SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Pengalaman Bersama Orang Asal.

Posted by DetGuaq5 Saturday, November 6, 2010



Aku tiba hanya pada 3hb Oktober 2010 ke tempat di mana UMNO Negeri Kedah di tugaskan, iaitu Peti Undi Pos Sungai Berr.  Keluarga angkat untuk UMNO Negeri Kedah ialah UMNO Bahagian Pengkalan Chepa.  Perjalanan dari Sungai Petani Alhamdulillah, cukup lancar.  Tetapi aku singgah agak lama di Taman Inderawasih Prai atas urusan sahabat aku.  Jadi aku tiba agak lewat di Pusat Gerakan Pos Berr.


Aku terus berjumpa dengan beberapa orang sahabat aku yang bertugas sebagai jentera parti BN di sana.  Ada yang sudah berada di sana sejak 24/10/2010 lagi dan ada yang tiba sedikit lewat dari itu dan ada juga yang paling lewat, iaitu AKU.....he he he...Tentunya tujuan aku tidak seperti mereka sepenuhnya.




Lalu aku menghampiri beberapa orang Asal yang sedang duduk-duduk di situ.  Salam yang aku beri di jawab pantas oleh semua mereka yang ada di situ. Sambil duduk-duduk bersama seorang kenalan baru dari UMNO Pengkalan Chepa, aku pada awalnya hanya menjadi pendengar kepada perbualan mereka untuk mencari ruang yang sesuai untuk menjampuk,


Mata aku sudah lama di paku dengan kelibat dan gaya percakapan seorang Pakcik yang begitu bersungguh-sungguh menceritakan keadaan dan isu yang beliau rencahkan bersama gaya dan aksi yang begitu bersungguh-sungguh. Nah, aku dah ada tajuk untuk menjampuk!  tapi ruang untuk mencelah belum menjelma dek kerana lancarnya dia bercerita.  Apa yang pakcik ceritakan?

Aku ada merakam suaranya.  Tetapi aku terpaksa membuat sedikit penerangan, kerana gaya percakapannya tidak begitu jelas dek kerana pagar hadapannya sudah ROBOH sama sekali.  Senyumnya pada setiap kali aku nampak begitu manis, begitu comel macam anak kecil belum tumbuh gigi!!!!


Temuramah ini adalah secara langsung dan tiada kerja-kerja editing di buat.

Dan aku tahu ini adalah antara perkara yang begitu sensitif dan aku hairan mengapa si SERBAN SEPIKUL itu tidak langsung menghormati orang ASAL malah bersikap cukup BIADAP sehingga menghiris perasaan Orang Asal disini.

1 Responses to Pengalaman Bersama Orang Asal.

  1. Dot Says:
  2. salam,

    hah! ha! ganaih adik aku! pi interbiu orang asli pos berr. wlaupun pakcik tu tak dak gigi tapi dia bukan tak dak hati. hati dia geram sangat dah dgn pak janggot tu! sampai hati tok guru 'kerjakan' tanah kubur datuk moyang kaum asli ni? macam mana laa depa tak merajuk?

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ