SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Perangai yang suka mencuba untuk memperbodohkan pemikiran ahli-ahli Pemuda oleh beberapa kerat askar upahan kj yang kononnya memperkecilkan status beliau sebagai KPUM sebagai mengkhianati UMNO adalah satu perbuatan sia-sia. Aku dari dulu lagi selalu cuba menyedarkan ahli-ahli bahawa setiap pertubuhan baik politik mahupun bukan menjadi kuat bukan hanya kerana seorang pemimpin, tetapi kekuatannya adalah kerana ahli yang menjadi akar dan ahli itu pula bukan setakat berakar, malah ada umbi pula, itulah mereka yang menjadi pengukuh parti. namun jika ahli hanya menjadi akar yang tidak berfungsi malah kering dan mereput, lama kelamaan pohon sebuah pertubuhan akan rebah.

Tetapi pertubuhan itu akan cepat merebah jika hanya ada seorang pemimpin sahaja yang menjadi racun......cukup hanya seorang......

Sila terus membaca posting dari Singh is Kinng disini.

Lintas langsung yang tak nampak kelangsungannya oleh pemberita tiada berita yang disiarkan oleh UO tentunya mengecewakan pengikut-pengikut siaran langsung kononnya.....online lagi dakwa depa....hampeh!!! Sampai baru sebentar berlalu, dah sebelas page yang bertajuk:

LIVE - Khas Dari Pejabat PAS Pusat Kuala Lumpur - 28/10/09


Hapahpun takdak......
Habuk adalah.....

Gambaq2pun dok ulang hat awai...yang ada update gambaq wartawan yang keletihan......Seperti anti-klimaks jer.....Sebelum msuk gelanggang habaq kata boleh tahan lama.....Masuk jer pintu gelanggang...terkulai....

Mesyuarat pakebende....N.ajispun blah awai........lagilah antiklimaks......

Aku masih teringat posting-posting oleh ABITW dan Singh is the Kinng(The Darker Side) mengenai perihal paklah yang gagal hadir pada saat penting di PAU tempoh hari. Anda boleh baca disini dan disini.

Sebenarnya semasa prk di DUNBagan Pinang dulu, ada satu hari tu aku pergi sebentar ke Seremban untuk urusan peribadi. Semasa pergi aku menumpang kenderaan seseorang, manakala dalam perjalanan balik aku mengambil peluang untuk menaiki bas kePort Dickson. Semasa aku menunggu bas, aku terperasan seorang warga emas yang masih cergas berjalan mundar-mandir sambil menyandang beg pengembara. Kelihatan dia agak gelisah menunggu kedatangan bas.....mungkin kali pertama.....

Selepas itu aku tidak menghiraukan dia lagi kerana aku juga sedang memfokuskan pandangan aku kepada bas yang akan kePort Dickson yang belum tiba. Sebaik sahaja bas kePort Dickson tiba aku terus menaiki bas, tetapi terpaksa turun kembali kerana diarahlan pemandu bas untuk membeli tiket dikaunter. Aku kekaunter berkenaan seperti yang ditunjukkan oleh pemandu tadi. Kemudiannya aku naik dan duduk dibahagian hadapan bas. Kemudian, warga emas tadi turut naik bas yang sama dengan aku, bermakna dia juga ingin kePort Dickson. Diapun kena turun kembali kerana belum membeli tiket dikaunter. Bas yang sedang hendak bergerak, berhenti sekejap untuk menunggu warga emas tadi. Dia menaiki semula bas tadi dan merapati pemandu sambil mengatakan sesuatu. Aku kurang pasti, tetapi pemandu tersebut mengatakan sesuatu dan warga emas tadi kemudiannya duduk dibelakang. Tetiba suasan agak riuh dipertengahan jalan. Rupa-rupanya dia memarahi warga asing yang aku agak dari Timur Tengah kerana mengganggu gadis tempatan. Wow! Hebat kata hatiku. Mereka hanya tersenyum kesipuan. Sampai diLukut, gadis berkenaan turun tanpa menoleh, mungkin malu....

Smapai di Terminal bas, aku terus menaiki bas yang akan menuju keTeluk Kemang. Kerana masih lama untuk bergerak, aku turun kembali untuk mengambil gambar bangunan UMNO Bahagian Teluk Kemang, kerana baru hari itu aku perasan dimana Bangunan yang aku cari-cari sebelum ini. Bila aku menaiki kembali bas tersebut, aku dapati warga emas itu juga sudah ada diatas bas. Kali ini kerana aku minat dengan kehadiran beliau pada kali kedua dalam hidup aku pada hari itu lalu aku memasang telinga menunggu dialog beliau dengan pemandu. "Pakcik nak pi Bagan Pinang, Sat lagi sampai Bagan Pinang tolong hentikan bas ni na. Saya tak besa dengan tempat tu." Ketika tiba dihadapan kawasan gerai Majlis Perbandaran Port Dickson yang ada kedai bundle tu, pakcik tu pun disuruh turun kerana dia memberitahu hendak melihat suasana pilihanraya.

Aku pula turun dihadapan PD Perdana, tempat delegasi UMNO Kedah menginap dan bertugas. Aku terlupa terus dengan warga emas berkenaan sehinggalah setelah selesai prk Bagan Pinang yang telah dimenangi oleh UMNO/Bn dan di'royan'i oleh pembangkang seperti orang yang diserang dimentia. Sebenarnya semasa dalam bas lagi aku teringin sangat untuk dekati dia dan bertanyakan beberapa soalan. Tetapi aku tidak jadi meneruskan hasrat.....AllahuA'laam.

dan bila aku berada diKuala Lumpur kerana PAU pula, dengan izin Allah aku ditemukan sekali lagi dengan insan yang sama yang aku temui diBagan Pinang tempoh hari.....Zusss aku terus menghampiri beliau. "Salam pakcik!" "Salam" kata beliau. Saya perasan pakcik ada juga semasa diprk Bagan Pinang hari tu. Pakcik buat apa pi sana? pakcik pi mengundi ka?

"Dak.....pakcik saja pi. Memang pakcik minat tengok pilihanraya kecik, syok tengok gelagat orang. Memang macam satu perayaan pula".

"Permatang pasiaq hari tupun pakcik balik......tapi sedih tengok kita kalah." "Balik hari tu pun pakcik guna duit sendiri. Pi Bagan Piangpun pakcik keluaq duit sendiri....saja....Semangatlah bila pi tengok!"

Pakcik cawangan mana?

"Pakcik cawangan Kepala Batas!" Tersentak aku! kaget! Ceghin bulu romia aku....

"Tapi la ni Pakcik dok di sini. Boleh kata tiap-tiap kali PAU pakcik hadir.

Apa nama pakcik? Nama pakcik Muhktar, tak pecaya tengok kad ni, sambil dihulurnya kad untuk pas warga emas bas rapid kl.

HELLOOOO!!!!! Ahli diCawangan Kepala Batas, balik prk Permatang Pasir guna duit sendiri. Pergi Bagan Pinang guna duit sendiri......PAKL AH HOI!!!! Hang Tuang!!!!!!!!!!!!!cittt!


Mana orang Kepala Bataih tak kecewa?????

Dah lama aku ingin mencari tulisan abang aku ni.....Nak tulis macam dia aku tak mahir kerana tidak pernah diasuh sebagai wartawan. Baca dan renungi tulisan beliau ini. Terimakasih Zahari kerana mengingati aku.....resam manusia.....aku terlupa......

SAAD NOORDIN

KEFAHAMAN MESEJ PRESIDEN UMNO: Sesetengah Ahli Dewan Undangan Negeri Kedah faham ataupun tidak mesej yang disampaikan Presiden parti, Datuk Seri Mohd Najib Razak ketika berucap di Perhimpunan Agung UMNO baru baru ini? Beliau mahukan pemimpin UMNO di setiap negeri berubah dari sikap sebelum ini kepada yang lebih baik yang dapat diterima rakyat semua kaum.

Di Kedah nampaknya wakil wakil rakyat di kalangan UMNO ada yang masih tidak dapat menerima saranan Presiden parti yang juga Perdana Menteri Malaysia kerana menyalahkan wartawan apabila mendedahkan masalah di kawasan masing-masing. Baru baru ini, seorang wakil rakyat UMNO menuduh seorang wartawan TV sebagai penyokong pembangkang. Terus terang saya katakan penyokong Pas kerana beliau tidak puas hati stesen TV berkenaan mendedahkan masalah satu keluarga yang hidup daif di kawasannya.

Jadi, kami di kalangan wartawan amat keciwa dengan perangai wakil rakyat ini yang jelas mahu pihak wartawan membantunya menutup masalah yang ada di kawasanya supaya semuanya nampak tidak ada masalah. Beginikah perangai wakil rakyat kita yang anguk kepala ketika Datuk Seri presiden mengajak semua dalam parti berubah ke arah yang lebih baik?

Tetapi apabila balik ke kawasan, lain pula jadinya. Untuk pengtahuan semua, wakil rakyat UMNO di Kedah, khususnya, kami wartawan bukan pecacai kepada wakil rakyat, tetapi bekerja untuk negara dan rakyat, malah ada wartawan yang menulis di dinding pejabat mereka dengan kata kata - "Wartawan bekerja untuk rakyat bukan untuk wakil rakyat".

Melalui ruangan ini, saya menyeru rakan rakan wartawan di Kedah supaya memulaukan wakil rakyat yang hipokrit dan dedahkan apa yang sebenarnya berlaku di kawasan liputan anda untuk diketahui oleh pucuk pimpinan UMNO pusat dan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Ada wakil rakyat di Kedah yang mahu masalah di kawasannya tidak didedahkan dalam media atau TV kerana bimbang tidak terpilih dalam pilihan raya umum akan datang. Dedahkan apa yang sebenarnya berlaku di sesuatu kawasan Dewan Undangan Negeri Kedah. Kepada wakil wakil rakyat UMNO di kedah, belajarlah memahami tugas dan tanggung jawab wartawan. Sebagai wartawan, saya amat kesal dengan dakwaan wakil rakyat itu yang menuduh seorang wartawan TV di negeri ini sebagai penyokong parti pembangkang kerana mendedahkan kemiskinan satu keluarga miskin di kawasan beliau baru baru ini.

Inikah sikap seorang wakil rakyat yang hanya mahu kawasannya didedahkan dengan yang baik baik sahaja dan melenting bila didedahkan dengan kemiskinan penduduk di kawasannya? Selalunya wakil rakyat ini mendapat liputan media walaupun turun padang untuk goreng kuih di majlis yang tidak patut dijadikan bahan berita. Sikap seperti ini amat dikesalkan kerana jelas bertentangan dengan hasrat pucuk pimpinan parti Datuk Seri Mohd Najib Razak yang mahukan semua pihak dalam UMNO berubah dalam matlamat rakyat diutamakan. Wakil rakyat seperti ini rasanya tidak diperlukan lagi dalam pilihan raya umum ke 13 nanti.

Tulisan beliau kepada BERNAMA....



25 October 2009

Cuba Faham Betoi2 Apa Yg sebenaqnya hendak di sampaikan oleh TGNA

Resional Cadangan Muktamar Khas Oleh TGNA
Oleh
Ayiem

"Aku telah cuba menahan diri dari mengulas isu ini tetapi ternyata aku gagal untuk terus diam apabila melihat ulasan dan laporan dari blog pro PAS sendiri seolah-olah nanar dan histeria, merapu meraban cam orang meroyan mengutuk Tuan Guru Nik Aziz.Gempar,kecoh,hingar bingar apabila Tuan Guru Nik Aziz melontarkan saranan supaya PAS mengadakan Muktamar Khas.Tidak ada salahnya dengan saranan TGNA,tidak ada silapnya...

Yang silap adalah kita yang gagal memahami msg yang cuba disampaikan oleh TGNA.

Apabila TGNA menyatakan bahawa UM-no perlu mengubah 'dasar'nya yang assabiyyah kepada 'dasar' Islam,UM-no gagal memahami massage yang cuba disampaikan oleh TGNA.Sehinggakan ada yang menyatakan TGNA telah sesat.Naina Merican yang tak berapa nak melayu itu pun mengutuk TGNA didalam Perhimpunan Agung UM-no dengan menyatakan TGNA sesat tetapi gagal diambil tindakan oleh puak-puak yang dianggap ulama didalam UM-no.

Isu Muktamar Khas PAS juga sama,aku menyangkakan hanya UM-no yang gagal memahami tetapi rupanya masih ramai didalam PAS yang meraba-raba mencari intipati saranan TGNA.

Isu ini telah timbul dulu dan telah membuatkan banyak pihak didalam PAS yang kelam kabut dan nanar termasuk juga dikalangan pimpinan.

TGNA juga telah mengadakan pertemuan dengan pimpinan tertinggi PAS sebelum ini dan jalan penyelesaian telah disepakati bahawa PAS akan terus bersama Pakatan Rakyat,sesuai dengan keputusan yang dicapai didalam Muktamar diIpoh dahulu.

Namun jalan penyelesaian itu ternyata tidak selamanya dipatuhi,bila mana masih ada kalangan pimpinan PAS (segelintir) yang seolah-olah masih terliur untuk meneruskan agenda tersembunyi dengan meneruskan perbincangan tersembunyi dengan puak-puak UM-no dan terus menerus membuat tindakan yang bertentangan dengan kesepakatan yang telah dicapai.

Nasihat yang diberi,tidak diendahkan,iya didepan tetapi mencebek dibelakang. (kalu di Kelantan orang panggil 'ho kera' ) mengiyakan didepan tetapi terus tidak menendahkan dibelakang.

Maka sebagai 'orang tua' didalam PAS,TGNA perlu menyatakan perkara ini hanya semata-mata kerana sifat dirinya yang sayang kepada PAS dan tidak mahu melihat PAS mengadaikan maruahnya untuk bersekongkol dengan UM-no.

Biarlah perwakilan yang menentukan pendirian mereka terhadap individu-individu yang dimaksudkan oleh TGNA.

Cuba lihat PAS dari sudut TGNA,insyaALlah kita akan nampak apa yang cuba dilontarkan oleh TGNA

Cucu Tok Ayah

**************************************************************************************

Macamana kami nak faham? Hat dok kelitin kelilin lutut diapun otak dok dikepala lutut. UMNO memperjuangkan hubbul Wathon, depa kata dok pejuang assobiah! Depa dok kena pekuda dengan DAP tu pulak nak panggil apa? Dan depa dok ikut telunjuk ejen Yahudi hanya kerana kenyang memolok kedalam perut depa juga nak dilabelkan apa? Depa sendiri sebut perpaduan, depa sendiri tolak...la....yang presidenpun satu hal juga. Awat tak bagi N.ajis yang umum, kalau dia umum tentu tak jadi masaalah. Ni hangpa belakangkan peranan dia..... Hangpa ni termasuk presiden hangpa nak tau dak? kalau orang lain buat pengumuman penting, itu tak demokratik, tak diiktiraf sebagai mewakili majlis buboq shora hangpa. Tetapi kalau ada perkara waima dia sendiripun tak faham, tak gheti walau sebesaq habuk pun, tapi kalau dia umum barulah demokratik, barulah kononnya dari majlis buboq shora hangpa.

Ni, Ustad Azizanpun depa dah chop sebagai orang jahat pasai dia tolak EGM! Puak taksub depa kata Azizan ni hanya layak disetarafkan tinggi kepala lutut N.ajis saja dia diumpamakan.... Ada yang kata kalau tak salah buat apa takut adakan EGM(Mat terap kata AGM).


RUMAH PR YANG DIBINA DARAI ASAS YANG REPUT
MUNGKIN TIDAK AKAN DAPAT BERTAHAN LEBIH
LAMA. INI KERANA BAHAN-BAHAN YANG DIGUNAKAN
JUGA TIDAK BERMUTU MALAH SUB-STANDARD.

MANAKALA UMNO TELAH MENGAMBIL LANGKAH
PEMBAIKAN DENGAN MENGALIH SELURUH BANGUNAN
MEREKA KETEMPAT YANG LEBIH BAIK DENGAN
CARA PERMUAFAKATAN .

MCA JUGA TELAH MENGAMBIL KAEDAH PEMBETULAN
DAN KINI TELAH MULA MENUNJUKKAN KESAN.

hanya mic sahaja yang masih menggunakan 'value' yang lama
dan patut ditukar dengan nilai yang segar dan meyakinkan.


**Tinggal lagi UMNO hanya perlu mengambil sedikit lagi langkah pembetulan dengan menyisihkan selogan SETIA KAT WANG dari persada tertinggi kepimpinan UMNO.........
Sikit jer lagi tu.........tak banyak dah yang nak kena buat!!!!


Saya sudah tua untuk didalangi — Nik Aziz

>> 2009/10/25



Oleh Mohd Zuharman

KOTA BHARU, Okt 25 — “Saya dah tua tak perlu jadi didalangi orang dah. Seperti yang saya katakan saya hanya hendak jaga parti saya supaya dihormati sampai bila bila. Masalah letak jawatan tu… Selagi umur saya ada, banyak lagi perkara yang belum berakhir.”

Inilah penegasan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat terhadap beberapa kenyataan kononnya bukan Nik Aziz yang membuat kenyataan agar diadakan satu mesyuarat khas untuk menukar kepimpinan partinya.

Nik Aziz menafikan tuduhan kononnya dia telah didalangi pihak tertentu dalam membuat kenyataan atau cadangan tersebut dan tindakannya itu adalah sebagai tindakan terakhirnya sebelum melepaskan jawatan.

Antara yang membuat kenyataan seolah-olah Nik Aziz hanya membuat kenyataan berdasarkan pandangan orang lain adalah Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib dan Ketua Penerangan PAS Selangor, Roslan Shahir yang tidak percaya kenyataan itu datang dari Nik Aziz sendiri.

Harun berkata, beliau tidak percaya Nik Abdul Aziz yang menulis di dalam blog berhubung muktamar khas itu.

“Setakat ini saya masih tak percaya Tok Guru Nik Abdul Aziz buat keputusan seperti itu,” ujarnya kepada media selepas merasmikan Majlis Penutup Sambutan Jubli Perak Pasti Negeri Terengganu di Dewan Banat Maahad Darul Quran, Rusila, petang ini.

Katanya, walaupun perkara itu terdapat di dalam blog tok guru, namun siapa sebenarnya yang menulis tidak diketahui.

“Saya tak percaya tok guru kata. Saya rasa bukan tok guru (tulis). Saya kenal tok guru,” ujarnya.

Baginya, dengan kecanggihan yang ada sekarang, sesiapa sahaja boleh menulis dan memasukkannya ke dalam blog Menteri Besar Kelantan itu.

Kenyataan kedua-duanya membayangkan seolah-olah Nik Aziz dipergunakan oleh sesetengah pihak yang rapat dengan beliau untuk membuat kenyataan sebegitu. Yang menjadi sasaran adalah bekas Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa yang dianggap sangat rapat dengan Menteri Besar Kelantan itu.

Ketika ditanya media mengenainya, Nik Aziz menegas, beliau sudah tua dan tidak perlu jadi dalang orang.

Beliau memberitahu, apa yang diluahkan tidak ubah sebagai melontarkan buah pikiran demi menjaga keluhuran parti kerana parti PAS adalah sebuah parti yang dihormati oleh seluruh masyarakat.

Dan umumpun sudah maklum bahawa PAS sebelum ini memang bertindak dalam membuat sesuatu keputusan ialah secara kolektif iaitu malaui Majlis Syura yang juga berfungsi sebagai tempat membuat dasar.

“Jadi kalau ada orang yang tidak setujupun tidak mengapa, saya tidak kecewa. Saya Cuma beri idea bila timbul sesuatu yang memaksa saya buat begitu,” katanya yang juga sedikitpun tidak merasa kesal terhadap penolakan PAS Selangor mengenai cadangan itu.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas perasmian masjid baru, masjid Nuraini di Pasir Hor, dekat sini. Hadir sama pada majlis tersebut ialah Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tengku Ahmad Rithaudeen.

Semasa menjawab soalan media kemungkinan menarik balik cadangan itu atau mungkin ada pendekatan lain dalam usaha menjernihkan keadaan Nik Aziz yang juga Menteri Besar tetap bertegas tidak ada sebab untuknya menarik balik kenyataan itu kerana baginya ia adalah realiti di dalam PAS, dan juga tidak ada pendekatan lain perlu dilakukan kerana ia adalah hanya satu teguran, bukan satu perbalahan.

Dalam pada itu Nik Aziz yakin perkara yang berbangkit itu adalah bukan satu gambaran konflik dalaman membawa kepada perpecahan PAS.

Sementara itu, pada majlis yang sama, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, berharap perkara tersebut tidak dimanipulasikan oleh semua pihak termasuk ahli PAS sendiri sebelum kenyataan rasmi parti dikeluarkan.

Selari dengan kenyataan Nik Aziz, beliau juga menafikan wujudnya perpecahan di dalam parti.

“Saya rasa tidak ada isu dalaman parti” jelasnya ringkas sambil memaklumkan akan membawa amanah Nik Aziz berhubung perkara berkenaan kepada parti samaada presiden ataupun pucuk pimpinan tertinggi parti dalam masa terdekat ini.


**************************************************************************************
N.ajis ada blog? Tulis sendiri pulak tu! Hebatlah kalau begitu. Ramai lah veteran-veteran PIS boleh belajar macamana nak buat blog dari N.ajis lepas ni. Hebat betul orang tua ni dengan teknologi....Kelentong je kot?

Memang benar N.ajis dah tua, bukan setakat tua, tetapi dah kabur ingatannya, sebab itu kerap dia 'flip-flop' seiring dengan mantan PM kaki tido dulu. Dah berjangkit nampaknya......

Harun berkata, beliau tidak percaya Nik Abdul Aziz yang menulis di dalam blog.........
**Aku lagilah tidak percaya, dari dulu lagi aku tak pernah percaya......

PAS sebelum ini memang bertindak dalam membuat sesuatu keputusan ialah secara kolektif iaitu melalui Majlis Syura....
**Majlis Syura? He he he...buboq Shora adalah. Institusi ini hanya menjadi lambang. N.ajis mana dah pakai semua tu.....zaman dah berubah....penasihat peribadipun dah cukup.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar tetap bertegas tidak ada sebab untuknya menarik balik kenyataan itu kerana baginya ia adalah realiti di dalam PAS, dan juga tidak ada pendekatan lain.
**Tidak ada pendekatan lain? Fuhhh.....tegas atau ketegaq? Atau ego? buruk kalau orang tua ego....tambah khedut.... Betul-betul macam diktator! Dulang serpih betul!

“Saya rasa tidak ada isu dalaman parti”
**Rasa apa? Pahit? Masam?...Jangan ikut pm kami yang kaki tido dolu tu...."Denial syndrome" Hoi!!! Dah berjangkit pulak!!!!


Nasib tidak menyebelahi Azraai Khor seperti yang dimaklumkan oleh penyokong fanatik Liverpool dikawasan perumahan yang aku diami dimana ini bermakna Rafael Banitez masih lagi terus berpeluang untuk mengurus dan melatih pasukan Liverpool disebabkan kemenangan 1-0 keatas Manchester United digelanggang mereka sendiri. Jaringan dihasilkan oleh Fernando Toreh, seorang peNOREH professional yang dibeli oleh Liverpool untuk menoreh perasaan penyokong-penyokong Manchester United macam aku......hu hu huarggghhh.....

HEYYYYY........MANGKUK TANAH, MANGKUK ANGIN MANGKUK AIR........MANGKUK BUKAN SEBARANG MANGKUK.......TIGA MANGKUK, MANGKUK BERTINGKAT, TIGA MANGKUK, MANGKUK BERHAYUN...........@#$%$%^^&**((()(*&. POOH KIRI POOH KANAN..............................POOH BRENT!!!!


Hadiah Najib untuk rakyat


Najib Tun Razak diiringi Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah (kiri) meninggalkan Dewan Rakyat selepas membentangkan Bajet 2010, semalam.


Sebagai sebuah pentadbiran yang mendahulukan rakyat, segala sumpah janji dan khidmat diabdikan tidak lain tidak bukan, adalah untuk melihat kesejahteraan serta kemakmuran dinikmati semua pihak tanpa sebarang pengecualian

CUKAI

  • Pelepasan cukai pendapatan individu dinaikkan kepada RM9,000 daripada RM8,000.

    Pengurangan kadar cukai maksimum individu daripada 27 peratus kepada 26 peratus.

  • Pelepasan cukai langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun pada 2010 hingga 2012.

KAKITANGAN AWAM

  • Bayaran khas RM500 kepada penjawat Gred 41 hingga Gred 54 serta pesara wajib kerajaan pada Disember ini.
  • Pinjaman pembelian komputer setiap tiga tahun berbanding lima tahun sekali sekarang.

RUMAH

  • 74,000 unit rumah kos rendah disediakan untuk disewa kepada rakyat pada 2010.

KWSP

  • Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia diuruskan oleh KWSP untuk yang tiada pendapatan tetap termasuk pemandu teksi, petani dan penjaja. Setiap RM100 caruman, kerajaan menyumbang 5 peratus tertakluk kepada jumlah RM60 setahun.
  • Pelepasan cukai individu untuk caruman KWSP dan premium insurans hayat dinaikkan RM1,000 kepada RM7,000.
  • Caruman KWSP dinaikkan semula kepada 11 peratus.

KWSP

  • Skim Simpanan Persaraan 1Malaysia diuruskan oleh KWSP untuk yang tiada pendapatan tetap termasuk pemandu teksi, petani dan penjaja. Setiap RM100 caruman, kerajaan menyumbang 5 peratus tertakluk kepada jumlah RM60 setahun.
  • Pelepasan cukai individu untuk caruman KWSP dan premium insurans hayat dinaikkan RM1,000 kepada RM7,000.
  • Caruman KWSP dinaikkan semula kepada 11 peratus.

PENDIDIKAN

  • Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar mendapat ijazah kelas pertama.
  • 30 pelajar terbaik menerima Biasiswa Nasional di universiti tersohor.
  • Pakej ‘netbook’ termasuk perkhidmatan jalur lebar dengan bayaran RM50 sebulan untuk dua tahun.
  • Diskaun 50 peratus perkhidmatan kereta api jarak jauh kepada pelajar dengan kad diskaun pelajar 1Malaysia.

Baru tatsat aku terima perkhabaran dari sumber-sumber yang boleh diyakini, walupun masih bertaraf 'hearsay'. Aku dimaklumkan bahawa ahli parlimen Jerai telahpun membuka atawapun menambah satu lagi ranting peribadi. TAHNIAHLAH......Orang dah ada kemampuan hasil dari elaun sebagai AP yang diterima secara ehsan dari Kerajaan Persekutuan. Terima kasih Kerajaan BN!!! Dulu naik kereta WAJA saja, la ni dah mampu naik ESTIMA import, maklumlah tanggungjawab dah besaq, khetapun kenalah besaq.....ahli dok begulin-gulin ataih bataih tart hangat tengah hari, tengah panaih lit-lit.....depa dok pi petik daun muda kat rantin baghu......hu hu hu.....

Nampaknya AP Jerai ni begitu taat dengan tunjuk ajar MB Kedah yang juga mempunyai ranting bercabang juga. Tetapi dengarnya ranting mudanya dah mereput......agaknya tak cukup baja...
Maklumlah.....


KOTA BHARU, 23 Okt: PAS sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam tidak pernah membina jurang dengan mana-mana parti di negara ini khususnya dengan Umno dan Barisan Nasional (BN).


Sebaliknya, pihak lawan yang telah menciptakan �jurang pemisah� antara pejuang parti Islam itu dengan pihak mereka.

Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, perpecahan telah berlaku sejak zaman Rasulullah pabila kumpulan penentang diketuai Abu Jahal bertindak mewujudkan persengketaan dengan pengikut Islam.


Baca seterusnya disini.

Kita ke yang nyanyuk atau dia yang yang lidah bercabang?

Agaknya berapa ramai dari kita yang lupa bagaimana dia mengamuk marahkan Nasharudin?
Dan berapa ramai pula yang lupa tekanan yang diterima oleh Haji Hadi?
Hanya keran menyebut untuk membincangkan hal perpaduan dengan orang-orang UMNO?

Lebih JAHAT lagi bila lidahnya menyamakan Abu Jahal dengan ahli-ahli UMNO!



Rata-rata blog-blog pembangkang hari ini memilih untuk menghuraikan pandangan lima dit depa berkenaan Kerjaan pragmatis Perak. Rupanya mereka masih lagi tidak faham dengan situasi sebenar. Peristiwa kejatuhan kerajaan boneka pembangkang di Perak rupa-rupanya masih tidak dapat ditelan oleh pihak pembangkang yang tidak seberapapun bilangan ahlinya diPerak.

Bukan BN yang memulakan langkah sumbang berkenaan, tetapi mereka yang memulakannya dengan dipimpin oleh B. Anvar B. I yang gemar memimpin dari belakang dan menggunakan pintu belakang. Namun kerana langkah mereka yang jahat itu telah Allah gagalkan lalu tersungkur sehingga tidak dapat bangun lagi, maka UMNO dan BN yang disokong oleh ADUN Bebass telah diberi kepercayaan untuk menerajui rakyat Perak dan dengan itu segala perancangan yang membawa kemajuan kepada Perak dapat diteruskan.

Bak burung tiong yang gatal lidah kerana baru diasah dengan batu berlian oleh tuannya, maka berlagulah mereka mengikut tuannya walau sepatahpun tidak mereka fahami. Bagi aku matematiknya amat mudah. UMNO dan BN berapa kerusi, PAS berapa kerusi, PKR berapa kerusi dan DAP berapa kerusi. Rakyat Perak kini telah mulai sedar komplot haram puak gila kuasa ini tidak akan membawa rakyat Perak kearah kesejahteraan dan kemajuan, tetapi hanya sibuk melindungi kepentingan minoriti sambil dengan sengaja melepas pandang kepada rakyat majoriti.

Kini sudah tiba masanya untuk rakyat Perak bangkit menyatakan bahawa yang komplot haram pembangkang kata haram itu HALAL sebenarnya manakala sebaliknya merekalah yang HARAM.....PUAK KOMPLOT RABIT....rabit atau ghabit dalam bahasa Kedah bermakna tidak sempurna. Misalnya mulut ghabit, telinga ghabit atau mata ghabit(pisau, cangkul, kapak dsb).

Manakaqla perbuatan Rajah Putaq Khomar rudin yang dengan niat yang disengajakan telahpun menghina raja-raja dan sultan-sultan Melayu sekali lagi. Kenyataan beliau ini aku anggap perlu dihentikan dengan segera kerana ia langsung tidak benar dan hanya menyebabkan kemarahan kepada rakyat, keresahan kepada rakyat dan juga kemarahan kepada beliau sendiri. Apakah perlu dibiarkan orang bangkrap seperti beruk piantan biang ini terus menulis dengan tulisan yang biadap dan boleh membawa ketegangan? Malaysia tidak akan rugi tanpa kaldai tunggangan Yahudi seperti dia. Upah yang sedikit yang beliau telan hanya mengundang kerugian yang besar terhadap keharmonian hidup yang baru sahaja dapat kita nikmati semula.


Jika mengikut rentak, tidak ada satupun yang sempurna bagi mereka. Semuanya salah, semuanya pincang. Padahal dahulu merekalah yang memilih, kini mereka pula yang nak menyembelih. Suatu ketika dahulu, majoriti ahli-ahli UMNO dicawangan mahukan perubahan terhadap status dan personaliti Ketua-ketua bahagian, termasuklah UMNO Jerai. Rentak mereka termasuk aku ialah mahukan golongan koporat yang berimej sederhana menjadi Ketua Bahagian mereka(termasuklah aku). Dan setelah mencukupi pencalonan dan layak bersaing untuk menduduki tempat Ketua Bahagian UMNO Jerai, hasil dari jumlah pencalonan yang diterima maka sepatutnya UMNO Jerai kini berada dalam keadaan bersatu, kerana defisit antara Dato' Suhaimi Abdullah dan pencabar beliau agak besar juga. Ini bermakna mandat beliau adalah mantap. Malangnya sehingga kini keadaan ini tidak berlaku.

Walaupun keadaan in berlanjutan, tetapi nampaknya usaha-usaha kearah itu belum menampakkan hasil. Dan keadaan bertambah senget bila sehingga kini tidak semua sayap berada seiring dengan saf kepimpinan Bahagian. Ini diakui sendiri oleh beliau dan barisan AJK Bahagian. Dan terkini, sudah ada beberapa kerat Ketua-ketua cawangan sudah mula merungut inginkan Ketua Bahagian berfungsi seperti Ketua Bahagian period yang lalu. Mereka mahu Ketua Bahagian selalu ada pada tiap-tiap kenduri-kendara, melihat mereka ketika sakit demam juga menziarahi kematian.

Aku juga seketika terdorong untuk berfikiran yang selari dengan kemahuan mereka. Mana mungkin ini terjadi. Dato' Suhaimi bukan seperti Tok Bad. Tupun bukan selalu Tok Bad yang hadir jika ada jemputan, selalunya di'passing' kepada Datuk Razak sebagai wakil jika ada jemputan-jemputan mahupun lawatan-lawatan. Dan aku yakin hampirr 75% jemputan kenduri-kendara berkaitan perkahwinan adalah datang dari ketua-ketua cawangan, jika dari ahli-ahli akar umbi tidak sebanyak manapun. Tetapi peranan Datuk Razak dapat mengimbangi 'demand' dari ketua-ketua cawangan kerana sikap beliau yang mudah bergaul dengan orangramai sehingga kini. Namun, akibat ketiga-tiga pemimpin teratas kini kesemuanya tinggal diBandaraya Kolompo, maka peranan alternatif menjadi lompang. Kelibat Dato' Suhaimi sebenarnya dapat diimbangi jika ada kelibat timbalan beliau, iaitu Tuan Haj Fadzillah ataupun Saudara Ikmal. Namun koordinasi ini belum dapat dilakarkan diJerai kerana masaalah seperti yang aku katakan tadi. Hanya saudara Ikmal aku nampak sedikit sebanyak dapat melayani kehendak ini, tetapi adakah kelibat beliau secara otomatik dilihat kelibat yang menggantikan kehadiran Dato' Suhaimi? Apakah dirasai begitu oleh ketua-ketua cawangan?

Bukan setakat itu, jika ada hal-hal kecemasan kehadiran mereka amat dirasakan ketiadaannya. jika hanya pembantu peribadi-pembantu peribadi mereka sahaja yang pergi ketempat bencana, pada pandangan ketua-ketua cawangan, ianya hambar tak bergula.......

HELLO! HELLO! HELLO!...... Zaman dah berubah......kita yang memilih maka kita juga sepatutnya cepat menyesuaikan diri. Bukankah kita yang memilih mereka? Bukankah kita yang mahukan mereka? Bukankah kita sudah tahu status pekerjaan mereka? Mengapa terus memahat rumah UMNO Jerai yang dah siap? Belajarlah mendudukinya mengikut keadaan.

Aku lihat peranan AJK-AJK diBahagian perlu ada anjakan paradigma. Mengapa mereka bertanding sebagai Ahli Jawatankuasa Bahagian dahulu? Adakah sekadar untuk berseronok-seronok duduk ditemapt-tempat yang lebih tinggi didalam dewan sambil menyilang kaki dibelakang pemimpin ketika berucap dirostrum sambil mengangguk-angguk kepala seperti cendiakawan padahal tidak faham apa satu pun. Menang hanya kerana rajin pergi menyondol kecawangan-cawangan ketika adanya mesyuarat pemilihan. Kemudiannya bila berada di barisan AJK bahagian, yang sepatutnya menjadi penolong bermandat kepada Ketua Bahagian tetapi malangnya ini tidak berlaku. Sebaliknya mereka turut terkinja-kinja mengkritik Ketua bahagian keran tidak dapat memenuhi 'demand' mereka yang agak sukar dipenuhi oleh Ketua bahagian seperti Dato' Suhaimi. Bagi aku merekalah yang sepatutnya menjalankan peranan KB ketika KB tidak dapat berada dikawasan masing-masing. dan ini bukan pula beermakna KB boleh lepas tangan. Ini sudah tidak betul juga. Keadaan ini sepatutnya hanya bila keadaan terdesak sahaja. AJK bahagian ada mandat dari ketua-ketua cawangan, ketua-ketua cawanganlah yang memberi mandat, kerana dalam kebanyakan pertandingan merebut kerusi bahagian, mereka selalunya berada dalam satu pasukan. Mengapa pula bila tiba masa untuk berkhidmat, semua jari menghala kepada KB sahaja? Lebih bermasalaah ialah bila pembantu-pembantu kepada KB walaupun ramai, namun tidak disenangi oleh ketua-ketua cawangan.

Dan sebagai kesimpulan, aku berpandangan pada alaf memilih KB dari kalangan Prefessioanl Korporat, maka sikap ketua-ketua cawangan juga pelru berganjak dari takuk lama, dimana jika sebelum ini mereka umpama posmen kepada ahli-ahli (kebanyakannya posmen kepada diri sendiri sahaja), mereka sudah kena berubah. Fungsi mereka kena berubah. Mereka perlu menjadi wakil rakyat kepada komuniti kecil mereka dalam menyelesaikan setiap permasaalahan terutama yang tidak membabitkan PERUNTUKAN. Bukannya menjadi posmen. Biar posmen buat kerja posmen.

APAKAH PERKARA INI JUGA BERLAKU DIBAHAGIAN YANG KETUA BAHAGIAN MEREKA ORRANG KORPORAT YANG TINGGAL DIKUALA LUMPUR?



Hari ini, Penyelaras Parlimen Sik, Yang Berhormat Tajuddin Abdullah telah dengan rendah diri mengadakan satu majlis penting kepada beliau dan rakyat Sik yang akan berangkat ketanah suci, Makkah bagi mengerjaan ibadat haji yang berjumlah 92 orang.

Majlis berkenaan telah diadakan tepat pukul 2.30ptg dengan dihadiri sama oleh pegawai dari Tabung Haji dan bakal-bakal jemaah haji. Beliau antara lain berharap agar mereka terus menjaga tahap kesihatan mereka sebelum, semasa dan selepas mengerjakan haji, menjaga nama baik Malaysia dan mendoakan kesejahteraan serta keamanan Malaysia serta menjadi duta kecil 1Malaysia yang disegani tahap disiplinnya berbanding dengan negar-negara lain.

Antara mereka ialah seorang ustazah yang telah mengajar beliau mengaji AlQuran semasa dialam kanak-kanak dahulu. Beliau juga berharap mereka turut mendoakan kesejahteraan beliau agar beliau dapat terus menjalankan tanggungjawab beliau sebagai wakil rakyat dan pemimpin UMNO Sik.







**Beberapa hari terdahulu beliau ada menyuarakan hasrat beliau untuk memadamkan persepsi yang tidak benar mengenai beliau yang mendakwa beliau hanyalah Ketua Bahagian UMNO Belantik yang seolah-olah menunjukkan beliau cenderung berkhidmat diDUN beliau sahaja. Walaupun sebelum inipun khidmat beliau diberikan secara menyeluruh atas kapasiti beliau sebagai penyelaras Parlimen, tetapi khabar-khabar angin terus bertiup untuk menyegarkan persepsi tidak sihat ini. Aku harap beliau segera melakukan pemutihan terhadap persepsi ini memandangkan jurang beliau dengan rakyat Sik tidakpun terlalu renggang. Hanya yang menjauhkan diri dari beliau bertanggapan negatif.

Pada aku YB Tajudin juga perlu melihat senior-senior yang terus setia dengan UMNO hatta dari era sebelum Tan Sri Paduka Dr Hamid Othman( jika masih hidup) dengan menemui mereka secra lebih kerap untuk memerah 'santan' politik dari mereka untuk digaul dengan pendekatan beliau sendiri bagi menghasilkan pendekatan jitu politik UMNO Sik kerana bagi aku YB Tajudin akan beroleh keberuntungan jika dapat menimba pengalaman lampau yang berguna dari senior-senior UMNO Sik. Aku masih berkeyakinan bahawa UMNO tetap utuh di Sik.

Aku berada disini selepas PRK Bagan Pinang, namun kerana asyik mengikuti perkembangan persidangan, aku tidak sempat menulis banyak. Aku kan sambung menulis bila balik keKedah esok atau lusa..........aku ada cerita mengenai seorang ahli veteran UMNO dari Kepala Batas dan jika kita kaitkan dengan sikap kaki tido dan menantu nya tentu anda boleh membuat penilaian.

Terasa dah ngantuk sangat dah ni.............

Kitapun da perasaan benci, tapi berpada-padalah n minta Allah jauhkan benda-benda mcm tu. Tengok puak-puak pr ni senang2 boleh jahanamkan negara la. Aku ingat puak dia sendiri yg hapuskan Teoh tu


Yg peliknya set muda2 mcm X nampak kebaikan yg ada. Depa nak lagu mana? Kalu bg depa kuasapun tak kemana. Tengok pr di 3 negri tu sudahlah K'tan ni mmglah mandom, tu pun N.ajis peghasan dia b'jaya meghintah selama ini n bw byk kejayaan...Ya la...kosmetik opera cina...mata sepet juga yg untung. Anuar Tan dok bg pa sj ka bangsa dia dKB ni.....melaung Islam tp puak dia ttp naik. Pdn muka org pas melayu.....dok thp tu juga. Yang kaya set husam saja....


Puak-puak pkr bangang tu tak ernah reti bersyukur negara ni aman, takdak kacaubilau, depa yg suka buat kacau. Kalu kena gempa, topan mcm indon n filipina baru la depa tau sapa yg boleh tlg sapa. I bet org pr mlahu ja. Yg dok d ataih mcm pliwat n yg sepet2 tu mesti dok usaha nk p jd rakyat usa.....la ni pun kerapdok d sana p jumpa pak angkat yahudi laknatullah dia.

SMS pada 11/10/2009

Buatla apa ygl patut, dah x tau nk kata apa kat budak2 norg tua yg otak bantut tu. Nak Islam sangat kunun. Yg dok tyg buat tu Islamik sangat la tu? Dulu marah gila bila org UMNO/BN buat banner habaq ada majlis2 ttentuLa ni gambaq puak2 pr/pas tpampang merata koner. hatta ataih beki isi kurmapun dibubuh.Nak jamahpun aku tak lalu tengokmuka dulang sghepih depa


Salam Det, i read bharian, a stdnt study in egypt arrested. 4 trying 2 circulate false rm in envelopes wiz UMNO emblem! Buruk sungguh maruah bdk2 pengikut puak ramjadah ni.

Kena tangkap 1 hal, sapa nak jamin tu? Pemimpin depa? Sori le!!! Cuci tgn ada la. Makbpk n sedaramara juga yg susah naikturun court

*************************************************************************************

SMS ini membuat aku terfikir kesimpulan bagaimana otak-otak bebudak di brainwash untuk mengatakan tindakan mereka adalah noble(mulia) dan mendapat pahala. Gamaknya itulah juga yang dibasuhminda terhadap pengebom beranimati yang menyangka mereka mati dengan cara fisabilillah, malangnya itu hanyalah sangka-sangkaan yang ditanam secara salah oleh 'bapa-bapa' mereka. "Tidakah mereka berfikir"?


Semasa di Bagan Pinang tenpoh hari aku menerima beberapa sms dari salah seorang kerabat aku. Namun disebabkan kesibukan yang teramat-amat, maka hari ini barulah aku boleh siarkan sms berkenaan. Silalah renung-renungkan......dan selamat membaacaaa....

sms pada 5 oktober 2009:

Slm. Apakisah d TKemang tu? Last 2 weeks kami p PD masa hantaq *******, mat sabun dah sakan dok hamboq mengata ke BN. Ada 2,3puluh org pas dok lenggak. Aku jengok kluaq dari tingkap keta dan jeghekah MOHONG!!!! n blah......Abg *&^% hang terkezut tp aku kata mmg aku benci sangat dgn mat merapu tu.....

**************************************************************************************
Ramai rakyat kelantan mahu UMNO dan BN kembali berkerajaan di sana,tetapi dek kerana percakaran bundy-bundy umno kelantan, maka hasrat rakyat akar umbi hanya tinggal hasrat kerana isyarat perubahan umno kelantan tidak jelas dan selalu terputus-putus. Pemancar isyarat UMNO diKelantan kena di selenggara segera!

Tajuk diatas aku ambil dari komen sahabat aku, bro wah-janggo yang memberi komen dalam blog ini. Hasil dari amatan aku ternyata api kebencian akar umbi terhadap perangai elitis kj dan segala komplot beliau untuk mencengkam kuku kuasa politik serta pembolotan projek sebagai janakuasa dana beliau sehingga menghumbangkan UMNO dan BN kekancah krisis kepercayaan yang amat teruk dan sehingga kini masih belum pulih dengan sepenuhnya.

Jika aku hanya mencadangkan dia untuk melepaskan jawatan dan biarkan ianya dipangku oleh YB Razali, kemudiannya balik kerombau untuk belajar menjadi Ketua Pemuda Cawangan dan membuat kerja-kerja gurka UMNO dahulu sebelum kembali bertarung untuk memanjat hiraki kemipmpinan pusat dan bukan melalui jalan pintas, yang aku anggap sebagai tidak 'jantan' ada pula ahli-ahli yang lebih ekstrim saranan mereka terhadap kj, iaitu samada hanya menjadi ahli biasa UMNO supaya UMNO tidak terus parah tidak terus serba salah jga ada yang mahu beliau kelur dari parti kerana mereka berpandangan hanya dengan keluarnya kj dari parti, kestabilan parti akan kembali kelandasan yang betul.


KEBENCIAN YANG MASIH MELUAP-LUAP
OLEH MAJORITI AHLI-AHLI
PEMUDA UMNO HAMPIR DISELURUH BAHAGIAN
DISELURUH NEGARA TERHADAP KJ
DITERJEMAHKAN PADA BUNTING INI

Penelanjangan cerita sebenar konspirasi jahat kj terhadap Tan sri Isa Samad yang akhirnya dengan kuasa Allah yang tidak dapat ditolak hatta oleh IBLIS pun dalam berapa siri pendedahan yang boleh diklik PART 1, PART2, PART 3!

Manakala Paprpukari yang sentiasa melekat diCommand Centre semasa PRK N31 lalu mendakwa bahawa YB Razali Ibrahimlah yang berpecah peluh mengetuai kempen dan gerakerja jentera Pemuda, perkara yang sebaliknya berlaku diPeti Undi Teluk Kemang terutama di Taman Intan Perdana dimana UMNO Kedah menjadi Negeri angkat kepada gerakan TIP dan TBP, kelibat Ketua-ketua Pemuda Bahagian dan juga Ketua Pemuda Negeri umpama biskut yang sekejap ada sekejab tiada, malah lebih memburuk lagi biskut tersebut umpama biskut masuk angin....baru dipegang sudah melerai..... namun Kedah bernasib baik kerana terdapat pemuda-pemuda yang pada mulanya secara sukarela turun membanting tulang membantu kempen dan akhirnya tenaga mereka diiktriraf oleh Perhubungan UMNO Negeri kerana kesungguhan mereka yang konsisten. Aku tidak ingat kesemua nama-nama mereka, tetapi aku masin cam rupa paras mereka. Sebaliknya Wanita dan Puteri sentiasa berada dibarisan hadapan termasuklah Ketua-ketua mereka. Aku selalu berdamping dengan Shima dan Hisham Suhaily yang begitu bersahaja berkunjung dan berhadapan dengan penghuni dan pengundi ditempat yang kami diamanahkan. Begitu juga dengan naib ketua Wanita, Kak Kamalia yang walaupun mulutnya begitu laser, wanita-wanita yang bertugas sentiasa dapat mencapai KPI yang digariskan oleh Panglima ketumbukan dari Kedah, Datuk Paduka Rozai Safian yang berpengalaman sebagai pentadbir tapi agak sukar untuk mengadaptasi stail pemimpin politik luarbandar.

Kehadiran Ketua-ketua Pemuda ini seperti nasi mantah menyebabkan pelbagai persepsi menerejah kotak fikiran aku yang tidak bersagi ini........

Bagi aku kj tidak sayangpun denhan UMNO, tetapi hanya sayangkan jawatan yang direbut dan diperolehi secara muslihat.


Sebentar tadi aku sempat lihat blog PG. Dia tulis mengenai kisah N'ajis dan burung merpati yang dipetik dari akhbar seperti yang aku cNp dibawah:

Nik Aziz saran rakyat Kelantan ternak merpati


KOTA BAHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyarankan penduduk di negeri ini mengusahakan ternakan burung merpati yang menjanjikan pulangan lebih baik berbanding ternakan puyuh.

Beliau berkata, ternakan burung merpati mempunyai potensi untuk dipasarkan sebagai makanan kesihatan.

"Idea ini saya perolehi ketika melawat negara Mesir tidak lama dahulu di mana perusahaan ternakan burung merpati amat menggalakkan sebagai makanan kesihatan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pasar Raya Nirwana Baru, di Pekan Baru Kubang Kerian, dekat sini hari ini.


Beliau berharap pihak berwajib di sektor pertanian mencari kaedah teknologi yang sesuai bagi memudahkan orang ramai, khususnya petani untuk menceburi bidang penternakan burung merpati.

Mengenai pasaran, Nik Abdul Aziz berkata perkara itu pasti tiada masalah kerana produk burung merpati boleh dipasarkan di pasar-pasar tani dan pasar raya.

Katanya, di Kelantan sahaja kini terdapat 17 pasar tani dan 10 pasar raya. - Bernama


**************************************************************************************

Kalau hendak tahu, sebenarnya sebelum N.ajis buat cadangan yang kunonnya bernas tahap cendikiawan ni, pemimpin-pemimpin pis yang lain telahpun menjalankan projek berkaitan 'burong' lama sebelum N'ajis tersedar mengenai potensi 'burong. Ade pemimipin yang membina lebih dari satu sangkar untuk satu 'burong'. Ada yang sampai empat sangkar walaupun yang hendak dibelajaga hanya satu 'burong' Paling ramai bina dua sangkar. Ada juga sampai tiga. Ada juga yang cadang nak bina yang sangkar ketiga, tetiba kosnya mencecah 3 juta, lalu terpaksa dimusnahkan sangkar kedua....

Nampaknya ramai pemimpin pis amat berminat dengan projek burong kerana kepuasan.


SILA AMBIL PERHATIAN.


Burung = seekor haiwan yang boleh terbang

Burong = satu .....aaaa....aaaa.......uuuhhh......


Kami bersarapan


Makan Tengahri


Dan Minum Petang


DiBilik Gerakan Taman Intan Perdana

Semalam aku dan kawan-kawan berada diBagan Pinang sehinggalah pukul 5 petang, iaitu setelah masa mengundi selesai. Kami terus berada diBilik Gerakan Taman Intan Perdana, sarapan pagi, makan tengahari dan minum petang kami semua disitu atas tujuan supaya disaat-saat akhir kesemua pengundi awam keluar mengundi dan membantu BGTIP jika dalam keadaan tertentu seperti kekurangan petugas kenderaan dan kenderaan dapat diatasi. Sehingga saat-saat yang kami anggap critical zone pihak kami masih lagi keluar kerumah-rumah penduduk untuk terus merayu mereka supaya pergi kepusat-pusat mengundi untuk menunaikan tanggungjawab sebelum pukul lima. Aku sempat juga pergi kerumah salah seorang pengundi untuk memastikan pengundi yang aku maksudkan keluar mengundi walaupun disaat-ssaat akhir.

Maklumlah, peti undi kami adalah salah satu kawasan peti undi yang panas, ini menyebabkan ramai pengundi beranggapan mereka lebih selesa dan selamat jika keluar mengundi pada lewat petang ketika militan-militan hijau pis keletihan setelah beraksi berok ala kingkong yang piantan biang pada sebelah tengahari membawa keawal petang. Memang mereka akui benar-benar tidak selesa melihat berok-berok militan hijau itu terkinja-kinja melaung yang entah apa bahasa dan entah apa gaya ketika melihat ketibaan pengundi-pengundi ditempat membuang undi.

Ternyata andaian aku bahawa mereka sengaja mencipta keadaan untuk menimbulkan keresahan penduduk tempatan tidak berjaya dengan sepenuhnya kerana mereka juga lupa bahawa sebahagian besar penduduk awam Port Dickson adalah juga bekas-bekas pejuang yang mempertahankan negara suatu ketika dulu dimana semangant kecintaan mereka berada ditahap tertinggi pada setiap masa dan tahu parti mana yang selama ini berbakti atas kebajikan mereka-mereka sebagai pejuang negara setelah parti berkenaan berjaya membentuk kerajaan.

Jika pihak pembangkang memasang pelbagai strategi untuk mengurangkan majoriti pengundi awam yang keluar mengundi, penduduk yang menjadi pengundi juga mempunyai perancangan mereka sendiri untuk mengelak apa yang mereka gelarkan 'sabo' pihak militan hijau. He he he he...istilah SABO menjadi mainan bibir aku setelah mereka memperkenalkan isitilah ini kepada kami, petugas-petuags parti. Umpama buku bertemu ruas bila militan hijau yang merancang SABO tersungkur dengan ANTISABO pengundi awam bekas pejuang yang biasa dan mahir dengan taktik perang dan taktik psiko musuh.

Kami berempat meninggalkan TIP, Bagan Pinang dan Port Dickson pada petang itu dengan perasaan lega, kerana telah selesai tugas kami membantu mereka, puas kerana tugas itu kami jalankan dengan teliti dan bersungguh-sungguh, seronok dengan berita yang kami terima dari massa kesemasa, sayu kerana terpaksa meninggalkan seluruh penduduk-penduduk Taman Intan Perdana dan Taman Bukit Perdana dan juga Taman Politeknik yang telah menjadi begitu rapat dengan delegasi UMNO Kedah, delegasi UMNO Sabah dan juga UMNO Bahagian Rasah.

Encik Razak bersama Datuk Latt Shariman, Ketua Bahagian
UMNO Kuala Kedah.....

Aku bermohon kepada Allah dan berharap kepada Yang Berhormat Tan Sri Isa Samad agar sentiasa menemui seluruh rakyat Parlimen Telok Kemang secepat mungkin bagi menjalankan tanggungjawabnya sebagai ADUN Bagan Pinang dan Ketua Bahagian UMNO Teluk Kemang kerana rakyat sebenarnya masih sayangkan UMNO/BN. Prestasi beliau dalam masa terdekat ini akan menjadi sebahagian dari KPI UMNO seluruh negara. Tiada masa bermimpi untuk TSIS!!!!


Militan-militan Hijau terus beraksi berok........


ALHAMDULILLAH!!!

Sehingga saat ini bertalu-talu sms masuk untuk memaklumkan keputusan tidak rasmi mengenai kemenangan besar BN. Ada yang memberitahu secara rambang bahawa kemenangan kali ini adalah kemenangan besar. Manakala ada yang memberi secara bernombor. Ada yang sebut majoriti melebihi 4000 undi. Ada yang mendakwa sudah melebihi 5000 undi. Namun bagi Peti Undi Teluk Kemang, aku dimaklumkan undi BN adalah 1,109 manakala undi PAS hanya 563. Maklumat ini adalah dari bilik undi Teluk Kemang. Bermakna majoriti untuk peti undi ini bertambah lebih dari 500 undi berbanding hanya 50 undi pada PRU 12 yang lepas.

Lain-lain maklumat akan aku siarkan berperingkat-peringkat.

TIADA AYAT YANG BOLEH AKU UCAPKAN. BIARLAH VIDEO REALTIME INI YANG BERCAKAP.

Jika selama ini mereka hanya memilih gambar-gambar yang menunujukkan sikap baik mereka, tetapi malam ini pihak kami telah dapt merakamkan gambar-gambar sikap dan perangai mereka yang sebenar. Gambar yang menelanjangkan perangai militan mereka yang selama ini mereka selindungkan dibelakang kamera mereka dengan rapi dan rapat. Hari ini sikap sebenar mereka terlondeh di Bagan Pinang. Perangai liar yang dipelajari dari pkr dan sikap kiasu yang di perturunkan oleh DAPig kini mereka pertontonkan diBagan Pinang untuk dinilai oleh SATU MALAYSIA.


Keadaan tegang yang ditimbulkan oleh milita-militan hijau hamPAS
boleh anda saksikan disini


Mereka seperti dalam keadaan lupadiri


Apakah sebenarnya yang mereka perjuangkan?


Apakah yang dipegang oleh militan yang bertopeng itu?


Mereka sudah seperti kehilangan akal yang waras


Lihatlah lambang apa dibaju militan ini. Itulah lambang kiasu


Kini pihak pkr sudah boleh bergoyang kaki kerana
baghal-baghal ini sudahboleh menanggung beban


Anwar boleh bergembira, gembira melihat derita orang lain


Orang Awam ini(berkepala tanpa rambut) menjadi mangsa keadaan


Orang-orang berumur dari kalangan mereka adalah batu api


Tetapi mereka takutkan H1N1


Kereta orang awam ini tersangkut dek kerana perangai yang
mereka sengaja rancangkan
(atas dan bawah)




Apa yang ada dalam kepala mereka hanyalah sampah yang
dihumbankan dari ceramah-ceramah berisi kekotoran


Dan ada yang masih boleh 'enjoy' kerana tidak pernah memikirkan
apa yang bakal terjadi kelak kepada nasib bangsa.

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO