SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

UMNO perlu ujudkan IPTnya sendiri.

Posted by DETGUAQ Friday, May 6, 2011

 Gambar hiasan.

Sebulan dua ini ibu-bapa kelihatannya sungguh sibuk sekali melayani anak-anak mereka yang baru sahaja memperolehi keputusan SPM bagi sessi 2010. Saya hendak membicarakan isu pendiidikan dalam konteks bangsa Melayu.  Perlu di akui bahawa tiap-tiap tahun ramai anak-anak bangsa yang mencapai keputusan yang pelbagai dalam peperiksaan SPM, tetapi keputusan itu juga menyeret bersama delima terhadap ibu-bapa yang anaknya mendapat keputusan yang baik dan cemerlang. 

Bagi pelajar yang betul-betul mendapat keputusan cemerlang, selalunya bagi mendapatkan tempat ke tahap seterusnya dan juga biasiswa selalunya tidak menjadi masaalah.  Tetapi bagaimana pula pelajar-pelajar yang sebenarnya cerdik tetapi akibat tersalah langkah ketika menjawab menyebabkan keputusannya agak kurang cemerlang tetapi masih dalam kategori baik?  Mereka inilah yang selalunya berada dalam keadaan terumbang-ambing. 

Semangat yang ada jika terus di biar terumbang-ambing akan luntur sedikit demi sedikit jika segala jalan yang di lalui untuk mendapatkan tempat ke IPTA terbantut akibat demand yang terlalu tinggi dan akhirnya hanya ada IPTS sebagai alternatif.  Selalunya IPTS bersedia menerima pelajar-pelajar dalam kategori ini.  Jadi peluang untuk mereka menapak dalam pengajian peringkat ikhtisas(tertiary) tetap terbuka.  selesai sudah perkara untuk mencari tapak meneruskan pemburuan ilmu. 

Bukan semua keluarga kita mempunyai kemampuan.  Masih ramai orang Melayu memilih untuk hidup bersederhana.  Jadi kebanyakan dari mereka mempunyai perbelanjaan yang terhad walaupun kesedaran terhadap menggali ilmu pelajaran semakin meningkat.  Bagaimana pula mereka yang benar-benar hidup di paras kemiskinan kerana keadaan? Dan bagaimana pula mereka yang memilih untuk terus hidup dalam garis kemiskinan gara-gara ketua keluarga yang malas tetapi mempunyai anak yabng cerdik dan cemerlang dalam pelajaran?  Sudah tentu kita wajib membantu anak-anak yang cemerlang ini waalupi ketua keluarganya pemalas dan asyik menghabiskan masa di kedai-kedai kopi sambil gaya bersembangnya mengalahkan ahli politik mahupun ahli koperat.

Kembali kepada isu IPTS, semua kita tahu bahawa yuran pengajian yang di kenakan adalah tinggi jika di ukur dengan tahap pendapatan kebanyakan keluarga dari kalangan bangsa kita, Melayu islam. Kalau kebanyakan keluarga yang berda dalam strata sederhanapun agak berat tanggungannya sekiranya hendak menghantar anak-anak mereka menyambung pelajaran di IPTS jika tidak kerana PTPTN, apatah lagi anak-anak yang ibu bapa mereka miskin?

UMNO kena terus segera menjuarai isu pendidikan ini apabila pas di lihat gagal pada tahap ini kerana mereka hanya berada pada tahap kindergarten sahaja iaitu melalui pastor...errr sorry...pasti.  Tempat melatih anak-anak menjadi militan.

0 Responses to UMNO perlu ujudkan IPTnya sendiri.

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ