SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

SAMBUTAN PESTA LOI KRATHONG PERINGKAT NEGERI KEDAH

Posted by Detguaq Saturday, November 7, 2009


Pada malam ini, seluruh negara Thailand dan dimana sahaja masyarakat Siam tinggal akan diadakan pesta tahunan ini. Pada tahun ini Pesta berkenaan akan di adakan diWat Siam Kamgpung Begia Sik(Peringkat negeri Kedah dan dimaklumkan akan dirasmikan oleh Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim yang memegang portfolio Menteri di Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan.

Acara akan diadakan pada sebelah malam. Silalah datang beramai-ramai sebagai lambang perpaduan seluruh rakyat Malaysia.

**Sedikit latarbelakang berkenaan LOY KRATHONG yang dipetik dari pekemas:

Hari ini merupakan hari sambutan Pesta Loy Krathong 2009 bagi masyarakat Siam seluruh dunia termasuk masyarakat Siam di Malaysia.

Saya ambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Pesta Loy Krathong kepada semua masyarakat Siam di seluruh negara. Semoga perayaan tahun ini kita semua diberkati.

Jemputlah hadir beramai-ramai ke Wat Thepsuwannaram, Kg. Wat Padang Peliang, Pendang, Kedah pada malam ini. Anda akan terhibur dengan persembahan band daripada kumpulan para remaja Siam..

Krathong disediakan oleh pihak penganjur dengan harga RM10.00 / satu krathong. Pembelian setiap Krathong akan diberi 2 tiket cabutan bertuah. Hadiah agak lumayan. Hasil yang diperolehi akan digunakan untuk pembangunan Sekolah Bahasa Thai Wat Thepsuwannaram.

Jangan lepaskan peluang ini, datanglah beramai-ramai. Pesta Loy Krathong hanya sekali dalam setahun iaitu pada Wan Phen Dean Sip Song bersamaan 2 November 2009 pada tahun ini. Penganjuran pada hari lain adalah bertujuan untuk mencari keuntungan bukannya untuk memelihara keunikan kebudayaan kita.

Asal-usul Pesta Loy Krathong

Walaupun Loy Krathong hanya tradisi yang tak ada kaitan dengan agama secara langsung, tapi masyarakat Siam lazimnya akan berkumpul di wat pada malam "wan phen dean sip song" sebelum ke sungai untuk menghanyutkan krathong.

Sesetengah wat menganjurkan Pesta Loy Krathong secara besar-besaran. Meriah sekali. Kita patut berbangga kerana dapat mempertahankan tradisi ini sehingga ke hari ini.

Orang Siam mempunyai beberapa versi tentang asal-usul Loy Krathog tapi yang diterima secara meluas ialah versi Sukhothai. Pesta Loy Krathong telah diadakan sejak beratus-ratus tahun dahulu sejak zaman Sukhothai. Pada malam bulan purnama iaitu Wan Pen Dean Sip Song, Nang Nopphamar iaitu gundik Raja (Phra Ruang) telah mencipta Krathong dan dihanyutkan (Loy) ke dalam sungai berhampiran istana. Bila diketahui raja tentang keunikannya maka raja telah mengistiharkan Pesta Loy Krathong sebagai satu pesta kebudayaan masyarakat Siam dan dianjurkan sehingga ke hari ini.

Begitu juga dengan kepercayaan tentang Loy Krathong. Orang tua-tua minta kita potong kuku untuk dihanyutkan bersama krathong, kata mereka untuk buang sial. Ada juga yang percaya bahawa Loy Krathong untuk menyembah bekas tapak kaki Buddha dan ada yang mengatakan untuk "berterima kasih" kepada Dewi Gangga / Dewi Air (Phra Mea Kongkha). Bagi pasangan bercinta, Loy Krathong ada makna tersendiri. Mereka akan berdoa agar cinta mereka direstui.

Biar apapun kepercayaannya, kita wajib mempertahankan tradisi ini untuk diwarisi ke generasi akan datang.

Namun, sejak kebelakangan ini ada beberapa pihak telah menganjurkan Hari Loy Krathong bukan pada Wan Phen Dean Sip Song. Alasannya hendak mencari keuntungan tetapi tindakan tersebut telah mencemarkan keunikan kebudayaan kita sendiri.

0 Responses to SAMBUTAN PESTA LOI KRATHONG PERINGKAT NEGERI KEDAH

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ