SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

31hb Ogos 2008

Posted by Detguaq Tuesday, September 2, 2008





Aku yang kebetulan berada di KL. setelah 51 tahun merdeka, inilah kali pertama aku menghadiri perayaan sambutan hari kemerdekaan yang sang kelembai menyebut hari kebangsaaan(National Day). Itupun setelah penat bekerja dan ingin menghiburkan sedikit hati 'anak-anak aku'

Tujuan aku bukan sangat nak meraikannya, hati ini tidak terujapun. Tetapi memandangkan kebetulan kau diKL dan tida apa yang hendak dibuat pada malam itu, akupun mempelawa 'anak-anak aku' yang masih blemu boleh bertutur, tetapi sudah pandai berjalan dan berlari mengikut aku ke Dataran Merdeka(DM).

Sampai di Jalan TAR, berhadapan Kedai Kasut Central, berhampiran P Lal Store aku memberhentikan kenderaan aku dan mengajak mereka menunggang kaki ke DM. Sebelum itu aku dah pam tenaga mereka di Kedai tom Yamg di Kg Baru.

Manusia sudah mula berpusu-pusu. Lautan manusia tidak menghairankan mereka, kerana mereka pernah melihat manusia yang berganda ramainya berbanding apa yang terhidang depan hidung mereka yang mancung berbanding hidung Melayu aku.

Disepanjang jalan kiri dan kanan mausia berjualan dengan pelbagai barang yang boleh dijual. Tanduk bercahaya(aku suka kreativiti sebegini), telinga mickey mouse bercahaya, bingkai cermin bercahaya, gigi palsu bercahaya dan bermacam -macam lagilah..... Air, Burger, Kebab, Kuaci, kacang rebus, jagung bakar, bla....bla...bla....

Aku lihat sekeliling, rupa-rupanya sambutan kali ini dihadiri lebih ramai imigran dari watan. Pelancong juga ramai terutama dari tanah arab. Bangladeshi, Indonesian, Vietnamese, Nepalese memenuhi DM dengan pelbagai gelagat. Anak-anak muda Melayu???? Gelagat menjolok mata bukan lagi perkara luar biasa si khalayak yang begini. 'Anak-anak' aku yang agak kehairanan pada mulanya terus kebingungan dengan hiruk pikuk yang entahpe entah ni. Mereka ajak aku balik sebelum pukul 12 belas. Aku pujuk mereka dengan menyuap putig rokok kemulut mereka. Berjaya juga ku mendiamkan ngomelan mereka yang belum boleh bertutur ini. Nasib baiklah bahasa isyarat mereka dapat aku fahami.

Selesai pengacara menghitung detik, lagu Kebangsaanpun dinyanyikan(aku turut nyanyi, tetapi kesayuna hati menyebabkan suara aku tersangkut dikerongkong). Selesai, aku beredar dicelah-celah lautan manusia pelabagai bangsa dan gelagat. Tetiba aku terkejut dan hampir melatah(penyakit sekali-sekala aku), tetapi dapat 'control position' dan 'maintain macho' didepan 'anak-anak' aku yang masih belum boleh bertutur itu kerana bunyi dentuman yang amat kuat. Rupa-rupanya pertunjukkan bunga api baru bermula. Hampir approx 20min suasan malam itu diwarnai dengan percikan bunga api...... APA YANG AKU PERASAN IALAH POTRET WAJAH TDM STATIK DI DINDING BANGUNAN DBKL sehingga saat akhir. Setelah berhenti percikan bunga api barulah potert pm sekarang ditayangkan, itupun sekejap sahaja.

Jadi apakah yang ingin luahkan disin oleh mereka yang berkenaan????

0 Responses to 31hb Ogos 2008

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ