SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

AIR KEROH!

Posted by Detguaq Monday, April 13, 2009


Pandangan penuras air selepas 2 jam bekalan air dsambung


Berulangalik anak2 dan isteri aku
tahan ayaq dalam tong 5 liter
dan pi tuang dalam kolah.


Bila aku buka untuk cuci, terasa berselut tgn aku
tika menyentuh silinder penuras yang asalnya berona putih.
Lepas dibasuh dan bilas, dah tak dapat dah rona putih.

**************************************************************************************

Pernah dengar nama tempat tu? Paling terkenal, kat Melaka. Ada beberapa tempat lain dinegeri2 lain yang mempunyai nama yang serupa. Ini mukadimah.

Ini adalah ceritanya yang sebenar. Tengahari sewaktu aku berselisih dgn jiran setaman, dia mengomel marah-marah(akupun....) bersebabkan putusnya bekalan air. Amat marah kerana ianya tak bernotis, seolah-olah pihak berkaitan tidak ada pengalaman, pada aku mereka ini bukannya tiada pengalaman, tetapi terlebih pengalaman untuk membangkitkan kemarahan orang aka provokasi.... Petang semalam aku ke Sungai Petani. Mula2 tuju ke Tmn Ria Jaya, hantar baju yang dah berlonggok kat kedai dobi milik kawan isteri aku, seorang janda. Lepas tu bergegas ke Tmn Ria, cari kedai menjual barangan berasaskan plastik. Beli 2 tong air, satu tu boleh isi 15 gelen dan satu lagi 17 gelen. Kemudian tu celapak pula ke Tesco, konon-konon nak beli ayaq bertapis yg depa jual dalam botol 5 liter. Masuk kesana terus keseksyen yang jual ayaq, macam2 ayaq ada, ayaq sirap ada, ayaq gas ada, ayaq tawaq ada.......yang tak ada ayaq tapis 5 liter!!!Yilek! Kalau selalunya sepa nak perabih 2 crate saripun mengah, tapi hari ni dgn2 dlm storepun long cai liauw! Aku tengok yg yg tetap ambil air bertapis 1liter dan 500ml secara kotak(dlmnya ada 10 & 20 botol). Lalu aku bergegaih kluaq dan return ke kedai jual brg plastik kat tmn ria utk beli pula balang plastik 5 liter. Awai tadi beli tong, lepaih tu beli botoi, hrm seditpun tak bagi tawaq!!! amik kesempatan betoi mata sepet tu!!! Slalunya hatga dia ada kupang dihujung, buat pemaneh ghega utk campoq2 supaya ujung2 ada la skit diskaun, slalu lagu tu la.....hari ni hampeh!!! Mia tak dak ayaq ni, tak kera bangsa, seua berpusu2 masuk kedai sisepet tu.

Silap aku juga, kalau pi bli diGurun, mungkin boleh demand utk diskaun, sbb Gurun ok, tak putuih bekalan ayaq.

Oklah, lepaih tu teruih aku pi isi ayaq kat mesin vending. Tak penuhpun botoi tu utk 8 kupang! Balik ingat nak hujan, tapi rintik saja.....kalut juga isteri aku dok tadah tong yg baru kami beli tu. Tapi hampeh.....ajak semua balik mandi kat kampung. Malam semalam laglah malang, walaupun hujan turun dgn lebat, tetapi menjangkakan bekalan kembali pulih, aku hanya manfaat bunyi merdu hujan sebagai halwa telinga pemberat mata untuk 'pak lah'kan aku.....tak terpikiaq langsung kehala nak tahan ayaq.

Dikampung aku bawa bersama 10 lagi botol 5 liter tu utk aku isi ayaq mesin penapeh tu. Lpaih turunkan anak2 kat rumah pesaka aku, kami dua sejoli pi ketapak pekan nat kat pekan Guaq utk joli duit selin kat mesin vending tu.....tak palah, untung juga KPMGC(Koperasi)!!! Ha....kat sini 8kupang, sampai tejeluak botol 5 liter aku tu banding dgn 8kupang kat tmn Ria..hmmmm ini yg buat aku saspek ni! Ropanya nilai 8 kupang kat Guaq tak sama nilainya 8 kupang diSungai Petani apatah lagi dgn kolompo!!!

Lepaih mandi pukul 9mlm, aku sekeluarga mohon izin dari ibunda tersayang untuk pulang ketratak kami di bedong. Singgah sat kat Kilang Ketapang, isi perut ala kadar utk hilangkan lapaq.

Mangkit pagi tadi barulah ada ayaq kluaq dari pili, lebih kurang pukoi 5 pg.....sampai pukoi5 ptg ni ayaq masih lagi mengalir......aliran yang penuh kekerohan.....apakah alamatnya ini?

**************************************************************************************

*Petang tadi aku terjeghomoh dgn sahabat yg kheja di JKR ayaq Sungai Petani. Dia habaq sebenaqnya mmg ada buat pengumuman, tetapi diradio, hmmm radio kedah lah kot. Laaa.... la la ni mana ada org dengaq radio dah....tu yg ramai tak tau, lainlah kalu pampang pengumuman tu kat TV waktu perdana. Tak kiralah astro ka RTM ka. Radio la ni org hanya buka bila boring tgh memandu kereta. Kalau dok rumah depa lebih gemaq dgr cd. Anak2 aku lagi canggih depa kalu nak dengar lagu depa layari internet dan gagau lagu2 yg berjuta-juta jumlahnya utk depa dgr. Aku sendiri kalu nak dgr M nasir ka, kembara kas ebiet ka atau lagu2 retro(hmmm...bila meningkat, genre lagupun oto tune...)aku cari hamlau, banyak muzik nusantara kat c2.

Ini semua gara-gara projek landasan berkembar yang sengaja ditunda dahulu oleh regim mantan pm yg baru bersara.

3 Responses to AIR KEROH!

  1. tempursakti Says:
  2. aku sokong hang det,dah lah bil air melambung,air kotog lak tu,apa pun aku tetap seronok bila najib jadi PM dan muhyiddin jadi Timbalan,kalau KJ yang menang tapi kalah tu,aku la ni dah tak jadi orang UMNO dah.........nasib baik lagi.
    Tapi dunia politik kita belum kiamat lagi kan??????????????

     
  3. Lyna Says:
  4. syiok sungguh aku baca blog nih.. wakakakaka.. bersungguh-sungguh si penulis menggambarkan situationnye dengan loghat kedah.. agak susah memahami kerana terlalu pekat.. walaupun kita sendiri orang kedah.. wakakkaka...

     
  5. Yep, dunia politik belum kiamat, malah tambah ligat, tambah kalut tambah kusut!

    Lyna, pekat loghat sya tu adalah menifestasi marah saya yang pekat bahana salah urus situasi!

    Tmn Ria sudah pat hari ayaq putuih!!!

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO