SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

BALAK SEJAHTERA RAKYAT DI DERA! 1500 Rakyat Sik Minum 'Teh Susu'!

Posted by Detguaq Sunday, August 15, 2010


MasyaAllah det....tak pernah teruk lagu ni dhey!  Dulu ada juga banjir gini, tapi tak pula 'a' neik sampey tegha ni.  Habeh-habeh 'a' sughut tak la tinggey seluk nge lanyau penuh lantey...dah la gitu, 'a' minum nak gi caghey mana lagi dhey...puloh-puloh thung dok minum 'a' sungey semeliang ni det oii....kali ni minum teh susu la.....

Heran det, gamak deme gi luluh leseng balak waima deme sedo kawasan ni dok jadi kawasan tadahan 'a' minum kami. Buke skit det oii...rhamey...ada lebih 1500 oghang dok harap ke 'a' sungey ni untuk minum...gamak sungguh dema ni, kata Kedah Sejahtera...sejahtera gena mengkalu kami nak masak minum dengan 'a' ni pun dah tak boleh....ini dah kira kes dera rakyat ni....Kami di ulu ni kali ni beto-beto jadi mangsalah det....



Nak buat gena det?

************************************************************************************
Kalau dulu, semasa menjadi pembangkang, mereka sibuk menuding kepada kes-kes pembalakan, walaupun selalunya sebagai kerajaan BN membuktikan bahawa keja-kerja pembalakan ini di lakukan di bawah kawalan ketat oleh Jabatan Perhutanan dan Perhilitan serta Jabatan Alam Sekitar, tetapi sebagai pembangkang, mereka terus memanipulasi dan 'spin' cerita bohong sehingga rakyat termakan dengan gula-gula beracun ini.  Kerajaan BN kedah waktu memerintah cukup menghormati arahan untuk menjauhi kawasan sensitif seperti kawasan tadahan hujan sekiranya hendak menender balak.  kalau adapun ianya secara haram dan akan segera di benteras sekiranya terbukti benar ada berlaku pembalakan haram, bukan sahaja di kawasan tadahan hujan, malah di mana sahaja belantara dalam Kedah ini jika ianya bertentangan dengan undang-undang.  Semua kerja haram ini di lakukan oleh manusia yang menyembah duit sebagai tuhan mereka dengan menggunakan nama beberapa kerat Melayu haprak yang gilakan sedikit komisyen.  Ingatkan dalam UMNO/BN sahaja yang ada Melayu haprak yang sanggup di gunakan sebagai kaldai mengangkut duit, kini dah menjalar pula kedalam parti pemerintah kerajaan negeri tetapi dengan memakai gelaran Muslim pula sebab depa kata depa tak memperjaungkan bangsa, yang ada hanyalah muslim, jadi kalau dah lagu tu, muslim apa pula?...kalau dah manusia tu manusia walau di mana mereka beraksi. Hanya Iman sebagai furqan kepada manusia, bukan mana-mana parti.


 Agak terlewat, sebelum ini beratus-ratus batang balak
sebesar 'lidi' telah di tebang dan di bawa keluar walaupun
ukurlilitnya di bawah ukuran yang di benarkan.
 Khabarnya PAS ada 'task force'nya, 
depa kena cepat cekup pemimpin depa!

 Laaa...ingatkan tertera nama Haji ****** Timber.......

 Dari gambar berkenaan menunujukkan ia adalah
di bawah kelulusan Jabatan Hutan Negeri, di mana
tanggungjawab dan kuasa menganugerah ban balak
adalah di bawah Kerajaan Negeri Kedah.
Sapa pelesen syarikat?
Sapa pula pelesen kontraktor?
Ada nama yang 'essence nya muslim?

Lagi satu,sebagai pencernaan, setelah 2 tahun memerintah, berapa ramaikah yang  Kerajaan PAS Kedah telah berjaya lahirkan usahawan Muslim dalam bidang pembalakan yang mempunyai kilang sendiri dan memasarkannya sendiri? Atau sudahkah kerajaan PAS Kedah membantu Muslim untuk membuka kilang balak sendiri?  Atau kaedah dulu masih di guna pakai walaupun dulu di katakan sistem ini punya kepincangan?  Apakah perlukan masa yang lama untuk menukar dasar yang di katakan pincang ini?  Atau kita sebenarnya sedang di perintah oleh 'burung tiong' yang hanya tahu berkata-kata setelah lidah di asah berlian dan di ajarkan skrip yang indah-indah untuk di bisikkan ke telinga rakyat?...Berapa lama???

8 Responses to BALAK SEJAHTERA RAKYAT DI DERA! 1500 Rakyat Sik Minum 'Teh Susu'!

  1. Anonymous Says:
  2. bahana kerajaan 1 term. masa pulun duit dn belasah balak. rakyat tak tepi dulu, duit no. 1. munafiq punya kerajaan kedah! ckp bela rkyat tp menyusahkan rakyat.

     
  3. joecharlie Says:
  4. duit nak prepare PRU13 kena kumpui banyak-banyak la ni.

     
  5. paklahbom Says:
  6. Tu dia sik dapat rezeki banjir kerana balak.Baru padan muka orang sik

     
  7. Kerajaan Kedah tak bagi bantuan mangsa banjir ke? Duit balak dah banyak tu. Bagi RM100.00 sorang pun dah cukup kot untuk tutup mulut macam elaun wargamas di PP.

    YB = Yang Bingai @ Bangang
    Menantu Hantu di Tendang Terajang

     
  8. sik united Says:
  9. betoi paklahbom..habuan pengundi sik.Dulu masa umno perintah depa kata BALA pasai tak ikut islam.Hari ini banjir sik pasai apa pula.Pakat pakat pulun bagi bantuan nak jaga undi.Jawap PAS jangan tak jawap.

     
  10. Anonymous Says:
  11. Masa kejadian ribut di Kuala Ketil, hari ni jadi ribut, esok Ustaz Azizan MB Kedah terus bawa duit bagi kapada lebih 200 mangsa. Bila disiasat 50% yang MB bagi tak kena orang yang terlibat dengan rumah rosak kerana ribut.

    Pasai apa jadi macam tu?. Itu namanya MB Kedah bodoh, kena tipu oleh MKK tempatan. Kerana gopoh nak jaga pengaruh, akhirnya kena tipu.

    Kali ini masa kejadian banjir kilat di Sik melibatkan beratus-ratus rumah di lebih dari 20 buah kampong termasuk Kg. Bendang Man, Charok Sirih, Radik, Cheper, Batu 8 dan juga Kg Kemelong, MKK PR/PAS dah ka bawa Ustaz Azizan MB Kedah pi melawat?.

    Bagusnya masa MB melawat tu, pi teghajang muka dia. Pasai?, dah berpuluh-puluh tahun dikawasan itu tidak pernah terkena banjir. Yang biasa terjadi di Pekan Sik, itu pun tak pernah sampai ka Bendang Man dan lain2 tempat sebelah Cepir. Kejadian sebegini buruk, memang kerana balak di hulunya telah digarap sampai lincin. Jika ada kayu (bukan balak) sebesar paha manusia pun dihangkut keluar, maananya kekuatan tanah menahan hakisan sudah tiada lagi. Ini menyebabkan apabila hujan lebat, tanah dihakis, langsung ka sungai dan mengilir laju menghentam segala yang ada dihadapan, termasuk rumah dan lain2 hak manususia.

    Sesuailah, dalam pembentangan bajet 2010 di Dewan Negeri oleh MB, hasil balak sebanyak lebih rm30juta diperolehi. Rupa2nya inilah kawasan yang balak-balaknya (termasuk kayu capca sabesar paha manusia) dihangkut keluar satelah Kerajaan Negeri PR/PAS meluluskannya. Ustaz Azizan kata dalam Dewan, pengeluaran balak ini telus, dibuat tender terbuka dsbnya. Itu betul. Yang salahnya ialah, kenapa dikeluarkan kayu dikompartmen Rimba Teloi?, sedangkan itu adalah kawasan tadahan. Kenapa tidak mahu mendapat nasihat drp Jabatan Alam Sekitar?.

    Inilah kebodohan Kerajaan Negeri, dalam masa menjadi Kerajaan pun, buat kerja melawan arus. Kerajaan Pusat telah nasihatkan Kerajaan Negeri suapaya balak2 kawasan tadahan jangan dikeluarkan, Kerajaan Negeri berdegil, sahingga tidak fikir lebih dahulu risikonya, akhirnya rakyat Sik yang terimanya. Rumah rosak, kereta rosak, ternakan ikan hiasan jahanam dan berbagai lagi harta benda rakyat Sik jahanam.

    Bodoh punya Kerajaan Negeri pimpinan Azizan Razak MB PR/PAS.

     
  12. Detguaq2 Says:
  13. Anon 1:54,

    Tobat lahom pengikut tegar pas akan menafikan bahawa manusia yang mentadbir kerajaan negeri bodoh-bodoh belaka....depa ni semuanya cerdik, yang bodoh bagi mereka ialah yang tidak menyokong mereka...
    Hai...nak kena suruh puak di BP tu modifi maksud perkataan bodoh dan cerdik ikut acuan penganut pr....

     
  14. Kenn Says:
  15. In god we trust

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO