SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

MERDEKA YANG KE 52

Posted by Detguaq Sunday, August 30, 2009

MERDEKAKAH KITA?

Tengahmalam nanti tepat jam 12.00 tengahmalam sepatutnya mengingatkan seluruh rakyat Malaysia bahawa kita sudah 52 tahun merdeka. Pukul 12.00 selepas tengahmalam(awal pagi) 31/08/1957 seluruh rakyat Malaysia melaungkan MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!. Tanyalah Tok Maniam, tanyalah apek Long See tanyalah datuk kita yang apapun nama mereka, tok tam ka, tok din ka, tok arq ka(tok det led dan tok joe barrom budak-budak lagi) apakah semua mereka turut melaungkan Merdeka atau hanya tok-tok Melayu sahaja yang melaungkan gema kemerdekaan semasa itu. Pasti jawapannya semua mereka tidak kira bangsa, majoriti atau manoriti meghenggah sampai tersemboi ughat ayam tang leheaq kerana akhirnya Tanah Melayu merdeka juga akhirnya setelah runtuhnya(gagal) Malayan Union. Aku percaya saki-baki mereka yang kehidupan mereka masih Allah beri hayat untuk menggambarkan peristiwa itu. Tanya mereka "Benarkah mereka bersetuju dengan kontrak sosial?" Malah tentunya mereka berterimakasih yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata kerana tokwan-towan dan toknek-toknek kita orang Melayu menerima mereka sebagai rakyat Tanah Melayu dengan sungguh mudah sebagai pemilik asal tanah bertuah ini.

Dan bila sampai ketika ini dikala Malaysia sudah boleh berbangga dengan kemajuan yang telah dicapai, kemakmuran yang telah dirasai, keamanan yang sedang dikecapi apakah kaum-kaum lain terus menghargai apa yang dihargai oleh datok-nenek mereka semasa mula-mula merdeka dahulu?

Lalu bila aku baca artikel panjang Dr Ridhuan Tee yang bertajuk BERSALAH PADA NENEK MOYANG, lalu saya berpandangan bahawa saya wajar mengutarakan pandangan saya pula. Pada saya walaupun dari segi susur galur bangsa, memang benar meraka tetap terus mempunyai pertalian dengan umbi mereka ditanah besar cina dan india walaupun kita tahu mengikut sejarah, bangsa yang merempat keTanah Melayu adalah bangsa yang dipinggir oleh suku kaum yang lain, yang lebih berkuasa dari suku kaum yang merempat keTanah Melayu. Dan memang benar orang inggeris mengimpot orang cina keMalaysia untuk bekerja disyarikat-syarikat milik mereka terutama dalam industri perlombongan serta orang india untuk sektor perladangan, tetapi ada juga yang menyelinap kesini untuk berniaga kerana sistem kerajaan Tanah Melayu dari dahulu lagi mengamalkan sistem terbuka.

Lalu apabila mereka telah berhijrah kesini, generasi terdahulu dari perempat berbangsa cina dan indialah sewajibnya dianggap sebagai satu titik/garis mula peradapan mereka ditempat baru. Mereka inilah yang sepatutnya dianggap datuk nenek yang perlu dihormati dan dijungjung serta disanjung, bukan mereka yang tinggal ditanah asal mereka. Kerana apa? Kerana hanya generasi pra-merdeka dari bangsa cina dan india yang terbabit dalam sejarah kemerdekaan Tanah Melayu. Yang ada ditanah asal mereka tidak terbabit. Tiada pertanggungjawaban. Lalu jika mereka akur dengan dengan syarat-syarat yang digariskan sebelum mencapai kemerdekaan sehinggalah selepas Tanah Melayu merdeka sehinggakan generasi berkenaan dengan begitu mudah mendapat kerakyatan secara Jus Soli, maka mereka inilah DATUK NENEK yang wajib bangsa cina Malaysia sekarang hormati. Dan apa yang jelas sekarang, bukan Dr Ridhuan Tee yang bersalah kepada DATUK NENEK yang bagi saya sudah terputus pertalian pertanggungjawapan kerana jauhnya mereka dengan tanah asal mereka tetapi mereka yang terus meminta-minta hak orang secara kurang ajar inilah yang telah bersalah kepada DATUK NENEK mereka yang bukan sahaja akur dengan syarat-syarat yang diletakkan oleh Bangsa Melayu pada ketika hendak merdeka dahulu, malah berterimakasih kerana dengan kebaikan budi serta lembut hati Bangsa Melayu yang menerima mereka tanpa curiga.

Kesimpulannya SEGELINTIR orang cina Malaysia dan orang India Malaysialah yang telah MENDERHAKA KEPADA DATUK NENEK MEREKA!!!

SIAPAKAH MEREKA YANG SEGELINTIR INI?

6 Responses to MERDEKA YANG KE 52

  1. ajijasin Says:
  2. salam alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

    AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN!!!
    MARHABAN YA RAMADHAN!!!

    MALAM KE SEPULUH RAMADHAN!!!
    MALAM SEPULUH PERTAMA TERAKHIR RAHMAT ALLAH UNTUK HAMBANYA!!!

    DAN SALAM MERDEKA!!!

    MERDEKA!!!
    MERDEKA!!!
    MERDEKA!!!
    MERDEKA!!!
    MERDEKA!!!
    MERDEKA!!!
    MERDEKA!!!

     
  3. Detguaq Says:
  4. Salam aji jasin.....

    Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!Merdeka!

     
  5. Admin CCZ Says:
  6. Salam detguaq..cantiklah blog sdra.Ajar CCZ untuk tukar template boleh tak..?dah cuba banyak kali tapi xdapat ubah bagi menariklah..apapun salam merdeka untuk Detguaq. Tahun ni seperti tahun-tahun yang lepas. Rasa macam tak meriah sebab tak banyak kibar bendera pun. Tapi semangat dan bersyukur tetap ada ccz rasa dalam diri sebahagian besar rakyat malaysia untuk kemerdekaan yang ke 52 ini.

     
  7. Mrs Who? Says:
  8. Assalamualaikum wbt..

    Merdeka.. Apa erti merdeka?
    apa kata sebenar bagi merdeka?
    Merdekalah yang ingin digapai anak melayu suatu ketika dahulu..
    Merdekalah yang tercapai pada 31 Ogos 1957..
    Apa kita sudah bebas?
    Apa mentaliti anak-anak bangsa kita sudah bebas?

    Sungguh malu.. Sungguh pilu..
    Anak-anak lupa pengorbanan orang terdahulu..
    mati bukan sebarang mati..
    mati demi anak bangsa akan datang..
    kalaulah Tok Janggut tahu..
    kalaulah Dato Maharaja Lela tahu..
    kalaulah semua pejuang tahu..
    sikap anak-anak masa kini..
    koyak rabak hati mereka..
    gelap pandangan mereka..
    kerana kita merdeka dari zahir..
    bukan dari segi mentaliti..

    kerajaan sudah memainkan peranan..
    tapi masyarakat yang belum..
    anak-anak serupa landak, tidak ambil tahu..
    anak-anak serupa sarung nangka, tidak ambil tahu..


    Salam Merdeka.. semoga kita anak bangsa dapat menghayati apa itu arti merdeka sebenarnya..

     
  9. Detguaq Says:
  10. Salam Ramdhon CCZ

    Apa-apapun hal dlm donia ni, umpama juga diri kita. Mula dgn hanya tergolek tunggu dirapi, kemudian tu menangis minta perhatian dan dari terlentang mula meniarap dang mengkerekut untuk merangkak, bertatih jalan jatuh dan akhirya cekap berlari.....detguaq juga macam tu, masih dalam peringkat belajar.....dan sanggup mengajar setakat ilmu yang ada, tidak menjanjikan yang hebat-hebat.

    Awal Syawal boleh kot.

     
  11. Detguaq Says:
  12. Salam Ramdhon Nur Lyna,

    Berapa ramai kita dalam masyarakat yang mahu melihat jari-jari yang kembali menuding diri. Hanya merenung jari yang menelunjuk.

    Gusar hati Allah yang tahu
    Melihat situasi yang haru
    Orang Melayu dah jadi biru
    Kaum pendatang buli bertalu

    Kaum pendatang memang begitu
    Sejak peluang datang melulu
    Bukan siapa yang bagi peluru
    Yang dok diatas jangan tak tahu

    Bukannya senang nak tarik kembali
    Pastinya mereka tak akan beri
    Apa yang dah terlepas berkali-kali
    Malah terus meminta bertali-tali

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ