SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

KOHILAL Boleh!

Posted by DETGUAQ Thursday, January 26, 2012



Pengurusan tidak amanah punca kegagalan koperasi - Tun Mahathir

26/01/2012 4:23pm

ALOR SETAR 26 Jan. - Sikap tidak amanah anggota atau pihak pengurusan menjadi punca utama kegagalan perniagaan berkonsepkan koperasi di negara ini, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
"Saya difahamkan ada lebih 8,000 koperasi di negara ini tapi hanya 20 peratus daripadanya yang dapat menjalankan perniagaan dengan cara yang baik.
"Kalau ada koperasi tidak berjaya, bila diselidik ada masalah tadi (tidak amanah). Apabila terima tanggungjawab, hendaklah tunaikan dengan sempurna,” katanya pada sesi Bicara Tokoh bersama beliau sempena Tahun Koperasi Antarabangsa 2012 di sini hari ini.
Beliau berkata, amat sukar untuk mencari individu yang benar-benar jujur kerana ramai yang tidak amanah dan gelap mata apabila berurusan dengan wang.
Katanya, dalam aspek pengurusan wang, perlu ada kecekapan dalam kalangan pihak pengurusan serta anggota koperasi kerana ia akan menentukan kejayaan sesuatu perniagaan.
Dr. Mahathir berkata, perniagaan berkonsepkan koperasi bukanlah mudah untuk diuruskan kerana ia terpaksa bergantung kepada orang yang sanggup bekerja tanpa bayaran yang tinggi.
Katanya, untuk mendapatkan keuntungan, kos pengurusan perlu dikurangkan dan kadang-kadang terpaksa menggunakan pegawai sukarela yang mungkin tidak cekap dalam bidang perniagaan.
"Dalam perniagaan, kecekapan sangat penting dan kalau tiada kecekapan, kita akan rugi... kita dapati banyak perniagaan koperasi jarang dapat keuntungan kerana kurang kecekapan,” katanya.
Ketika ditemui pemberita, Dr. Mahathir berkata, terlalu banyak peluang untuk bumiputera menjalankan perniagaan dan jika ia digunakan sebaiknya mungkin 60 peratus bidang ekonomi sudah dapat dikuasai kaum Melayu khususnya.
"Kita bagi peluang untuk orang Melayu bumiputera berniaga dalam bandar dengan adakan sistem francais sebab nak buat sendiri tak tahu, kita jemput orang Melayu ambil bahagian, modal tak besar, promosi pun dah ada.
"Tapi mereka tak minat barang kali sebab perniagaan kecil, untung pun kecil, mereka nak besar tapi kalau tak mahu yang kecil, sampai bila pun kita jumpa akan peniaga Cina saja,” Dr Mahathir.
Dalam perkembangan lain, beliau berkata, kerajaan perlu berusaha mencari pasaran lain yang lebih baik selain Eropah ekoran kelembapan ekonomi di benua itu pada masa ini.
Beliau berpendapat Eropah tidak akan pulih semula buat beberapa tahun lagi dan sudah tidak boleh bersaing dengan negara seperti China, Jepun dan Korea.
"Eropah jadi rakan dagang kita, dia berdagang dengan kita sebanyak lebih 20 peratus, kalau dia tak dak duit nak beli barang kita, kita tak boleh nak dapat keuntungan.
"Kalau tak berjaga-jaga, tak kerja kuat cuma minta gaji lebih keluaran tak meningkat kita akan jadi macam Eropah, ini pada pendapat saya,” katanya. — BERNAMA

0 Responses to KOHILAL Boleh!

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ