SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Mat Sabu Buta Huruf, Buta Sejarah! PENGERUSI FELDA KIRIM SALAM!!!

Posted by detguaq12 Thursday, September 8, 2011

Dari Alasan dan Ulasan oleh Yayasan Warisan Johor, ternyatalahlah Mat Sabu tidak membacapun buku berkenaan sebaliknya hanya melihat pada gambar-gambar dan kemudiannya membuat tafsiran sendiri.  Tafsirannya akhirnya bukan sahaja tersasar jauh dari kebenaran sejarah sebaliknya akhirnya memberi malu pula kepada keluarga Mat Indera.  Sejarah yang tidak sepatutnya di ingatkan lagi oleh keluarga Mat Indera tetapi disebabkan nafsu politik kebinatangan Mat Sabu yang kini ada pula sudahpun berada dikedudukan nambor dua dan tentunya ada hasrat untuk menapak ketangga nombor satu parti yang beliau wakili kelak cerita yang dioselak bukannya memberi manfaat positif terhadap waris Mat Indera, sebaliknya hanya menambah luka dihati mereka gara-gara majoriti rakyat menolak cerita berbentuk pembohongan oleh Mat Sabu.  Kepada keluarga Mat Indera, mufarakahlah dari konco-konco Mat Sabu juga Mat sabu sendiri kerana anda semua tidak bersalah dan kami tidak pernah menyalahkan waris-waris Mat Indera, sebaliknya yang bersalah kerana bersekongkol dengan komunis dengan menyerang anggota-anggota polis ialah Mat Indera, cara yang tidak boleh diterima oleh keseluruhan rakyat ketika itu dan rakyat telah memilih cara atau kaedah yang lain untuk menuntut kemerdekaan berbanding bersekongkol dengan KOMUNIS sehingga Mat Indera telah terpalit umpama sekawan kerbau!  Wahai keluarga-keluarga Mat Indera, tindakan Mat sabu adalah penyebabnya dan dia sepatutnya dipersalahkan kerana tersalah membongkar kubur sejarah untuk mencari sedikit untung seumpama kaki nombor yang mengharap kubur yang dikorek kemudiannya dipuja akan memberikan nombor yang bertuah dan membolehkan sikaki nombor meangn besar setelah kena nombor yang dipuja dari kubur yang dikorek!!! Malangnya dah namapun JUDI, maka nombor tak naik, MARAH RAKYAT YANG NAIK MELUAP-LUAP!!!  ISA ADALAH DESTINASI TERBAIK UNTUK MAT SABU.



Kalau sudah hendak lemas, apa yang ada depan mata pun dipautnya, itulah bidalan sesuai untuk Mohamad Sabu yang dakwa Yayasan Warisan Johor (YWJ) mengiktiraf pemimpin komunis Melayu Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan.
Sebaliknya, YWJ dalam satu kenyataan pada Selasa menjelaskan walaupun nama Mat Indera disenaraikan menerusi penulisan yang diterbitkan dalam buku bertajuk, Pengukir Nama Johor namun Mat Indera tidak pernah diiktiraf sebagai pejuang kemerdekaan negara.
Sebaliknya jelas YWJ, dua penulisan berkaitan Mat Indera diterbitkan dalam buku itu hasil penyelidikan dua penulis berbeza, memerlukan tafsiran dan penilaian masyarakat, khususnya golongan sejarawan, sama ada lelaki itu seorang pengganas komunis atau pejuang.
Selain artikel hasil penyelidikan Allahyarham Ismail Adnan, buku itu juga memaparkan penulisan mengenai Mat Indera berdasarkan kajian Sahgidon Dirhan bertajuk Bajuri Haji Siraj, yang mendedahkan Mat Indera pemimpin komunis Melayu melakukan keganasan dan kekejaman terhadap bangsa sendiri.
Pengarah YWJ, Muhamad Fuad Radzuan, berkata buku berkenaan hasil kajian penyelidik dan penulis secara individu di bawah Projek Penyelidikan dan Penulisan Warisan Sejarah Johor (PEWARIS) yang diselenggarakan yayasan itu.
“Projek PEWARIS membabitkan penulis dan penyelidik yang dilatih sekumpulan tenaga akademik dari beberapa institusi pengajian tinggi awam negara ini. Hasil kajian dan penulisan mereka dibukukan untuk tatapan masyarakat, termasuk buku Pengukir Nama Johor yang diterbitkan pada 2004.
“Justeru, Pengukir Nama Johor hasil kajian dan penyelidikan penulis secara individu walaupun mungkin boleh menimbulkan kontroversi. Terserah kepada masyarakat khususnya golongan sejarawan mentafsir dan menilainya kerana pentafsiran oleh golongan yang tidak arif, dikhuatiri boleh mengelirukan masyarakat.
“Selain artikel mengenai Mat Indera hasil penyelidikan dan penulisan Ismail, sebuah lagi artikel dalam buku sama oleh Sahgidon pula menyatakan Mat Indera adalah pemimpin komunis Melayu yang ganas dan kejam terhadap bangsanya sendiri," katanya.
Muhamad Fuad berkata, perbezaan itu wujud kerana YWJ memberi kebebasan kepada penyelidik dan penulis sejarah berkenaan mengemukakan hasil kajian dan penulisan masing-masing dalam bentuk karya akademik popular.
Katanya, pendekatan itu dengan harapan hasil penyelidikan berkenaan dapat merangsang penulis lain memperkembangkan maklumat yang ada dalam penulisan buku terbabit supaya ia menjadi lebih komprehensif.
Pada sidang akhbarnya semalam, Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu dengan ‘yakin’ mempertahankan kenyataannya bahawa Mat Indera dan pengganas komunis dalam peristiwa berdarah di Balai Polis Bukit Kepong sebagai pejuang kemerdekaan sebenar.
Menurut Mohamad atau Mat Sabu, ia berdasarkan buku Pengukir Nama Johor pada halaman 107 hingga 117 yang menceritakan latar belakang dan perjuangan Mat Indera yang ditulis Ismail Adnan.-6/9/2011

0 Responses to Mat Sabu Buta Huruf, Buta Sejarah! PENGERUSI FELDA KIRIM SALAM!!!

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ