SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Tadi aku melawat blog Sunggohka, tapi dia ada linkkan blog DKSnya berkaitan watak utama dalam buku CN Afghani yang pernah aku kupas dalam blog aku sebelum ini.  Buku yang diharamkan oleh pas.  Bila haram, bukan sahaja tak boleh baca, pegangpun tak boleh, kena samak, tapi kalau dok dalam mazhab pas lah.....dok diluar mazhab pas hangpa nak baca-bacalah....Dewa depapun takleh nak kata dan jatuh hukum apa-apa..HA HA HA....


Usop Usin Ooo.... Usop Usin…..

Aku pi mele

Aku pi melepak kat air panas Lenggong baru2 ni. Saja nak terjah pasai Memali sikit sebab ada banyak perkara yg berlaku kat sana. Rata2 dok sembang pasai tak puas hati kat PAS. Ini yg buat aku syok nak menerjah.

Tengah dok syok korek maklumat, lain pulak cerita baru yg aku dapat. Jadi aku terpaksa tukar topic la sikit bab Memali ni. Cerita ni pasai SENATOR MOHAMMAD YUSUF BIN HUSIN….. tambahan pulak isu ni memang hangat dan membuatkan ramai dikalangan penyokong PAS di Memali bertambah hangat dan mula membuka pekong salahlaku PAS sedikit demi sedikit.

Kejadian ni berlaku sekitar awal tahun 2011 dan aku dimaklumkan dlm bulan Januari hari cuti umum.

Diceritakan oleh penduduk Kg Charok Putih, Sentorian Usop  Usin ni memang jenis keras kepala dan apa yg dicakap tak ada sapa pun boleh bangkang. Apa saja yg dia buat atau nak buat RM nombor satu. Masuk banyak tapi keluar tu jgn harap dari poket dia.

Pada hari kejadian, penduduk setempat menganggap longgokan batu2 di tepi markas PAS Kg Memali adalah utk membaiki mini tar yg tidak jauh dari situ yg juga jalan menuju masuk ke rumah Sentorian Usop. Penduduk kg merasa seronok dan bangga sebab sepanjang Kerajaan PAS perintah Kedah, inilah kali pertama mereka akan merasa sedikit kemudahan.  Terdapat beberapa kenderaan seperti backhoe, jeep, trak pick-up dan steamroll. Yg uniknya kelihatan tulisan “BINAK” tertera pada kenderaan2 tu.

Tapi sayang sejuta kali sayang. Bagaikan durian luruh menghempap bumi, harapan penduduk kg hanya tinggal harapan saja. Berlinang air mata melihat batu2 tu digunakan utk meratakan kawasan becak di halaman rumah Sentorian Usup. Kalau dilihat pada keadaan batu itu, memang benar dakwaan bahawa pihak BINAK telah melakukan kerja2 yg tak berbaloi dgn kos mereka. Di khabarkan BINAK terpaksa menanggung kerugian kerana terpaksa membawa backhoe dan steamroll hamper 100 kilometer dari Bukit Perak daerah Pendang ke Memali daerah Baling. Penduduk merasa amat kecewa.

Timbul beberapa persoalan yg ingin aku ketengahkan buat pembaca berfikir dan bagi komen dan kalau silap tu aku minta maap…..

1.       BINAK biasanya tak terlibat dgn pembinaan mini tar, apa lagi utk kerja2 langskap di mana2 rumah individu.

2.       Adalah tidak munasabah, pihak BINAK secara relahati datang dari jauh pada hari cuti umum semata2 melakukan kerja merata batu di rumah Sentorian Usup yg hanya melibatkan batu satu lori tayar eman. Kerja-kerja begitu, kalau di buat secara royong anak beranaknya pun sudah memadai. Tetapi pihak BINAK terpaksa datang ke rumahnya yg jarak hampir seratus kilometer. Aku difahamkan kerja semuanya selesai dlm masa satu jam saja.

3.       Upah yg BINAK dapat adakah berbalaoi dgn kos yg mereka keluarkan.....?
               i.         Sebuah trailer mengangkat jentera berat.
              ii.         Sebuat steamroll.
            iii.         Sebuah backhoe.
            iv.         Sebuah jeep.
              v.         Sebuah pick-up.
            vi.         Kos pekerja dan Penyelia.

4.       Kalau tak silap aku, biasanya BINAK hanya melakukan  kerja atas kelulusan tender yang dikeluarkan oleh mana2 pihak.

Inilah sebahagian dari apa yg telah Sentorian Usop buat. Kita perlu ingat selain dari jawatan Sentorian Usop selaku Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kedah dan Senator, dia adalah PENGERUSI kpd Bina Kuari, salah satu anak syarikat di bawah PKNK, iaitu syarikat yg bertanggungjawab membuat jalanraya di Kedah, melakukan kerja2 meratakan batu di hadapan rumahnya di Kg. Memali.

Aku diberitahu bahawa telah banyak kes salahlaku dan salah gunakuasa Sentorian Usop Usin ni telah dibawa ke SPRM, tetapi sampai la senyap saja…..

Insyallah aka aku dedah banyak lagi…..

Posted by Dahulu Kini Selamanya


1 Responses to DKS kata Usop Usin, Sunggohka kata Usop Santorian, Aku kata hangpa kena bacalah!

  1. mr kecewa Says:
  2. hangpa dok kira pak lebai tu.aku ingat hangpa pebetoi umno hangpa tu dulu.umno hangpa pun senget teruk la ni.kalau pru 13 ni kalau hangpa dok relek aku takut terbalik lagi.pak lebai pas tu memang tak terpakai pun.puak umno baling telek je.depa dok tumpu dan gila nak jadi calon je.umno hangpa macam sarang ayam.jangn buang masa kalau hangpa umno hangpa tu.habak kat semua pemimpin umno hangpa buat kerja lah bagi baguih sikit.kesian kat blogger macm hangpa punya pulun.aku tabik dan salute kat hangpa.tapi puak umno hangpa tak kisah pun.yang pulun hangpa blogger.kesian kat blogger dan kesian kat umno.yang aku meluat puka yg ada jawatan .relek sahgaja.kalau ada yg asyuk depa balaih dulu.ambil lah tak pe.tapi umno kenallah jaga sama. pas pun tipu melayu tak boleh caya langsung.umno pula kira temolok sendiri je.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ