SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

MB Kedah Bela ADUN Kuala Nerang?

Posted by DetGuaq6 Monday, October 11, 2010

Aku sebenarnya tak pening langsung membaca gelagat ADUN Kuala Nerang tu.  Alaaa...ADUN  yang besa/pernah kecoh dan masih dalam kecah-kecoh dengan kes bengkrap tak habis-habis tu. Dalam hampir seluruh rakyat Kedah menentang kenaikan tarif air yang naik mendadak sehingga 27% itu tetiba ada pula seorang ADUN UMNO/BN yang pi dok jilat tapak kaki MB yang makin la-eh tu.  MB yang hanya harap mulut saja deraih, tapi langkahnya makin lemah, tersadung akar lalangpun boleh tersungkoq.

Tahukah dia berapa yang rakyat kena bayar hasil peningkatan 27% tarif air itu bila ianya di ubah dalam nilai duit?  Tahukah siapa yang akan menanggung bebanan?  Siapa pula yang terus selesa di atas kerusi empuk di Wisma Darul Aman?

Aku tidak langsung menduga seorang yang bertaraf Timbalan Ketua UMNO Bahagian boleh mengeluarkan kenyataan menyokong tindakan oleh pihak Kerajaan Negeri seolah-olah dia bernaung di bawah parti yang memerintah sekarang ini.  Dah berapa kali dia menunjukkan minat untu menyeberang kesana.  Kalau dah wangi sangat, buat apa menghidu dari jauh?  Pilah lekap hidung tu kat pipi pas tu.

Namun begitu dalam kenyataan akhbar yang bercampur baur antara setuju dan tidak, antara benci dan sayang, antara fakta dan khayalan dan antara faham dan tidak ialah aku nampak maksud sebenar tujuan dan matlamat beliau, iaitu hanya sekadar ingin menempelak kenyataan yang telah di keluarkan oleh Setiausaha UMNO Bahagian Padan Terap merangkap Ketua Pemuda UMNO Bahagian merangkap Ketua Pemuda UMNO Negeri Kedah, iatu Sdr Badrulhisham.  Walaupun aku juga tidak berstuju kenyataan antiklimaks oleh Badrul yang mendesak MB meletak jawatan, tetapi bagi aku ada maksud tersirat Syed Sobri yang kononnya menyokong MB pas Kedah.

Apa katanya?

"Kenyataan perlu seiring dengan tindakan dan tidak sekadar cari populariti murahan sebagaimana Badrol kerana rakyat sudah muak dengan retorik pemimpin seperti itu".

Inilah sasaran utama wawancara tersebut, inilah intipati, inilah krim yang paling pekat dalam keseluruhan wawancara  berkenaan. Rupa-rupanya Bbadrol adalah sasaran syed sobri, bukan air, bukan MB, bukan tarif, bukan masalah rakyat...bukan, bukan, bukan.  Kenapa Badrol?  Aku di maklumkan bahwa sebenarnya syed sobri sedang dilamun mimpi ngeri yang menimbulkan ketakutan.  Mimpi yang membuatkan syed sobri tidak lena tidurnya sehingga lebam di bawah matanya semakin kusam. Mimpi bahawa kerusi DUN dan tugas ADUN beliau adalah di penghujung garisan, nazak dah.... Mimpi yang kemungkinan besar Badrol bakal di calonkan diDUN Kuala Nerang.  Issshh, musim ni musim buat kerja, buka nmusim dok pikiaq sapa nak jadi tu sapa nak jadi ni.  yang dah jadi tu, buat la kerja tu, yang jadi ni buatlah kerja ni.  masalahnya ialah bila yang kerja tu buat kerja ni dan yang kerja ni buat kerja tu, celaru haru biru, lintang pukang!

Pada kedua-duanya aku yang marhien ni setakat nak kata sajalah, pasai itu sajalah yang aku boleh.....dua dua hangpa toksah dok retoriklah! Pi buat kerja masing-masinglah.  Toksah dok pakat langkah kepala masing-masing.

Pada syed sobri ada satu lagi soalan tambahan jika di izinkan oleh yang di pertua dewan:
Awat?  Ostad Azizan tu tolong bayaq bil ayaq hang ka?

5 Responses to MB Kedah Bela ADUN Kuala Nerang?

  1. YANG GAMBI Says:
  2. Susah juga ye.... kalau ada wakil-wakil rakyat yang hendak memikir kedudukan sendiri dari memikirkan masalah rakyat....

     
  3. detguaq Says:
  4. Sebelum dapat?
    Dah dapat?

     
  5. abuarif Says:
  6. Inilah nilai2 yg ada pada Pemimpin UMNO Kedah sekarang,,,,,,Rakyat benci,,,,,,,sila semak kelaku dan tabiat,,,mereka ini,,,singkirkan saja,,,,kroni DET KHALID,,,,,hapuskan di Kedah,,,FAILED!!!!!!!!!!

     
  7. Inilah masalah yang sering menyelubungi pemimpin UMNO. Buat kerja kemudian nak habuan. Kerja kuat harap jadi calon. Bila dah rasa terpinggir mula buat hal. Kalau pemikiran pimpinan UMNO Kedah tak berubah maka, pemerintah negeri Kedah pun tak akan berubah. Rakyat khususnya ahli UMNO akar umbi amat berharap berlaku perubahan, kalau pimpinan dah tak mau berubah, kita kena ikhtiar ubah pemimpin yang macam tu bila tiba masanya.

     
  8. Anonymous Says:
  9. Budak Badrol ni dulu ikut Afifuddin. Bila Afifuddin jatuh dok ikut Det Khalid. La nie dia dah ada platform dia nak perjatu orang la pulak. Biasa la politik Kedah dok haru biru. Haru biru dari kawasan Ulu sampai kawasan Pekan.....

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ