SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

RM 1 Juta Sebulan!

Posted by DetGuaq7 Wednesday, December 22, 2010



RM 1,000,000.00(Approx) tiap-tiap bulan!

Itulah jumlah kasa yang di agih-agihkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Sik kepada rakyat di Daerah Sik pada tiap-tiap bulan.  Aku agak terkejut mendengar satu jumlah yang agak besar yang di terima oleh mereka yang berkelayakan mengikut kriteria-kriteria tertentu misalnya orang miskin tegar, orang kelainan upaya, ibu-ibu tunggal, orang-orang tua dan bermacam-macam kategori lagi.

Jumlah kasar ini aku denganr sendiri dari mulut salah seorang kakitangan yang sedang menjalankan tugas mulia mengagih-agihkan bantuan saraan bulanan kepada mereka yang memerlukan.  Malah untuk bulan Disember ini, mereka yang telahpun mendapat bantuan bulanan mendapat lagi bantuan tambahan sebagai bonus untuk anak-anak mereka sebanyak RM150.00 lagi.

Tentunya dengan duit tambahan ini bagi sesiapa yang anak-anak mereka akan dan sedang bersekolah dapat diringankan beban untuk membeli pakaian ataupun perlatan untuk anak-anak mereka yang akan memulakan sessi persekolahan untuk tahun 2011 tidak berapa lama lagi.

Aku berkesempatan untuk turut serta dari awal penyerahan bantuan bulanan berkenaan sehingga ke akhirnya bagi Mukim Sik dan aku dapati duit bantuan dari Kerajaan Persekutuan yang di kuasai oleh Parti Barisan Nasional ini juga turut di nikmati oleh rakyat yang menyokong parti lawan.  NAH!!!!  Siapa kata Kerajaan BN kejam?  Kerajaan BN tidak pernah berlaku kejam kepada rakyat, tetapi ia hanya di potretkan sebegitu rupa oleh pemimpin politik dari pihak pembangkang yang turut mengidam dan berangan untuk menguasai kerajaan, lalu dengan sengaja memberi gambaran bahawa kerajaan sekarang ini kejam.  KEJAM pada siapa?

Itu baru Daerah Sik. Bagaimana pula dengan Daerah Baling, Kuala Nerang, Padang Terap, Pendang dan lain-lain dalam Negeri Kedah?  Bagaimana pula dengan negeri-negeri lain?  Bagaimana pula dengan Kelantan, di mana tentunya ramai dari kalangan rakyatnya menerima bantuan saraan bulanan dari Kerajaan Persekutuan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat???   PASrael bagi apa, berapa?  Dapig bagi berapa, apa benda, duit kuda?  pkr bagi banyak mana, dari mana, setor kunyitkah?


Bagaimana pula dengan jumlah dana yang diperuntukan di seluruh Malaysia?  Siapa tahu angkanya???

2 Responses to RM 1 Juta Sebulan!

  1. Pakteh Says:
  2. Kerja murni JKM sejak dari dulu memang murni. Cuma kini terdapat kes yang menjadi senjata makan tuan. Terdapat individu yang tidak berkelayakan tetapi diberikan bantuan dari JKM, lebih teruk mereka ini merupakan penyokong tegar Pas. Pakteh amat2 bersetuju JKM tidak boleh dipolitikkan dimana setiap rakyat Malaysia yang layak, harus menerimanya tanpa mengira fahaman politik cuma apabila seseorang yang dikategorikan senang, layak menerima bantuan JKM, ahli UMNO yang miskin akan mempertikaikan hal tersebut.

    Jika yang menerima berdiam diri mungkin pakteh boleh terima tetapi jika ayat "aku terima sebab sokong pas, aku terima sebab UMNO nak tarik undi" dan macam2 lagi...maka JKM perlu membuat tapisan yang lebih tepat agar bantuan smapai kepada kumpulan sasar.

     
  3. detguaq Says:
  4. Pak Teh,

    Melihat kedalam isu ini, saya mempunyai pandangan dari sudut yang cukup menarik untuk kita fikirkan bersama. Jika benar ada dari kalangan manapun, ahli parti manapun, dari kelompok manapun, kabel manapun yang mereka lilit diharapan mereka, mazhab apa pun yang mereka anuti dan TUHAN manapun yang mereka jadikan BERHALA sembahan inilah salah satu sikap dan sifat yang ada dalam kejadian manusia secara roh yang di perosok kedalam nafsu oleh Allah. Apa bezanya laungan ANTI RASUAH mereka ini dengan perangai mereka MENIPU status sebenar strata hidup mereka.

    SIAPA yang hendak mereka TIPU tentang kesenangan mereka? Dengan Allah kah? AMPUN ya Allah AlSami'ulBasir......TIPUlah...rezeki dari Allah jika di idamkan dari cara menipu tetap Allah beri, tetapi tentunya bersama balasanNya. Tidak sekarang? Tetap akan di terima tanpa dapat di tolak ketika HARI di mana kita tidak dapat BERPATAH BALIK!

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ