SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

MANUSIA ITU ALLAH JADIKAN 'LEMAH'. ROHAIZAT WAJAR DIHUKUM.

Posted by Detguaq Monday, August 24, 2009

SALAM RAMADHAN
Firman Allah(terjemahan):

4:25. Dan sesiapa antara kamu yang tidak mempunyai kemewahan untuk membolehkan mengahwini wanita-wanita merdeka yang mukmin, maka dia mengambil pemudi kamu yang mukmin yang tangan kanan kamu memiliki; Allah sangat mengetahui mengenai keimanan kamu, sebahagian kamu daripada sebahagian yang lain. Maka kahwinilah mereka dengan izin keluarga mereka, dan berilah mereka upah mereka dengan baik sebagai wanita-wanita dalam ikatan perkahwinan, bukan dalam perzinaan, atau mengambil sebagai teman rahsia, tetapi apabila mereka telah dinikahi dan jika mereka melakukan kesumbangan, maka bagi mereka separuh daripada azab wanita yang merdeka. Itu adalah bagi orang-orang antara kamu yang menakuti penderitaan (dosa zina); dan lebih baik bagi kamu jika kamu bersabar. Allah Pengampun, Pengasih.

4:26. Allah menghendaki untuk memperjelaskan kepada kamu, dan untuk memberi petunjuk kepada kamu pada sunnah (resam) orang-orang yang sebelum kamu, dan untuk menerima taubat kamu; Allah Mengetahui, Bijaksana.

4:27. Dan Allah menghendaki untuk menerima taubat kamu, tetapi orang-orang yang mengikuti hawa nafsu (syahwat), mereka menghendaki supaya kamu menyimpang dengan penyimpangan yang besar.

4:28. Allah menghendaki untuk meringankan kamu kerana manusia itu diciptakan lemah.


Kekadang aku hairan, seolah-olah berpoligami, ber B2N2 seperti satu dosa, padahal ia hanya dosa di 'mata' masyarakat, dosa kepada isteri yang tidak mahu berkongsi 'jantan' kerana nafsu ketamakan. Sedang Allah mengharuskan poligami dengan garis panduan yang jelas.

Dan yang paling haru tu pula, bilamana si jantan jahil ilmu kemarok nak ikut langkah Nabi beristeri lebih, padahal Nabi beristeri lebih dalam konteks yang berlainan dari jantan-jantan kemarok kangkang. Maka bila dah dapat kangkang baru, kangkang lama diabaikan seperti Mahfmpus menyebabkan B1N1 jadi kangkong dan anak-anak menjadi kingkong. Kerana kelibat manusia-manusia seperti inilah maka institusi poligami Islam dipandang serong oleh orang Islam sendiri. Jika kita duduk mendalami peraturan poligami yang Allah aturkan didalam AlQuran, bukan main ceghodong ikut 'kepala adik' yang tak berotak tu, mungkin tidak ramai yang sanggup untuk berpoligami kecuali yang betul-betul layak.

Aku jika dilintaskan keatas hati ini untuk b2n2pun mungkin akan membuat pertimbangan atas dasar kebajikan sahaja, InsyaAllah..... Terfikir aku untuk apa melukai orang yang menyayangi kita jika kita tidak mahu terluka dihati.

Ini pendapat aku:

Kasih sesama manusia boleh dikongsi kerana memang Allah memerintahkan manusia untuk hidup kasih mengasihi, sayang menyayangi, namun kasihnya kita terhadap Allah janganlah dikongsi dengan rasa kasih terhadap selain dari Allah. maka semoga aku, engkau dan mereka dapat membezakan berkongsi kasih sesama manusia dan mengasihi Allah seSATUNYA.

**POLITIK:

Semuga rakyat Permatang Pasir bercermin diri, mana calon yang akan dapat menjadi Yang Berkhidmat(YB), bukan menjadi Yang Beretorik kepada mereka. Yusripun dah sedar akan kesilapannya sehingga cepat tersedar akan hasrat PIS untuk memperkuda beliau sehingga 'finish gheng'(istilah orghe SIK) sebelum seketika sempadan kempen ditutup tengahmalam ini.

Memang kita akui ada sedikit kelemahan pada calon kita, yang telahpun beliau baiki, tetapi amatlah mengejutkan bahawa calon mereka jauh lebih lemah dari calon kita, lemah dari banyak segi berbanding calon dari UMNO.

Pengundi Permatang Pasir wajar memberi peluang kemenangan kepada Rohaizat untuk menunjukkan prestasi sebagai wakil rakyat mereka dan jadikan ia sebagai satu bentuk hukuman yang boleh memberi hasil positif baik kepada rakyat umumnya dan Islam serta Melayu khususnya.

BAGAIMANA HUKUMAN WAJIB DIJALANKAN?
PANGKAHLAH ROHAIZAT
DIHARI PENGUNDIAN

4 Responses to MANUSIA ITU ALLAH JADIKAN 'LEMAH'. ROHAIZAT WAJAR DIHUKUM.

  1. Anonymous Says:
  2. ha ha ha...funny.

     
  3. Detguaq Says:
  4. funny what? Does it make sense

     
  5. NurLyna Says:
  6. Assalamualaikum wbt kepada para muslimin muslimat, para sahabat, para pembaca, para pendebat, para ahli politik sekian..

    cuma beberapa detik sahaja pengiraan undi di Permatang Pasir. Masing-masing sudah melakukan yang terbaik.. Tidak kiralah BN mahupun PAS. Cuma sama-sama kita renungkan selama beberapa minit. Tanya pada iman... tanya pada hati kecil kalian, adakah ini yang kalian mahu? adakah ini pilihan kalian? Adakah ini yang anda hendak sajikan kepada kalian sekeluarga? Anak-anak? Cucu-cucu? dan keturunan zuriat kalian? Jangan lupa kepada agama kalian.. Di mata dunia, agama Islam sering dipersenda.. janganlah pula di tanah air kita... di tanah kelahiran kita.. tanah di mana ibu kita sakit melahirkan kalian supaya dapat menyaksikan keindahan Allah ini, agama Islam yang kita sayangi di persenda.. di hina.. di perolok.. Undi berdasarkan diri, hati, iman kalian.. bukan dengan pengaruh sesiapa.. sewaktu anda mengundi, tiada siapa yang lihat.. hanya kalian sendiri dan Allah swt. Pilihlah yang terbaik..

    fikirkan nasib anda.. fikirkan nasib keturunan anda.. fikirkan nasib sahabat kalian.. fikirkan nasib rakan seagama kalian..

    Sesungguhnya seorang manusia mampu jatuh dengan tahta, harta, serta wanita.. Semua ini pengaruh syaitan.. bangunlah.. bangkitlah dari kesesatan.. selagi diberi peluang, rebutlah peluang..

    Jangalah menjadi orang yang munafik..
    surah An-Nisaa, ayat 137 : Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian kafir, kemudia beriman pula, kemudian kafir lagi, kemudian bertambah kekafirannya, maka sekali-kali Allah tidak akan memberi ampunan kepada mereka, dan tidak pula menunjukkan kepada jalan yang lurus.

    Jalan yang lurus membawa kita kepada syurga.. disisi orang-orang yang beriman.. disisi-Nya.. disisi para Nabi dan Rasul.

    Jika Anda seorang yang menganuti agama Islam. Menyayangi Allah, menyanyangi Rasul, menyayangi Islam, tegarkah anda melihat Islam di persendakan?

    Fikirkanlah yang terbaik untuk kalian. Kita seharusnya memandang ke hadapan.. Jauuhhh ke hadapan, hanya toleh ke belakang sebentar, untuk mengambil ikhtibar...

    akhir kata, Selamat Mengundi!!!

     
  7. Detguaq Says:
  8. Depa dok lagu tu juga lah lyna oiii....Na kbuat gena? Allah belum makbulkan doa kita kerana masih ada lagi yang tidak ikhlas kot?

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO