SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Mati Bunuh kalau di China

Posted by Det Guaq9 Sunday, April 10, 2011

Panas isu korapsi membabitkan Kakitangan Jabatan Kastam termasuklah jerung-jerungnya, yu, layaran, tenggiri, jenahak, siakap, kembong dan bilisnya menjadikan resepi PRN Serawak mendapat bumbu tambahan untuk hidangan yang cukup panas.  Politikus pembangkang ukup menikus dengan isu yang cukup seronok di ambil peluang walaupun kesannya kepada rakyat amat memudaratkan.  Humbanan persepsi negatif berkaitan insiden yang berlaku di pejabat SPRM WP di Jalan Cochrane ternyata cukup menimbulkan keresahan.

Cara pembangkang memainkan isu Sabrani bagi aku sudah ke tahap yang merbahaya dan di luar dari norma-norma yang sepatutnya.  Pembangkang tidak langsung memikirkan keadaan emosi keluarga Ahmad Sarbani Mohamed apabila terus memainkan sentimen yang bagi aku sengaja membawa kepada konflik.  Bagaimana kalau rakyat seperti aku mula bertindakbalas memberi kenyataan peribadi bagi menangkis apa yang ditohmahkan oleh pembangkang yang bagi aku sudah hilang kewarasan mereka.  Mereka cukup rakus, goph dan gelojoh mencipta-cipta su yang bagi aku cukup sensitif seolah-olah hanya mereka sahaja berani berkelakuan biadap terhadap keluarga Sabrani tetrapi berlindung di sebalik beberapa kerat ayat yang dinampakkan seolah-olah mereka kononnya perihatin terhadap sabrani.

Sekadar untuk melontarkan beberapa soalan untuk kita sama-sama renungi.

1.  Bolehkah kita nafikan tiada berlaku rasuah di pelbagai peringkat dlaam Kastam?
2.  Bolehkah kita nafikan bahawa aktiviti korupsi ini di lakukan secara dalam kumpulan ramai pegawai yang berjanji untuk menjadi pasukan 'biar pecah di perut jangan pecah dimulut' untuk kerja-kerja najis mereka ini?
3.  Bolehkah kita nafikan bahawa mereka ini tidak pernah di dekati oleh towkey-towkey yang tidak pernah serik untuk mencari jalan menyogok suapan sehingga berjaya asalkan kegiatan hitam mereka lancar tanpa gangguan besar, sebaliknya hanya gangguan-gangguan kecil sebagai 'wayang' kepada rakyat.
4.  Bolehkah kita nafikan perasaan hairan yang terbit dari rakyat kerana setiap kali kastam mengadakan operasinya , barang dapat di rampas, tetapi pelakunya ghaib tanpa jejak.  Pernah lihat di TV berkaitan rampasan rokok dan minuman keras?  Kerapkan penyangak-penyangak seolah-olah sengaja tidak di tangkap?
5.  Tidakkah mereka yang korupsi mendaging dalam kehidupan sebenarnya perasaan iman mereka terhadap Tuhan cukup kecil?
6.  Bukankah kes melibatkan rasuah tiadahukum bunuh seperti di China?  Jadi undang-undang Malaysia tentunya lebih lembut berbanding China, jadi mengapa perlu bunuh diri kalaupun di akhirnya mereka bersalah.  Hanya penjara dan denda sebagai hukum.  Kecualailah perasaan bersalah itu terlalu besar sehinggakan perasaan untuk membunuh diri tidak dapat di kawal gara-gara perasaan iman terhadap Tuhan amat kecil sekali.
7.  Apakah maruha dapat di kembalikan dengan membunuh diri bagi orang Islam?  Bukankah menghadapi tuduhan, membela diri berhujah di dalam mahkamah lebih bermaruah walaupun perbuatan mendampingi korupsi itu sendiri adlah perbuatan tidak bermaruah?
8.  Mengapa pembangkang bising bila pemimpin dalam kerajaan tidak cuba untu membenteras rasuah tetapi bising juga bila pemipmin aktif dalam membenteras rasuah?
9.  Mengapa semakin ramai yang gemar menjatuhkan hukum baik dalam agama mahupun berkaitan dengan undang-undang negara?  Ajaran siapakah ini?
10. Bolehkah kita nafikan bahawa cartel-cartel dan taikon-taikon seperti kompani fowarding suci bersih?  Bahkan tidak keterlaluan jika dikatakan rangakian mereka ini juga di dalangi oleh gangster-gangster yan cukup tersusun gerakan mereka kerana pengalaman yang mereka warisi sudah cukup lama dan begitu mahir.

Jadi jika tiba-tiba DAPig enter frame untuk menjadi jaguh pembela kepada Sabrani amatlah mencurigakan.  Lebih mencurigkan bila mereka seboleh-bolehnya mahu mengaitkan kes TBH dengan Sabrani.  Ini sudah menjadi kes cuba membandingkan apel dengan manggis!

2 Responses to Mati Bunuh kalau di China

  1. Anonymous Says:
  2. Cina2 DAP elok hantar balik ke China saja supaya lebih menghargai demokrasi dinegara ini.

     
  3. Anonymous Says:
  4. Bro dan pelawat semua,

    Hukuman untuk pesalah rasuah di China ada;ah bunuh kalau bersalah. Apa pandangan anda tentang tindakan Sabrani?

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ