SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

CSL Akui Ahli MCA Memang Pembelot!!!

Posted by Detguaq Friday, April 30, 2010




Ketika semalam semasa aku membuat posting mengenai sikap ahli-ahli MCA secara metafora, hari ini pemimpin nombor satu mereka yang baru memegang teraju, iaitu CSL mengakui bahawa ramai ahli MCA telah belot kepada BN.  Pembelotan mereka begitu ketara sekali, kerana aku bukan hendak menceritakan secara 'hearsay' di sini, tetapi aku bercerita semalam dan hari ini berdasarkan pengalaman aku sendiri.

Setiap hari balik dari menjalankan tugas-tugas merayu undi, petugas-petugas parti yang sesungguhnya begitu tinggi komitmen merreka terhadap tugasan setiap hari merungut kepada aku mengenai sikap sebahagian besar kaum Cina di Pekan Rasa.  Amat mengecewakan bilamana jentera parti seperti kami yang datang dari jauh semata-mata ingin menolong Parti Barisan Nasional dalam menuju kemenangan tetapi mendapat sambutan dingin dari penduduk tempatan.  Sudahlah lokasi rumah tidak tersusun, kerap juga sapaan kami hanya di sambut oleh salakan anjing dari balasan suara tuan empunya rumah.  Hampir 60% rumah-rumah di Kampung Baru Cina Pekan Rasa sudahdi buat pengubahsuaian.  Ini menunjukkan taraf kehidupan mereka amat jauh berbeza berbanding pada akhit tahun 80an dan awal 90an semasa aku kerap mengunjungi Pekan Rasa tatkala aku bekerja dengan stu kontraktor yang membina Kawasan Perusahaan MIEL Batang Kali ketika Heveafil pun belum ujud.

Aku kerap meggunakan jalan belakang yang melalui kolam atau tasik bekas lombong untuk sampai kesana.  Aku masij ingat di belakang tapak pembinaan addalah sebuah kilang bata tanah.  Tidak jauh dari tapak pembinaan yang aku awasi terdapat pula ladang membela ayam yang hasil sampingannya ialah lalat yang sering mudik makanan kedalam mulut, jika aku lalai semasa menghadapi juadah yang selalunya di masak oleh para pekerja aku.

Kembali kepada isu asal mengenai sikap kaum Cina Pekan Rasa yang sememangnya menyakitkan hati aku, kekadang aku bingung memikirkan sikap mereka yang sengaja mencipta isu.  Dan apabila Dato' Seri Najib menghamburkan kata-kata bahawa hutang beliau telah langsai dengan kaum Cina Pekan Rasa, apakah pula reaksi mereka?  Adakah mereka mahu menjawab terimakasih?  Atau hanya memuncungkan mulut mencemuh?  Atau hanya berseorak di belakang DS Najib dengan maksud mengejek?  Tentunya ada yang berani meluncurkan kata-kata bernada kurang ajar seperti. "Apa gua peluli, talak undi BNpun wa punya olang dapat juta-juta punya plojek." Atau "Talak undi BNpun wa punya anak sikit hali dapat baca dalam bilik balu." Dan tentunya lebih memedihkan bila ada yang berkata. "Itu Melayu mana ata belani, itu undi mau kasi tuntu minang ata lalam tangan olang Cina."

Kata-kata yang berterus-terang tanpa berselindung ini nampaknya tidak langsung menggamit rasa kepada Melayu yang membangkang, malah ada juga yang menyahut dengan BERTAKBIR!!!  Ahai....apa nak jadi???

Atau apakah penubuhan Kelab Penyokong Barisan Nasional, di mana mereka yang ingin menganggotai Parti Barisan Nasional tetapi benci untuk menyertai komponen-komponen kerana 'politicking essence' yang keterlaluan mungkin boleh menjadi penyekesaian.  Aku harap Pengerusi Barisan Nasional cepat bertindak sebelum terlambat.

1 Responses to CSL Akui Ahli MCA Memang Pembelot!!!

  1. Anonymous Says:
  2. Baru kau orang tau. Gua olang sulah lama tu ma!!! Moloh punya olang. Lu olang tatak tau..kah, itu Nik Ajis pun sulah lama kasi tau tatak paya ucap telima kasih ma!!! Satu kali lagi moloh ma!! Itu PM jugak ada metol!! 1Malaysia ma!! Lu punya olang kasi pikir-pikir sendili ma!! Gua! sulah lama belanak ini Malaysia ha! tapi tatak belapa pandai cakap Melayu ma!! soli ha! Gua! tengok Gua! punya kelai dulu ma!! Lu olang pegilah kempen lain punya tempat!

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ