SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

SALAM TU MAKSUDNYA SEJAHTERA!

Posted by Detguaq Sunday, March 14, 2010


Apakah yang keliru sangat perkataan SALAM tu?  Arahan memberi salam hormat atau 'Hayya" dalam AlQuran boleh di temui dengan mudah di dalam ayat 4:86(An-Nisaa). Beri salam dan jawab SALAM adalah anjuran Allah.  Itu maksudnya ia sepatutnya menjadi amalan harian, bukan menjadi amalan kepada pihak tertentu sahaja, tetapi kononnya menjadi bidaah berbentuk dholalah bila orang lain mengungkapkannya.  Berbanding dengan ungkapan Kalimah Allah yang di bimbangi di salahgunakan sehingga menimbulkan keraguan, apakah ungkapan SALAM oleh setiap manusia boleh menimbulkan keraguan serta kekeliruan yang kompleks?

Itu Mukadimah selepas aku menerima sms yang berbunyi:

Bidaah ada dua, iaitu Hasanah dan Dholalah.  Selepas beri SALAM untuk pemeluk Islam maka bukan Islam juga elok kita beri salam satu Malaysia.  SALAM  ertinya SEJAHTERA.  Apa salahnya nak sebut "SEJAHTERA SATU MALAYSIA"?

************************************************************************************
Nampaknya setelah gusar melihat konsep ini begitu cepat sekali di serap dan di terima oleh majoriti rakyat Malaysia, aku dengar ada di kalangan penagih tegar politik PIS yang memakai jubah ulamak mula menyelongkar kata untuk MENCURI PERHATIAN. Begitu dhaif sekali perbendaharaan ilham mereka bila kini mereka mula menghumban tohmahan yang sengaja di cipta untuk memperlihatkan slogan Salam 1Malaysia kononnya bidaah yang negatif!  Apa punya perangai?

Dalam wiki kita boleh dapatkan definasinya:

the Arabic for "peace", often used as a greeting, see S-L-M

peace maksudnya SEJAHTERA, Aman, Damai.

Mengucapkan seringkas "SALAM" adalah di sebut Allah dalam Al-Quran dari seorang manusia kepada seorang/ramai manusia lain apabila bertemu.

أُوْلَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا
25:75. Mereka itu dibalas dengan bilik yang tertinggi, kerana mereka bersabar, dan mereka akan menerima di dalamnya salam hormat, "Salam!"

Adakah kerana ungkapan ini di laungkan oleh pemimpin UMNO, maka ianya hendak di politikkan dan memperlihatkan ianya sesuatu yang 'hitam'?  Dan sebelum serangan bermula, eloklah kita perisaikan pemikiran kita agar tidak terkeliru dan tertipu dengan penCURI perhatian!

*^*^

(edit version)
Walaupun pernah panas seketika dalam bulan Disember 2009 yang lepas tetapi seperti rekod buruk ianya di ulang-ulang di atas pentas-pentas seranah mereka sebagai sambal penyedap telinga penganut dan penagih seranah mereka.

Semua blog pembangang yang mengangkat isu ini menerima fartwa yang menjatuhkannya sebagai syirik lalu menjadi harrom!

Tetapi sila bandingkan forum ini dengan forum ini.  Apakah otak penganut PIS sudah sengal dan kebas akibat di asak oleh ungkapan sesak yang sesat???

Inilah portal yang mengupas isu ini secara berpatutan.

1 Responses to SALAM TU MAKSUDNYA SEJAHTERA!

  1. Pakteh Says:
  2. Pada awal SMS diperkenalkan ramai menggunakan ASKUM, SEMEKOM, ASSKOM dan sebagainya. Pakteh berusaha menegur secara terus kepada sesiapa sahaja yang mesej pakteh memulakan dengan ayat diatas dan memberi cadangan jika Assalamualaikum dirasakan panjang, perkataan SALAM adalah lebih baik kerana mempunyai makna.
    jika Assalamualaikum 1Malaysia, kita membayangkan salam itu diberi kepada semua rakyat Malaysia namun yang digunakan kini adalah memberi slam kepada semua umat islam dan diikuti dengan Salam 1Malaysia, oleh itu janganlah pusing2 apa yang dah diterima ramai ni. Pakteh setuju ngan Detguaq dalam soal ini.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ