SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Apalah Bodohnya Jika Kita Suka Orang Marah Pada Kita!

Posted by detguaq8 Thursday, January 20, 2011

Apabila melihat tajuk dalam akbar milik pakar Kerajaan Pentas Sekangkang Kera, HAPRAKAH mengenai kekurangan minyak masak di pasaran runcit dan kenaikan harga bawang, bolehlah aku membuat kesimpulan bahawa meng'gaul'kan kekurangan minyak masak yang di sengajakan oleh pengeluar dan kenaikan harga bawang di sebabkan bencana alam di India oleh mereka amatlah pincang dari segi resepi untuk mempengaruhi rakyat agar terus marah kepada Kerajaan Persekutuan. Kedua-dua perkara itu bolehlah ibaratkan bagiakan langit dan bumi, jadi apabila di garap seolah-olah kedua-dua perkara itu bagaikan ikan di laut, asam di darat atau seumpama irama dan lagu, maka sudah tentulah di akhir usaha mereka menanti sebuah kegagalan.


Apabila mereka gagal mencari punca sebenar dan kemudiannya gagal pula menyajikan maklumat yang sebenar maka itulah WAJAH KEGAGALAN sebenar pembangkang dalam berpolitik.  Jadi tak tercapai akal aku akan kewibawaan mereka andainya Allah izinkan mereka menjadi sekutu kepada pakatan kesemua parti-parti pembangkang yang kinipun dalam keadaan tunggang langgang.  VERY DOUBTFUL !

Minyak masak pun umpama anak dara, pelbagai rupa pelbagai gaya dan pelbagai kategori, kalau anak dara semakin cantik semakin mahal harganya dan semakin menjadi rebutan, manakala yang kureng akan murah tetapi tidak pula menjadi rebutan.  Terbalik pula dengan minyak masak, semakin lawa baik dari segi mutu minyaknya dan gaya penampilannya, semakin kurang di rebut dan semakin huduh rupanya yang hanya disalut plastik lembut kerana dalam kelas paket sahaja serta minyaknya pula kurang sedikit mutunya berbanding minyak yang di botolkan tetapi murah di sebabkan penampilannya, rupanya menjadi rebutan pula!!!  Gadis Hudoh, murah orang tak mahu, Minak pek plastik juga hudoh, murah tapi menjadi rebutan!

Setelah mencari maklumat ternyatalah ianya adalah hasil dari PAKATAN dari pengilang swasta.  Siapakah mereka?  Dari kalangan bangsa apakah para pengilang ini?  Bagaimana sikap umum bangsa ini apabila ada sedikit kuasa dan kekayaan?  Jadi sebagai sebuah negara yang asas ekonominya ialah dari jenis pasaran terbuka, maka naik turun barangan bukanlah di kawal oleh kerajaan tetapi adalah melalui kuasa pasaran yang berteraskan permintaan dan bekalan.  Tinggi permintaan, kurang bekalan, harga naik.  Begitu pula sebaliknya.  jadi pihak pengilanglah yang bermain sandiwara.  Mereka berupaya memanipuasi keadaan kerana mereka bertindak secara seragam dan di kawal oleh pertubuhan perniagaan mereka.

Bangsa pengilang inilah yang sebenarnya tidak mengambil kisah perasaan rakyat dan kesannya kepada kerajaan.  Peduli apa jika rakyat marah asal sahaja tekanan yang sengaja mereka lakukan menguntungkan pihak mereka sahaja.  Nasib baiklah Kerajaan Persekutuan di bawah pengurusan Perdana menteri yang bijak berbanding dengan Perdana Menteri yang sebelum beliau, dan prestasi menteri-menteri yang dahulunya tampak bodoh-bodoh bahasa kini sudah menaik taraf sedikit menjadi lebih cerdik sikit walaupun belum nampak bijak!  Tindakan beliau selaku Perdana Menteri untuk mengarahkan menteri bertanggungjawab meninjau keadaan sebenar dan bertindak menangani segera isu bekalan yang sengaja di 'shortage'kan di pasaran runcit menampakkan hasil bila keadaan ini sedikit sebanyak telah mulai terkawal dan hasrat mereka untuk memanipulasi keadaan dengan niat untuk memberi tekanan kepada permintaan dengan tujuan untuk ,menaikkan harga telah berjaya di bendung dan kenaikan yang di harap tidak menjadi.

Apa kena mengena pula bawang yang tiba-tiba sahaja kurang di pasaran? Eh ibu-ibu kakak-kakak, bawang apa yang kurang?  Bawang dari negeri mana yang kurang?  Bawang dari tempat lain tak ada ke?  Kakak-kakak, ibu-ibu adik-adik.  Ketiadaan bawang besar tertentu dari pasaran adalah di sebabkan bencana alam iaitu banjir.  Dan banjir yang melanda sehingga menyebabkan bekalan bawang terjejas ialah India.  Ya....India.  maksudnya disini, hanya bawang dari India.  maka bawang dari negara lain bekalannya masih ada dan harganya pula lebih murah dari bawang India.  Thailand dan China mempunyai bekalan yang cukup untuk menstabilkan harga bawang dunia.  Jasi mengapa harus panik?  Sebab kita malas mencari maklumat dan pembangang pula asyik masyuk dengan pemanipulasian berita sehingga subust tanah di kantakan menjadi setinggi Everest!

Jadi di manakah hubungannya ketiadaan bekalan bawang dari India dengan bekalan minyak masak dalam paket yang sengaja di kurangkan?  Marilah semua rakyat Malaysia berfikir sejenak dan biarlah pembangkang menjerit umpama lutong kesarung di hutan banat belantara.

**Sila google aka gagau onion dalam engine browser untuk mengetahui berita terkini mengenaio krisis bekalan bawang yang kini telah berjaya di atasi dan harga kembali stabil.

comtoh:

1.  Di sini

2.  Di sinun

atau

3.  Di sana

0 Responses to Apalah Bodohnya Jika Kita Suka Orang Marah Pada Kita!

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ