SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Orang KLpun tau Helah Ostad Azizan

Posted by Anonymous Wednesday, May 11, 2011

Wednesday, May 11, 2011


Isu UUM: Jawapan Harakahdaily hanya helah


Dalam usaha mengurangkan gabra Menteri Besar Kedah yang sudah sangkut dan kelihatan zalim dan menindas dalam isu UUM, wartawan Harakah Zulkifli Yahya cuba melakukan 'spin' untuk mempertahankan tindakan kerajaan negeri menolak rayuan UUM.

Pihak UUM telah merayu kerajaan negeri Kedah memberikan rebat cukai tanah sehingga mereka hanya perlu membayar RM100 ribu sahaja seperti yang dinikmati pada 2006-2008, berbanding RM1.74 juta nilai cukai tanah baru yang mahu dicaj oleh kerajaan negeri. Tarikh akhir adalah Jun 1hb.

Tulisan sepemuhnya boleh dibaca di Harakah sini.

Alasan bebal yang digunakan oleh Zulkifli adalah UUM bukan institusi pengajian tinggi yang berorientasikan keuntungan berdasarkan pengumumkan keuntungan bagi syarikat-syarikat di bawah IPTA itu adalah sebanyak RM80 juta. Maka alasannya, apa salahnya digunakan keuntungan itu untuk menjelaskan cukai.

Keuntungan dari sewaan, jualan, perkihdmatan dan lain-lain adalah dari kegiatan biasa yang ada dimana IPTA. Ia ini hanyalah permainan accounting kerana profit itu juga boleh dianggap revenue kepada Universiti dan menjadi sumber untuk operasi Universiti.

Peruntukan dari kerajaan pusat saja tidak mencukupi dan pihak Universiti perlu bijak dalam mencari sumber-sumber kewangan yang lain.

UUM memberi alasan bahawa hanya 57% dari keluasan tanah UUM adalah 1,104.3 hektar atau 627.8 hektar sahaja yang dibangunkan.

Zulkifli menolak alasan ini dengan menyamakannya dengan orang kampung yang mengusahakan sawah padi tetap perlu membayar cukai tanah meskipun pada tahun tertentu sawah mereka dilanda banjir.

Kalau begitu, bolehkah ditanya adakah orang kampung dicaj sampai 20 sen satu meter persegi? Cukai tanah seekar di kampung tak berapa ringgit.

UUM di caj setinggi itu untuk sampai kepada RM1.7 juta. Bayangkan Sintok ini tanpa UUM dahulu hanya tempat komunis dan tiada aktiviti ekonomi. Dari wujudnya UUM, maka kerajaan Kedah menikmati pelbagai hasil dari kewujudan UUM.

Alasan untuk membandingkan harga itu, pihak PAS membandingkan dengan USM Pulau Pinang dikenakan cukai RM2.58 bagi setiap meter persegi, Universiti Malaysia Perlis (UNIMEPS) RM0.50 satu meter persegi, IPTA di negeri Selangor RM0.39 untuk satu meter persegi.

Lokasi lokasi lokasi ... Itu kawasan yang ada penduduk dan penempatan. Kalau takda UUM di situ, berapa boleh dapat sewaan di Sintok? Itu pun kalau ada lagi tempat bernama Sintok.

Zulkifli mempersoalkan rebat sebagai precedent yang tidak bioleh dimulakan. Apa salahnya jika dilihat adanya IPTA/IPTS di kawasan luar banda menjadi impetus kepada pembangunan kawasan?

Ramai pihak menyedari peranan ini. Bekas Menteri Besar Perak, Nizar Jamaluddin sanggup menjanjikan memberi kadar premium tanah nominal hanya RM10 untuk institusi pendidikan. Nampaknya MB Kedah saja yang kurang nampak perlunya UUM kepada kemajuan negeri dan hanya mahu memerah duit keluar dari Universiti.

Jika masa BN dulu kerajaan boleh beri rebat, mengapa sekarang tidak? Zulkifli cuba menjawab tapi jawapannya hanya berasaskan keseragamaan, rintihan kurang bujet dari kerajaan pusat dan salahkan beban isu air .
Ini semua helah demi helah yang dijawab tanpa mengunakan otak. Jawapan untuk memperbodohkan rakyat dengan jawapan mudah yang mudah menyalahkan pihak lain tapi sebenarnya menunjukkan kerajaan Kedah ini tidak bertanggungjawab.

Mana ada keseragaman polisi atau cara pentadbniran anatra satu negeri dengan negeri yang lain.

Kalau PAS nak sangat perintah negeri, apa lagi nak bersedih dan meraung tiada sumber dari kerajaan pusat? Takkan kerajaan negeri nak buat program sendiri, dan ambil kredit dari program tetapi mengharap kerajaan pusat biayai?

Air bersih kenalah keluar belanja dan hutanglah. Kalau tidak minum air keroh macam di Kelantan. Kalau sikit sangat hasil air, mintak dari kerajaan Pulau Pinang. Berani?
Sekarang jawab balik, kenapa kerajaan Kedah sekarang tidak boleh beri rebat?

Di petik dari blog unspinners.

0 Responses to Orang KLpun tau Helah Ostad Azizan

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ