 1030 years ago. Kota Gelanggi and Lembah Bujang are proof of these early settlements.

     
  17. kok Says:
  18. Then let me re-quote Lee Kuan Yew:

    Singaporean politician Lee Kuan Yew of the PAP, who publicly questioned the need for Article 153 in parliament, and called for a "Malaysian Malaysia".

    In a speech, Lee Kuan Yew bemoaned what would later be described as the Malaysia social contract:

    "According to history, malays began to migrate to Malaysia in noticeable numbers only about 700 years ago. Of the 39% malays in Malaysia today, about one-third are comparatively new immigrants like the secretary-general of Umno, Dato Syed Jaafar, who came to Malaya from Indonesia just before the war at the age of more than thirty. Therefore it is wrong and illogical for a particular racial group to think that they are more justified to be called Malaysians and that the others can become Malaysians only through their favour."

    Eventually, and Singapore became an independent nation in 1965, with Lee Kuan Yew as its first prime minister.

     
  19. oversee Says:
  20. Hahaha! Shows how completely clueless malays are of the history of this land.

    The Orang Asli are the original race of this land.

    The malays themselves are only a small ethnic race that conquered the peninsular later.

    Worst, what many term as 'malays today' are not actually the original malays of ancient times but 'adopted malays' from other ethnicities such as the Acehnese, Bugis, Minangkabaus and Tamil Muslims.

     
  21. detguaq Says:
  22. Ha ha ha...Chinese was here 1000 years ago and Indian 1030 years ago but who welcome them as a host? Yes Malays, because we are the civilian native here in Tanah Melayu with harmoniously live togehter with aborigin. As a guest, we welcome Chinese and Indian at that time as a HOST. Yes indeed, we still as a host and yet Chinese and India still a guest. History never lies, but moron like all pigs eater up there cannot rationalized their brain because they took pig brain and locate it into their scull and stupidly thrown out their small coward brain to the pond of pig shit and stir it homogeneously with the valueless discharge...

     
  23. Detguaq Says:
  24. Yuking.

    Just a simple conclusion. Better go to Canada maa...

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO