SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

PASrael memang tak malu.

Posted by DETGUAQ Friday, May 6, 2011

'PAS ibarat hidung tak mancung dalam Pakatan'
Anuar Mohd Nor
Mei 5, 11
1:01am
Kongsi 212
Membaca tulisan ketua pemuda PAS, Nasruddin Hassan hanya membawa kita kepada penulisan sekitar kepompong politik yang sebagaimana biasa – belasah-membelasah dengan hasrat utama hanya untuk menunjukkan satu lebih baik dari satu lagi.

pas muktamar 130610 nasruddin hassan 2Pungguk rindukan bulan adalah pengisahan uzur tidak bercambah dan ini sudah tidak lagi signifikan dalam irama politik hari ini. Menggambarkan Umno sebagai mempersembahkan nada lama dengan kononnya sumbang, persembahan tidak seimbang dan tampak pincang tidak membawa kepada pentafsiran baru, hanya memetaforakan penulisan tetapi tidak indah.

Asas utama mengajak PAS menyertai Umno atau setidak-tidaknya keluar dari Pakatan Rakyat tidak sedikit pun menunjukkan bahawa Umno uzur, gering dan terdesak sebaliknya mengajak dan meminta PAS melihat kedudukan mereka, mencermini nilai mereka dalam gabungan yang disertai mereka hari ini.

Lihat dan renungkan sendiri, sama ada mereka signifikan atau hanya ada untuk menjadi tiang tambahan kepada gabungan yang semakin rapuh dalam mengertikan perjuangan agama dan bangsa.

islam hadari pas and umno 051004Ajakan tersebut adalah lebih kepada satu kiasan untuk menyedarkan PAS bahawa gabungan politik - antara PKR dengan DAP tidak mempunyai asas selari dengan perjuangan PAS dan hanya mahu parti Islam itu sebagai perhiasan yang mampu disimpan dalam almari dan loteng apabila jemu dipandang mata. Sebenarnya PAS sedar kedudukan mereka.

Mereka digunakan sebagai faktor tambahan untuk merealisasikan agenda menyerang BN/Umno untuk kepentingan tersendiri dan idealisme PAS hanya dipalsukan dengan hanya memberi harapan akan pelaksanaannya oleh Pakatan Rakyat hanya untuk melihat kejayaan menerajui kerajaan.

Untuk melayan idealisme agama PAS - mustahil. PAS akan hanya dihadiahkan Kedah dan Kelantan sementara bandar utama dan pusat penyebaran agenda mereka akan lebih tertumpu pada bandar maju dan kaya.
NONEPKR dan DAP lebih dominan, di Selangor, Perak Pulau Pinang dan bandar serta negeri utama - hanya untuk memastikan mereka menerajui Pakatan Rakyat dan PAS terkial-kial menjerit tanpa didengar akan polisi PAS dan arah tuju PAS yang lebih menggambarkan keagamaan.

Umno sebenarnya nampak - bahawa agenda bangsa dan agama adalah satu keperluan dan usaha menghalangnya dari dirobek oleh PKR dan DAP harus dijalankan berterusan.

Apa yang Datuk Seri Najib Razak sarankan adalah tawaran terbuka yang tidak bersyarat dalam usaha memastikan kedaulatan bangsa dan agama tidak di noda dengan spekulasi dan keuntungan politik semata-mata.

NONEPAS nampak dan tahu kedudukan mereka - tidak payah untuk kita rungkaikan lagi. Ajakan Umno adalah secara menyeluruh demi berbincang memartabatkan agenda negara bukan agenda tersendiri mahupun agenda yang sentiasa terpahat dalam hati mereka - untuk menerajui negara dan ini sesuatu yang mustahil.

Umno meneliti kedudukan PAS dan mahu parti itu sendiri menilai suara mereka - yang seakan sepoi-sepoi bahasa, antara didengar atau tidak - sepi dalam dominasi PKR dan DAP yang amat jelas mahu memperkecilkan kedudukan bangsa di samping mereka berusaha membentuk monopoli kuasa.

PAS akan terus terperangkap dan dijadikan alat untuk agenda menyamaratakan kedudukan kaum tanpa melihat asas keperluan dan perbezaan kedudukan.

NONEPAS akan terperangkap - dan mengelirukan perjuangan berlandaskan agama yang mereka bawa selama ini, akhirnya akan turut melenyapkan identiti perjuangan - diasimilasikan secara total dengan landasan DAP dan konsep liberalisasi PKR yang merosakkan perencanaan Umno untuk tujuan serupa - agama dan bangsa.

Perjuangan agama dan bangsa ini tidak perlu dipertikaikan oleh PAS sebagai perjuangan kuno dalam Umno kerana ia penting dan ini sealiran dengan kerancakan kaum lain memperjuangkan kaum dan bangsa mereka sendiri. PAS akhirnya terikat dengan polisi berbeza - antara PKR, DAP dan PKR sendiri.

MCA halang PAS sertai BN atas alasan parti itu memperjuangkan negara Islam - ini boleh diterima oleh kita - tetapi mampukan ia diterima dalam asosiasi pembangkang ini?

NONEPerlu ingat - setidak-tidaknya toleransi antara MCA dan MIC wujud dalam BN dengan keutamaan kepada Umno dalam memastikan arah yang mahu dituju.

Sebaliknya DAP adalah amat dominan dan mereka mampu mencorakkan kehendak mereka - tanpa kompromi dengan kaum lain khususnya agama yang kita pegang, antara sesama mereka dalam Pakatan Rakayat.

Pengiktirafan terhadap PAS


PAS hanyalah parti politik sama dengan PKR, DAP, Umno, MCA dan MIC serta parti-parti lain yang ada. Bagi PAS amat jelas kuasa perlu dituntut untuk merealisasikan negara Islam.

NONEMereka melakukan semua - berlandaskan agama untuk kepentingan politik sendiri. Namun dalam pergabungan politik negara Islam hilang darjat bila mana kepentingan perjuangan politik mendahului segala-galanya.

Namun label Islam perlu - atas alasan mendapatkan sokongan.

Saya perlu rujuk agar Nasrudin Hassan kepada salah satu sajak Rendra yang bertajuk Maskumambang. Kata penyajak tersebut sekiranya agama di lencana seperti yang dilakukan oleh PAS - “erosi” agama pasti berlaku.

Penghakisan ini pasti berlaku kerana PAS ada agenda untuk menawan dan mengalahkan BN/Umno bagi tujuan politik sahaja.

NONEBagi saya tidak ada pengiktirafan diberi oleh Umno malah parti itu secara halus mahu menunjukkan bahawa agenda Islam PAS adalah agenda politik yang hari ini terhakis dengan dominasi DAP yang lebih egois dalam perjuangan perkauman mereka.

Persoalan yang ada sekarang ialah untuk PAS membuat pengiraan cadangan Umno bukan untuk memperkukuhkan parti Melayu itu tetapi sebenarnya untuk merangkumkan makna perjuangan bangsa dan agama dalam kerangka yang lebih berkesan bukan retorik malah melihat PAS tewas dan membawa ketewasan tersebut melimpah kepada bangsa dan agama kita.

Umno sertai PAS?


Salah satu cadangan yang turut dimaklumkan oleh penulis Nasrudin Hassan adalah untuk Umno menyertai PAS.

NONEAjakan itu amat lucu kerana dominan Umno sebagai kerajaan untuk menyertai PAS yang terletak di ranking tercorot dalam Pakatan Rakyat. Umno tidak terdesak sungguhpun memang benar parti itu tidak boleh bersuka ria mengambil ikhtiar kepada keputusan pilihan raya umum ke-12 lalu.

Namun pilihan raya umum ke-12 bukan ukuran sebenar yang boleh dibuat untuk merumuskan kedudukan Umno pada pilihan raya umum ke-13 nanti. Namun PAS perlu cermin diri - bila mana mahu mengajak Umno menyertai PAS bagi menjawab tawaran Umno terhadap PAS.

pas muktamar 55 agm 050609PAS sendiri mungkin ibarat hidung tak mancung pipi tersorong-sorong dalam Pakatan Rakyat sendiri.

Umno tidak sedikit pun bersimpati dengan kedudukan PAS namun mahu parti itu sendiri sedar bahawa kedudukan mereka dalam Pakatan Rakyat hanya melukut tepi gantang dan amat khuatir kerana nama Islam yang dibawa oleh PAS akan merugikan seluruh politik kaum kita yang beragama Islam

PAS perlu sedar. PAS perlu ditampar agar kesedaran timbul bahawa kehadirannya memang membantu untuk mendapatkan sokongan Melayu demi politik Pakatan Rakyat tetapi tidak akan menguntungkan kaum, bangsa dan agama kita.

**Untuk pas, berdikarilah dalam meneruskan perjuangan politik anda semua. Fundamental pas terlalu jauh berbeza dengan dapig.  Manakala struktur asas pkr hanya di bina atas tapak yang tidak stabil dengan bahan-bahan politiknya yang mudah rosak kerana tidak bermutu dan jauh dari piawaian.

0 Responses to PASrael memang tak malu.

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ