SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Bagaimana Nasib Keluarga Mereka?

Posted by DetGuaqIV Monday, September 13, 2010

Kes kehilangan Dato' Sosilawati(DS) bersama 3 orang lagi yang bersama beliau sudah hampir terungkai, kecuali motif sebenar mengapa mereak di bunuh secara kejam.  walaupun setiap dari keluarga mereka dalam kesedihan, sudah tentunya yang paling menanggung derita dari segi sara hidup ialah pemandu peribadi beliau.  Bagi keluarga DS, empayar perniagaannya sudah tentu boleh menjamin penghidupan selesa mereka berterusan, cuma aku harap mereka adik-beradik tidak menjadi anjing dengan kucing kerana rebut-merebut.  mereka wajib menoleh jerih kebelakang setiap kali hendak melangkah marah dan telingkah di hadapan.  Aku cukup kagum dengan kegighan DS dan dinasti perniagaan beliau.  Di harap anak-anak Allahyarham bijak mengurus emosi sebelum mengurus perniagaan yang nilainya jutaan ringgit.  Jangan mudah menerima pelawaan orang-orang yang akan menjadi semut menghurung gula dan jangan juga berurusan dengan 'kerengga yang bersarang'.  Mencari orang yang amanah, umpama mencari logam yang amat berharga.

bagi keluarga peguam peribadi beliau, mungkin dia sendiri sebagai peguam sudah bersedia dengan segala kemungkinan, kerana profession peguam juga adalah antara profession yang berisiko tinggi.  Mungkin insuran nyawa yang di ambil boleh meringankan beban mereka yang di tinggalkan.  Begitu juga dengan pegawai bank yang turut menjadi mangsa.  Lazimnya setiap kakitangan bank juga di lindungi oleh insuran oleh bank.  Sebagai pegawai aku yakin beliau juga ada mengambil insuran nyawa secara peribadi selain insuran berkelompok yang di biayai oleh bank.  Kesedihan isteri dan anak-anak peguam dan pegawai bank berkenaan, walaupun tidak di nafikan, tetapi sedikit sebanyak jalan untuk meneruskan kehidupan tanpa suami selepas ini rasanya dari segi ekonomi tidaklah terasa sangat.

Tapi bagaimana dengan nasib keluarga pemandu peribadi beliau?  Rata-rata pemandu peribadi yang ada kebanyakannya berpendidikan rendah dan kurang pengetahuan mengenai risiko pekerjaan mereka yang sebenarnya juga agak besar kerana masa mereka di atas jalanraya lebih banyak berbanding dengan orang lain.  manajala kita tahu sebahagian besar jalan-jalan raya di malaysia adalah 'sungai maut'.  Jika kita yang berhati-hati, tetapi 'pelesit' yang berada di seberang sana, 'setan berapi' yang berada di belakang kita, risiko untuk kita merenangi ajal di atas jalan raya kadangkala lebih besar dari golongan-golongan yang sentiasa di bawah pengaruh iblis jalan raya.  Adakah pemandu peribadi beliau di lindungi oleh insuran?  Insuran apa pula yang melindungi beliau?  Semuga pihak DS ada membeli perlindungan insuran kepada pemandu beliau itu.  Dan aku juga berharap pemandu itu sendiri ada membeli insuran nyawa peribadi walaupunberpremium paling asas.  Dan aku harap juga anak-anak DS memberi perhatian kepada keluarga pemandu mereka yang mungkin paling teruk terjejas dari segi mata pencarian mereka.  itu yang terfikir dalam kepala aku setelah mengetahui jalan hampir penghujung episod ini.


3:109. Kepunyaan Allah segala yang ada di langit dan di bumi, dan kepada Allah semua perkara dikembalikan.

Dan marilah kita sama-sama melafazkan


Allatheena itha asabat-hum museebatun qaloo inna lillahi wa-inna ilayhi rajiAAoon
2:156. Orang-orang yang, apabila mereka ditimpa penderitaan, berkata, "Sesungguhnya kami kepunyaan Allah, dan kepada-Nya kami kembali."

6 Responses to Bagaimana Nasib Keluarga Mereka?

  1. min Says:
  2. peguam gagak jangan percaya lah le lain kali.Ini satu pengajaran.Datuk pun aku ingat BELI kot.

     
  3. detguaq Says:
  4. min,

    Agak-agaknya cam tu lah kot....

     
  5. Anonymous Says:
  6. Orang dulu-dulu pun dah kata>kalau jumpa ulak dgn depa.....

     
  7. loyar burok Says:
  8. loyar kaki kelentong.boikot sama depa.

     
  9. Anonymous Says:
  10. Apa nak jadi dengan negara kita Tanah Melayu ni.gengster india pun dah banyak.

     
  11. pilot lori Says:
  12. Pastikan ramai anak Melayu jadi peguam.Bukan penagih dadah.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO