SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Haaaa...  Sampai 3 kali aku tulis tu.  Tentunya pencacai kj seronok tengok tajuk tu.  Tentunya depa rasa depa dah berjaya dalam misi untuk mengangkat kj entah di mana tahapnya walaupun bukan itu selayaknya kj utk berada.

Lakonan demi lakonan, skrip demi skrip.......namun tiada satu dapat menyerlahkan watak yang ingin di sembah kepada khalayak. Kenapa?  Kerana aku yakin yang nawaitu kj ketika pertama kali melangkah ke alam politik tidak pernah di sertai dengan keikhlasan.

Azli Shukri ada bahannya.....

Maafkan Saya....KJ


Maafkan Saya...KJ

Belum terlewat kirasanya saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada saudara Khairy Jamaluddin atas kejayaan beliau menamatkan kursus asas ketenteraan - bahkan beliau juga turut diumumkan sebagai Peserta Terbaik Keseluruhan dan Peserta Terbaik Akademik. Saya melihat apa yang telah dilakukan oleh Khairy ini sebagai perbuatan yang baik dan patut dicontohi oleh generasi muda. Malah, tidak keterlaluan rasanya jika saya memuji kehebatan khairy tatkala melihat beliau berpakaian segak dengan uniform tentera - benar-benar memiliki kelasnya yang tersendiri. Syabas Khairy!


Maka - hari ini, adalah hari yang sangat saya nanti-nantikan. Menjadi bukti kepada semua penyokong Khairy sesungguhnya Khairy Jamaluddin sememangnya pintar dan selayaknya beliau menjadi penjawat awam, seperti mana pelajar-pelajar pintar yang lain. Dunia politik terlalu kotor untuk anda. Anda sama-sekali tidak mempunyai seni berpolitik di samping ketumpulan karisma dan ketokohan sebagai seorang ahli politik yang sejati. Secara ikhlas, biarlah saya berterus-terang kepada saudara Khairy yang saya kasihi.


Sesungguhnya, saudara seorang yang pandai, terimalah hakikatnya ini dan kepandaian saudara itu sepatutnya digunakan dalam sektor awam. Dengan kata lain sebagai penjawat awam. Bidang pekerjaan yang sesuai untuk saudara adalah seperti Pegawai Tentera, Pegawai Tadbir dan Diplomatik atau setidak-tidaknya sebagai seorang pensyarah. Anda tidak boleh pergi lebih jauh daripada itu. Cukuplah dengan apa-apa yang telah berlaku sewaktu bapa mertua saudara menjadi Perdana Menteri. Dan sekarang - Pemuda UMNO semakin lemah dan lesu. Perpecahan yang berlaku akibat daripada nafsu politik saudara yang terlalu besar dalam politik UMNO - menyebabkan UMNO semakin nazak. Cukuplah, wahai saudaraku Khairy. Saudara telah buktikan bahawa saudara layak untuk menjadi seorang tentera yang baik dan berdedikasi. Sesungguhnya, dunia ketenteran di Malaysia tidak sabar-sabar menanti insan seperti saudara. Tidak mustahil pada satu hari nanti saudara mampu bergelar Jeneral.


Justeru itu, saya dengan rendah diri, memohon kepada saudara agar meletakkan jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan segerlah menyertai Angkatan Tentera Malaysia (ATM) - bakat anda terselah sebagai seorang tentera yang berjiwa patrotisme. Saya percaya, kerajaan Malaysia tiada masalah untuk melantik saudara terus ke pangkat Mejar, dengan syarat saudara tinggalkan politik dan berbaktilah sepenuh masa untuk negara. Percayalah, saudara tidak mempunyai bakat seorang politik, sebaliknya saudara mempunyai bakat yang sangat terserlah sebagai seorang tentera, ahli akademik atau pun sebagai PTD. Mohon, saudara tinggalkan jubah politik UMNO segera. Dan saya percaya ahli-ahli Pemuda UMNO akan bersyukur dalam hal ini. Maafkan saya jika saya berterus-terang dengan nada yang mungkin kurang enak untuk didengar. Wallahualam.

Hoiiiii  PASRael Kedah Belanda !!!!

Perihatin sungguh hangpa naaaa....

Dulu sewa kedai milik MDSik hanya RM 400.00 sebulan.

Awat la ni hangpa penaik sampai RM1,000.00 sebulan?

Rakyat hingaq, hanpa takut...peturun pi RM 800.00....

Katakat Barisan Nasional apa???  Barang Naik konon...

Awat hangpa penaik sewa kedai-kedai MDSik???

Rancangan hangpa nak kutip derma untuk maintain taman-taman riadah/bunga macamana???

Adakah sampai yang tu pun hangpa nak kutip derma...takat kutip derma ceramah

Aku nak juga merasa hangpa top up subsidi gula yang dahpun kerajaan subsidikan...manalah tau boleh daapt rasa manis sekilo kurang dari RM sehinggit ka atau RM 1.25 pun tak pa...0.25 sen tu kira macam pengkeghaih la.....


Mangsa ini sebenarnya seorang yang baik, dia adalah usahawan gigih, teras perniagaan beliau adalah berkaitan logam dan keluli.  Tembaga adalah keutamaan beliau, sebab itulah ketika orang lain sedang di ulit mimpi beliau bekerja keras sehingga menjadi KERAS KEJONG!


Kerana teras perniagaan beliau adalah keluli dan logam, maka beliau memerlukan kabel.  Lagi besar kabel yang beliau gunakan lagi besar keuntungan yang beliau perolehi walaupun di sebalik keuntungan beliau ribuan rakyat lain mengalami kesukaran dan kepayahan.  Biasalah.....jiwa orang berniaga kebanyakannya berjiwa kiasu dan 'jual ikan'(selfish).

Tetapi baru-baru ini pihak BN yang berkonspirasi dengan sebuah GLC bertaraf konglomerat telah dengan sengaja mematikan usaha keras 'usahawan muda' ini.  Pihak BN telah berkomplot dengan TNB untuk menamatkan perniagaan teras dia.  Keluarganya menyifatkan dia sebagai seorang yang baik, begitu juga rakan-rakan rapat beliau termasuklah yang sentiasa bersama-sama beliau ketika 'berurusan'.  Tanyalah mereka!  Sikap TNB amatlah di kesali.  Begitu juga dengan Kerajaan Barisan Nasional, sikap mereka juga amat di kesali.  Lebih-lebih lagi perasaan ini turut di kongsi, selalunya oleh pr.....

Jika tidak kerana arus voltan yang sengaja di tinggikan oleh pihak teknikal TNB seperti yang di arahkan oleh pengurusan tertinggi TNB setelah menerima arahan dari Menteri berkaitan Tenaga dan di lululskan oleh seluruh kabinet serta di 'endorse' pula oleh Perdana Menteri, tentunya usahawan ini masih lagi berniaga sehingga hari ini.  Ini jelas dan terang satu konspirasi terancang TNB dan Kerajaan Pusat yang di kuasai oleh BN.

Pihak pembangkang yang di dalamnya ramai loyar-loyar buruk dan reput perlu segera mendesak rakyat agar bangun memaksa Kerajaan menubuhkan satu suruhanjaya khas bagi menyiasat kes ini.  Iaitu Suruhanjaya KABEL.

Suruhanjaya ini wajib mendesak kerajaan agar mengarahkan TNB merendahkan voltan hanya kepada 230V supaya usahawan-usahawan dalam segmen keluli dan tembaga boleh terus menjalankan eksplorasi logam dengan hanya beralaskan 'CROC' made in China sebagai tangkal kebal mereka.  Pihak pembangkang harus terus mendesak, jka tidak lut, mereka kena mempengaruhi rakyat agar turun kejalan-jalan untuk berdemonstrasi sebagi isyarat sokongan terhadap usahawan-usahawan ini.

Inilah bukti bahawa Kerajaan sekarang ini zalim!
***********************************************************************************

Lagi mangsa-mangsa konspirasi:








KEMPEN VOLTAN RENDAH??

Kedah Sejahtera????

ha ha ha ha....konon....

Ha ha ha ha...piiiiieerahhh!!!

Muahahahaha......

Pikiaqlah rakyat Kedahhhhh.....

Kalau dulu parking kereta pada hari cuti umum dan hujung minggu: PERCUMA!

La nieee...tolong habaq sat rakyat di Alor Setar, Sungai Petani dan KULIM!!!!!

HABAQ MAI SATTTTT AKU NAK DENGAQ!

Aku tekedu bila tadi seorg X org kuat PASRael Kota Aur Sik suruh aku tanya dgn K'jaan PASRael Kedah dan Menteri Besar Taichinya. Dia kata tlg tanya sat ularmak2 besar mazhab PASRael, iaitu brapa byk pasangan2 yg berkahwin dan di dakwa tidak sah perkawinan mereka atau yang telah jatuh haram hukumnya kerana perkahwinan campur pasangan berlainan parti antara UMNO dan PAS telah di 'bersih'kan setelah mereka memerintah.


Tolong bagi di sini senarai yang di sahkan oleh JAIK(Jabatan Agama Islam Negeri Kedah). Aku tak tau aku tak tau....pi tanya depa.....


Aku tahu majoriti rakyat Kedah semalam resah melihat aksi ahli sarkas PASRael bersama-sama badut pkr dan beruang DAPig melakukan lagak lucu di atas pentas KOMP.SARKAS mereka di Batu 8.  Aku tidak berada di sana kerana bagi aku tiada faedahnya kepada sesiapa terutama rakyat Kedah yang telah rugi selama dua tahun umpama jam kehabisan bateri....STATIK.

Aku lebih selesa untuk merasai sendiri denyut nadi rakyat Kedah ketika ahli sarkas PASRael sedang mencari rangkap menyusun 'skrip unlimited' mereka supaya sekawanan pengikut tegar mereka terus berjurai air liur dek terhibur dengan aksi badut-badut novis sambil di bedal akal mereka dan di acah lisan mereka agar menurut 'unlimited script' pelatih sarkas PASRael mereka sambil badan mengigil-gigil kerana mashuknya tusukan hiburan dari pakar pertunjukan mereka.

Jika malam mereka di suluhi neon nan begemerlapan, aku selesa mengikuti YB Mohd Tajudin meredah malam bagi bersatu dengan denyut nadi rakyat yang resah mengatasi masaalah.  Setahun yang lalu, keadaannya masih belum sebegitu teruk keadaan perparitan dan jalan masuk kerumah beliau. Ketika itu pihak YB Mohd Tajudin selepas di adukan perkara ini, beliau terus turun untuk melihat sendiri keadaan aliran parit yang begitu sempit termasuklah saiz 'round culvert' lintasan yang melintang jalan yang munyusur ke rumah beliau.  Kecuraman tanah menyebabkan keadaan begitu merbahaya.  Itu setahun yang lalu.  Namun selepas pelbagai usaha di buat oleh YB yang juga ADUN Belantek termasuklah mengadu kepada pihak kontraktor yang mendapat projek pelurusan dan peluasan jalan ke Bandar Putra begitu juga dengan aduan kepada pihak Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri, tiada satupun dari pihak mereka datang untuk menyelesaikan masaalah lebih-lebih lagi PPPN.

Tetapi apa yang lebih penting dan patut memberi keutamaan ialah pihak dari jabatan sendiri, atau dalam kes ini pihak Pejabat Pembangunan Persekutuan Negerilah yang sepatutnya menjuarai masalah ini.  Janganlah kerana kelalaian PPPN aka SDO Kedah, maka jaring di tuding kepada ADUN yang kerap menjengah rakyat Sik terutama Belantek, kerana beliau adalah ADUN bagi kawasan itu.  Sesialah usaha pantas YB Mohd Tajudin mencium isu berdepan masaalah lalu mengadu kepada pihak yang tepat, tetapi tindakan pihak mereka amat-amatlah mengecewakan.

Rupa-rupanya inilah punca kepada segala masaalah tersebut.  Walaupun aduan bersama kertas lapuran terperinci sampai kepengetahuan mereka, sehingga kini ia masih di peram tanpa tindakan.  Dari menyimpan keretanya di hadapan rumah sehinggalah terpaksa memakir keretanya di bahu jalan gara-gara jalan masuk kerumahnya semakin hari semakin mencuram akibat di kukut air setiap kali hujan turun itulah yang pengadu hadapis ehingga kini.

Setelah setahun dan pegawai PPPN yang di tugaskan di daerah Sik/Baling silih bertukar entah kali yang keberapa, senarionya tetap sama.  Malam ini ketika jam sudah mahu 'berhimpun' pengadu sekali lagi bertemu di pertemukan dengan YB yang datang sekali lagi ke Kota Aur semata-mata hendak melihat sendiri 'kerja' dari pihak SDO Kedah dan progress serta status kemajuan terhadap masaalah  berkenaan.

Entah karenah apa aku tidak tahu, entah strategi apa aku tidak faham dan entah langkah apa aku tidak nampak hasil pemantauan aku sendiri mengenai masalah ini.

Aku hairan bilamana sebuah jabatan yang di letakkan terus di bawah pemerhatian Perdana Menteri seperti Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri (di Bawah Unit Penyelarasn Perlaksanaan atau Implementation Coordination Unit atau ICU) tidak berfungsi sebagaimana sepatutnya.  Mereka seperti benar-benar berada dalam ICU!!!
INI Dakwaan mereka.

Oleh kerana PPPN aka SDO berada di dalam ICU dan keadaannya sudah kritikal serta perlu segera pengawasan 'pakar', maka ICU yang berada di bawah JPM pula, maka Dato Seri Najib  selaku 'head of specialist' Hospital JPM kenalah mengarahkan pasukan pakarnya untuk melihat ICU-ICU di tiap-tiap negeri agar pesakit nazak seperti PPPN aka SDO segera di rawat agar penyakit mereka tidak merebak ke hati dan denyut nadi rakyat seterusnya merosakkan iltizam 1Malaysia yang berselogankan rakyat di dahulukan pencapaian di utamakan.....


Wahaiiiiiii seluruh rakyat Kedaaaahhhhh.....Silalah datang beramai-ramai di kandang pertunjukan sarkas paling 'terra' abad ini.  Kandang yang akan tercatit sejarah pada tanggal 22hb Mei 2010 yang mana jika Allah mengizinkan bumi ini panjang lagi umurnya maka tapak berkenaan akan menjadi tapak bersejarah pada generasi cicit piut kita, di mana pada masa itu ramai ahli arkeologi akan melawart ke tapak bersejarah ini untuk menggali segala khazanah silam yang berselerak di padang ini sebagai bahan kajian.

Pada malam berkenaan akan di adakan satu pertunjukkan sarkas buat julung-julung kalinya sudut tontonannya adalah berbeza dari sarkas-sarkas sebelum ini..Ingat na....SARKAS bukan 'sarreke' (kawan-kawan India aku faham le apa maksud dia).....

Acaranya ialah beberapa manusia yang sepatutnya di jaga maruah mereka kerana taraf mereka adalah sama dengan taraf pemilik kandang sarkas berkenaan tetapi akan di peragakan seolah mereka ini 'badut novice'.  Badut-Badut NOVICE ini akan di paksa membuat satu pertunjukkan yang pada sisi mereka tentunya menghiburkan dan pengunjung-pengunjung yang pada pandangan mata kasar datang melihat pertunjukan atau demonstrasi itu secara percuma padahal hakikatnya selalunya mereka di paksa untuk membayar setiap apa yang mereka tontonkan dalam keadaan separa sedar....

Badut-badut itu akan di pakaikan dengan pakaian ala-ala Aladin dan kononnya mereka ini sedang di asah lidah mereka agar tidak tersasul semasa mereka menyampaikan koir menurut gubahan penggubah senile terkenal dari kalangan mereka.  Di fahamkan latihan mereka sekarang ini berada di tahap intensif dan masa latihan juga telah di gandakan.  Walaupun begitu terdapat maklumat mengatakan yang menjalani latihan intensif itu tidak lain tidak bukan pemilik kandang sarkas itu sendiri, manakala badut-badut novis ini belum sekalipun menghadiri latih tubi yang kurikulomnya dalam keadaan 'caca marba'....  Ke manakah bakal badut-badut NOVICE ini pergi?  Adakah latihan ini terlalu berat bagi mereka?  Lebih berat dari latihan dalam PLKN?

Buat masa ini Pemilik kandang sarkas berandaian bahawa pertunjjukan badut-badut novice itu nanti akan berjalan lancar....

TETAPI BAGAIMANA KALAU DEMI MARUAH, MEREKA TIDAK MENGHADIRI PERTUNJUKKAN BERKENAAN?

Adakh hanya kerana ingin melayani serakah penonton maka mereka akan melakukan aksi yang akhirnya akan memalukan warisan generasi mereka selepas ini, iaitu ketika para ahli arkeolagi menjumpai manuskrip asli di tapak berkenaan?.....


Hello Bang Det,

Ya....Awat ;^%%$?

Abang Det tak dengar cerita lagi ka?

Cerita pasai apa?

Cerita pasai PAS dah nak surrender!

Nak surrender apa pulak ni *&^^%?  Mana hang tau ni???

Pagi tadi masa saya minum-minum teh tarik dengan kawna-kawan dari parti PAS....

Depa mula-mula tak mau sembang pasal tu, tapi saya jek-jek depa, habaq kata saya kawtim teh tarik depa, barulah depa mula mau bukak mulut....

Depa tu sapa?  Ahlul marhien ka atau ada umph dalam PAS?

Dari tiga yang dok sekali dengan meja saya tu, seorang adalah ahli PAS berjawatan di Sungai Petani.  Dia yang habaq kata PAS dah loose the grip dan akan umum pembubaran pada  tuutttt...

eh eh,siap bgi tau tarikh lagi tu...Abg Det mula-mula ingat 9hb Mei yang lalu.  tapi tak jadi.  Dan ada orang bagi tau Abg det tarikh baru, tapi tak sama dengan tarikh yang *&^^% bagi tau kat Abg Det.

Tarikh yang ada dalam tangan lewat sikit...depa dah tak tahan lah kot....tu yang depa perawal sikit tarikh tu..

Tak palah *&^^%$, kita tunggu sajalah....pi mai pi mai pun Abg det nampak poko dah makin condong ketanah...bukannya makin menegakpun...sat lagi kora-kora pun boleh tumpang khabat....

Adakah tarikhnya di penghujung Mei nanti atau awal minggu ke tiga????

AZIZAN kata:  "Tak tau, tak tau, tak tau...tanya depa! Dok tanya saya buat apa?

Heeee....chengey lagi ropanya Ostad Eizan niii....

Semua dah maklum yang BN melalui calon SUPP kalah tipis kepada DAPig sebanyak 398 undi.  Kalah tetap kalah, tiada pengundi yang patut di persalahkan.  Mungkin masa dan ketika bukan milik BN.  Pada aku keputusan di Sibu bukan ukuran kepada denyut nadi keseluruhan rakyat.

Biar apa pembangkang nak kata, kerana aku sudah mendapat isyarat awal akan protes kaum Cina di sana.  Dan aku telah maklumkan kepada kawan-kawan aku awal-awal lagi.  Kalau di tanya pandangan aku, jangan di salahkan pengundi, kerana itu hak mereka.  Yang aku kecewa ialah mengenai peratusan keluar pengundi dan tarikh pengundian.  Aku di maklumkan bahawa hari gawai menjadikan pengundi luar tidak mahu pulang mengundi, manakala peratusan undi rosak juga tinggi. Tetapi mengapakah perayu undi tidak pergi mengajak pengundi yang belum keluar setelah mendapati peratusan yang keluar rendah?  Aku juga jadi meluat dengan sikap pengundi berketurunan Cina yang pada aku sudah melampau dan tidak perlu lagi di layan dan di tatang.  Mereka memang tamak, setelah kita biarkan mereka menguasai ekonomi, kini mereka desak dengan pelbagai cara, kaedah, strategi dan umpanan untuk menguasai politik pula.....Melayu kena lihat dengan jelas mainan mereka...India kena juga lihat senario ini.....

Melayu dan India kena bertindak selepas ini untuk menafikan ugutan kaum Cina bahawa mereka adalah kunci kepada undi penentu.  NAFIKAN UGUTAN INI.

**Sebenarnya tidak ada apa signifikanpun dari prk Sibu ini, kerana dari kesan poltik, ianya tidak ada maknapun kerana ia

umpama ada tak menambah, tiada tidak mengurang

Friday, May 14, 2010

 

Dari blog rbf:

TERKINI : PAS TUMBANG, BN BENTUK KERAJAAN DI KEDAH

Berita yang baru diterima dari seorang rakan di Sungai Petani mengatakan BN Kedah sudah mendapat majoriti mudah bagi membentuk kerajaan di Kedah

Difahamkan 19 orang adun Kedah sudah menandatangani surat hilang kepercayaan kepada MB Kedah.

Saya juga difahamkan Pengerusi BN Kedah Datuk Seri Shafie Afdal yang berada di Sibu telah pulang ke KL malam ini dalam keadaan tergesa-gesa dan membatalkan semua programnya di Sibu.

Semua pemimpin-pemimpin BN Kedah dan adun-adun mereka termasuk adun bebas akan mengadakan mesyuarat tergempar malam ini sebaik sahaja Datuk Seri Shafie Afdal tiba di Alor Setar.

**
Walaupun berita sebegini yang aku juga ingin dengar, tetapi aku tidak begitu berkeyakina selagi tiada pengesahan dari sumber-sumber yang boleh di percayai.  Sehingga kini, aku meletakkan cerita ini pada tahap spekulasi.....tapi kalau puak PASRael yang baca, soheh semaksamun habis dalam hati.......janglah macam tu saudara.....

TQVM kpd GMC yang tipon tadi, begitu juga dgn rakan2 FB yang juga bertanya hal yang sama dari aku.  GMC yang bagitau mengenai tulisan berbentuk spekulatif oleh rbf ni...Boleh caya kot?


Aku ingin sekali lagi bercakap mengenai isu Pertaruhan terhadap perlawanan-perlawanan Bola Sepak Piala Dunia yang bakal menjelma sedikit hari lagi.  Pandangan aku ini bukan bermakna aku menentang apa yang Allah haramkan.  Aku pegang kukuh Larangan oleh Allah, tidak perlu di pertikaikan.  Tiada siapa dapat memperbodohkan aku walau ADIK AWANG sekalipun.....

Jika di lihat sekali imbas, jalan yang DAPig pilih seakan-akan sama dengan jalan yang di pilih oleh PASrael dalam isu menentang kelulusan lesen sementara sebagai agen pertaruhan perlawanan bolasepak Piala Dunia.  Ya... seperti aku kata sebelum ini, sekali pandang, lorong yang di lalui oleh kedua-dua parti pembangkang itu seakan-akan sama,  kecualilah kita ambil sedikit masa untuk mengamati langkah-langkah seterusnya kedua-dua parti berkenaan.

Mengapa mereka mengambil keputusan yang sama?  Apakah matlamat mereka sama???  Aku berani jamin yang mereka hanya sama di garisan permulaan, tetapi berlainan destinasi di hujung perjalanan.  Aku tahu kebanyakan pemimpin PASRael hanyalah lurusbendul atau 'Mr Bean'.  Manakala taiko-taiko DAPig melihat keberuntungan pelbagai hala dalam isu ini.  PASReal melolong-lolong seolah-olah bila kerajaan meluluskan lesen pertaruhan, maka semua rakyat akan di paksa untuk berjudi, itulah yang di gambarkan kepada rakyat kerana semata-mata untuk menimbulkan kebencian kepada Kerajaan yang juga majmuk sebagaimana rakyatnya. Untuk membuatkan lolongan mereka ini 'laku', maka di bumbulah sedikit dengan ayat seperti hendak memperbodohkan Melayu sebagai contoh seperti komen yang aku terima dalam posting aku mengenai hal yang sama sebelum ini.  Memang pantang orang Melayu jika di katakan Bodoh...

DAPig pula menentang kelulusan lesen pertaruhan itu kerana sudah tentu kegiatan pertaruhan haram akan terbantut.  Malahan mungkin juga akan pudar, kerana mereka yang akan bertaruh (yang aku yakin dari kalangan mereka yang tidak beriman dengan larangan Allah) tidak akan pergi menemui bookie-bookie haram yang tidak akan dapat memberi jaminan tentang keselamatan ke atas duit yang bakal mereka menangi (kalau dah kalah, tak payah ceritalah!)sekiranya pertaruhan itu memihak kepada si yang bertaruh.  Wang pertaruhan yang di pertaruhkan melalui agen yang di beri lesen sudah tentu lebih selamat dan terjamin kerana pertaruhan mereka di lindungi oleh undang-undang.  Manakala parti pembangkang seperti DAPig  dan komponen BN seperti MCA yang aku andaikan ada dikalangan ahlinya terlibat dalam kegiatan bookie haram, nombor ekor haram, rumah urut haram, pusat menternak babi haram(masa bila pula babi ni halal?), kedai arak haram, kilang arak haram, hatta sehinggakan kegiatan menangkap ikan secara haram menggunakan pukat yang di haramkan serta menyeludup benih kerang secara haram sehinggakan menjejaskan pihak lain yang terbabit dalam industri perikanan sudah tentulah kurang senang dengan pemberian lesen pertaruhan Bola Sepak Dunia ini.  Errr, sebenarnya kalau nak di senaraikan segala kegiatan haram, baik dari sisi agama mahupun dari sisi undang-undang Malaysia, mungkin terlalu panjang sehinggakan mungkin tak terbaca.  Sebagai contoh tunggal, ialah daging ayam haram.  Period.

Apatah lagi dengan jangkaan keuntungan lumayan yang tidak boleh di bayangkan oleh mata kepala aku disebabkan jangkamasa pertandingan yang hanya memakan masa sebulan, sudah tentulah langkah kerajaan untuk mengawal tidak-tanduk kegiatan pertaruhan secara haram ini amat tidak di senangi oleh taiko-taiko yang kebanyakannya terdiri dari kalangan orang Cina dan mungkin juga ada segelintir dari kalangan orang India(errrr...Melayu ada ka?, maksud aku Melayu Islam)....

Sumber kewangan lumayan dalam jangkamasa pendek....hmmm...melepaslah taiko-taiko ni...

Jadi kesimpulannya:

PASRael dan sebilangan masyarakat beragama Islam menentang lesen sementara Pertaruhan Piala Dunia kerana ianya memang di larang oleh Allah.

Dari Al-Baqoroh
2:219. Mereka menanyai kamu mengenai arak dan judi. Katakanlah, "Pada keduanya dosa besar, dan beberapa manfaat kepada manusia, tetapi dosanya adalah lebih besar daripada manfaatnya." Dan mereka menanyai kamu mengenai apa yang mereka patut menafkahkan. Katakanlah, "Yang berlebihan." Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat kepada kamu supaya kamu memikirkan.

Dari Al-Maidah
5:90. Wahai orang-orang yang percaya, arak, dan judi, dan berhala-berhala, dan ramalan anak-anak panah, adalah kotoran, sebahagian daripada amalan syaitan; maka jauhilah ia agar kamu beruntung.

5:91. Syaitan hanya menghendaki untuk menyebabkan permusuhan dan kebencian antara kamu dalam arak dan judi, dan untuk menghalangi kamu daripada mengingati Allah, dan daripada solat. Mahukah kamu berhenti?

**Lihat:
1.  dosanya adalah lebih besar daripada manfaatnya
2.  maka jauhilah ia agar kamu beruntung
3.  Mahukah kamu berhenti?

Dan kesimpulannya:

Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat kepada kamu supaya kamu memikirkan.

Manakala DAPig pula hanya melihat dari segi untung rugi semata-mata, kerana tuhan nombor satu mereka adalah wang!, tuhan nombor dua mereka juga adalah wang, tuhan nombor tiga mereka juga tidak lain tidak bukan adalah wang, tuhan nombor empat...bla bla bla.....

Jadi janganlah PASRaelingat bila 'chorus' anda sama dengan DAPig, maka 'pitching' nya juga sama......


***Ini pandangan ikhlas aku semata-mata.......


Lebih ramai bakal keluar PKR



KUALA LUMPUR 12 Mei – Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin mendedahkan beberapa Ahli Parlimen serta pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan bertindak meninggalkan parti itu dalam tempoh dua minggu ini.
Menurutnya, kesemua yang berhasrat keluar daripada PKR itu ialah kalangan mereka yang menjadi antara pengasas kepada penubuhan parti serta semangat reformasi satu ketika dahulu.
Bagaimanapun beliau enggan mendedahkan nama-nama besar yang menyatakan pendirian untuk berbuat demikian.
Zulkifli berkata, PKR kini umpama parti yang sedang ‘menggali kuburnya sendiri’ berikutan ramai ahlinya sudah mula hilang rasa percaya serta yakin terhadap parti dan kepimpinan atasannya.
‘‘Tunggulah dalam masa dua minggu ini. Kebanyakan yang akan keluar parti ialah mereka yang mempunyai kualiti tersendiri.
‘‘Mereka ini antara penggerak awal kepada semangat reformasi baik peringkat atasan mahupun akar umbi.
‘‘Dua punca mengapa mereka mahu meninggalkan PKR.
“Pertama, kerana sudah hilang kepercayaan dan keyakinan kepada kepimpinan serta parti dan keduanya, PKR sudah hilang hala tuju perjuangan,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Zulkifli dalam laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini mendakwa sekurang-kurangnya dua Ahli Parlimen serta dua Ahli Dewan Undangan Negeri akan bertindak meninggalkan PKR tidak lama lagi.
Jelas beliau, beberapa pemimpin di peringkat bahagian parti di Perak, Kedah dan Selangor juga turut menyatakan hasrat sama sehingga membuatkan bahagian berkenaan dibubarkan.
Zulkifli turut mendakwa bahawa kalangan mereka ada menghubunginya untuk mendapatkan nasihat berhubung hasrat berkenaan.
Mengulas lanjut, beliau berkata, di peringkat awal penubuhan PKR, terdapat beberapa pemimpin bertindak meninggalkan parti kerana sudah nampak hilangnya fokus serta hala tuju parti tersebut.
Tetapi, katanya, selepas Pilihan Raya Umum 2008, peringkat akar umbi pula sudah mampu ‘menghidu’ kepincangan yang berlaku di dalam parti sehingga membuatkan mereka melakukan tindakan sama.
Mengenai kenyataan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang melihat tindakan ahlinya keluar parti sebagai sesuatu yang biasa berlaku menjelang pilihan raya, Zulkifli menjelaskan bahawa ia adalah satu sindrom penafian Anwar yang tidak mahu mengakui hakikat.
‘‘Tindakan ini (keluar parti) bukannya bermusim atau semasa hendak pilihan raya sahaja.
‘‘Sebelum ini, ramai bekas pemimpin PKR bertindak keluar parti bukan dalam tempoh berlakunya pilihan raya,’’ katanya.
Katanya, Anwar dan beberapa pemimpin PKR turut melabelkan tindakan berkenaan sebagai proses pembersihan.
‘‘Saya bersetuju dengan kenyataan itu. Tetapi, ini adalah ‘kerja’ Allah yang mahu menyucikan mereka agar terus meninggalkan PKR,’’ tambahnya.
Kelmarin, di kawasan Parlimen Padang Serai dan Kulim-Bandar Baharu, seramai 1,700 ahli PKR turut bertindak keluar parti kerana hilang kepercayaan terhadap Anwar sekali gus menyebabkan beberapa cawangan PKR di dalam Parlimen itu dibubarkan.

**
Dengan kedudukan tidak rasmi iaitu 18=18,  tetapi memberi kesan kepada Kerajaan Negeri Kedah adakah wajar Ostad Eizan terus bertaichi untuk mempertahankan kerusi empuk MB yang bersalut kulit lembu itali itu?  Apa yang boleh di buat oleh sebuah kerjaaan yang cukup lemah ketika ini???

Jika ada sesuatu draf undang-undang ataupun syor-syor baru yang perlu di bawa ke dewan untuk di bahaskan, apakah boleh Dewan Undangan Negeri Kedah membuat keputusan?

Ishh...udah-udah la Ostad Eizan ooiii.....toksah bertaichi lagi, Jangan ingat BERTAICHI tenaga tidak kan habis!  Tambah-tambah jika di ukur dengan tenaga Ostad yang hanya bernafsu di mata, tetapi di tuuuttt hanya zero power!!!!  Iklan HARAMKAHpun tak leh nak tolong dahhh.....


Aku hairan dengan sikap orang Islam yang mudah melompat di atas sesuatu perkara.  kali ini aku nak ambil contoh tentang Piala Dunia.  Pertaruhan secara haram telah lama berlaku, bukan setakat Piala Dunia, sebut apa sahaja perkara atau perbuatan atau peristiwa, selagi berpeluang, taik-taik judi akan bertaruh hatta apabila melihat dua ekor semut berkejaran merebut seketul gula di hadapan mereka. Atau apabila melihat cicak bertempur merebut serangga di siling rumah.

Tetapi dalam hal Piala Dunia yang pertaruhannya mencecah billionan ringgit di seluruh dunia, dan kononnya tiada negara yang membenarkan mana-mana agen menjadi agen pertaruhan sah, maka aku agak hairan.  dan apabila Malaysia memutuskan untuk menyalurkan kegiatan pertaruhan ini secara SAH, maka melompat-lompatlah pula mengatakan Malaysia mengHALALkan Judi, Orang Islam mengHALALkan judi, orang Melayu menggalakkan JUDI.  Apahal ni????  Sampai KIAMATpun Judi adalah dilarang Allah, judi HARAM di sisi Allah.  Itu telah di Kitabkan.  Masalahnya orang bukan Islam, tidak beriman dengan hukum haram itu.  Mereka beriman dengan perjudian dan pertaruhan sudah lama.  Budaya mereka mengenai judi adlah jelas.

Dan sudah tentunya keputusan ini secara spontan sepatutnya di fahami bahawa ianya tidak membabitkan MUSLIM yang sejati. Muslim yang tahu had-had yang Allah gariskan.  Kenapa perlu terlompat seperti BERUK berbulu HITAM seolah-olah keputusan ini satu paksaan keatas mereka juga?

Awat?  lepas ni kita kena HUKUM ka jika tidak membuat pertaruhan terhadap perlawana-perlawanan bolasepak Piala Dunia di Afrika Selatan tu?

Cuma yang silap, tidak adakah orang selain dari Awang Adik untuk buat pengumuman sebagai menfestasi dari keputusan tersebut.  Carilah orang lain.  Tidak bolehkah Y.B. DATO' CHOR CHEE HEUNG sebagai Tim. Menteri Kewangan Kedua yang di lantik untuk buat pengumuman itu sebagai isyarat bahawa keputusna itu tidak ada kena mengena dengan orang Islam....susah sangatkah?

Perkara-perkara beginilah yang Kabinet Malaysia perlu ambil kira.  Mudah, tetapi kesannya cukup mendalam dan berpanjangan.  Biarlah pengumuman-pengumuman mengenai perkara yang menjadi budaya orang bukan Islam, Menteri atau Timbalan Menteri yang buka nIslam yang bercakap, merekapun dibayar gaji juga......


Kalau tang orang salah sikitpun depa pakai segala mak nenek 'magnifier ' untuk perbesarkan kesalahan orang.  Kalau tak cukup juga memperbesarkan cerita, depa edjas pula magnifier tu bagi hangat isu-isu kecil supaya terbakar, umpama kertas yang di letak di bawah kanta bersuluhkan mentari yang terik.

Tetapi bila sendiri dah jadi KERAjaan, maka terlompat-lompatlah mereka umpama terkejut dek laungan Sang Raja Rimba....sehingga kini, mereka berjaya melemparkan kesalahan lunggokkan sampah kepada e-idaman(milik siapakah kompeni ini...).  Tapi nama sahaja berubah penstrukturan, dari KERAjaan kepada SWASAUTA.  Mana tak SWASAUTA, segala tenaga kerja, kenderaan, kelengkapan hatta tong sampah, habis di serap oleh syarikat SWASAUTA ini tanpa perlu membeli apa-apa peralatanpun.

Rupanya tong sampah seperti yang aku jumpa ini masih gamak di 'tugas'kan oleh KERAjaan Tempatan untuk melahap dan menelan sampah sarap walaupun perutnya sudah umpama GUNDORUWO!  Hello Ostad Eizan, bagilah surat pencen ka, surat buang kerja ka dekat tong seperti dalam gambar ni.  Jangan takutlah, kami takkan suruh tubuh pasukan penyiasat khas ataupun yang bertaraf suruhanjaya siasatan sekiranya tong sampah ini dan yang sewaktu dengannya di tamatkan perkhidmatan mereka samada secara paksarela atau sukarela.





Melihat aksi selamba saksi yang juga rakan kepada pemandu kereta lumba jenis Iswara, aku terbau sesuatu yang amat kuat, iaitu PEMBOHONGAN.  Apa ilmu yang adik pakai?  Lima enam orang polis adik boleh kaw tim, tok gundu mana adik belajar?  Atau adik ada 'memakai' ka???


Kalau dibandingkan wajah Alahyarham Aminulrasyid dan 'adik muke selambe' tu, agak-agak sapa influence sapa? Sapa superior?  Sapa obey to the order?

Memang semenjak insiden tempohari, aku hanya lebih suka memerhati dan membaca blog-blog dari kedua-dua sisi.  tetapi bila semalam aku melihat lapuran polis yang di buat oleh 'adik muke selambe' dan tadi dalam TV yang memperlihatkan bagaimana saksi memperkatakan tentang aksi dan tindakan luar biasa adik muke selambe, aku juga jadi terpanggil untuk meluahrasa apa yang terbuku dari semenjak hari pertama berlakunya insiden ini.

Pandangan-pandangan dari beberapa blog aku nampak ada rasionalnya berbanding terkaman, terjahan lompatan umpama berok liar(read in english) beberapa politikus pembangkang yang sentiasa cuba mempolitikkan isu ini asal saja boleh di kaitkan dengan KPN yang sehingga kini masih Allah pelihara dari kecaman tidak berkesudahan dek kerana dendam masa lalu atas kesalahan yang terbukti, tetapi terlepas dek kerana teknikal.

Persoalan-persoalan yang di timbulkan oleh beberapa blog-blog yang aku baca menjurus lebih kepada persoalan kewajaran dua orang budak tahap kanyiaq bergelandangan dalam kenderaan pada awal pagi yang walau apapun alasannya kesalahan tetap menala kepada mereka.

Dan aku ingin sekali melihat apa bentuk hukuman kepada PEMBOHONG. Baik yang di suruh, mahupun yang menyuruh.

Wieuw wieuw wieuw.....

Tersentot kheta tua aku pasal kaki aku tertekan brek kheta denga nagak kasar.  Kekasaran kaki aku yang menekan pedal brek tu bukanlah kerana apa, tetapi hati terkejut mendengar siren dari peronda polis.

Sssiewwww

Sebiji peronda memotong laju...berdesupppp!!!

Sssiewwww......Sssiewwww......Sssiewwww

Tiga biji kereta berkuasa tinggi memotong kheta aku yang sudah aku himpit ketepi jalan sambil berusaha gigih untuk memperlahankan kelajuan kereta yang memang dari tadi aku pandudgn perlahan.  'EVO TUA' aku ni bukannya tak boleh memecut, setakat 0 -80km/j dalam masa 5 minit senang-senang, tapi kalau jalan Gurun-Sik yang semakin lebar hasil usaha Kerajaan Persekutuan, dengan suasana petang yang tenteram, memandu dengan kelajuan 65.88321km/j bagi aku amat sesuai untuk melihat keindahan Gunung Jerai dan matahari yang sedang 'mendarat.

Aku hanya sempat melihat belakang sebuah kereta yang aku tak tahu 'meka' nya...Menteri Besar Kedah tertera di plet kereta yang tentunya hebat 'meka' nya.  Dalam seghejip mata kelibat kereta-kereta berkuasa tinggi itu hilang....jam menunjukkan pukul 5.48:33.00000011111 petang.  Hai, dari mana pulak ni?



Ho, ho ho....baca Sinar hari ni barulah aku tew!  MB Taichi Kedah pi makan angin sambil makan free(?) buah anggur montok di Ladang Anggur Tasik Beris...Hai, pi melawat sajakah? Pi polok buah anggur free sajakah?  Pi bergambar sekadar untuk masuk bakui sendirikah? Atau pi makan angin sambil makan anggur free untuk tenangkan otak yang semakin berserabut serabai????  TOKSAH DOK GHISAULAH OSTAD EIZAN OIII....TAK LAMA DAH....lepas ni Dato' Seri boleh bercuti panjang, sediakan rakit ka, sampan ka, tongkang ka, vessel ka, tanker ka....janji ostad bersedia dari tenggelam dek tsunami yang melalui meter bacaan 'ahli geologi politik' yang nampaknya semakin dekat dan gegarannya semakin kuat!!  Skala rithcerpun sat sat turun sat sat naik, tapi 'sat sat naik'lah yang paling kerap!!!!



Eh eh, dalam muka yang sama aku tengok YB Tajudin Abdullah, ADUN Belantek merangkap Ketua UMNO Bahagian Sik yang juga Pengerusi Daftar Pemilih Badan Perhubungan UMNO/BN Negeri Kedah sedang bermesra dalam majlis santai serta ringkas dengan RAKYAT RAJA dalam Mukim Sok, Daerah Sik yang menjadi pekebun kecil getah di sana.  Mereka sedang menerima bantuan dari YB Tajudin, yang di pohon oleh beliau melalui LGM dalam bentuk input-input pertanian.

Wow!!!  Jumlah bantuan adalah RM 503, 000.00.  Hmmm bunyi macam sikit, macam tak umph!  Tapi kalau sebut TENGAH JUTA!  Fuhhh...banyak oooo..... Ladang anggur dapat peruntukan ka???

Aku bukan nak angkat bakui YBTajudin dan akupun bukan ada daya nak 'lift' kan pula bakui YB Tajudin, maklumlah...OKU. Tetapi dia adalah antara YB-YB ADUN UMNO/BN di Kedah yang tidak menjadikan 'pembangkang' sebagai alasan untuk mengelak dari pertanggungjawapan terhadap tugas sebagai wakil rakyat. 'KEPULONAN' beliau dalam membantu  Rakyat Raja di Daerah Sik yang berhadapan masaalah memang tidak dapat di nafikan lagi.  Aku di maklumkan oleh kawan-kawan aku di Sik, waktu pejabat atau 'office hour ' YB selalunya tamat bila jarum pendek 'berimpun' dengan jarum panjang, malah kerap juga aku dengar jarum pendek merajuk dan berlari dua tiga langkah kedepan meninggalkan jarum panjang kerana YB buat OT.....


Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan terimakasih ke atas GMC kerana telah membiayai hati aku dengan layanan sebagai sahabat yang aku kira nilainya lebih dari RM 4 juta spt yang Kickdefella dapat.  Kami blogger-blogger pro UMNO dan BN rata-rata hanya dapat ucapan terimakasih kerana membantu UMNO sedikit-sebanyak sekadar daya yang kami mampu.  Nilaian kami bukan wang ringgit ukurannya, tetapi survival parti yang kami mahkotakan di pundak demi ABC.

Berbalik kepada isu di atas, tadi GMC aka APBdS memaklumkan aku bahawa seorang lagi ADUN dari PKR telah melompat keluar dengan kelajuan menakjubkan umpama kenderaan yang memecut di AUTOBAHN!  Aku di maklumkan bahawa ADUN tersebut adalah dari Selatan Kedah.   Manakala seorang lagi ADUN dari Sungai Petani juga sedang siap sedia untuk melompat kerana tenaga yang di janakan untuk melompat dengan lompatan yang berkelajuan UNLIMITED telah berada di tahap MAKSIMA.  Itulah Skrip yang aku dapati dari AUTAMAN GABAN....he he he...selit sikit-sikit....

Apakah rentak TAI ICHI akan kekal dalam Kerajaan Kedah Belanda(KKB) atau rentak tersebut akan bertukar ke TAK ITCHY setelah ombak Tsunami selesai membaham KKB sehingga kesannya boleh menyebabkan Parti BN akan turut TUMBANG.......(sebagai pembangkang)?



Bila Syed Azidi mededahkan bahawa dana tunai untuk kerja-kerja beliau melanyak Pak Mentua kaki tido sampai terus lena adalah melalui GMC, aku memang terkejut.  Bukan setakat terkejut biasa, Aku terkejut sampai tahap terkejut beruk.  Manakan tidak akronium GMC selama ini dalam kamus aku hanya relatif dengan Gunung mat Cincang.  jadi bila member aku telefon kata GMC adalah medium yang disalurkan dana tunai untuk membiayai aktiviti perangsaraf terhadap sebatang pokok yang sudahpun mereput dari dalam,  pertama sekali aku terkejutlah tetapi  aku lebih  terkejut kerana seperti kebanyakan orang berpendapat duit sebanyak itu tidak perlupun untuk menjatuhkan orang yang sudahpun lemah.

Orang selemah Pak Loh, kalau 'mbuih' pelan-pelanpun boleh jatuh, jadi menggunakan pembiayaan sebanyak 4 juta ringgit adalah satu pembaziran pada sebelah pihak manakala yang dapat tentunya 'lompat sampai ke alang'.

Kembali kepada isu GMC, setelah aku terima panggilan kecemasan dari seorang sahabat, lalu akupun terus berlari menuju ke komputer buku nota aku yang dari pagi tadi dalam mode 'on' kerana akau lupa tutup punca tenaganya walaupun ketika aku keluar dari rumah semenjak awal pagi.  Gagau punya gagau, kelebek punya kelebek akhirnya aku berjumpa dengan portal Agendadaily yang akhirnya merungkaikan cerita sebenar.  Dan ketika ini barulah aku sedar bahawa aku terkena 'PANGGILAN HANGIEETTTT!'.

Nasib baik aku tak hubungi Gunung Mat Cincang untuk bertanyakan mengenai dana tunai berkenaan, bukan apa dapat beli punai dari tunai tu pun jadilah......

Agendadaily memaklumkan bahawa Syed Azidi aka kickdefella mengaku bahawa sebuah syarikat yang bernama Global Media Channel(GMC) adalah medium yang menjadi pengkalan untuk menerima dana secara tunai kerana hendak melindungi sumber yang memberi sumbangan tersebut.
OOOOOOOOOOOOOOO000 jadi bukanlah blogger Gunung Mat Cincang yang dapat duit tunai tu.....
He he he....

Rupanya  kickdefella sudah berpatah arang dengan bossnya.


Aku memang cukup rimas dengan sikap segolongan kecil rakyat Malaysia yang melolong seolah-olah lolongan mereka mewakili majoriti rakyat.  Kali ini wayang mereka menjadikan Allahyarham Aminurasyid sebagai kulitnya .  Maka dibahagi-bahagikanlah watak-watak di belaakng sebagai dalang.  Ada yang mengembuh macam lembu ada yang mengertap gigi macam beruk, ada pula yang mengembek macam kambing dan lebih hebat ada yang berbunyi macam *&*) hendak mengawan.

Walaupun keluarga si mati meminta agar kes ini tidak di politikkan, tetapi permintaan mereka tidak mendapat perhatian sewajarnya dari politikus yang sentiasa kemaruk perhatian dan populariti. Walaupun pihak berkuasa memohon agar kes ini di kembalikan kepada mereka untuk di siasat, tetapi ramai penyiasat persendirian yang tidak di lantik sudah ada jawapannya.  malangnya jawawpan mereka bukanlah asatu keputusan analiktik dan klinikal, tetapi lebih menjurus kepada provokasi, sentimen dan perssepsi.  Sekali lagi polis dan KPN menjadi sasaran liar.

Namun bila kita membaca Harian Metro semalam, pada aku Allah inginkan agar kita sentiasa berfikir.  apa maksud aku?  Beginilah.  ia berkenaan seorang gadis berumur 16 tqhun yang sanggup bersekongkol dengan rakan untuk merompak nenek sendiri.  Nenek yang dia dan ibunya tumpang hidup.  Dia dan ibunya menumpang hidup di rumah nenek mereka.  Dalam dunia sekarang, faktor usia bukan lagi penentu tahap jenayah mereka.  Remaja seusia 11 dan 12 tahun sudah ada yang bukan sahaja meroko, malah lebih dari itu mengambil dadah dan minum arak.  Jika sudah ketagihan, pendapatan pula tiada, apa lagi pilihan paling mudah yang terlintas dalam kepala mereka?  Mencuri dan merompak adalah jalan pintas terdekat untuk mendapatkan dana bagi membiayai ketagihan mereka.

Manakala ibu bapa tetap dengan pendirian mereka.  Mereka tetap mendakwa anak mereka tidak jahat.  Tetapi rakan-rakan merekalah yang jahat.  Anak mereka hanya sekadar ikut-ikut untuk seronok.  Istilah itu bukanlah satu istilah yang tepat.  Istilah itu adalah istilah yang tersasar. Jenayah tidak ada istilah untuk seronok-seronok macam main pondok-pondok.  Sekali anda terseret dalam kancah jenayah, risikonya amat negatif sekali.  Nyawa melayang, penjara menanti, sengsara menunggu.......

Dan lapuran polis yang di buat oleh rakan mangsa telah menimbulkan banyak lagi kesangsian bagi diri aku.

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO