SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA


Kedah kehilangan sentuhan kehebatan bolasepak semenjak tiga tahun yang lalu. Sehingga kini tak dapat bangun-bangun dari zaman suram sepanjang terlindung oleh BULAN TAK BERCAHAYA ini.  Aku terima keluhan dari seorang sahabat mengenai bolasepak Kedah dan jurulatih hebat yang tak tahu dinilai oleh puak-puak pas.  Banyak benda yang baik dan hebat apabila dapat ketangan puak-puak pas kedah bukannya jadi emas bila disentuh tetapi jadi taik hamPAS yang tak berguna sesenpun.  Hilang terus harga, punah terus nilai jatuh terus martabat.  Bola adalah salah satu contoh terbaik dan klasik untuk rakyat Kedah berfikir dan bersedia untuk mengembalikan tampuk kepimpinan pentadbiran negeri Kedah kepada Barisan Nasioanl.

Apa luahan sahabat aku? Inilah dia.....

"Puak-puak pas x mau Azrai Khor, padan muka.  NS julang piala...team Kedah di bawah pimpinan Dr Hamdan JULANG TIANG GOL!!!...he he he...

Siniskan?

Nak tadbir sebelas orang atas padangpun terhegeh-hegeh, tetapi perasan yang depa boleh urus kampung, urus daerah dan urus negeri...PEEEEERRRRAAAAHHHHH!!!!  KAH! KAH!KAH!

Di Indonesia.

Sihat satu hal
Sakit satu hal
Kalau sakit jumpa doktor
Doktor bagi surat
Bawa Surat pi Apotek
Baru ambil ubat di apotek.
DiMalaysia????


Depa dah 66tahun merdeka, tapi masih lagi dok berjuang nak dapat apa yang kia dah kecapi puluhan tahun yang lalu. NAK NAFI APA LAGI?



Dari blog mummy rokiah:

Rahsia terbongkar mengapa anak didik tabika Kemas otaknya "selut"

Melihat visual di atas, hasil dari pededahan Ketua Audit Negara maka tidak hairan mengapa anak Melayu kita khasnya produk Tabika Kemas otaknya menjadi "selut".

Mereka gagal bersaing dengan anak-anak Cina produk tabika Cina dari awal pra sekolah sehinggalah ke peringkat Universiti kerana hasil yang mereka makan diletak pada tempat yang paling menjijikan.

Rakyat berhak untuk bangun bertanya kemana perginya peruntukan jutaan ringgit yang disalurkan untuk pembangunan pra sekolah di luar-luar bandar di bawah Kementerian PembangunanWilayah dan Luar Bandar.

Guru-guru dan penyelia KEMAS Daerah dan Kawasan  juga yang kebanyakannya terdiri dari politikus dalam UMNO Bahagian hanya asyik berpolitik mengejar jawatan sehingga tugas hakiki mereka diabaikan.

Peruntukan untuk membangunkan kelas-kelas Tabika menjadi modal untuk sogokan semasa berlawan merebut jawatan dalam UMNO bahagian.

Akhirnya lahirlah anak-anak yang otaknya 'selut', mandom, tak mampu bersaing dan ponteng sekolah.

Iktibar dari pembongkaran ini, Menteri yang ditugas seharusnya menyuci bersih pegawai-pegawai KEMAS, Guru-guru KEMAS dan Penyelia-Penyelia yang tidak kompetant.

**Dari blog anti bohmau.  Mereka sengaja mencipta dengan tangan mereka sendiri hukum-hukum yang bukan dari Allah sehingga menyebabkan banyak kekeliruan dan akhirnya untuk mengelak malu dan takut akan kehancuran kepada parti yang tak perlupun ujud didunia, maka ditudinglah jari mereka kepada orang lain sambil membuat tuduhan walhal sepatutnya tuduhan itu adalah sebenarnya adalah cermin kesalahan mereka.

PR = PPPR @ PTPK @ PPTS**....rujuk di akhir entry


memang benar apa yg dikatakan oleh Datuk Mufti Besar Kelantan. ada pihak memang sangat suka menghukum tapi gagal mencari punca permasalahan dan keruntuhan rumahtangga ramai pasangan muda di SERAMbi Mekah tu....

sila lihat DI SINI

begitu juga dgn kes2 penagihan dadah, pembuangan bayi, kes2 salahlaku seks, sumbang mahram, HIV & AIDS yg masih berlaku di negeri serendah sekebun bunga ni....

pas cuba menonjolkan Islamiknya mrk dgn menyenaraikan hukum hudud ala pas yg bukan saja berbeza dgn HUDUD ALLAH bahkan mengelirukan orang yg membaca hudud pas itu.....

kini himpunan sejuta umat utk membantah pihak yg cuba mengkristiankan umat Islam juga cuba dipulaukan oleh pas yg ketandusan idea utk menunjukkan rasa benci amat sgtnya kpd umno & menganggap umno yg anjurkan himpunan tersebut! pas tidak segan silu menyokong bersih anuran ambiga kapir lahanat yg pernah menyokong umat Islam murtad bahkan menunjukkan rasa benci kpd Islam dgn membuat tuntutan yg melampaui batas...

kini kita boleh lihat siapa sebenarnya yg gagal menghayati ajaran Islam &  tidak suka bersatu demi Islam di negara ini!!

**PAS DLM PAKATAN RAKYAT IALAH PARTI PENCACAI PAKATAN RAKYAT @  PARTI TOTOK PEMECAHBELAH RAKYAT @ PARTI PENENTANG TITAH SULTAN...



நான், detguaq அனைத்து மலேஷியா இந்திய இனிய தீபாவளி வாழ்த்த போன்ற மற்றும் நம் பிரியமுள்ள நாட்டில் எங்கள் செழிப்பு மற்றும் peacefullness பிரார்த்தனை விட்டிருப்பேனா

** Saya, Detguaq ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Deepavali kepada seluruh rakyat Malaysia berketurunan India dengan harapan agar kita terus menjaga keamanan dan kemakmuran Malaysia.


**Jangan dengar cerita orang GILA, nanti seluruh Malaysia akan diperintah oleh ORANG GILA.





AKu dulu ada syorkan perhimpunan bersih yang kotor diadakan diStadium Melawati.  Terbukti saranan aku benar berbanding kedegilan puak Ambingai yang diracuni pemikiran mereka oleh PAPADOLL.  Buktinya perhimpunan HIMPUN berjalan lancar tanpa berlau huru-hara, tanpa tembakan dari meriam air dan tanpa gas pemedih mata.

Manakala apabila nasihat baik oleh kerajaan tidak dikuti, larangan hendak dilanggari, maka terimalah natijahnya.  Lain Kali kalau bodohpun janganlah tunjuk sombong!

__________________________________________________________________________________

PM puji HIMPUN 'aman' tidak seperti BERSIH 2.0
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memuji penganjur Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN) yang bertujuan mempertahankan akidah umat Islam yang berlangsung semalam merupakan contoh penganjuran perhimpunan secara aman seperti yang dihasratkan kerajaan.
Himpun placardsKatanya, perhimpunan anti murtaditu cukup berbeza dengan BERSIH 2.0 yang menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini pada 9 Julai sehingga lebih seribu perserta ditangkap dan dikenakan pelbagai dakwaan.
"Perhimpunan semalam berlangsung secara aman dan terkawal, tidak ada sesiapa pun yang rasa terganggu, tertekan atau tidak selamat. 

"Itulah hasrat kerajaan apabila kita menawarkan stadium untuk BERSIH 2.0 mengadakan perhimpunan mereka," katanya kepada pemberita selepas Perhimpunan Perdana Bersama Perdana Menteri Dengan Pesara Dan Bekas Polis di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur, hari ini.
bersih rally july 9 crowd face-off with police 1Menurut Najib, berbanding dengan kekecohan dan huru-hara semasa BERSIH 2.0 dengn perhimpunan semalam, terdapat perbezaan yang besar.
Najib berkata HIMPUN mencerminkan usaha dalam agenda pembaharuan kerajaan bagi meminda Seksyen 27 Akta Polis untuk membenarkan lebih banyak ruang untuk demonstrasi aman.
"Kita akan mengkaji apa yang berlaku semalam dan mengkaji norma-norma di negara lain. Pihak Ketua Polis Negara dan Kementerian Dalam Negeri sedang meneliti perkara ini dan kita akan merumuskan apa yang terbaik, sesuai dengan amalan sebuah negara yang mengamalkan demokrasi moden dan progresif," kata Najib.

NONEBeliau berkata langkah itu perlu bagi mengimbangi antara hak asasi dan kepentingan umum dalam soal keamanan dan ketenteraman awam.

Mengulas resolusi perhimpunan itu yang meminta kerajaan menggubal undang-undang khusus bagi mencegah dan membendung gejala murtad dan kegiatan memurtadkan umat Islam di negara ini, Najib berkata kuasa mengenai agama tertakluk kepada kerajaan negeri.
10 resolusi

"Saya percaya jika perlu akta ini, pihak negeri akan teliti tuntutan yang dibuat dan diberi tindakan sewajarnya," katanya.

himpun rally hasan ali speaking 2Tuntutan itu merupakan antara 10 resolusi yang dicapai pada perhimpunan berkenaan, selain memastikan undang-undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan dapat dimasukkan sebagai kandungan utama akta yang akan menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri.

PASrael kata kenyataan DS jamil Khir berkaitan HIMPUN menunjukkan UMNO gagal jaga Islam.  Nampaknya begitu mudah mereka melontarkan hukuman walaupun hukuman itu tidak ADIL langsung baik kepada Jamil Khir mahupun UMNO.  Jadi kalau dah ada yang gagal, tentu ada yang berjaya.  Kalau berjaya, siapa pula yang berjaya? Apakah PASrael berjaya?  KAH! KAH! KAH!

Tunjukkanlah dulu kejayaan nada untuk menambah bilangan kerusi parlimen untuk ditandingi.




Gaddafi terbunuh dalam serangan


Gambar yang diambil dari video merakamkan keadaan Gaddafi berlumuran darah diangkat ke atas trak oleh tentera kerajaan sementara Libya di bandar Sirte, semalam. – REUTERS


SIRTE, Libya 20 Okt. – Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terbunuh dalam serangan tentera kerajaan sementara Libya dibantu oleh tentera udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) berhampiran bandar Sirte, awal hari ini.
Gaddafi, 69, terbunuh setelah mengalami cedera parah dalam serangan awal subuh itu.
Turut terbunuh dalam serangan itu ialah Mutassim, anak kelima Gaddafi.
Kematiannya menamatkan pemburuannya selama dua bulan sejak beliau melarikan diri setelah kejatuhan Tripoli ke tangan tentera pemberontak pada Ogos lalu.
Pegawai Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), Abdel Majid Mlegata, sebelum itu melaporkan Gaddafi berjaya ditangkap ketika cuba melarikan diri secara berkonvoi dalam satu serangan itu.
Bekas pemimpin itu mengalami cedera parah di kedua-dua belah kakinya.
“Ketika ditangkap, dia (Gaddafi) turut dikasari dan dipukul di kepala (oleh tentera kerajaan sementara Libya),” kata Mlegata.
Gambar-gambar merakamkan keadaan pakaiannya berlumuran darah tersebar di Internet.
Seorang pegawai NTC, Mohamed Abdel Kafi berkata, jenazah Gaddafi dibawa ke satu lokasi rahsia atas faktor keselamatan.
‘‘Jenazahnya dibawa ke lokasi yang dirahsiakan menggunakan sebuah kenderaan NTC,” kata Mohamed.
Bekas Menteri Pertahanan ketika pemerintahan Gaddafi, Abu Bakr Younis turut terbunuh dalam serangan tersebut.
Gaddafi menghadapi penentangan daripada rakyatnya sejak Februari lalu sebelum melarikan diri dari Tripoli setelah ibu negara Libya itu jatuh ke tangan pemberontak dengan bantuan NATO pada Ogos lalu.
Sejak kejatuhan Tripoli, Gaddafi melarikan dan meneruskan perjuangan untuk kembali berkuasa, manakala sebahagian ahli keluarganya termasuk isteri dan anak perempuannya telah melarikan diri ke Algeria.
Sebelum ini, anak lelakinya, Khamis, 28, terbunuh dalam pertempuran di Tarhouna, selatan Tripoli, Libya pada 29 Ogos lalu.
Khamis merupakan komander Briged Elit ke-32 tentera yang dikatakan berjaya menumpaskan pemberontak di timur Benghazi pada Februari lalu.
Pada 30 April lalu, seorang lagi anak Gaddafi, Saif al-Arab dan tiga cucunya terbunuh dalam pertempuran dengan tentera NATO di Bab al-Aziziya, Tripoli.
– REUTERS


'AWANG IMPORT' FUZIAH 'THORON' KANTOI LA PULAK!!!


Putar belit rakyat Australia, Ryan Albrey yang ekoran rayuannya jugalah diatur wawancara dengan Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob agar beliau mendapat kisah benar mengenai projek pemprosesan logam nadir bumi Lynas Corporation Ltd, Australia, terserlah lagi. 

Kali ini dengan menceduk secara 'out of context' wawancara diberikan Adnan secara berhemah pada 8 September lalu, dengan memfokuskan kepada bahagian cuma dua-setengah (2 1/2) minit daripada keseluruhan tempoh wawancara selama 31 minit itu.

Apa yang cuma Ryan perbesarkan ialah berkenaan pandangan Adnan mengenai kemungkinan wujud kaitan antara beberapa pemimpin Cina yang menentang projek RM2000 juta itu, dengan rangkaian antarabangsa mereka.

Lalu, Ryan boleh bertutur bahasa Melayu tetapi tidak kemas - dalam entri terbarunya sepanjang 11 minit yang dimuat-naik ke YouTube, mempertikaikan pandangan ini dengan memulakan laporan itu dengan pertanyaan, Adakah radiasi ada kaitan dengan bangsa? 

Gambaran yang diberikan ialah, Adnan bersikap perkauman lalu memanipulasikan pandangan Adnan itu dengan membayangkan, Adnan menganggap masyarakat Cina di negeri ini sebagai pengkhianat kerana masyarakat Cina di sini hendak tolong menolong Negara China. 

Putar belit Ryan lagi ialah, Negara China sendiri tidak dapat menerima kemasukan pelaburan projek Lynas lalu syarikat itu melihat Negara China sebagai musuh, yang kerana itulah juga kononnya, menyumbang kepada pandangan Adnan berkenaan. 

(Hakikatnya ialah, Lynas mendapat kelulusan untuk membina kilangnya di China, malah di Australia sekalipun, tetapi memilih Malaysia khususnya Kuantan, atas pelbagai pertimbangan termasuk bersifat ekonomi dan sosial). 

Sedangkan projek Lynas ini dakwa Ryan lagi, ialah berkaitan kebimbangan masyarakat Kuantan, bukan setakat Cina tetapi Melayu yang menentang kononnya bimbang mengenai bahaya radiasi daripada projek terbabit. 

Ini diulas oleh Ryan dengan cara begitu angkuh dan biadab sekali sedangkan semasa pandangan ini diberikan oleh Adnan dalam wawancara berkenaan, Ryan tidak pula cuba menyanggah. 

Sebaliknya, beliau kelihatan mengangguk-anggukkan kepalanya, yang kalau menurut fahaman kita, tentu tanda mengiyakan, serta bersetuju dengan jawapan atau pandangan berkenaan. 

Pandangan Adnan ini diberikan sebagai menjawab soalan pertama oleh Ryan yang dengan sendirinya seperti akur betapa projek Lynas ini dipolitikkan, tetapi dinafikan selama ini oleh parti pembangkang di negara ini. 

Yang Amat Berhormat Menteri Besar. Banyak terima kasih untuk buat temuduga ini dengan kami. 

Boleh ke saya tanya Sekarang ini isu Lynas semakin isu politik. Kenapa begitu. Ini patut isu busines saja tapi semakin isu politik. Kenapa menjadi begitu? demikian soalan Ryan. 

Sepanjang tempoh wawancara selama setengah jam itu, tidak pula Ryan menanyakan kepada Adnan mengenai penentangan masyarakat selain Cina khususnya Melayu, terhadap projek yang sama. 

Namun, ini diulas secara manipulasi oleh Ryan dalam bentuk persoalan betapa penentangan yang turut dilakukan oleh masyarakat Melayu ini menurut ayatnya sendiri, Takkanlah mereka juga hendak tolong menolong Negara China juga? 

Sedangkan, seperti Adnan sendiri dan kita sedari, penentangan segelintir masyarakat Melayu di daerah Kuantan ini memang wujud pada permulaan berikutan kefahaman yang rendah dan diputar-belitkan fakta mengenainya oleh puak pencemuh projek ini. 

Bagaimanapun, setelah sesi penerangan dianjurkan termasuklah pemaparan pengakuan Ahli Parlimen PAS Hulu Langat, Dr Che Rosli Mat seorang saintis nuklear, mengenai selamatnya projek ini, penentangan itu semakin mengecil termasuklah dalam kalangan ahli parti pembangkang PAS sendiri! 

Malah, ketika seorang pemimpin sebuah parti pembangkang dari Australia sendiri yang dibawa oleh puak anti-Lynas untuk bertemu masyarakat Melayu di Balok berdekatan kilang Lynas di Gebeng beberapa hari lalu, menerima tempelakan pedih apabila pertanyaannya kepada seorang penduduk mengenai projek itu mendapat reaksi, Kami tak ada apa-apa masalah dengan projek Lynas ini. 

Hakikat ini kita percaya, turut disedari oleh Ryan kerana itulah maka putar belitnya sedemikian rupa agar masyarakat Melayu pula kembali menyokong perjuangan penentangan mereka terhadap projek Lynas ini. 

Satu perkara yang amat dikesali yang tidak dibangkitkan semasa wawancara dengan Adnan ialah mengenai kononnya gejala rasuah yang meluas di negara ini, yang bakal memberikan masalah khususnya apabila berlaku apa-apa kejadian tidak diingini kepada kilang Lynas kelak. 

Yang cuba ditonjolkan ialah mengenai lebih berbahayanya keadaan apabila berlaku sesuatu kejadian ke atas kilang, pegawai penguatkuasa yang berkaitan dengan keselamatan kilang pula akan mengambil rasuah bagi menutup kejadian berkenaan! 

Sungguh biadab ulasan sebegini dan kita percaya, Ryan telahpun dihasut dengan pelbagai maklumat salah mengenai negara ini oleh tidak lain, dalam kalangan rakan sekongkolnya sendiri iaitu parti pembangkang. 

Ulasan sebegini seharusnya membangkitkan kemarahan seluruh jentera penguat kuasa di negeri dan negara ini, dan sesungguhnya kita tidak memerlukan tetamu yang tidak diundang seperti Ryan, untuk berkhutbah mengenainya. 

Dalam entrinya itu juga, Ryan bercakap mengenai beliau akan kembali ke Australia untuk seterusnya menerbitkan satu dokumentari bersiri mengenai industri logam nadir bumi di negara ini, dan meminta masyarakat kita menontonnya. 

Dengan pengalaman putar belitnya terhadap wawancara yang diberikan oleh Adnan kepada manusia bernama Ryan ini, bolehkah kita percaya bahawa dokumentari bersiri itu kelak tidak merupakan satu lagi usaha putar belit besarnya? 

YOPE KEY-DARE, 
Kuantan.



20 Oktober, 2011 11:00 AM
Adunan Muka Baru Dan Berpengalaman Relevan Untuk Hadapi Pilihan Raya - Penganalisis Politik
Oleh Mohd Noor Firdaus Mohd Azli

KUALA LUMPUR, 20 Okt (Bernama) -- Penonjolan lebih banyak muka baru selain mengekalkan calon berpengalaman yang masih mampu menang mungkin menjadi elemen penambahbaikan paling relevan dalam formula pengagihan kerusi bagi parti-parti komponen Barisan Nasional yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Pengerusi BN baru-baru ini.

Secara logiknya, penambahbaikan itu akan menyaksikan perubahan daripada segi bilangan kemasukan muka baru sebagai calon yang lebih banyak, selari dengan Program Transformasi Politik yang pelopori Najib, sekaligus memberi petanda kesediaan pimpinan sedia ada untuk mematangkan golongan pelapis.

Menurut pensyarah sains politik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Prof Madya Shahrudin Badarudin, formula itu bagaimanapun tidak akan lari jauh daripada kaedah pembahagian kerusi yang telah diguna pakai sekian lama, kerana itu simbol dan teras kekuatan muafakat antara parti komponen BN.

Beliau berkata Najib boleh mengurangkan atau menambah kerusi kepada mana-mana parti atas teras 'mampu menang' itu tetapi tidak akan mengambil risiko mengurangkan atau menambah terlalu banyak kerusi bagi sesuatu parti walaupun ini boleh berlaku jika semua pihak berkompromi.

"Daripada segi logik muafakat kuasa, dia takkan ambil risiko. Parti-parti komponen akan dapat hampir sama banyak seperti pilihan raya umum yang lepas, tetapi isunya ialah di mana akan berlaku pertukaran kerusi," katanya kepada Bernama hari ini.

Shahrudin berkata terdapat kemungkinan besar peratusan bilangan muka-muka baru akan bertambah bagi memastikan mereka bersedia untuk dijadikan sandaran sebagai pelapis untuk menggantikan tokoh-tokoh yang telah lama berkhidmat.

Beliau berkata berdasarkan beberapa pilihan raya kecil yang berlaku selepas pilihan raya umum yang lepas, kemungkinan besar calon-calon muka baru ini akan dinilai daripada segi umur dan kesihatan, sebagai satu daripada kriteria memilih calon berprestasi tinggi.

"Kriteria ini penting supaya tidak mengganggu kelancaran pentadbiran. Kita tak nafikan kematian itu kuasa Allah tetapi adalah penting bagi Najib untuk menilai faktor-faktor ini bagi mengelak pilihan raya kecil," katanya.

Mengenai kemungkinan calon payung terjun, Shahrudin berkata, mereka ini kadangkala diperlukan jika kawasan berkenaan panas akibat perbalahan dalaman.

"Daripada sudut calon payung terjun, akan ada pertelagahan baik daripada kalangan parti komponen mahupun di dalam sesuatu parti itu sendiri mengenai siapa yang harus dicalonkan di dalam kawasan parlimen dan dewan undangan negeri, maka akan ada calon berpotensi menang yang 'dipayungterjunkan' dari kawasan luar dan bukan ahli politik," katanya.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pernah berkata calon payung terjun masih relevan dalam meraih sokongan dan memastikan kemenangan, terutama sekali ketika landskap politik yang kian mencabar.

Beliau berkata calon payung terjun daripada kalangan berpendidikan tinggi dan berpengalaman mampu memikul tanggungjawab melaksanakan tugas dengan berkesan terutamanya membantu kerajaan melicinkan usaha pembangunan.

"Kita perlu calon payung terjun dan ia tidak boleh ditolak sama sekali. Sebagai contoh, semasa saya menjadi perdana menteri, Tun Daim Zainuddin (bekas Menteri Kewangan) diangkat sebagai calon 'bidan terjun' kerana kita sedar dengan kemampuannya," kata Dr Mahathir.

Menyokong kenyataan tersebut, anggota pemuda Umno dari Hulu Klang yang hanya mahu dikenali sebagai Zaidi berkata, tidak dinafikan pertelagahan boleh menjadi antara faktor kejatuhan parti.

"Maka kita dapat lihat pada pilihan raya kecil, cubaan berani Datuk Seri Najib meletakkan calon yang muda, berpendidikan tinggi serta mempunyai latar belakang yang bersih, sehingga akhirnya membuahkan hasil apabila menerima sokongan padu masyarakat setempat," katanya.

Bagi Anggota Majlis Kerja Tertinggi Belia 4B Badrul Hisham Badrudin pula, muka-muka baru harus diberi lebih pertimbangan jika diambil kira trend beberapa pilihan raya kecil yang lepas.

Beliau berkata, trend itu turut dapat dilihat dalam pakatan pembangkang, sehingga ada antara mereka mampu menjadi Anggota Parlimen dalam usia yang cukup muda.

"Sewaktu pilihan raya kecil yang lepas, calon-calon muda ini mendapat sokongan rakyat setempat kerana mereka mempunyai kredibiliti dan juga memenuhi kriteria sebagai 'winnable candidate' (calon mampu menang).

"Sama ada pembaharuan ini dapat diterima penuh dengan hati terbuka oleh pemimpin atasan tak kira daripada mana-mana parti komponen, saranan PM berulang kali mengingatkan bahawa kita harus bersatu dan jangan sabotaj sesiapa saja yang akan dicalonkan," katanya.

Badrul Hisham melihat formula yang ditambah baik oleh Najib itu kelak mampu merangsang generasi muda lebih aktif mencurah bakti kepada masyarakat dan dapat menyaksikan hakikat bahawa BN siap sedia membuka peluang lebih besar kepada mereka dalam proses transformasi negara.

-- BERNAMA


**Aku harap kenyataan oleh TSMY, YAB Timbalan Perdana Menteri ini bukan sahaja menyedarkan kakitangan awam yang menyokong dasar-dasar kerajaan BN,tetapi juga kakitangan yang menyokong parti pembangkang namun tidak tahu malu untuk terus melahap duit gaji bulanan dengan berlindung disebalik alasan tanggungjawab kerajaan padahal tanggungjawab mereka untuk menyokong bukan sahaja dasar serta perlaksanaan perancangan kerajaan yang pada masa sekarang dikuasai oleh BN malah sepatutnya turut menyokong parti yang menyediakan dasar yang memebolehkan mereka turut menikmati segala kemakmuran yang melimpahruah walaupun bibir menafikannya.

20 Oktober, 2011 14:27 PM
Perkhidmatan Awam Jangan 'Seronok Sendiri', Terus Berusaha Betul Persepsi Silap Rakyat - Muhyiddin
KUALA LUMPUR, 20 Okt (Bernama) -- Perkhidmatan awam tidak seharusnya diulit perasaan 'seronok sendiri' ketika merealisasikan semua sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang ditetapkan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata sebagai penjawat awam yang mendokong dan menjayakan dasar kerajaan, adalah penting untuk mereka sentiasa memikirkan soalan-soalan seperti apakah rakyat faham tentang usaha yang kerajaan lakukan selama ini;

"Kenapakah rakyat tidak bersama-sama menyertai untuk menjayakan usaha-usaha itu?, apakah impaknya cukup besar kepada rakyat untuk mereka menghargai apa yang dilakukan kerajaan selama ini? dan di manakah silapnya apabila rakyat masih tidak berpuas hati dengan segala usaha dan pencapaian kita?" katanya.

Muhyiddin berkata demikian ketika berucap merasmikan Persidangan Perkhidmatan Awam ke-16 di Institut Tadbiran Awam Negara (Intan) di sini hari ini.

Persidangan dua hari bermula hari ini turut melibatkan 20 tokoh tersohor negara dalam sektor awam, swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) yang akan berkongsi pendapat mereka dalam usaha memperkukuh lagi penyampaian perkhidmatan awam.

Hadir sama Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia Tan Sri Abu Bakar Abdullah, Pemangku Presiden Persatuan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik Datuk Dr Mohd Azhar Yahaya dan Pengarah Intan Dr Aminuddin Hassim.

Muhyiddin berkata kaghairahan memacu usaha-usaha pemerkasaan NKRA tidak seharusnya melekakan penjawat awam daripada memerhati hasil sampingan ketara yang terpaksa ditanggung rakyat masa kini iaitu kos sara hidup yang membebankan.

"Dalam hal ini, sektor awam perlu berada di barisan hadapan dengan mempelopori perkongsian pintar antara kerajaan dan rakyat bagi mengatasi kenaikan kos sara hidup menerusi pelaksanaan tindakan-tindakan yang efisien dan efektif.

"Ingin saya ingatkan sekali lagi bahawa rakyat sedang memerhati dan menilai usaha kita, kita tidak boleh alpa kerana sebarang kealpaan akan menyebabkan perkhidmatan awam diberikan penilaian negatif dan ditafsir sebagai tidak releven lagi dalam pembangunan negara," katanya.

Beliau berkata dalam memastikan setiap tindakan bagi mengutamakan kepentingan rakyat itu berjaya, pertemuan dan interaksi dengan rakyat adalah perlu untuk membolehkan suara dan rintihan rakyat didengar dan diberi perhatian.

"Juga penting, kerajaan perlu memastikan rakyat turut dilibatkan dan bersama-sama dalam proses penghasilan sesuatu dasar bagi mengelak ketidakpuasan hati yang boleh menimbulkan bangkangan dan penentangan," katanya.

Mengenai sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), Muhyiddin berkata berkata ia akan menjadi landasan utama kepada transformasi pengurusan bakat perkhidmatan awam yang akan meyaksikan perubahan radikal dalam pembangunan kerjaya itu.

Bagi menjayakan SBPA secara menyeluruh, budaya berprestasi tinggi hendaklah diwujudkan dalam perkhidmatan awam, katanya.

-- BERNAMA


Rupa-rupanya orang yang menjerit-jerit, menyalak-nyalak untuk memberitahu dunia bahawa dia yang betul dan orang lain salah sebenarnya terlah tertelanjangkan perihal dirinya yang sebenar.  Ini adalah aksi yang mewakili kebanyakan mereka yang hanya menjadi PARIA pembangkang.


Betul ke?  Tapi angka yang mana satu?  40 ke atau 44 kali?
Harap carilah jawapannya yang tepat sendiri


Bila semalam ada rakyat GAGAH buat demonstrasi bertujuan untuk kerajaan negeri menyelesaikan masaalah, aku ingatkan depa akan kata "Ya, demi rakyat kami akan selesaikan".

Bukannya banyak manapun yang nak kena kata, tak sampai 10 patahpun.  Tapi sebaliknya pihak kerajaan negeri melalui orang yang mereka harap untuk menjadi wakil kepada rakyat sebaliknya bersilat menggunakan lidah untuk menepis apa yang telah beliau ikrarkan dulu. Eleh...ikrar nak dapatkan undi saja.  Lepas dapat undi, menang...lepas menang dapat jadi ahli parlimen, lepas jadi ahli parlimen dapat elaun, lepas ni kalau kalahpun dah dapat pencen, apa nak heran.  Janji kepada rakyat entah kemana lepas tu buat-buat tanya pula janji yang mana.

Cepat sungguh depa lupa janji-janji semasa berkempen dulu dan la ni buat-buat serupa orang nyanyuk yang hilang ingatan tahap 'TOTAL LOST'. Kalau dah sampai tahap 'TOTAL LOST' ni, mana boleh kita bagi peluang untuk jadi wakil kita nanti sekali lagi.  Bye-bye jerlah...  Kalau setakat nak menyalak-menyalah orang lain tak perlulah usaha berkempen dan berjanji macam-macam selepas tu buat-buat lupa.  Rakyat kedah dari hari ke hari semakin jelas dapat menilai mutu perkhidmatan wakil-wakil yang mereka hadiahkan mandat dari kalangan Pakatan Rosak.

Aku nak 'quote' satu perenggan untuk rakyat Kedah khasnya dan Malaysia amnya nilai sendiri.

YB Nasir Zakaria mendengar segala penderitaan yang ditanggung oleh penduduk di kampung ini dan beliau berjanji akan berusaha sedaya mungkin bagi menyelesaikan dengan membawa perkara ini kepada YAB Menteri Besar bagi mencari jalan penyelesaian yang terbaik. - blog tun telanai
Kenyataan diatas dibuat pada 18hb Mei 2008.

Kemudiannya  tengok pula lidah YB ini bermain silat pulut tanpa gendang serunai:

Kedua: Saya ingin merujuk kepada dakwaan saya berjanji untuk menyelesaikan isu tanah. Saya tidak tahu janji mana yang dimaksudkan. 
Kenyataan paling terbaru, iaitu pada 30hb Sept 2011

Oleh kerana sudah tersepit dengan langkah sumbang silat pulut tanpa gendang-serunai, maka tiada jalan lain lagi yang beliau nampak melainkan jalan yang paling mudah ialah menyalak menyalah orang.  Jalan keluar paling senang bro.....

ORANG PADANG TERAP KENA TUNJUK AJAR JALAN KELUAR KEPADA YB NASIR PULA PADA PRU13 NANTI.


Baru-baru ini aku berpeluang mendengar sendiri dari mulut mereka yangdiberi amanah untuk mengoperasikan kilang memproses 'rare earth' untuk dijadikan pelbagai barangan berasaskan teknologi tinggi yang kini mendapat permintaan dunia dan menjadi rebutan beberapa pihak untuk mengusahakannya disamping baik untuk persaingan kerana sekarang ini ianya hanya dimonopoli oleh sebuah negara sahaja, iaitu China.

Bahan mentah yang di panggil 'rare earth ini adalah satu bahan mentah yang dikategorikan selamat oleh pakar logam dan pakar fizik seluruh dunia.  Dan rakyat Malaysia secaraq khusus akan mendapat manfaat dari penghasilan beberapa produk berasaskan 'rare earth' yang telah diproses ini. Malah badan tertinggi dunia yang mengawasi isu atom dunia iaitu IEAE juga sudah mengkategorikan 'rare earth' adalah bahan selamat.  Kesan radiasinya adalah bersamaan dengan pancaran radiasi dari tubuh kita sendiri.

Oleh itu sebagai rakyat yang memahami aspirasi kerajaan dlam memajukan negara dan memberi peluang pekerjaan kepada rakyatdisamping pendekatan Pardana Menteri yang sedang berusaha menajdikan Malaysia sebagai negara  maju dan rakyatnya berpendapatan tinggi, projek memperoses 'rare earth' untuk tujuan yang baik wajarlah aku sokong.


Apa yang tak kena?  Ada nampak gambar colok gaharu 
kat mana-mana kah dalam gambar ni?

Aku sebenarnya rasaa simpati kepada pasrael kedah kerana sudahlah tidak daapt mengurus negeri denga nbaik, hasil hutan didsebat semahu-mahunya, perumahan rakyat hanya diharap dari pihak swasta dan kereajaan pusat, bantuan kebajikan pula hanya ciput dan pilih bulu, peluang pekerjaan tidak banyak tersedia oleh kerajaan negeri, nak bayarpun cilok duit persekutuan yang diamanahkan untuk jalanraya dan pelbagai kepincangan yang amat teruk dan tidak boleh dimaafkan oleh rakyat Kedah pada PRU13 nanti dan wajib dikembalikan balik kepangkuan BN.
Ini majlis kat Pejabat Menteri Besar ke?

Alih-alih mereka tiga hari lepas mendapat umpan cacing tetapi berhajat hendak mengail jerung.  Hanya kerana Dato' Paduka Ahmad Bashah(DPAB) menyertai perarakan sebagai menghormati kepelbagaian anutan diMalaysia, beliau telah dituduh dengan bermacam-macam oleh paria pasrael dengan harapan untuk meroboh maruah pemimpin UMNO Kedah.  Tetapi aku percaya rakyat tidak sebodoh itu dalam menilai tugas beliau selaku ADUN Bakar Bata dan Pengerusi BPUNK.



Nampaknya anutan mereka hanya membenarkan ADUN mereka untuk menyertai sebarang perayaan agama lain manakala jika ahli politik bukan dari kalangan mereka gugur syahadahnya...senangnya mereka mengukur dan menghukum.  Tidak hairanlah sikap mereka yang begitu, kerana kunci suurga yang sedang ditangan musBAHLOL am mereka diKelantan telah berada juga ditangan mereka kerana N.ajis telah membuat penduanya(duplicate) dan telah diberi kepada pasrael kedah untuk sama-sama meneghojoi kedalam suurga ciptaan agama mereka.

Mereka lupa sebenarnya dalam menempelak sesuatu yang tidak sepatutnya menjadi isupun, perbuatan dan tindakan mereka jauh lebih teruk dan hina dari apa yang tgelah DPAB lakukan, iaitu denga nhanya sekadar menyertai perarakan sebagai penghormati, bukiannya turut serta menyembah apa yang mereka sembah.

Lalu dikoreklah pandangan ahli-ahli penguasa agama yang anutannya sehaluan dengan pandangan mereka untuk mengiyakan tuduhan jahat penuh pekung mereka...Yang nak angguk hanyalah paria belaan mereka.  Rakyat  tidak sedangkal itu penilaian mereka. Raikanlah....hanya segelintir yang dok gelintey teloq pemimpin hangpa yang telan apa yang cuba hangpa sumbat.  Rakyat telah lama sedar dan tidak sabar untuk menyerahkan kembali kuasa mentadbir kerajaan Kedah kepada BN...percayalah......



**ADUN Tanjung Dawai juga pernah masuk kedalam Tokong Sayur untuk makan-makan maaa.....Entah apa depa taruh dalam makanan tu kitapun tatau looo.....Lepas makan bolehlah tolong bakar colok gahabru di belakang tu yer!!!!!





Sultan Kedah Dipilih Sebagai Yang Di-pertuan Agong Ke-14
KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong ke-14 oleh Majlis Raja-Raja dalam mesyuarat khasnya di Istana Negara di sini Jumaat.

Pemilihan itu berkuatkuasa 13 Dis depan untuk tempoh lima tahun.

Sementara Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dipilih menjadi Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi tempoh yang sama, menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri.



Ini adalah kali kedua Sultan Abdul Halim dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Kali pertama pada 21 Sept 1970 untuk tempoh lima tahun, berakhir 20 Sept 1975.

Sultan Abdul Halim, 83, yang kini Timbalan Yang di-Pertuan Agong akan menggantikan Tuanku Mizan Zainal Abidin yang akan tamat tempoh pemerintahan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-13.



Mesyuarat khas Majlis Raja-Raja itu dipengerusikan oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, dan dihadiri oleh semua Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja kecuali Sultan Pahang.

Pemilihan dilakukan mengikut peruntukan jadual Ketiga Perlembagaan Persekutuan.

Sultan Abdul Halim, diputerakan pada 28 Nov 1927 di Istana Anak Bukit, Alor Setar, Kedah.

Baginda menaiki takhta pada 14 Julai, 1958 selepas kemangkatan ayahanda baginda Sultan Badlishah.

Lulusan Wadham College Oxford United Kingdom dengan ijazah Sains Sosial dan Pentadbiran Awam, baginda pernah menyertai Perkhidmatan Awam Negeri Kedah dalam tahun 1950-an.

Sementara itu, Sultan Muhammad V, 42, dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan ke-29 pada 13 Sept 2010.

Canselor Universiti Malaysia Kelantan itu diputerakan di Kota Baharu, Kelantan pada 6 Okt 1969.

-- BERNAMA  




Najib mahu Malaysia-Indonesia cari ‘pelesit rosak hubungan dua hala’

October 14, 2011

Najib yakin hubungan Indonesia-Malaysia boleh dieratkan lagi. — Foto fail
MELAKA, 14 Okt — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu Malaysia dan Indonesia mencari “pelesit” yang cuba merosakkan hubungan mesra dan rapat anatara kedua-dua negara itu.
Sambil menyatakan hubungan baiknya dengan pucuk pimpinan negara jiran itu, Najib berkata kedua-dua negara perlu rapatkan hubungan dan mesti bersatu.
“Rapatkan hubungan, jangan ikut emosi (dengan) kepung kedutaan kita, kita mesti bersatu, apa gunanya kalau ada dalang-dalang yang sanggup merosakkan hubungan yang begitu mesra,” katanya semasa berucap merasmikan Konvensyen Dunia Melayu, Dunia Islam (DMDI) Ke-12 di sini malam tadi.
Najib berkata jika kedua-dua negara saling membantu, beliau yakin hubungan antara Malaysia dan Indonesia dapat dijalinkan dengan lebih erat lagi.
Beliau turut berharap DMDI dapat memainkan peranan membantu menyelesaikan masalah yang timbul melibatkan kedua-dua negara.
Ucapannya merujuk kepada insiden Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta menjadi sasaran demonstrasi oleh kumpulan penduduk Indonesia termasuk Laskar Merah Putih berhubung isu sempadan Malaysia-Indonesia.
Isu sempadan itu ditimbulkan Timbalan Ketua Suruhanjaya 1, Dewan Perwakilan Rakyat Tb Hasanuddin, minggu lepas yang mendakwa Indonesia kehilangan 1,400 hektar di Camar Bulan dan 800 meter garis pantai di Tanjung Datu kononnya diambil secara haram oleh Malaysia.
Bagaimanapun, empat menteri Indonesia termasuk Menteri Luar Marty Natalegawa dilaporkan menafikan dakwaan itu kerana ia tidak berasas.
Semalam adalah hari kedua berturut-turut demostrasi diadakan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia berhubung itu selepas kumpulan Forum Betawi Rempug (FBR) berbuat demikian kelmarin.
Mengenai DMDI, Perdana Menteri berkata gagasan itu boleh menjadi jalinan kedua bagi mengeratkan lagi hubungan antara negara-negara dalam DMDI terutama hubungan rakyat dengan rakyat.
Bagi mengukuhkan DMDI, Najib meminta pemimpin gagasan itu berusaha meningkatkan pengumpulan dana, kegiatan kebajikan, pendidikan dan ekonomi negara anggota.
Beliau berkata sekiranya mahu terus diagungkan, bangsa Melayu perlu menguasai ilmu terkini termasuk inovasi dan kreativiti yang menjadi penjana kekayaan.
Pada majlis itu, Perdana Menteri melancarkan bank data DMDI dan menyampaikan anugerah tokoh DMDI kepada Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan Gabenor Sumatera Selatan Alex Noerdin yang masing-masing dianugerahkan Tun Perak DMDI.



Mampukah Anwar Bertahan Tanpa Alibi ?

AIDCNews – 14/10/11 – Jika benar seperti yang dikatakan peguam peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Sankara Nair bahawa Dr Thomas Hoogland adalah saksi pembelaan terakhir, bermakna pembelaan kes liwat Anwar itu berakhir dengan tiada alibi.
Sebelum ini di kalangan jentera PKR menwar-warkan Ketua Umum PKR mereka mempunyai pembelaan yang kukuh terutamanya alibi, iaitu individu-individu yang boleh tampil menjadi saksi yang mengesahkan Anwar tiada di tempat kejadian pada tarikh, masa dan tempat yang didakwa di mahkamah.
Namun begitu alibi-alibi Anwar sentiasa berubah-ubah, dari senarai awal, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, Nurul Izzah Anwar kepada Profesor Datuk Dr Mohamad Ariff Abdul Kareem, Hasanuddin Abdul Hamid, Noor Sham Abd Hamid dan akhirnya, tiada seorang pun ditampilkan sebagai saksi alibi.
Isnin ini, 17 Oktober, dijangkakan giliran pihak pendakwa menyoal balas saksi pembela terakhir, Dr Hoogland. Pendakwa dijangkakan akan menampilkan saksi-saksi lain yang berautoriti untuk mematahkan hujah-hujah doktor peribadi Anwar dari Munich, Jerman itu.
Perkembangan mutakhir ini juga menarik, apabila pihak Anwar sendiri secara sukarela membatalkan sapina dua saksi, iaitu Tan Sri Musa Hassan (bekas Ketua Polis Negara) dan Datuk Mohd Rodwan Mohd Yusof (bekas Ketua Polis Melaka) sebagai saksi pembelaan mereka.
Bermakna, selepas selesai Hoogland, bermula lah episod terakhir, iaitu pihak pembela dan pendakwa membuat rumusan masing-masing, sebelum hakim memutuskan Anwar bersalah atau tidak.
Dalam pembelaan, selain Anwar yang memilih pendekatan membela tanpa bersumpah, iaitu dari Kandang Tertuduh, beliau dibantu oleh 6 saksi lain yang bukan alibi.
Mereka adalah Dr Mohamad Osman Abdul Hamid, Dr David Wells, Dr Brian McDonald, Lim Kong Boon, Najwan Halimi dan Dr Thomas Hoogland.
Sedangkan pihak pendakwa semasa mahu membuktikan kes, pihaknya telah memanggil memanggil 27 saksi termasuk saksi utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan yang memilih keterangan secara bersumpah, dari ‘Kandang Saksi‘.
Dari situ sudah nampak tidak balance.
Sampai sekarang kita masih tertanya-tanya, jika hanya 6 saksi yang dipanggil menjadi saksi pembela, untuk apa Anwar menghabiskan masa berminggu-minggu untuk menemubual 15 saksi sebelum ini ?
Bersusah payah 15 saksi-saksi itu meluangkan masa mereka, datang ke mahkamah untuk ditemu bual dan akhirnya tiada satu pun yang dipanggil sebagai saksi.
Permohonan pertama Anwar di mahkamah pada 26 Julai, mereka mahu menemubual Hasanuddin Abd. Hamid (pemilik unit kondominium), Datuk Mohd. Rodwan Mohd. Yusof (bekas Ketua Polis Melaka) Tan Sri Musa Hassan (bekas Ketua Polis Negara), Datuk Seri Najib Tun Razak (Perdana Menteri) dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.
Diikuti dengan permohonan kedua memohon untukmenemu bual 10 saksi lagi iaitu Profesor Datuk Dr. Mohamad Ariff Abdul Kareem (bekas Pengarah Eksekutif MIER); Raymond Yeoh Cheng Seong (pegawai bank Deutsche Bank (M) Bhd) dan Omar Malek Ali Merican (bekas Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia) dan Nik Mahmood Nik Hassan (Aktivis PKR) yang dikatakan individu-individu yang bermesyuarat dengan Anwar pada hari kejadian.
Tiga individu lain yang berkaitan dengan kondominium itu adalah Noor Sham Abd. Hamid dan dua orang pembantu rumahnya, Suliati dan Fitria Dipan.
Turut dipanggil untuk temu bual adalah tiga pegawai Anwar sendiri iaitu Abdullah Sani Said (pemandu peribadi Anwar) serta dua pengawal peribadi Anwar yang bernama Mokhtar Mustafa dan Mohd. Khoharullah Abdul Majid.
Jadi adakah tujuan memanggil mereka sekadar untuk membuang masa mahkamah ?

Dari AIDC.



10 artis serah borang sertai Pergerakan Pemuda UMNO

14/10/2011 10:52am

KUALA LUMPUR 14 Okt. — Seramai 10 artis semalam menyerahkan borang keahlian menyertai Pergerakan Pemuda UMNO.
Mengetuai penyerahan borang keahlian kepada Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin di pejabat Pemuda UMNO di sini ialah Timbalan Presiden Seniman, Rozaidi Abdul Jamil atau lebih dikenali sebagai Zed Zaidi.
Antara yang menyertai pergerakan itu ialah Rashdan Baba, Ezani Nizarif dan Haris Kool dan penyanyi Adam AF.
Zed Zaidi berkata, penyertaannya dalam parti itu adalah sebagai menerima pelawaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib dalam program “Jom Masuk UMNO”.
Pelakon itu yakin corak kepimpinan Perdana Menteri akan melahirkan generasi pelapis yang dapat menyumbang kepada pembangunan negara termasuk industri hiburan. - Bernama

**Maaf kerana aku tidak letakkan gambar disini.  Bukannya tak ada, bukannya tak boleh 'gagau'....malas aku nak letak gambar yang ada BERUK enter frame....HIDUP UMNO!!!




Melayu hilang kuasa 10 tahun lagi



KUALA LUMPUR 12 Okt. - Orang Melayu di negara ini dijangka kehilangan identiti serta kuasa terutama berkaitan hal sosial, politik dan ekonomi dalam masa 10 tahun lagi, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Katanya, jangkaan itu berdasarkan trend perpecahan politik yang semakin ketara di kalangan kaum itu sehingga menyaksikan terdapat di antara mereka menjadi pihak minoriti dalam mana-mana perkongsian kuasa.
Apabila itu terjadi, katanya, golongan minoriti tersebut terpaksa meminta bantuan pihak lain demi kuasa, tetapi 'berhutang' dengan pemberi 'bantuan' berkenaan sehingga akhirnya membuatkan Melayu Islam kerugian.
Menurutnya, senario identiti Melayu Islam di Singapura serta keadaan ekonomi golongan itu di Thailand wajar dijadikan iktibar.
"Di Singapura, muftinya tidak boleh memprotes hidangan daging haram yang dihidangkan di majlis membabitkan Melayu Islam (serta Islam lain) walaupun membuat ketetapan Islam tidak boleh memakannya.
"Hidang tidak apa dan ini (berlaku) kerana ketiadaan kuasa (di kalangan Melayu)," katanya semasa berucap merasmikan Seminar Perpaduan dan Ekonomi Ummah di Bangi, dekat sini hari ini.
Seterusnya, Dr. Mahathir yang juga Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) mengingatkan supaya masyarakat Islam merebut kekayaan negara serta menguruskan kekayaan itu kerana kekuatan ekonomi boleh menyelamatkan agama.
Sebagai contoh, katanya, banyak negara Arab yang mempunyai kekayaan hasil minyak tetapi gagal menjananya semula sehingga menyimpan wang dalam bentuk rizab bon di negara maju seperti Amerika Syarikat (AS).
Bagaimanapun menurut beliau, AS yang kini mempunyai hutang terkumpul bernilai AS$14 trilion dikhuatiri tidak mampu membayar rizab bon negara-negara Arab berkenaan.
"Miskin itu kufur dan pegangan (agama) juga boleh jadi lemah," ujarnya.

**Telah banyak kali Ayahnda Negarawan Tun bersuara mengenai keadaan yang perlu diperbetulkan, bukannya terus dipersalahkan kerana jikga orang-orang tertentu terus menuding kepada pihak lain tanpa menyumbangkan idea kearah penyatuan, bukan sahaja Bangkok akan tenggelam akibat perubahan paras air, malah Melayu juga akan tenggelam akibat pemudaran rasa sayang kepada bangsa sendiri seperti yang kerap dimainkan oleh pembangkang.  Malah kini mereka pula tiba-tiba bingkas untuk cuba berdiri untuk menjadi juara kepada bangsa Melayu dengan kemanisan bibir beracun bahawa hanya mereka yang boleh menyelamatkan Melayu diMalaysia sedangkan polisi mereka jelas menyokong komunis.  Rakyat yang tahu berfikir tidak akan menerima pengakuan mulut-mulut munafik yang kerja harian mereka menjual agama dan berlagak tuhan.




Senario 2008 tidak akan berulang - DHPPPDFPrintE-mail
Berita Politik
Written by Raja on Thursday, 13 October 2011 10:41   


KOTA BHARU- Senario Pilihan Raya Umum (PRU) 2008 yang menyaksikan Pakatan Rakyat (PR) menawan lima negeri termasuk memperoleh jumlah kerusi yang besar di parlimen tidak akan lagi berulang pada PRU-13 nanti.
Ketua Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP), Hu Pang Chaw berkata, kenyataan itu berdasarkan senario terkini politik semasa serta reaksi dari masyarakat yang menilai kepimpinan PR yang menguasai empat negeri.

“Daripada pemerhatian saya, apa yang kita capai pada 2008 tidak akan berulang lagi, kerana rakyat sekarang ini tidak lagi tertarik dengan janji- janji manis, sebaliknya lebih melihat kepada usaha yang dilakukan untuk kepentingan mereka,” katanya kepada Sinar Harian ketika mengulas senario politik semasa.

Pang Chaw yang lantang mengkritik kepimpinan Pas yang ingin melaksanakan hudud di Kelantan berkata, sebagai petugas akar umbi, beliau sering menjadi pemerhati dalam mengenal pasti kehendak dan kecenderungan rakyat.

“Saya adalah petugas akar umbi, walau ke mana pun saya pergi, saya sentiasa akan bertindak sebagai pemerhati yang akan membongkar segala persoalan di kalangan rakyat selain melihat reaksi mereka,” katanya.

Malah katanya, beliau tidak teragak-agak mengatakan bahawa kerusi PR tidak akan meningkat pada PRU ke-13 nanti, jika pendekatan yang ada sekarang terus diamalkan.

Katanya, apa yang dilakukan untuk menyelamatkan undi Pas dan PR selain menyedarkan kepimpinannya supaya tidak leka sebagaimana berlaku dalam PRU 2004 yang menyaksikan pakatan pembangkang kalah teruk.

“Walaupun kata-kata saya ini agak pahit dan tidak dialu-alukan pemimpin PR, tapi saya berani kata dan saya bertanggungjawab terhadap apa yang saya kata hari ini, apa yang penting kini adalah strategi,” katanya.

Mengulas isu hudud, Phang Chaw berkata, beliau tidak menolak seratus peratus perkara itu tetapi mempersoalkan kepimpinan Pas yang membangkitkan isu itu pada masa yang tidak sesuai sekali gus mengurangkan sokongan masyarakat bukan Islam terhadap Pas. 

- sinar

**Apa yang dapat dianalisa dengan kenyataan oleh Pang Chaw mengenai "kepimpinan pas yang membangkitkan isu itu pada masa yag tidak sesuai".  Kalau tanya aku, aku membayangkan yang Pang Chaw telah pelemPANG N.ajis sambil ludah dan kata, "Lu Moloh punya olang"....

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO