SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

PENGUNDI PERMATANG PASIR: BERANI BERUBAH?

Posted by Detguaq Tuesday, August 25, 2009

Hari ini 25/08/2009 Selasa bersamaan 4Ramadhon 1430 adalah merupakan hari penentuan, hari perhitungan, hari perubahan dan hari pengundian kepada pengundi-pengundi Permatang Pauh. Semalam tepat pukul 12 tghmlm, maka berakhirlah kempen merayu undi kepada kedua-dua parti yang bertanding, semasa aku keluar dari rumah Kedah menuju keCC kira-kira pukul 11.30mlm, semasa membelok kePermatang Pauh aku dapat dengar suara Dato' Othman Abdul, bekas Ahli Parlimen Jerai sedang berceramah dengan penuh semangat. To' Man Bedoi memang cukup berpengalaman, malahan cukup masak dengan sejarah dan latarbelakang politik Brader Anvar Bin Ibrahim. Tetapi yang menjadi pertanyaan dalam diri aku, walau seberapa banyak cerita-cerita benar dan berfakta oleh menteri-menteri dan bekas menteri-menteri kabinet era Tun, mengenai Brader Anvar Bin Ibrahim ini, berapa ramai pula yang tidak mahu percaya dan berapa ramai pula yang percaya tetapi sanggup menerima figura ini?

Semasa berada di bilik Unit Media Baru(UMB), aku sempat bertukar-tukar ilham dengan blogger-blogger pro UMNO/BN yang hebat2 seperti Pusaka Ayahnda, Darul Ehsan Today, ParpuKari, Pisau, Briged Mohon Setia, Doc MIM dan lain-lain pihak UMB sempat menemuramah calon, sdr Rohaizat dan kemudiannya menemuramah Tan Sri Muhyiddin. Banyak ilham positif dan berguna untuk aku apply dengan Penerangan UMNO Kedah jika berlaku PRK atau untuk PRU nanti, InsyaAllah.

Hari ini aku tiba agak lewat, sekitar pukul 2.00ptg. Aku lalu ikut Padang Serai dari Sg. Petani dan ikut BKE dari Lunas kePenanti. Sebelah pagi aku keHospital Sultan Abdul Halim, Sg Petani kerana menjalani latihan fisio diunit fisio selama 3 jam. Seperti biasa seawal tiba, aku pergi menyeluk lilin(waxing) untuk melembutkan sendi-sendi yang kaku. Selepas itu membuat beberapa jenis latihan untuk menguatkan kembali otot dan tendon yang putus(telah disambung lima bulan dahulu), selesai, aku masuk buat pula 'ultra sound' untuk melembutkan parut dibahagian sendi tangan untuk membolehkan pergerakan tangan lebih fleksibel. InsyaAllah mungkin 6 bulan lagi aku kembali pulih. La ni [un tangan yang cedera tu, dua jari dah boleh aku gunakan kembali untuk menaip. Kelajuan menaip aku nampaknya semakin menunjukkan peningkatan.

Berbalik kepada Permatang Pasir, aku pilih untuk menghala keIKBN dahulu, untuk melihat perbezaan keadaan temapt itu semasa hari penamaan dahulu dan pada hari ini. Malam nanti temapt itu akan digunakan sebagai temapt rasmi mengira undi. Keadaan tenang dan sunyi. lalu aku bergerak pula keKubang Semang. Memasuki pekan Kubang Semang dari BKE, keadaan mua menjadi sibuk. Aku ambil keputusan untuk lalu jalan Kubang Semang ke Bukit Mertajam.

Selepas melalui pusat mengundi SK Seri Penanti, Hadapan Mobil sehinggalrbihkurang 2km, kain rentang berbentuk petai tersusun dilambai angin, Sampai depan dewan UMNO Permatang Pauh hingga lepas dari Taman Guru, diganti pula dengan lambaian logo kati seimbang pula melambai-lambai. Aku ambil keputusan untuk patah balik ke Pekan Kubang Semang, bila tiada lagi poster dan banner, baik petai tersusun mahupun kati seimbang kelihatan. Mungkin dah hujung sempadan DUN....

Dari Pekan Kubang Semang aku cuba guna Jalan Kubang Semang-Permatang Pauh yang melalui CC, namun aku tersekat dalam 'macet' yang teruk diKg Petani, menyebabkan aku ambil keputusan untuk patash balik dan guna jalan Kampung Pelet -Guar Perahu. Aku berehenti dihadapan sedikit dari Srjkc Kubang Semang diKg Pelet, untuk ambil beberapa keping gambar temapt mengundi dan MARTEK. Semasa itu aku dapati beberapa pemuda PIS menaiki motosikal dengan tidak memakai topi kaledar dan hanya memakai topeng belambangkan 'tiket keSuurga' bukan hanya menekup mulut, tetapi juga menekup kepala. Sebab tulah kepala meereka tidak boleh berfikiran waras. Kurang ajar sungguh kerana melanggar undang-undang jalanraya, walau dihadapan polis. Tahniah polis Malaysia yang sabar walau diprovok sebegitu sekali oleh pemuda PIS yang 'tertututp' kepala dan minda.

Aku menunggu agak lama untuk snap gambar mereka sekiranya mereka berpatah balik, namun setelah lebig dari 15 min menunggu aku ambil keputusan untuk beredar. Dihujung Pusat komuniti, beberapa budak-budak baya sekolah juga tidak memakai topi keledar malu-malu kucing untuk beraksi diatas jalan raya, tidak seperti along mereka. He he.....depa bukan sahaja provokasi polis rupanya mereka juga hendak provok Pemuda UMNO yang berkumpul disebelah skjc berkenaan(Barisan Kesatria tak salah aku).

Aku kemudiannya ambil keputusan untuk balik sahaja, semasa melintasi Guar Perahu aku jumpa banner yang dah lusuh yang menggambarkan lusuhnya pengaruh Brader Anvar Bin Ibrahim terhadap rrrrakkyyattt Malaysia dari hari kehari....... Aku yakin kestabilan baik dari segi ekonomi mahupun politik hanya dapat dikembalikan bila Brader Anvar Bin Ibrahim diberi cuti tanpa tempoh di Pusat Rekreasi Sungai Buloh.


Setelah masing-masing berusaha bersungguh-sungguh berkempen untuk mempengaruhi pengundi diPermatang Pasir, akhirnya segala keputusan adalah ditangan Allah AlA'laa..... Kalau nak kalah N.ajis Karatmouldlah pun tak leh nak buat apa dan kalau menangpun Najib tak boleh lupa bersyukur.........

Dan......Keputusannya..........

0 Responses to PENGUNDI PERMATANG PASIR: BERANI BERUBAH?

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ