SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Pasangan Cina Berlaku Kurang Ajar di Kedai Telekom Sungai Petani.

Posted by Det Guaq9 Wednesday, April 20, 2011


Siang tadi aku singgah sekejap di Kedai Telekom Sungai Petani kerana ada sedkit urusan mengenai bil-bil internet dan talipon.  Memang aku cukup jaga bil internet berbanding bil tipon.  Tipon kat umah aku hanya boleh terima call masuk.  call keluar tak boleh sbb aku hanya bayar sewa talian sahaja.  Kenalah ketat sikit regim bajet aku...he he he...biasalah....

Sedang aku menunggu ujtuk nombor giliran aku di panggil tiba-tiba aku terdengar suara satu mahluk spisis tak sedar diri yang sudah jadi kaduk naik junjung.  Spisis ini(bukan semua) cukup arrogant.  Mereka ini sepasang 'BERUK' yang tak tahu bertoleransi dan beradap sopan.  Waalupun sudah di nasihatkan tidak meninggikan suara keran ini tempat awam, mereka tetap tidak mengendahkan nasihat ini.  Malah semakin di beri nasihat semakin menjadi-jadi pula aksi umpama 'Beruk Kena Belacan'(BKB) ini.  Mungkin terlebih makan Belacan Pulau Aman atau belacan Tanjung Dawai kot?

Kemuncaknya ialah adegan menepuk meja macam BERUK-BERUK dalam DUN Perak(di sebe;ah pembangkang ler.....) sehingga menyebakan pegawai perkhidmatan pelangganpun hilang sabar tapi masih lagi mampu mengawal pitching suara.  Bagi meleraikan kekusutan, akirnya pengawal mengarahkan pasangan BKB itu meninggalkan Kedai Telekom itu atau dalam bahasa sopannya di HALAU KELUAR!  Tetapi BKB itu tetap tidak puas hati macam tak puas makan daging khinzir......

Oleh kerana itu mereka di pelawa naik ke atas berjumpa dengan pihak pengurusan di bahagian teknikal setelah segala penerangan dari pihak perkhidmatan pelanggan tidak langsung dapat masuk kedalam te;inga, mungkin tersumbat dengan belacan kot?

Ketika aku di panggil untuk di layan, akupun bertanya mengenai insiden ini kepada pegawai-pegawai di meja khidmat pelanggan.  Menyirap darah Melayu aku bila dengar ceira dari pihak mereka.  Nyatalah memang ketara perangai bongkak sombong sebahagian dari spisis ini.  Sebahagian sahajapun.  Spisis yang menyangka semua dapat di beli dengan ringgit!  Riaknya bukan kepalang!

Premis di kawasan yang mereka dirikan sudah penuh DB(distribution board)nya dan hanya tinggal satu talian sahaja.  Mereka membuat permohonan untuk mendapatkan dua talian serentak.  Oleh kerana tidk mahu pelanggan kecewa maka mereka terus meluluskan satu talian, manakal satu talian lagi terpaksa di rujuk dengan bahagian teknikal.  Dan setealh di maklumkan kedudukan sebenar oelh bahagian teknikal beliau masih tidak faham, lalu pegawai terbabit menyambungkan percakapan beliau dengan juruteknik yang bertanggungjawab menyelia talian-talian di kawasan pre,mis beliau didirikan.  Malangnya belum sempat di beri penerangan terperinci, BKB itu terus melompat-lompat marahkan juruteknik itu pula, padahal juruteknik itu mahu bertanyakan dengan tepat lokasi premisnya agar sesuatu langkah yang tepat dapat di lakukan untuk membantu beliau.

Akhirnya pegawai berkenaan meneruskan kembali penerangan kepada BKB yang tak faham Bahasa Kebangsaan itu dan tatkala itu juga ketika membuat penerangan tanpa sengaja pegawai itu terconteng kertas yang tak di sangkapun ianya adalah naskah asal pejanjian, lalau marahlah BKB berdua itu sehingga bersembur-sembur dan berjurai-jurai air liur dari mulut longkang mereka sehingga memualkan aku.  Setelah menyedari keterlanjuran itu maka bersegeralah pegawai itu memohon maaf, rupanya bangsa BKB ini bukannya jenis yang pemaaf, maka semakin terlonpat-lompatlah BKB berdua itu sehingga nampak semcacam dah naik hantu wil-wil.  maka seperti cerita di awal tadi, maka pengawalpun di panggilah untuk mengiringi mereka keluar dari kedai telekom berkenaan.  Persoalannya, mengapakah mereka membawa naskah asal perjanjian(perjanjian apakebala akupun taktau), bukankah selalunya pihak telekom hanya meminta salinan foftstat yang di sahkan adalah di copyNpaste dari salinan asal.  Bukankah itu sudah mencukupi bagi yang faham prosedur.  Oleh kerana tidak faham(bodohlah tu) prosedur, maka tahu pula mereka menyalurkan kesalahan kepada pihak lain.

Saalh seorang pegawai di istu menasihatkan beliau untuk membuat repot polis jika tidak berpuas hati asal sahaja tidak MEMEKAK di situ kerana bukan sahaja pegawai itu rasakan itu perbuatan memalukan mereka malah tindakan mereka itu adalah perbuatan yang di luar norma dan adat budaya rakyat Malaysia. 

Akupun tak pasti bagaimana berakhirnya sandiwara tadi kerana selepas siap urusan aku yang sedikit sengaja aku perpanjangkan tempohnya untuk mengtahui latarbelakang insiden itu, tetapi aku nampakj mereka telah memanggil pihak [olis untuk membaut repot setempat.

Sebelum meninggalkan meja pegawai perkhidmatan pelanggan berkenaan, aku sempat menjual pantun iaitu aku memberi bayangan kepada mereka bahaw itulah perangai BKB yang semaki kurang ajar.  itu belum lagi dapat menguasia politik.  Baru di beri peluang untuk kuasai ekonomi sudah riak, takbur lagi sombong, apatah lagi jika kesemua kuasa berada di tangan mereka temasuk kuasa AAA, tentunya kita tidak lagi langsung dapat 'angkat muka'.  Jailah kita seperti Melayu Singapura...melukut di tepi kepok....Kepok kita punya. padi orang punya.......

8 Responses to Pasangan Cina Berlaku Kurang Ajar di Kedai Telekom Sungai Petani.

  1. sam Says:
  2. Jenis bodoh macam ni memang ramai, inilah akibatnya tak faham bahasa kebangsaan kita . sepatutnya pekerja perhubungan awam pun tak boleh bersikap terlalu mengalah , yang pegawai atasan pun sama jgn cepat menghukum perkerja .. ikutlah pegawai kat bank majoriti cina macam hsbc ataupun citibank mana-mana , mereka akan tetap sokong pekerja mereka terutama yg cina

     
  3. Anonymous Says:
  4. Gua bukannya nak sokong BKB tetapi staf TM memang slow. Makan gaji buta. Harap uniform je cantik tetapi tahap delivery zero. Gua ada pengalaman yang sama sperti BKB tu. Masa nak nak register line internet dan telefon, TM Jitra kata distribution board dah penuh tak boleh sambung ke rumah gua. Then, gua geram dan email komplen kat TM HQ Kuala Lumpur. Dalam masa 1 jam geng TM kat Jitra call gua kata boleh sambung petang tu juga. Tiba-tiba aja ada line kosong. Entah celah mana dia orang jumpa. Kadang-kadang geng-geng TM ni kena sergah macam tu, baru sedar diri. kalau tidak mentaliti kerajaan tu masih ada walaupun telah di swastakan berpuluh tahun lamanya.

     
  5. Anonymous Says:
  6. Orang lain pelanggan TM juga, makanya kalau tak puas hati dan kalau ya pun nak bertekak dengan pembekal perkhidmatan tak payahlah mengganggu dan meyakitkan telinga para pelanggan lain. Kalau saya ada di situ pada waktu itu, sudah tentu saya pula yang akan bahasakan pelanggan yang tak faham bahasa.

     
  7. Anonymous Says:
  8. Alah bukan kat TM je.Memang dimana saja berurusan banyak beruk beruk yang macam tu.Kadang kadang aku naik kesian dengan staff staff melayu yang kerja bahagian pelanggan dibelasan dan di bahasakan oleh beruk beruk sepet tu.Pernah kat pusat servis proton nak buat bayaran pun sampai satu keluarga beruk datang siap panggil juruteknik sampai 20 minit.Last sekali aku interupt je "cepat sikit saya nak buat bayaran ni'he he aku buat muka garang sonyap keluarga beruk tu.Bila aku tanya kat clerk tu dengan muka sedih dia jawap 'ye la kalau tak dilayan nanti susah dia orang suka buat kacau dan banyak komplen. Ceh memag species BERUK SEPET.

     
  9. Anonymous Says:
  10. ALah...bukan kat TM saja yang berlaku pasal BKB, salah orang lain nampak sangat. Tapi bolehkah kita nak perform dan ada tahap kesabaran yang tinggi kalau sudah dimaki hamun seperti staff TMPOINT SG.PETANI...kdg2 kita kena faham tugas mereka hanya dikaunte tp bila berlaku masalah external ia melibatkan pihak teknikal, so kalau kita marah mereka pon...apa yg mereka boleh buat kalau externel team x ready sepernuhnyer...adehh kesian sungguh

     
  11. Anonymous Says:
  12. Aku pun org SP jugak wei....besa jugak pi TM tu, tp betul laa kdg2 kes line takdak ni melibatkan pihak teknikal, aku baru pindah rumah baru ingat nak transfer line tel dgn internet, rupa2nya depa kata line tm x masuk lagi kena tunggu sampai teknikal launch line depa, aku sabaqq jaa tunggu hampir 3 bln baru line dan tiang tm masuk, dah tu bil aku yg tertunggak hampir 3 bln TM terus rebate jerr sbb aku x pakai dlm masa waiting list tu..dan aku berpuashati sbb aku ni jenis yg penyabar...hehehe

     
  13. Anonymous Says:
  14. Sebab apa Cina dapat duduk kat Malaysia? Sebab apa UMNO terima ja dulu perjanjian dengan British untuk biarkan Cina duduk dekat Malaysia? Sebab apa Cina kuasai ekonomi? Sebab apa dah lama dah UMNO perintah pun Cina kuasai ekonomi lagi? - padahal UMNO tu nak bela Melayu. Sebab apa nak takutkan, Cina kuasai politik? Tu tandanya kuasa politik UMNO dah lemah... Pelik betul aku dengan geng-geng UMNO ni... gila sasau ke apa... Diorang buat masalah, diorang pulak mengaduhal... nyanyok dah kot...

    Adab konon... bubuh gambar porno dalam blog tu adab sangatlah... gila... tak paham aku...

     
  15. Anonymous Says:
  16. Khas untuk [August 23, 2011 11:32 AM],


    Ko kalo jatuh longkang pun ko salahkan UMNO jugak sebab UMNO xbuat papan tanda 'Di Sini Ada Longkang'.

    Ko kalo kena sembelit pun ko salahkan UMNO jugak sebab UMNO xbuat penerangan di TV punca2 dan cara atasi sembelit.

    Kalo nak senaraikan, dah boleh buat ensiklopedia rasanya.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ