SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

KMU Terus Gagah, Kedah Times Terus Mengegar

Posted by Det Guaq9 Tuesday, April 19, 2011

Oleh rmf

Pernahkah pemimpin UMNO disemua peringkat peduli tentang hal ini?
Kesukaran yang dilapazkan oleh Perdana menteri tersebut ialah berdasarkan  betapa pihak pembangkang telah mendahului UMNO/BN didalam teknologi  cyber yang mana giat dijalankan di negara negara maju didalam
meningkatkan sokongan penbgundi  kepada pihak kerajaan.
Berbuih mulut DS Najib menyarankan kepada para perwakilan yang berada didalam dewan PWTC  agar  setiap daripada  anggota perwakilan mempunyai hubungan yang rapat didalam Internnet, berani menyanggah  isu isu yang dinaikkan oleh pembangkang. Rupanya sorakan tersebut sekadar   sorakan untuk menjaga hati.
Sehingga kini kita dapati UMNO masih lagi ketinggalan di belakang didalam penguasaan di Internet- apakah  saranan saranan yang dilaungkan oleh Perdana Menteri merangkap Presiden itu hanya seperti burung burung yang berkicau diwaktu pagi.
Kenyataan ini sebenarnya jelas menunjukkan bahawa peranan media internet merupakan faktor penting dalam politik zaman sekarang. Walaupuan pendekatan terus kepada pengundi tetap dilakukan tetapi andai peranan media internet ini dipandang ringan oleh kerajaan ataupun pemimpin BN ianya akan memberi satu igauan buruk pada PRU yang akan datang.
Mari kita baca sejarah yang telah dilakarkan oleh para pejuang Cyber yang mendaulatkan UMNO walaupun tanpa sepatah ucapan terima kasih dari pada  pemimpin umno sendiri malahan di perolakkan oleh sebahagaian besar daripada mereka.
Biarlah saya berterus terang. Sebagai ahli UMNO dan pengundi Barisan Nasional saya mahu melihat UMNO kuat dan Barisan Nasional menang.
Namun, sebagai rakyat Malaysia dan manusia yang pernah menghabiskan  wang poket sendiri (tanpa mendapat walau satu pun kontrak kerajaan) untuk mempertahankan UMNO sejak 1998 – 2004, saya berharap pemimpin UMNO mendapat pengajaran sewajarnya atas kedayusan mereka.
Sejarah Ringkas UMNO Dalam Siber
Isu perang siber dalam politik Malaysia ditandai oleh pemecatan Datuk Seri Anwar bin Ibrahim dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO. Dalam masa tidak sampai dua bulan, beratus laman web Reformasi muncul umpama cendawan tumbuh selepas hujan.
Ketika itu laman Mahazalim dan Mahafiraun antara yang paling popular. Populariti mereka begitu besar kerana mereka menyiarkan berita-berita semasa dan terkini mengenai kejadian reformasi dan juga kemudiannya perbicaraan Anwar Ibrahim.
Ketika media massa utama melakukan saringan berita, laman-laman ini menyiarakan sepenuhnya maklumat dari persepsi Reformasi.
UMNO menyedari vakum ruang siber ini dan cuba memenuhi tuntutannya. Terdapat tiga kumpulan utama yang cuba memenuhi vakum UMNO di ruang siber ini.
Kumpulan pertama ialah melalui UMNO Online (pada masa itu dilayari melalui http://www.umno.org.my/ dan kemudiannya ditukar kepada umno-online.com). Penggerak laman rasmi UMNO ini ketika asalnya diketuai oleh Rosnah Majid kemudiannya diketuai oleh seorang bekas wartawan Berita Harian. Tujuan asal laman ini bukan untuk perang siber tetapi sekadar menjadi laman web rasmi UMNO.
Kumpulan kedua ialah melalui kumpulan Datuk Ibrahim Ali (ketika itu Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri). Kumpulan ini mewujudkan beberapa laman web anonymous atau tanpa nama sebenar. Beberapa kakitangan kumpulan ini dibayar gaji sepenuh masa bagi menyerang pembangkang. Antara hasil kerja mereka termasuklah laman web petualang negara, 50 dalil, Freedom Malaysia dan mahataksub.
Kumpulan ketiga ialah melalui sekumpulan penyokong UMNO yang sememangnya telah bergelumang di alam siber. Kumpulan kemudiannya memperkenalkan identiti mereka sebagai antireformasi. Mereka ini mempunyai laman-laman web juga tanpa nama secara persendirian dan hanya berinteraksi melalui satu yahoo group dinamakan antireformasi.
Antara laman web mereka ketika itu ialah Pejuangbangsa (sudah mati), Politik Islam, Doa Anwar, Nihaz Online dan banyak lagi yang semuanya sudah tamat tanpa nesan selepas penubuhan Kelab Maya UMNO.
Kejayaan dan Kegagalan

Antara ketiga-tiga kumpulan ini nyata kumpulan antireformasi banyak memberi masalah kepada laman-laman reformasi dan Pas menjelang pilihan raya 1999.
UMNO-Online ketika itu tidak memberi kesan yang besar kerana ia bertindak seumpama akhbar arus perdana. Dengan kata lain, apa yang ada dalam akhbar itulah juga berita dalam UMNO Online. Jika ada kekecualian pun hanyalah sedikit sebanyak liputan dalaman aktiviti UMNO dan kenyataan-kenyataan pemimpin UMNO peringkat bawah.
Kumpulan kedua tidak gagal sepenuhnya. Namun mereka tidak juga berjaya kerana ia hanya bersifat kutukan, khabar angin dan dakwaan tanpa fakta.
Mengapa kumpulan yang tidak menerima sebarang imbuhan, tidak mengenali semua orang antara mereka, tidak mempunyai organisasi kukuh dan naungan politik atasan serta tidak pernah dipanggil bermesyuarat dengan bahagian penerangan UMNO ini menjadi begitu berjaya dan dikenali ramai ketika itu?
Jawapannya ialah kepercayaan terhadap kepimpinan, kesungguhan, kebenaran dan fakta. Mereka ini terdiri daripada penulis dan pemikir yang melihat penyelesaian kepada peperangan siber ialah perdebatan ilmiah dan logik dengan pembangkang ketika itu.
Isu-isu popular sama ada dari segi agama, politik, orang Melayu dan perlembagaan dijawab secara rasional dan logik. Malahan apa sahaja isu Anwar Ibrahim ketika itu juga dijawab secara logik dan rasional kerana mereka percaya kepada kebenaran yang dibuat oleh Kerajaan dan UMNO ketika itu. Boleh dikatakan hampir apa sahaja isu-isu yang cuba ditimbulkan oleh penyokong Reformasi dan Pas ketika itu dijawab oleh kumpulan ini.
Namun mereka juga tidak berjaya dengan hebat berbanding laman web reformasi. Ini kerana kekangan waktu sambilan mereka.

Selepas Pilihan Raya Umum 1999.
Selepas pilihan raya umum 1999, kumpulan ini membentuk Kelab Maya UMNO (KMU). Sumbangan mereka pada 1999 mendapat perhatian Dr. Mahathir. Pada tahun 2000 kumpulan ini mengadakan perjumpaan tertutup dengan Presiden UMNO, Dr. Mahathir Mohamad.

Sejak itu kumpulan ini kemudiannya menubuhkan satu portal berita politik http://www.kmu.net.my/ mempunyai hubungan rapat dengan Penerangan UMNO dan UMNO-Online. Jika diteliti antara tahun 2000 – 2004, perang politik di siber bukan lagi masalah besar kepada UMNO. Laman-laman popular pembangkang seperti Tranungkite dan Harakahdaily tidak lagi menguasai alam politik siber Malaysia secara total.
Detik kemerosotan kekuatan siber UMNO sebenarnya bermula lebih awal dari 2004 namun tidak memberi kesan yang agak besar dan ketara ketika itu. Oleh kerana kumpulan KMU dianggotai oleh mereka yang tidak matang dalam politik organisasi dan terdiri daripada orang-orang muda yang mudah bergelegak, maka sedikit demi sedikit mereka mulai menjadi mangsa politiking dalaman.
Pertukaran Ketua Penerangan UMNO dari Datuk Mustapha Mohamad kepada Tan Sri Megat Junid ketika itu membolehkan usaha mengenepikan KMU dijalankan secara sistematik. Tindakan mereka lebih mudah kerana Megat Junid ketika itu tidak melihat siber sebagai satu alat penting dalam penerangan UMNO. Beliau lebih cenderung kepada penulis-penulis buku politik seperti Syed Husin (Pak Habib).
[Untuk rekod ia kerja mengenepikan KMU bukan dilakukan oleh Tan Sri Megat sebaliknya oleh beberapa individu dalam ibu pejabat UMNO yang berselindung di sebalik Setiausaha Kerja UMNO ketika itu, Tengku Adnan Tengku Mansor.
Individu ini ada yang "ditangkap" oleh ahli KMU kerana berkempen memburuk-burukkan Azalina Othman Said di siber menjelang pemilihan Puteri UMNO yang pertama. Pendedahan ini dibuat menerusi nombor IP individu tersebut].
Namun usaha ini tidak dilakukan menyeluruh kerana ketika itu laman web KMU merupakan laman web UMNO dan BN paling popular mengatasi semua laman web rasmi dan tidak rasmi parti yang lain. Apatah lagi kerana UMNO tidak perlu menyumbang sesen pun kepada kelab ini kecuali membenarkan satu ruang di PWTC dan satu talian internet digunakan.
Portal KMU terus bergerak aktif dengan ahli hampir 2000 orang dari seluruh negara. Laman ini akan dingati kerana mempertahankan Azalina ketika beliau diasak oleh Agendadaily.com. Laman tersebut juga akan dingati kerana mempertahankan Menteri Besar Selangor ketika diasak oleh Ahmad Lutfi dan Hassan Ali; mempertahankan Kementerian pendidikan dan tan Sri Musa Mohamad; mempertahankan Datuk Hishamuddin Tun Hussien Onn.
KMU juga akan dingati kerana mempertahankan Abdullah Ahmad Badawi ketika diasak oleh Pas dan ketika orang dalam UMNO sendiri meragui kewibawaannya. Lebihnya, KMU pasti akan dingati kerana mempertahankan UMNO dan Dr. Mahathir dalam dunia siber selama hampir 6 tahun.
KMU juga merupakan penggerak di sebalik kursus Cyber War Puteri UMNO yang Azalina bangga-banggakan itu. Dari Modul kursus sehinggalah kepada pelaksanaannya dikendalikan sepenuhnya oleh “budak-budak KMU”.
Selepas Pilihan Raya Umum 2004.
Apa terjadi kepada KMU? Selepas pilihan raya umum 2004, bukan KMU sahaja malah ramai jentera UMNO dan ahli UMNO yang bekerja keras mengembalikan maruah yang tercalar pada 1999 tidak dihargai.
Mereka semua tidak meminta wang, kontrak mahu pun jawatan. Hanya kata penghargaan dan terima kasih sahaja. Namun yang muncul hanyalah kenyataan-kenyataan kemenangan besar BN dan UMNO kerana Abdullah Ahmad Badawi dan pasukan tingkat 4nya terutama menantu kesayangan beliau Khairy jamaluddin.
Sungguhpun ramai yang berkecil hati namun ia bukanlah masalah besar bagi KMU. Budak-budak KMU sudah biasa bekerja tetapi orang lain dapat nama. Ia bukan masalah besar kepada mereka.
Selepas pilihan raya 2004 juga, server KMU dan peralatannya dikeluarkan dari tingkat 37 yang kemudiannya ditukar menjadi pejabat Khairy Jamaluddin dan Akademi Pemuda. Tiada sepatah ucapan terima kasih pun diterima dari mana-mana pemimpin UMNO. Arahan keluar juga dilakukan menerusi pihak ketiga.
Portal KMU masih menyanjung Pak Lah dan UMNO sehinggalah pemilihan UMNO 2004. Ketika ini bermulalah kritikan keras terhadap usaha Pak Lah menjadikan menantu beliau sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO. Zaki Zahid dikatakan menelefon semua ketua Perhubungan UMNO Negeri untuk menyampaikan amanat Pak Lah supaya pastikan Khairy menang tanpa bertanding.
Kemudiannya, KMU, yang dianggotai oleh ramai siswazah Melayu yang berada dalam pelbagai bidang perkhidmatan tinggi kerajaan dan swasta, mula merasakan dasar dan polisi baru Abdullah hanya akan merugikan orang Melayu dan juga ekonomi Malaysia secara keseluruhan.
Kritikan-kritikan keras yang dilemparkan ini bermakna bermulalah saat-saat kehambaran jentera peranng UMNO di dalam siber. Sebahagian mereka juga mula tidak berpuas hati dengan pengendalian NSTP dan cubaan akhbar tersebut memburu-burukkan bekas Perdana Menteri itu.
Apabila Dr. Mahathir sendiri mula mengkritik Abdullah, KMU seolah-olah mendapat semangat baru untuk terus mengkritik Abdullah atas kepercayaan dan fakta yang ada. Dalam masa tidak sampai 2 tahun selepas Pilihan Raya Umum 2004, KMU berkubur.
Para penggerakknya menggugurkan nama Kelab Maya UMNO bagi mengelakkan konflik dengan UMNO. Mereka juga menggugurkan domain http://www.kmu.net.my/ kepada http://www.mykmu.net/.
Hakikatnya, Mykmu masih merupakan antara portal politik bahasa Malaysia yang utama.
Mengisi Kekosongan KMU
Setiausa Politik PM, Vincent Lim pernah cuba mengatasi kekosongan ini melalui sebuah blog. Bagaimanapun blog tersebut juga sudah mati. Azalina cuba mengisi kekosongan KMU dengan menubuhkan KPMU.Net.
Malangnya, kekosongan ini gagal diisi kerana mereka tidak mampu berhujah dengan fakta. Lebih bermasalah ialah kritikan terhadap UMNO datang dari bekas Presiden UMNO sendiri.
Justeru tulisan-tulisan mereka tidak ke mana kecuali sekadar menyerang peribadi orang lain termasuk bekas Perdana Menteri.
Sekarang ini muncul pula isuhot.com yang cuba mengisi kekosongan tersebut.  tidak banyak harapan boleh diberi. Hanya masa yang akan menentukan.
Akhirnya jika mahu menang dalam perang siber, perkara pertama perlu dilakukan ialah memperbetulkan UMNO dan Kerajaan sendiri. Tanpa kepercayaan bahawa apa yang berlaku sekarang ini betul dan berada pada landasan tepat, maka tiada apa yang mampu membantu UMNO.
Kebenaran adalah perkara utama untuk menang.
Sehingga kini mykmu.net tetap gak dipersada maya untuk melindungi UMNO tanpa meminta balasan dengan niat  yang tulus dan murni untuk AGAMA , BANGSA DAN TANAH AIR .. Tahniah dan kita akan terus bersama berjuang bukan untuk projek, bukan untuk wang tetapi untuk melindungi tanah bonda yang tercinta ini.


Harapan aku supaya Kedah Times akan menjadi satu wadah yang popular di utara sebagai pelantar maklumat yang boleh bersaing dengan lain-lain portal/blog pro UMNO/BN secara kritis.

4 Responses to KMU Terus Gagah, Kedah Times Terus Mengegar

  1. Anonymous Says:
  2. Satu perkara kena pikir...berjuang mesti di web lawan...bukan gah di web sendiri....

     
  3. Pakteh Says:
  4. Satu hari di tahun 2000, pakteh berkenalan dengan seseorang yang kelihatan matang dalam berhujah. Perkenalan singkat itu hanya melalui ruangan chat di chanel PARLIMEN server webnet. Chanelnya bertukar dari PARLIMEN kepada antireformasi. Dari situ pakteh mengenali Jalil Becker, Kadiology, Jebon, Dr Norvandri, Dr Muzi, Tepak Bersulam, Pang5Husin, AloqStaq, Damar Wulan, Teruna Kedah, Keris Melayu, Bapak3, Nihaz, Dzuang dan ramai lagi yang begitu bersemangat ketika berhujah menentang hujah pembangkang.
    Dari perkenalan di MRIC Chat, bertukar hujah di portal dan akhirnya dikenali sebagai Kelab Maya UMNO. Manisnya....Pakteh antara 72 orang yang hadir ke perjumpaan tertutup bersama DS Dr Mahathir Mohamad (TDM) di Putrajaya.

    Mengenali pejuang alam maya ini, pakteh teruja kerana mereka bekerja tanpa sekelumit impian mengharapkan imbuhan dari UMNO. Lebih manis, Dato; Pa ketika itu Ketua Penerangan UMNO dan KMU diamanahkan dibawah beliau yg mesra netter picisan seperti pakteh.
    agar lebih mudah mengadakan pertemuan, KMU dipecahkan kepada beberapa bahagian dan pakteh berada dalam KMU Utara termasuk Nihaz, Dzuang, AloqStaq, Pang5Husin, Bapak3, Teruna Kedah, Dr Norvandri dan rakan2 lain di utara. Jarang berjumpa tetapi keakrabannya terasa kerana saban hari bertemu di alam maya.

    Hari ini, keakraban itu masih terasa kehangatannya dari sesetengah rakan namun yang lainnya mungkin telah menghilang.

    InsyaAllah, Pakteh yakin Kedah Times akan kukuh seperti KMU kerana asas pembinaannya sama, hasil tangannya sama malah ideanya dari buah fikiran yang sama.

     
  5. detguaq Says:
  6. Anon,

    Betul tu. Ramai juga netters kita yang sentiasa bersaing dalam portal pembangkang seperti tranungkite.

    Pakteh,
    Seniority anda umpama garam yang memberi rasa. Perlu perah pengalaman utk bantu perang cyber dengan pembangkang yang di tunjangi oleh dana luar yang mengalir umpama air terjun di musim hujan!!!

     
  7. Pakteh Says:
  8. hehehe..ayaq terjun musim hujan kotoq...
    bangkai tikuih, bangkai khinzir, taik kobau semua ada dalam tu....patut laa

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ