SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HANYA TINGGAL UMNO UNTUK PERKASAKAN BARISAN NASIONAL!!!

Posted by Detguaq Monday, March 8, 2010


Kemelut berpanjangan parti-parti komponen dalam Barisan Nasional nampaknya belum menampakkan titik pertemuan.  Berbanding dengan UMNO yang telah, sedang dan terus mengambil langkah-langkah pro aktif untuk memperkasakan kembali parti, lain-lain komponen utama, iaitu MCA dan MIC masih lagi tergagau-gagau keadah yang paling berkesandan pantas untuk memperkukuhkan barisan hadapan mereka.  MCA masih lagi di belenggu kemelut kepimpinan manakala MIC dan Gerakan masih lagi di pinggirkan atas sebab hilang keyakinan ahli-ahli mereka sendiri.  Manakala parti-parti kecil lain seperti PPP sepatutnya duduk bertenang tanpa cuba mencari publisiti tak berharga.

Sudah sampai masanya  Pengerusi Barisan Nasional mengambil langkah drastik untuk bertindak bagi membangkitkan mereka dari lamunan mimpi ngeri ciptaan mereka sendiri.  Parti seperti MIC sudah wajar memilih Presiden mereka yang baru untuk memberi nafas yang segar atau mereka akan lihat pengaliran keluar secara berterusan kaum India yang menjadi ahli  mereka ke parti-parti lain samada yang berada dalam komponen atau di seberang sana.

Umpama orang yang bertinggung dalam 'lengkong' penonton yang sedang melihat peniaga minyak urut bermain silap mata, UMNO harus keluar dari 'lengkongan' ini untuk berdiri jauh di luar supaya dapat melihat dengan lebih jelas lagi apa sebenarnya silap tentang permainan penjual minyak urut bertaraf pasar malam ini.
(sekadar hiasan)

Di ketahui umum oleh rakyat Malaysia mengenai kecenderungan pengundi-pengundi keturunan Cina apabila mereka membuang undi dalm pilihanraya-pilihanraya, bahawa mereka lebih mengikut telunjuk persatuan-persatuan atau pertubuhan-pertubuhan berteraskan ekonomi seperti dewan perniagaan mereka yang ribuan jumlahnya sepatutnya di beri perhatian khusus.  Inilah silap mata mereka yang sebenarnya.  Silap mata mereka bukan kepada parti-parti, tetapi kepada dewan-dewan dan persatuan-persatuan perniagaan mereka.  Parti-parti berteraskan kaum mereka sebenarnya 'boh liau' kuasa. Parti-parti mereka sebenarnya hanyalah 'wayang' untuk samada untuk tawar-menawar kepentingan politik ataupun sebenarnya lebih kepada alat untuk mengugut.

Frasa 'Undi Penentu' mereka bukanlah senjata untuk menolong, tetapi senjata untuk mengugut setiap kali adanya pilihanraya baik kepada Barisan Nasional mahpun bukan.  Tetapi jika UMNO yang wajib mendominasi Barisan Nasional bagi menjamin kestabilan politik dan ekonomi sedar akan perkara ini, satu mekanisma paling sesuai perlu di ujudkan dengan segera untuk mengimbangi faktor undi penentu yang menjadi senjata bermata dua ini.

Manakala kaum India, jika di tanya mereka yang bukan dari kalangan pemimpin parti, ada juga yang menjawab berada di bawah wakil rakyat Melayu lebih mendapat pembelaan dari duduk dibawah wakil rakyat dari bangsa mereka sendiri.  Dan tidak di nafikan juga mereka menjauhi MIC kerana Presidennya adalah orang yang terlalu lama.....stagnant!

Kembali merenungi sejarah Nusantara, kaum India dan Cina yang pada awalnya datang berdagang di sini sebelum ujudnyapun Malaysia yang merdeka tentunya sedar bagaimana bebasnya mereka keluar masuk berdagang di tanah yang subur ini.  Malah kerana adanya Semenanjung inilah segala bidang perniagaan yang di jalankan di sini membawa keuntungan untuk di bawa pulang pula ni'mat kebendaan ke tanah asal masing-masing.

Malah dapatkah mereka nafikan bahwa 'dahaga kesengsaraan' yang di hirup semasa di tempat asal kelahiran mereka telah dapat di ni'mati 'air kesenangan' yang melimpah ruah semasa mereka brehijrah ke sini walaupn belum secara rasmi?  Kenapa pula bila mereka di terima secara rasmi kini mahu menjadi anjing yang mengigit?  Dan mengapa pula mereka semahu-mahunya memadamkan warna sejarah yang telah di'kitab'kan?  Tidak mengapalah jika mereka cuba mahu memadam dan mewarnakan sejarah, namun mereka harus menerima hakikat bahawa dasar kanvas sejarah Malaysia ini telah diwarnai oleh 'permanent coloring' yang walau di bilas sebagaimanapun dengan apa-apa 'bleach agent' pun tidak akan luntur warna kanvas sejarah Malaysia ini.  Kami pejuang UMNO akan sentiasa memastikan pameran kanvas sejarah Tanah ini akan terus berada di galeri pemikiran dunia.

Kepada pemimpin di atas, jom kita kembali kepada sejarah apabila kita merujuk kepada tuntutan-tuntutan dan desakan-desakan terbaru mereka.  Secara ringkasnya TUNTUTAN MEREKA, telahpun kita orang Melayu PENUHI 100% semasa hendak mencapai kemerdekaan dahulu.  Jika tidak masakan Tanah Melayu mendapat kemerdekaan dari British. Kita kena ingat bahawa selepas berkompromi tentang tuntutan-tuntutan dari kaun Cina dan kaum India melalui pemipmipn-pemimpin mereka barulah kemerdekaan di capai.  Jadi mengapakah setelah tuntutan mereka ini di persetujui, masih lagi ada tuntutan-tuntutan yang terus-terusan menghakis bahagian Orang Melayu dari kedua-dua sisi?

TIADA TUNTUTAN LAGI SELEPAS INI!!!

Malah apa yang sepatutnya kita mengambil kembali bahagian kita yang telah kita beri dahulu kerana mereka tidak pernah berterimakasih dia atas kebaikan dan keihklasan kita untuk menerima mereka secara JUS SOLI dahulu.

Berhentilah wahai pemimpin-pemimpin Melayu yang mengetuai kepimpinan Barisan Nasional dari terus menari mengikut rentak tari mereka, ajarlah kembali mereka bagaimana untuk berjoget mahupun berzapin, kerana rentak kita lebih harmoni, lebih adil.  Tari mereka adalah tari yang kasar sehinggakan kerapkali langkah mereka sumbang walaupun itu 'tarian' mereka.  Malah tarian harimau yang mereka gerakkan kelihatan begitu canggung.  Ngangaan mulut harimau ini nampaknya kini cuba membaham naggota badan mereka sendiri....alahi canggungnya, malah tari canggung kita nampak lebih bertenaga!  dan wajib di ingat, seperti kata seorang pemipmin di Jerai, bahawa harimau tahun ini bukan harimau biasa! Harimau tahun ini adalah Harimau Metalik, harimau yang ganasnya akan membaham dan melukai hatta dirinya sendiri.

MEREKA KENA FASIH BERJOGET!!!

Sewajarnya pada fasa ini, seiring dengan konsep 1Malaysia yang menjunjung konsep keadilan, penstrukturan semula kerusi-kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri wajar di lakukan.  Formula terdahlu yang memberikan kuota mengikut nisbah kaum secara menjumlahkan komposisi kaum seluruh negara tidaklah mencerminkan keadilan sebenar, dimana melalui formula ini kita telah rela untuk memberikan kerusi di kawasan-kawasan di mana kaum Melayu menjadi majoriti kepada mereka.  Jika di nilai dari segi konsep keadilan, adakah ini adil?  Sepatutnya bila sesuatu kaum itu adalah majoriti, wakil yang sepatutnya adalah dari kalangan kamu majoriti. Dalam konteks Malaysia, terutamanya di Semenanjung Tanah Melayu, orang Melayulah yang sepatutnya menjadi wakil rakyat di kawasan mereka.  Sebagai jalan penyelesaian, kaum-kaum lain bolehlah di lantik ke dalam jawatan-jawatan politik secara ehsan, dengan memberi jawatan senator sebagai misalannya atau diletakkan dalam GLC-GLC sebagai penghormatan dalam keadaan-keadaan tertentu kepada pemimpin kaum yang tinggal di kawasan bermajoriti Melayu.
Statistik secara keseluruhan ini tidak sepatutnya di jadikan kayu ukur untuk menetapkan kuota calon semasa pilihanraya.Data-data kependudukan secra mengikut DUN dan Parlimenlah yang sepatutnya menjadi kayu ukur untuk meletak calon pada setiap kali pilihanraya.

Sebagai contoh:


Siapa yang dapat menafikan bahawa polar politik Malaysia masih berteraskan georgrafi kaum?  Lihat sahaja DAP, bagaimana mereka menyusun calon pada setiap pilihnaraya, begitu juga PAS, bagaimana susunan mereka terutamnya di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor tanpa melibatkan kes-kes terpencil.  bandingkan pula dengan Barisan Nasional.  PARTI MANAKAH YANG LEBIH RASIONAL?
Rujuk: Nobisha.  Tetapi apa guna rasional jika sudah di racuni emosi oleh mereka yang entah penting entah tidak atau hanya menampakkan diri penting padahal: 

"ada tidak menambah tiada tidak mengurang"

Jika teliti apa yang telah di tulis oleh nobisha bersama-sama dengan fakta yang di gariskan, apakah kita dapat nafikan bahawa polar politik Malaysia akan begitu keadaannya buat masa ini dan boleh jadi juga akan berterusan begini selamanya....

Untuk memberi kestabilan kepada Malaysia, pengagihan kerusi-kerusi pilihanraya tidak lagi boleh di buat melaui kuota yang keadahnya dia buat secara lump- sump.  Secara fitrahnya orang Melayu adalah lebih adil dalam segala hal termasuklah politik, ekonomi dan sosial.  Orang melayu memang mudah menerima kaum lain sebagai jiran.  Lihat sahaja dalam kampung Melayu, walau hanya seorang kaum Cina atau kaum India menduduki kampung yang 99% orang Melayu, mereka dapat hidup aman damai, tetapi bagaimanapula sebaliknya?  Begitu juga bila sesuatu kawasan itu di wakili oleh Orang melayu sebagai Wakil Rakyat mereka, semua kaum tetap terbela kebajikan, pendidikan, kesihatan, ekonomi dan sebagainya.

Malah seluruh dunia tidak dapat menafikan bahawa Orang Melayu  yang mendominasi dari segi jumlah penduduk tetapi tidak pula menguasaipun kek ekonomi Malaysia.  Rakyat pelbagai kaum bebas untuk memperbaiki taraf ekonomi mereka tanpa sekatan asal mereka berusaha.  Namun dasar yang adil oleh kerajaan dilihat sebaliknya oleh mereka yang tamak.  Dan kerana sikap lembut dasar Kerajaan Persekutuan dalam mempraktikkan konsep keadilan dalam kek ekonomi ini rupanya sentiasa di intai peluang untuk menekan. Dan kini melampaui pula kedalam kek politik.  Selepas ini kek apa pula yang hendak di lahap oleh kaum yang tamak ini???

Frasa FAKTOR PENENTU wajib di LUNAKkan....



5 Responses to HANYA TINGGAL UMNO UNTUK PERKASAKAN BARISAN NASIONAL!!!

  1. Salam Det,

    I could see that you've done a thorough homework to have come out with this kind of article. Very informative, and I agreed it is abouit time we've got to be firm with them. Don't let them dance to the wind.

    Bukan setakat depa saja, tapi sesama Melayu kita, it will be a different story jika ada pengetahuan sejarah dalam diri. Rasional kita ni orang tak nampak, tapi chauvinist DAP tu depa kata rasional pulak ... ALLAHU AKBAR ...

     
  2. superb writing bro...congrats !

    agree with u!.....no more tuntutan.....
    kita dah byk mengalah.....terlalu byk....

     
  3. MANTRA Says:
  4. Orang China ada negara China, Orang India ada negara India... orang Melayu ada negara apa?

    Buat baik berpada2, Buat jahat jangan sekali... itulah kita Melayu!

     
  5. tahniah det. kerja dan fakta yg boleh dijadikan petunjuk utk melayu sedaq. malaysia hari ini, terlalu byk politiking sampaikan maruah melayu dan isalam hampir2 tergadai. elok 'perderas' sikit, benda2 lagu ni...

     
  6. detguaq Says:
  7. Mantra, Anwar kata Malaysia ini bukan Melayu yang punya!!!
    Apakah Ahmad Albab yang punya?????

    Transformasi, harap sangat tulisan ini bukan umpama anjing menyalak bukit.....biarlah hendaknya tulisan ini di renungi sebagai bench mark untuk kita kembali sedar bahwa tiada apa lagi yang seharusnya mereka tuntut kerana tuntutan masing-masing telah di persetujui lama dahulu sebelum kita hampir mencapai kemerdekaan....

    Tapi yang herannya kenapa yang di atas belum kebah latah mereka semenjak zaman paklah lagi???

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO