SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

NASI KANDAQ BATU 1; WADAH UNTUK MENYATUKAN BANGSA!

Posted by Detguaq Saturday, July 25, 2009

Nasi kandaq merupakan antara makanan kegemaran rakyat malaysia yang berbilang bangsa , ekspatriat, PADI dan PATI. Dimerata-rata kampung, pekan kecil, pekan besar, bandar kecil, bandar, bandaraya, metropilitan, IPTA, IPTS, KLIA dan lain2 lapangan terbang, Kompleks Kerajaan seperti diPuterajaya, Hospital-hospital dan pelbagai lokasi lagi. Lazimnya ianya dikuasai oleh mamak-mamak Malaysia dan ada juga kaum India yang berugama Hindu menyelitkan diri. Dan jangan hairan jika kaum Cina Malaysia juga ada yang menjalankan perniagaan nasi kandaq ini sepertimana juga nasi lemak dan roti canai. Tetapi kedai ini bossnya adalah melayu. Selain beliau Hj. Ramli juga menjadi sebutan. Tetapi jika dibandingkan, harga makanan disini adalah lebih berpatutan.

Sebut pasai roti canai, jika tahun tahun kebelakangan hendak mencari wanita sebagai penebar adalah hampir mustahil, begitu juga penebar dikalangan bangsa Cina, tetapi kini ia bukan lagi sesuatu yang mustahil. Saya pernah melihat seorang lelaki cina menebar roti canai di SS2 Petaling Jaya semasa saya tinggal sekejap disana. Dan kelibat wanita yang menebar roti canai sekarang merupakan fenomena yang lumrah, seperti lumrahnya kita bertemu pemandu teksi dan bas dari kalangan wanita.

Berbalik kepada kisah Nasi Kandaq Batu 1, Bedong yang amat digilai sekarang ini, saya amat kagum dengan usaha bersungguh boss nasi kandaq berkenaan. Selama saya ikuti perkembangan beliau, eloklah saya paparkan disini sebagai tauladan. Secara ringkas, beliau bukannya memperolehi kejayaan ini dengan mudah. Beliau mengorbankan hampir sepuluh tahun ditempat yang sama sebelum "BOOM"! Merangkak dengan menawarkan kursus menebar roti canai dan memperdagangkan roti canai beku, perjalanan perniagaan agak perlahan, sehinggalah beliau melebarkan sayap dengan menambahkan satu portfolio iaitu nasi kandaq dan ketering. Bermula dengan sambutan dingin, namun berkeyakinan tinggi, beliau terus menjalani kegiatan dengan tabah. Dari terpaksa melambai dan menggamit untuk menarik perhatian pelanggan, kini kerap pula tangan digawang menghala kejalan untuk memberi isyarat lauk-pauk sudah habis dan perniagaan terpaksa ditutup awal.

Jarang benar roti canainya yang tebal lagi gebu, segebu anak gadis yang bekerja penuh mesra melayan pelanggan tinggal berbaki. Seawal pukul sembilan malam yang selalu dapat dilihat hanyalah besen kosong, kulai kilat berminyak dan bekas berisi minyak nyioq yang hanya tinggal.

Seawal pukul tiga petang, perniagaan dimulakan, kecuali hari Ahad dan jika ada tempahan 'catering', jarang operasinya melintasi pukul 12 tengahmalam. Paling-paling lewat pukul 11 malam sudah boleh lihat pekerja-pekerjanya mencuci periuk. Lauk yang menjadi 'killer menu' ialah...aaaa....aaa....ehh...mana ada 'killer menu'! Semua lauk-pauknya setaraf. Habis hampir serentak pada tiap-tiap hari.

Lihatlah semasa pelanggan sabar beratur, tidak ada barisasn untuk melayu sahaja, atau melayu satu barisan, kaum lain satu barisan. Atau dengan kata lain semua bangsa beratur dalam satu barisan!!! Nampaknya nasi kandaq adalah salah satu wadah untuk menyatukan bangsa malaysia!

Secara peribadi aku paling menyukai sambal sotong yang disediakan pada setiap hari. Sotongnya besar-besar dan harga berpatutan, malahan semua harga lauk-pauk adalah berpatutan.

Aku dimaklumkan mereka akan berpindah kepremis baru yang lebih 'environmental' atau dalam bahasa kebangsaannya ialah envairomental untuk kekomfortabelan klien. Kedudukan premis baru adalah dalam row yang sama tetapi lokasinya dihujung tanjung blok tersebut. Semuga site baru ini akan menggamit lebih klien pada masa hadapan, insyaAllah.

KERETA YANG BERDERAT DIPARKIR
DIBAHU JALAN

PANDANGAN DARI SUDUT YANG LAIN

KLIEN SEDANG BERATUR(ATAS/BAWAH)


ROTI CANAI YANG MENTEN GEBU

..........PERRRRGGGHHH.........

7 Responses to NASI KANDAQ BATU 1; WADAH UNTUK MENYATUKAN BANGSA!

  1. Anonymous Says:
  2. awat buat promo nasi kandag batu satu......dapat makan free ka apa ka?........he he he.....

     
  3. Detguaq Says:
  4. Hanya ingin membantu kerana sekadar rasa terpanggil untuk free promo!

    War-warkanlah kehebatan rasanya.....

    Free? Depa bagi gear free!!!

     
  5. red rooster Says:
  6. Bang Det,
    kalau lagu ni bila balik kpg nanti nak kena singgah ni... perghh!!!

     
  7. DukeOfUMNO Says:
  8. Hang buat aku lapaq....muahahhaha...

     
  9. detguaq Says:
  10. red rooster,

    jgn lupa ajak saya sama, leh gak berkenal-kenalan, menambah sahabat membina silratulrahmi.

    Duke,
    jgn tak cuba....

    Nanti kalau cemuih tulis bab politik lagi, aku akan tulis bab-bab kedai makan kepunyaan melayu yang sedap2 lagi.

     
  11. Paktam nak jual nasi kandaq tapi warung Paktam kecil jer... tak celuih org nak berbaris...

     
  12. Detguaq Says:
  13. Pak Tam,

    Sapa kata ta kceluih, mamak malabar pakai kandaq jer, tak payah ada kedaipun! Janji lauk pauk sedap. Depa kata mamak suka boh daun ganja sikit dalam nasi, nak bagi sedap, naik Syan....

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ