SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

4PLJ: Ni Bukan Gajah Tok Mia, Tapi Gajah Putih!

Posted by detguaq12 Monday, September 5, 2011


Setelah menjadi KERAjaan selama hampir 3 tahun, baru sekali inilah kau tengok projek langsung KERAjaan pr Kedah yang 'completed' depan mata aku.  Ya projek bangunan tak berdinding.  Bangunannya hanya ada bumbung dan tiang.  MACAM Gajah Tok Mia bediri atas konkrit.

Beberapa orang rakan-rakan kau beritahu depa dah beberapa kali pergi meninjau tapak apa yang dilabelkan sebagai 4PLJ atau pusat  pengumpulan produk pertanian lembah Jerai untuk meninjau potendinya dari segi 'business viability'.  Tetapi tiap kali pulang mereka pulang dengan sifar harapan.  Tapak ini buat masa sekarang adalah hanya menjadi bangunan yang tiada potensi untuk mencari keuntungan dalam perniagaan dibidang produk pertanian.

Yang menjadi tandatanya ialah apakah KERAjaan negeri tidak membuat kajian terperinci sebelum meneruskan pembinaan 4PLJ ini?  Jika dilihat semenjak dari tarikh penyiapannya sehinggalah memulakan operasi dalam bulan Julai 2011 yang lalu sehinggalah masuk kedalam bulan puasa dan kini dalam mood raya bulan Syawal keadaan bangunannya masih tetap seperti beberapa bulan yang lalau. Jika kerajaan BN dahulu yang buat sudah tentu bingit telinga rakyat mendengar ceramah oleh mereka tentang projek gajah putih, pembaziran wang rakyat, projek pilih kasih, pentingkan kroni, rasuah, tiada ketelusan, bodoh kerana tidak teliti semasa merancang dan projek yang hanya menguntungkan kontraktor tetapi merugikan rakyat. Sekarang ini mereka bukan setakat menjilat KAHAK yang mereka ludah dahulu tetapi lebih teruk bila KAHAK itu pula ter'plop' atas tahi.  Kahak bersekali dengan tahi dijilat sehingga berkilat tempat kahak dan tahi tadi.

Yeaakkkhhh!!! Tuihhh!!

Agaknya kerana SIAL muka orang yang disebelah KIRI
itulah makanya rakyat menjauhkan diri dari menghampiri
PLJ.  Iblis, syaitan dan jin memanglah suka dengan dia ni
..............AlJuburiwalLiwatidolly...........


Sepatutnya mereka tidak perlu tergesa-gesa membina 4PLJ ini kerana kawasan berkenaan jauh letaknya dari kawasan penempatan penduduk.  Kawasan berkenaan bukannya diwartakan untuk penduduk, tetapi hanya bangunan-bangunan yang orangnya datang dan pergi begitu sahaja untuk urusan lain.  Urusan yang tidak membolehkan mereka mencuri kesempatan untuk 'shopping-mopping'.

Atau benarkah seperti telahan aku bahawa tujuan ianya dibina setelah rancangannya telah dibekukan sejak dua tahun lepas kerana atas alasan PRU dah dekat? Kawan-kawan akupun mempunyai pendapat yang sama, iaitu projek ini adalah sebagai pelepas batuk pilihanraya.  Sekurang-kurangnya apabila rakyat bertanya apakah pencapaian mereka sepanjang menjadi KERAjaan, inilah satu-satunya produk yang boloeh mereka angkat sebagai projek KERAjaan negeri setelah hampir semua projek KERAjaan negeri dibawah pr samada terbengkalai atau tidak dimulakan langsung.  Hanya mainan bibir penyendal bicara dan hanya atas kertas penghias makalah.

Kemudiannya aku 'google' mengenai 4PLJ ini dan kau terjumpa dengan satu link disini.  Seperti posting aku yang baru semalam aku lepaskan, ternyata apa yang  mereka rancangkan gagal menarik hati pengunjung yang terdiri dari manusia, mungkin jin-jin, unggas-unggas malam seperti cengkerik, kelaktu dan nyamuk sahaja yang teruja untuk menejrah bangunan baru berkenaan, tetapi bukan disebabkan lambakan produk pertanian, sebaliknya terpesona dengan cahaya dan asap.  Unggas malam sukakan cahaya, manakala jinpula sukakan asap dari kepanasan haba lampu.

Kemudiannya satu lapuran berita oleh sinar harian  menunjukkan pendapat yang serupa oleh YDP PERDASAMA Kedah, bahawa pembinaan banguna berkenaan sememangnya satu bentuk pembaziran langsung duit rakyat.

Lalu selepas mengambil beberapa keping gambar pada 23/08/2011 sekitar pukul 1.00 petang dan kemudiannya pada 29/08/2011 pada pukul 7.00 petang, nyatalah kenyataan oleh YDP PERDASAMA Kedah ada lojiknya.
 Salah satu khemah sudah teruk merajuk sehingga senget
walau dipujuk oleh khemah-khemah lain, mungkin akibat
kesunyian.......

Tentunya kita masih ingat bagaimana hampir 10,000 orang rakyat Kedah yang tinggal di Daerah Padang Terap merintih akibat kerugian kerana KERAjaan negeri GAGAL memenuhi janji untuk mengumpul hasil buah-buah kayu yang kononnya untuk samada di jual di 4PLJ ataupun diproses dikilang-kilang yang kononnya telah didirikan seperti yang didakwa didalam blog ppk18.  Masing-masing kerugian antara RM 1,000.00 hingga ke RM3,000.00 akibat Menteri Besar Kedah mungkir pada janji.  Ya, Menteri Beasr Kedah MUNGKIR JANJI.

Antara blog-blog dan akhbar yang mengangkat kisah penderitaan rakyat yang mengalami kerugian ialah:
8.  
Jadi kalau kita ambil anggaran kasar RM2,000.00 {(RM1,000 + RM3,000.00) /2 x 10,000}=
RM20,000,000.00.  Bermakna KERAjaan Ostad Eizan telah berhutang sebanyak RM20juta(anggaran) dengan rakyat Padang Terap.  Itu baru Padang Terap yang mana pemilik-pemilik dusunnya ada juga yang terdiri dari ahli pas.  Tidak hairankah mereka bagaimana seorang MB sanggup mengkir janji kepada rakyat sehingga membabitkan kerugian??? 

Sebaliknya BN tidak pernah mungkir janji, kalau lambat tunai itu adalah adat melayan yang ramai dan selalunya janji-janji itu pula tidaklah pula sehingga menyebabkan rakyat SENGSARA akibat kehilangan untung yang dijanjikan.  Ini juga dalah salah satu penunjuk aras KEGAGALAN kerajaan sekarang menguruskan negeri dan rakyat.  Mereka TIDAK LAYAK untuk terus menjadi KERAjaan.  PRU13 nanti rakyat perlu kembali memberi kepercayaan kepada BN yang telah banysk belajar dari kesilapan berbanding pihak pr yang sibuk menegur kesilapan orang tetapi apabila diberi peluang, kesilapan yanh mereka lakukan ternyata memberi KESENGSARAAN kepada rakyat TERMASUK AHLIPAS!

0 Responses to 4PLJ: Ni Bukan Gajah Tok Mia, Tapi Gajah Putih!

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ