SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

GEREJA KEKAL, SURAU NAK DIROBOH...SEJAHTERA???

Posted by detguaq12 Saturday, November 12, 2011



PANAS!! PAS KEDAH ROBOHKAN MASJID/SURAU, RAMPAS TANAH WAKAF!!










Pihak Madrasah Salihiah juga mempersoalkan


tentang Kenyataan & Fatwa dari Jabatan Mufti Negeri Kedah yang difikirkan ada sesuatu yang mempengaruhi kepada perkara yang sedang hangat di perkatakan ketika ini..


Gambar dari blog PadiJantan

Baca beritanya..

Pemegang amanah Madrasah Salihiah, Jalan Tambang Badak, di sini yang berusia kira-kira 100 tahun, terkejut dengan keputusan kerajaan PAS Kedah untuk mengambil alih tapaknya bagi membangunkan semula Plaza Tunku Yaacob yang terbengkalai pembinaannya sejak 30 tahun lalu.

Mereka mempersoalkan cadangan pengambilan tapak dan bangunan madrasah itu kerana hartanah berkenaan berstatus wakaf khas untuk dijadikan madrasah dan surau serta mendapat sokongan Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah.

Ia susulan notis siasatan bertarikh 3 Julai lalu yang meminta pemilik tanah atau pihak berkepentingan terhadap tanah yang terbabit dengan pembangunan plaza berkenaan supaya hadir ke Pejabat Tanah Daerah Kota Setar pada 25 Julai ini bagi membincangkan pampasan untuk membolehkan pengambilan tanah dilakukan.

Pemegang amanah yang juga bendaharinya, Fadzil Ishak, 60, berkata pihaknya tidak pernah dihubungi atau menerima surat daripada pentadbir tanah mengenai pengambilan itu dan terkejut apabila turut dipanggil untuk membincangkan pampasan.

Katanya, tapak madrasah berkenaan yang mempunyai kira-kira 200 ahli adalah berstatus tanah wakaf khas yang dikhususkan untuk orang Islam bagi tujuan pembinaan masjid atau surau dan ia tidak pernah diganggu sejak sekian lama.

“Kita tidak sangka sama sekali pembinaan semula Plaza Tunku Yaacob akan membabitkan kawasan ini sehingga kami menerima notis berkenaan. Namun, bagi kami ini adalah hak orang Islam yang sudah termaktub sekian lama dan kami memilih untuk mengekalkannya seperti sedia ada.

“Justeru, kerajaan negeri perlu menghormati status tanah wakaf khas ini kerana mungkin terlepas pandang dan tidak perasan mengenai perkara ini berikutan tidak mendapat maklumat tepat. Kami harap mereka mengkaji semula tindakan ini.

“Kita juga sudah menghantar surat bantahan bertarikh 13 Julai lalu, namun belum ada sebarang pihak menghubungi kami untuk berbincang,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Fadzil berkata, jawatankuasa madrasah itu turut mendapat sokongan Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah yang memutuskan supaya premis itu dikekalkan di tempat asal tanpa diruntuhkan bagi manfaat jemaah untuk menunaikan ibadah serta melakukan aktiviti keagamaan.

Katanya, tapak asal Madrasah Salihiah adalah kira-kira 0.1 hektar, namun mengecil kepada 0.08 hektar selepas sebahagian daripada tanahnya diambil untuk tujuan pembinaan jalan raya.

“Madrasah ini kini menjadi pusat kegiatan kelas Bahasa Arab dan pengajian agama dan al-Quran,” katanya.

Difahamkan, projek pembangunan semula Plaza Tunku Yaacob turut membabitkan pembinaan kompleks beli-belah, pusat komersial, hotel dan kondominium. Ia dibangunkan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) dan pemaju swasta.-bh

Ini la kerja kerajaan Pas Kedah. Inikah hasil daripada 'Islam Terlebih' hinggakan sanggup nak merampas Surau dan tanah wakaf? Biaq betui ni Pas?

Di mana kerajaan kebajikan yang dijanjikan oleh Pas? Takkan tunggu nak tawan Malaysia baru ada kebajikan?

Macam ni nak percaya dengan kerajaan Pas Kedah? Islam lagu mana pun tak la..

Detguaq:
Mengkalu UMNO/BN mahu hanya memindahkan operasi surau seperti yang berlaku diBangi dimana lokasi surau tidak sesuai dan bermaksud untuk menggantikan satu tapak yang lebioh sesuai, maka dihamunlah oleh puak-puak pembangkang dengan pelbagai nista seolahj-olah semua yang ada dalam UMNO itu jahil bab-bab agama, bab-bab kemasyarakatan dan bab-bab kebajikan.


Yang ni aku nak tanya balik kat puak-puak pasrael, APA ALASAN HANGPA PULAK SEBAGAI 'GOVERNMENT OF THE DAY?"

1 Responses to GEREJA KEKAL, SURAU NAK DIROBOH...SEJAHTERA???

  1. Anonymous Says:
  2. Geraja di belakang surat dikekalkan, takut Pengursi Kelab Penyokong PAS mengamuk. YB Kota Darul Aman pernak masukkan teloq pemimpin PAS masuk ke dalam perut, bila bertindak keluar pakatan seminggu

    Kelulusan telah diberikan oleh PAS untuk persatuan Cina membesarkan saiz Tokkong Sayur di Jalan Gangsa, tak jauh dari Surau. Sekarang bangunan tersebut tengah dan sedang diperbesarkan.

    Surau Salihiah di Kanchut sudah pun hampir rebah dan ranap sedang dibelasah oleh pekho pekho milik Cina di Alor Setar. Sedikit masa lagi, apabila bgn itu Plaza siap, kita tengok pula berapa kerat orang melayu/islam akan mendapat peluang, kita tengok di situ. Keran syarikat yang diberi konsesi menjaga bangunan itu adalah syarikat Cina yang memperkudakan Melayu PAS. Kita tunggu dan kita tengok walaupun bgn itu pemuiliknya adalah pknk. Rupa2nya Board PKNK adalah barua2 kepada Cina. Siapa board itu???..cari sendiri. Dari apa yang dah diberitahu 90 % pemilik lot perniagaan di situ adalah Cina. Ini bermakna meroboh surau keran nak bagi penempatan kepada Cina, kita tunggu tengok

    Orang paling bertanggungjawab merobohkan surau ialah Ustaz Azizan bakal penghuni neraka ke tujuh. Dia juga bertjwb rohohkan pusat sembelih babi bersaiz 70' x 50' tetapi menggantikan 10 ekar tanah di Sg Toh Pawang. Orang yg brtjwb menjadikan Ustaz Azizan sedemikian ialah YB Amirudin yang memang mahukan Ustaz Azizan segera jatuh untuk membolehkan dia mengambil alih jawatan MB Kedah.

    Bagi YB Amir, setakat robohkan surau biasalah. ADUN Anak Bukit yang cukup pandai mengayat isteri orang juga sanggup sehingga runtuh sebuah masjid.

    Berpoligami secara keji YB Romantik kita ni!!! pun perkara biasa saja berkahwin dengan Nora Mohd Noor secara merampas isteri orang, apa lagi merampas jawatan MB.Kita tungu penjelasan RA (bekas suami Nora)bila hampuir PRU 13 nanti.

    Woi Melayu, woi Islam , mana otak hangpa semua, atau memang hangpa semua penyokong PAS dan PKR bernazak nak bagi negeri ni dekat Cina ka.
    Pemimpin2 hangpa tu semua tengah buncit perut la ni hangpa tau dak...kita tunggu tengok
    PRU nak mai ni, DAP Mau 8 kerusi, Kelab penyokong PAS (Cina) mau 1 kerusi, PKR nak 2 cina 2 india, bila campur dgn mca dan gerakan, kitra tunggu tengok apa pula nak jadi.
    Apa lagi, PAS akan jadi kuda, kambing hitam, biawak hidup dan juga pecacai DAP dan PKR

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ