SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA


Aku secara peribadi akan berusaha untuk terus memperjuangkan PPSMI secara mikro, iaitu terhadap anak-anak aku. Ilham sebegini bagi aku sukar untuk aku lepaskan peluangnya. Kalau setakat otak aku yang nak terfikir, jauhlah gamaknya. Namun sebagai rakyat aku akur akan perubahan polisi ini. Buat apa nak bising-bising dan berdemo, bia kak demo la kalu bak demo nih.

Cuma yang menjadi kehairanan aku dalam GMP berjuang untuk memansuhkan PPSMI samada mereka sedar atau tidak NGO-NGO Cina dan India tidak perlu bersusah payah kehadapan, sekadar bergayut dengan GMP mereka juga mendapat apa yang mereka hajati. Malah bukannya mereka hendak berterimakasih, tetapi terus mendesak agar dihentikan serta-merta. Itulah perangai bangsa yang tidak pernah mahu berterimakasih, tidak mahu bertolak-ansur dan kurang ajar.

Seperti yang Duke katakan, aku juga suka untuk membuat cabaran ini, tetapi tidak hanya kepada samad sahaja , malah juga kepada seluruh pasukan GMP termasuklah GAPENA yang didalamnya terisi oleh Dato’ A.Samad Said, Dato’ Dr Hassan Ahmad, Dr Shaharil Mohamad Zain, Prof Emeritus Abdullah Hasaan, Prof Emeritus Dato’ Nik Safiah Karim dan ramai lagi.

Ini termasuklah juga ahli-ahli politik yang berjaya mencari dan mencuri peluang seperti Y.B Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Y.B Dato’ Seri Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang dan ramai lagi.

Mulai hari ini tajuk-tajuk bantahan terhadap PPSMI wajar dihalakan pula kepada SRJK Cina dan Tamil oleh pejuang-pejuang Bahasa Melayu. Aku turut menyokong 100% dan akan menyertai mereka dalam perjuangan ini.

1. Tingkatkan bantahan, perjuangkan Bahasa Melayu! - Pemuda PAS
Tajuk diatas sekarang sepatutnya menjadi Tingkatkan bantahan penggunaan bahasa Cina dan Tamil dalam mata pelajaran-mata pelajaran lain kecuali matapelajaran bahasa ibunda masing-masing-Pemuda PAS.

2. Kembalikan Matematik dan Sains Kepada Bahasa Melayu
Sepatutnya dikembalikan secara mutlak atas dasar ianya bahasa resmi Malaysia. Kenapa pula ia hanya kembali kepada sekolah kebangsaan, ia sepatutnya juga diseragamkan kesekolah-sekolah SRJK Cina dan Tamil.

3. 'Satu pengkhianatan kerajaan teruskan PPSMI' - Teras
Dan tajuk diatas sekarang ini wajib menjadi Satu Pengkhianatan Rakyat jika tidak berjuang menentang penggunaan bahasa Ibunda dalam matapelajaran lain kecuali mata pelajaran bahasa ibunda - Teras!

Bagi aku GAPENA dan gabungannya kena terus berjuang dan berdemo selagi matapelajaran-matapelajaran seperti matematik dan sains tidak diajar dalam bahasa Melayu sepenuhnya tidak kira aliran sekolah apa. Dan slogan SELAMATKAN BAHASA MELAYU sewajibnya dibuat banner secara "massive" dan digantung dipagar-pagar SRJK-SRJK agar mereka terkesan dengan kempen terbaru yang aku syorkan ini. Jika sebelum ini, pihak pembangkang seperti DAP boleh duduk berdemo bersama-sama , aku nak tengok siapa dahulu yang akan merentap banner-banner berkenaan dari pagar SRJK-SRJK sambil melaungkan GAPENA RASIS!!!

Keranda-keranda yang ditulis 152 juga boleh dibuat banyak-banyak dan terus sahaja letakkan diperkarangan SRJK-SRJK . Aku jamin, sehingga reput keranda-keranda itu tidak akan ada perubahan terhadap tindakan ini.

**GAPENA dan Samad wajib berjuang tanpa sempadan!!!!

5 Responses to PERJALANAN TERAKHIR PPSMI? PERMULAAN PERJUANGAN BAHASA OLEH SAMAD SAID DAN GAPENA TERHADAP SRJK CINA DAN SRJK TAMIL

  1. Bila Kerajaan penuhi tuntutan Melayu, kat Cina dan India pun kena bagi sama. Mana boleh macam tu? Macam dulu, Melayu bangkit tentang penubuhan Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR). Kerajaan ikut pasai Melayu yang tuntut. Tapi selepas Akta IPT diperkenal Kerajaan, maka beratus lagi Kolej dan Universiti semacam KTAR tumbuh atas nama IPTS. Melayu tak kata apa-apa sebab KTAR yang mereka tentang dulu tak jadi dibuat walaupun yang wujud adalah 'yang sewaktu' dengannya! Melayu tak bising walaupun jumlah pelajar Melayu yang menuntut di situ boleh dibilang dengan jari dan dari kalangan ibubapa yang elit.

    Isu biasiswa yang baru diumumkan Kerajaan sama jugak. Melayu dapat, Cina dan India mesti boleh dapat. Sapa pandai dia dapat. Latar dan realiti tidak lagi menjadi perkiraan. Anak petani di Guar Kepayang dan anak penoreh getah di Manek Urai(Melayu) dapat PTPTN dan kena bayar balik. Anak taukeh Pasaraya di bandar Sunway yang gajinya lebih daripada gaji PM dapat biasiswa dan tak payah bayar balik. Melayu tak bising sebab tahu anak Melayu tak pandai belajar.

    PPSMI pun sama. Kalau benar pelajar Melayu belajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Melayu, Cina dan India juga boleh belajar dalam bahasa ibunda mereka. Boleh begitu? Ini bukan soal bahasa ibunda, atau kerana bahasa ibunda lebih senang dipelajari. Ini soal bahasa Melayu adalah Bahasa Rasmi Negara!

    Saya tak pasti adakah pelajar Cina dan India di Thailand atau di Indonesia atau di Korea atau di Jepun belajar matematik dan sains dalam bahasa ibunda mereka. Yang saya tahu, pelajar Melayu di Singapura wajib belajar semua subjek dalam BI. Itu pun Melayu di sana tetap ketinggalan!

    Pejuang Bahasa sudah berjuang untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Dalam masa yang sama mereka mendesak Kerajaan meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Itu perjuangan mereka!

    Dan saya yakin mereka juga tidak bersetuju supaya murid-murid Cina dan India dibenarkan belajar Matematik dan Sains dalam bahasa ibunda.

    Sama seperti isu PPSMI dulu, suara mereka tidak didengari. Apabila ada campur tangan politik oleh pihak tertentu yang cuba menangguk di air keruh, keadaan semakin semakin parah. Bila ini terjadi, pejuang bahasa dituduh kononnya isu itu dipolitikkan. Sebenarnya isu itu telah digunakan oleh kumpulan politik murahan untuk meraih simpati dan sokongan. Sedangkan sekian lama pejuang bahasa berkukuk dan menyalak, tiada siapa peduli.

    Perjuangan memartabatkan Bahasa Melayu bukan tanggungjawab pejuang bahasa saja, juga kepada semua yang mengaku dirinya Melayu.

     
  2. detguaq Says:
  3. Hailah ekeng.....

    Nampaknya kita telah kembali kezaman penjajahan inggeris, dimana begitu sukar anak melayu untuk mendapat "first class education" berbanding bangsa pendatang terutama Cina. Dan dibelakang kita mereka melompat gembira kerana "hidden agenda" depa tidak dapat dihidu oleh Pak-Pak Professor konon!

    eittt.....ni sapa? ni etong! Yang tu pulak?
    Yang ni nama Jeprey nunui...huaaa haa haa!!!

     
  4. Anonymous Says:
  5. baiknya la Kaum melayu aku ni. Mari semua! Malaysia on sale again. and the malays too. jgn takut dia org kan boleh baca ayat inggeris kat atas.
    Terimakasih A.Samad Said. Pejuang bahasa india dan cina yang tersohor.

     
  6. MPP Says:
  7. Salam Det yang macho.

    Bila idea/sistem pembelajaran macam PPSMI ni dipolitikkan,
    tindakan yang diambil hanyalah kerana ada dua tiga kerat ahli politik "gila" nak jadi popular.

    Dan hakikat kepentingan penggunaan bahasa inggeris dinafikan hanya semata2 kerana ada dua tiga individu sastera nak jadi kononnya "pejuang bahasa".

    Semua dah lupa..., Ini masa depan anak-anak kita!

    Mintak tolong sangat2 pada pihak2 yang berkenaan...! Jangan kelirukan antara penguasaan bahasa dan antara kepentingan anak2 kita didalam menguasai sesuatu ilmu.

    Belajar bahasa lain sebanyak mungkin memberi banyak kelebihan.
    Apa yang lebih penting, penggunaan bahasa Inggeris atau bahasa lain dalam pencarian ilmu tidak sama sekali mengubah jati diri kita terhadap negara dan bahasa ibunda kita.

    Yang mengubah jati diri kita adalah cuma sikap kita sendiri yang angkuh dan ego !

    Salam Perjuangan Det.

     
  8. Detguaq Says:
  9. Salam anon 9:42,

    What are you talking about?
    Ha padia??? tokey khebau?

    Salam Che Wan yang tegap lagi agam! Keliru? Sebenarnya rrrrrakkkyattt sudah menjadi imun dengan dos keliru yang diinjek kedalam kotak pemikiran mereka oleh Dr Arse Nik. Siapa Dr Arse Nik, dia adalah pakar undang-undang yang majoring dalam tikam lari dan tikam BELAKANG!
    Eh eh....aku dah membuat assanisasi karakter kah?...Fuhhh hebat bahase Malayu aku nih!

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ