SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HARAM PERBUATAN MENGUGUR. TAK FAHAM KE?

Posted by detguaq12 Wednesday, October 5, 2011




Mahkamah Persekutuan Tolak Cubaan Ketiga Anwar Gugurkan Hakim

PUTRAJAYA, 5 Okt – Mahkamah Persekutuan Rabu menolak rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengetepikan penolakan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah supaya tidak menjadi hakim perbicaraan kes liwat melibatkan ketua pembangkang itu.
Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin mengetuai panel tiga hakim berkata mahkamah tertinggi itu mempersetujui keputusan Mahkamah Rayuan bahawa rayuan Anwar itu tidak boleh dirayu kerana ia perkara dibuat di awal sesuatu perbicaraan yang tidak melupuskan hak perayu.
Zulkefli berkata keputusan dibuat Zabidin itu tidak tertakluk kepada istilah ‘keputusan’ mengikut definisi dalam Seksyen 3 Akta Mahkamah dan Kehakiman 1964, dengan demikian ia tidak boleh dirayu.
Panel yang dianggotai juga Hakim-hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng dan Tan Sri Abdull Hamid Embong menolak permohonan Anwar untuk merujuk satu penghakiman Mahkamah Persekutuan mengenai tafsiran perkataan ‘keputusan’ mengikut definisi Seksyen 3.
Mahkamah juga tidak bersetuju dengan hujah peguam Anwar, Karpal Singh bahawa Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Abdul Malik Ishak tidak ada bidang kuasa untuk memasukkan merit rayuan dalam penghakiman bertulis beliau mengenai perkara tersebut.
Karpal berhujah bahawa Abdul Malik sepatutnya tidak memasukkan hal merit rayuan dalam penghakiman bertulis beliau kerana beliau (Abdul Malik) bersama dua hakim rayuan lain telah menolak rayuan Anwar berdasarkan bantahan awal pendakwa mengatakan mahkamah tidak ada bidang kuasa kerana kes itu tidak boleh dirayu.
Karpal menambah bahawa para peguam Anwar dan pihak pendakwaan tidak berhujah berdasarkan merit kepada rayuan.
Dalam keputusan yang sebulat suara, Zulkefli bersetuju dengan Timbalan Pendakwa Raya Datuk Nordin Hassan bahawa merit kepada kes itu telah dibincangkan dalam penghakiman semata-mata untuk tujuan melengkapkannya.
Panel Mahkamah Persekutuan bagaimanapun memutuskan bahawa empat paragraf dalam penghakiman Abdul Malik adalah bersifat menyerang dan kenyataan menghina terhadap Anwar dan peguamnya dengan demikian membenarkan permohonan Anwar supaya membuang paragraf berkenaan.
Anwar membuat rayuan terhadap keputusan Zabidin pada 6 Julai tahun ini untuk menolak kali ketiga cubaannya menyekat hakim itu daripada mendengar perbicaraan ke atasnya (Anwar).
Dalam permohonannya, Anwar meminta supaya seorang hakim lain mengadili perbicaraan dengan mendakwa bahawa Mohd Zabidin telah menghakimkan lebih awal kes tersebut di akhir keterangan saksi utama Mohd Saiful Bukhari, sebagai keterangan yang benar.
Anwar, 64, sedang dibicarakan berhubung tuduhan meliwat Mohd Saiful di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara antara 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.
Tuduhan itu membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.
Terdahulu, Karpal berhujah bahawa Abdul Malik tidak sepatutnya menimbangkan merit kepada rayuan itu kerana apabila rayuan telah ditolak, biasanya perkara tersebut berakhir.
Nordin pula berhujah merit bagi rayuan itu terkandung dalam hujah bertulis kedua-dua pihak pendakwa dan pembela dan tidaklah salah untuk Mahkamah Rayuan melihat kepada perkara merit semasa penghakiman – bernama

0 Responses to HARAM PERBUATAN MENGUGUR. TAK FAHAM KE?

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ