SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

ELAUN JKKKP: MADU ATAU RACUN?

Posted by detguaq3 Thursday, June 10, 2010

Aku percaya dan amat yakin bahawa di mana-mana Bahagian UMNO di pelusuk tanahair ianya kini selalu di perkatakan.  Apa yang diperkatakan?  Sudah tentu baik dan buruk.  Setiap ilham sudah tentu ada kebaikan, tetapi jika salah di kendalikan ianya membawa keburukan.  Dan jika keburukan yang timbul, sudah tetnu kesannya juga buruk kepada prestasi parti UMNO.

Kalau dulu kita tidak pernah mendengar bahawa ada elaun tetap kepada JKKKP(dulu di sebut pengerusi JKK) yang selalunya di beri kepada Ketua-ketua Cawangan sebagai tugas sampingan untuk menyelaras tugas-tugas membantu Kerajaan dalam menyalurkan bantuan dan perkhidmatan oleh Kerajaan, tiba-tiba pada era regim paklah kakitido(anugerah dari matahari terbit), pemberian elaun tetap ini bermula.  Maka bemulalah episod yang condong ke arah negatif.  Banyak kes-kes ketidak puasan hati, rajuk menjeruk dan ada yang sampai hampir membubar cawangan-cawangan.  Terkini ada cawangan-cawangan yang tidak mahu mengadakan mesyuarat kerana protes terhadap jawatan ini.  Ia berlaku kepada cawangan-cawangan yang tiada JKKKP.  Alasannya mereka tiada 'taring' tanpa pangkat JKKKP ini.  Pada aku bukan kerana 'title sanagat', tetapi kerana kepingan kertas keselamatan tahap tinggi yang tertera gambar Yang DiPertuan Agong yang sah di perlakukan mengikut nombor yang tertera di kertas berkenaan.

Persoalan yang kabur di sini.  Apakah Elaun JKKP itu untuk Ketua-ketua cawangan sahaja atau setiausaha-setiausaha cawangan semata-mata?  Atau hakikat sebenar-benarnya adalah untuk kegunaan cawangan-cawangan bagi menjalankan aktiviti-aktiviti secara kerap di peringkat akar umbi dengan adanya dana secara bulanan berkenaan?  Dan Jika itulah tujuannya maka ia adalah satu ilham yang positif walaupun belum tentu ianya hebat.  Tetapi jika ia hanya untuk di beri kepada Ketua/Setiausaha cawangan sahaja padahal aktiviti mereka hanyalah mengadakan mesyuarat setahun sekali dan berebut jawatan dua tahun sekali bersama gerombolan keluarga, maka ia bagi aku umpama mencurah garam kelaut.

Dan akhirnya setiap 3 bulansekali akan kedengaranlah rungutan, umpatan dan ugutan dari cawangan-cawangan yang lambat menerima habuan.  Lebih parah lagi mereka yang tiada status akan menjerit lagi bersama jeritan mereka yang ada status JKKKP.  yang ada merungut, yang tiada mengugut, jadi tang mana positifnya benda alah ni?

Bagaimana untuk mengatasi barah ini?  Barah yang akan membantu memarahkan lagi sakit UMNO yang sekejap sembuh sekejap sakit?  Ada idea yang agak kasar dan memberi kesan yang juga kasar seperti tarik balik sahaja elaun-elaun berkenaan segera, kerana dulu tiadapun kemudahan ini.  Ada juga yang cadangkan ianya di kurangkan sedikit demi sedikit mengikut keaktifan cawangan-cawangan atau mengikut nisbah peratusan ahli-ahli cawangan.  Dan ada satu algi cadangan iaitu menyelaras semula kaedah pemberian elaun ini agar ianya benar-benar bermanfaat dan tidak memeningkan pihak bahagain terutamanya Ketua UMNO Bahagian.

Arahkan setiap cawangan-cawangan untuk membuka akaun secara pertubuhan iaitu akaun semasa cawangan-cawangan kepada cawangan-cawangan yang masih belum ada akaun dan hanya menggunakan akaun simpanan ketua-ketua cawangan agar selepas dari pada ini semua sumbangan berbentuk wang dari parti kepada cawangan masuk terus ke akaun ini dan di gunakan hanya untuk aktiviti cawangan-cawangan seperti membiayai mesyuarat-mesyuarat bulanan, aktiviti kemasyarakatan, aktiviti keagamaan, aktiviti sukan, aktiviti biro keahlian dan pelbagai aktiviti yang melibatkan ahli-ahli agar sesuatu cawangan itu tidak hanya berfungsi setahun sekali tatkala persdiangan tahunan sahaja.  manakala baki hari sepanjang tahun hanya tinggal nama sahaja cawangan berkenaan, manakala aktiviti tiada sehabukpun berjalan.

Biar pahit asal menjadi ubat!!!

**Komen secara konstruktif adalah di alu-alukan.  
Komen-komen yang destruktif?  Destruktiflah kesannya.

3 Responses to ELAUN JKKKP: MADU ATAU RACUN?

  1. Anonymous Says:
  2. sdr.nak perli pada jkkk pun tak patut juga.tapi kalau tak perli pun tak patut juga.kalau pm ada gaji.menteri timbalan menteri ada gaji wakilrakyat ada gaji.kenapa mereka tak boleh dapat elaun yg sedikit itu.pada hal semua mereka adalah orang [politik juga.segla punca yg menjadi perebutan kuasa ini bermula bila ada pendapatan.nak kata racun atau madu itu bergantung hasil kerja kita.riuh rendah cerita pasal elaun jkkk ini kerana ada segelintir yg tak buat kerja.tapi nak pegang kuasa.dulu dan sekarang sudah berlainan.nilai kerja itulah yg menjadi punca konflik dlm jkkk ini.saya rasa tak salah bagi sedikit elaun itu kalau kerja yg dibuat berbaloi.

     
  3. Kalau dikira struktur JKKKP, Pengerusi & Setiausaha dapat elaun bulanan, manakala ahli JKKKP akan dapat elaun mesyuarat. Semua elaun mesyuarat akan dimasukkan dlm akaun tetuan JKKKP bukan akaun pengerusi atau setiausaha. Saapa yang hadir mesyuarat saja yg layak terima elaun selepas minit mesyuarat serta senarai kehadiran diserah kpd Pejabat ICU.

    Pada 20.6.2010 ada penyerahan elaun Pengerusi & Setiausaha JKKKP di Parlimen SP yang dirasmikan oleh YB Datuk Abd. Latiff Ahmad, tetapi muka Shahanim x nampak pun walaupun beliau adalah Pengerusi JKKKP Sungai Petani Bandar. Seronok jadi Ketua Puteri, baru setahun jagung sudah boleh buat macam-macam

     
  4. Anonymous Says:
  5. 1. Adakah Pejabat Pembangunan Negeri dan KEDA telah memberi perhatian yang serius kepada aduan yang dibuat oleh JKKKP Kg Bakar Kapor?
    2. Adakah Mesyuarat JKKKP setiap bulan dihadiri oleh pegawai dari KEDA atau ICU sebagai wakil. Contohnya Pegawai Perpaduan akan hadir mesyuarat AJK KRT. Ini kerana mesyuarat setiap bulan untuk menyelesai masalah kampung bukannya nak kumpul elaun.
    2. Tidak perlu bayar elaun SU RM200 sebulan. Cuma bayar RM200 untuk setiap satu minit mesyuarat itu pun kalau ada mesyuarat yang betul sah.( Adakah setiausaha cawangan UMNO lebih penting dari ketua cawangan UMNO yang tiada JKKKP ) Kalau ketua cawangan dan ahlinya yang tiada JKKKP tak undi BN jangan terkejut. Sejarah PRU 12 akan berulang.
    3. Sudahkah Ketua Bahagian seluruh Kedah buat post-mortem kekalahan PRU 12 dengan setiap ketua cawangan maksudnya bermesyuarat dengan semua ketua cawangan serentak? Jawapannya tak ada dan pasai apa? Semua ketua cawangan tahu jawapannya.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ