SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Teh Air Hujan

Posted by Det Guaq9 Sunday, April 3, 2011

Apa sahaja benda yang boleh menakung akan di jadikan takungan
Jika tiada air dari SADA, air hujan juga akan di tadah.

Teh air hujan?
Ini bukan produk teh segera terbaru
Ini bukan resepi teh tradisional
Bukan pula untuk penguat tenaga batin
Jauh sekali untuk supplementary food.
Setelah di tadah, air akan di tapis untuk di buang segala keladak dan
kotoran sebelum di jerang sehingga mendidih bagi mematikan kuman.

Tetapi itulah hakikat yang di alami oleh mereka yang tinggal di kampung KEDA Sungai Senam, Sik.  Itulah yang di alami sendiri oleh YB Mohd Tajudin Abdullah bila baru-baru ini beliau pergi melawat ke sana untuk meninjau keadaan mereka yang semakin genting.

Bagaimana ini boleh terjadi?  Setelah tiga minggu air tidak di hantar oleh Syarikat Angin Dato' Azizan maka tong-tong dram dan plastik pelbagai saiz yang sentiasa ternganga dahaga menungu air bekalan kering kedahagaan.  Hanya curahan kurniaan Allah dari langit yang dapat sedikit sebanyak menampung kegunaan mereka kerana kedudkan rumah-rumah mereka yang tinggi dan berbukit-bukau.

  Air akan di jerang kembali sekiranya ingin di adun bersama teh atau kopi.

Aduan? Dah berkali-kali aduan di buat, tetapi apabila lori bekalan air tiba, hanya penduduk-penduduk di tepi jalanraya yang mendapatkannya, manakala mereka yang tinggal kedalam sedikit dan berbukit selalunya tidak sempat terima kerana air yang tiba telah habis di perah leh mereka yang tinggal di tepi jalanraya utama akibat tidak mencukupi untuk di angkut ke atas bukit.

Lebih menyedihkan apabila mereka di maklumkan bahawa bekalan ke Pusat Tahanan PATI Belantek adlah keutamaan SADA(baca Syarikat Angin Dato' Azizan).  Mereka lalu bertanya sesama sendiri, apakah istimewanya pendatang tanpa izin yang kesemuanya pendatang haram berbanding mereka?  Bukankah mereka sebagai warganegara lebih berhak?  Adakah kerana mereka dari golongan miskin maka kerajaan Kedah sekarang ini langsung tidak memandang dan memberi perhatian?  Mereka hanya terssenyum sinis apabila di lagukan dengan slogan Kedah sejahtera....

Mereka juga cukup terkilan dengan carar SADA bertindak, iaitu apabila menghantar notis berwarna merah jinga yang mengugut untuk memotong bekalan air, padahal sudah bertahun paip air kerumah mereka hanya membekallkan angin berbanding air.  Mereka berpendapat tidak sepatutnyapun apa-apa notis mengenai bekalan air layak mereka terima memandangkan bekalan air yang di hantar oleh lori[un sudah 3 minggu mereka tidak terima.

Apakah fenomena TEH AIR HUJAN ini akan berterusan???  Harap YB Mohd Tajudin segera mencari jalan untuk membantu mereka mengatasi masaalah air ini.

3 Responses to Teh Air Hujan

  1. Pakteh Says:
  2. Bro...
    air hujannya kalau yang ambik dari cucur atap...warnanya seperti air teh....campurannya juga banyak...daun betik, daun nangka, taik burung, taik cicak, taik tokek....jika diamalkan kemungkinannya mampu menggantikan makjun seperti yang diiklan dalam akhbar harakah.

    Air hujan juga menjimatkan teh kerana serbuk teh tak perlu guna banyak...warna air hujan dah seakan-akan air teh...

    Bini didahulukan, PATI diutamakan....isk..isk..isk..MB tak tau apa2, awat teghuk sangat niiii

     
  3. detguaq Says:
  4. Pak teh, depa betul-betul dalam delima....

    Kalau hujan turun lebat, air di takungan akan penuh dan mereka boleh mandi....tapi dema tak leh gi motong....badan basah, perut pula lapar

     
  5. hangkedee Says:
  6. Orang buat bil setempat tak susah sekali p pejabat Pos selesai ni 2 kali bayar bil depa suruh kerja dua kali punya la bongok bin bahlul puak lalat hijau ni.Ambik kau pandai sangat pelekeh kejaan dulu sekarang jadi tokey potong babi.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ