SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

KECURIAN KABEL

Posted by Detguaq Wednesday, July 1, 2009

Kes kecurian kabel kini kembali bermaharaja lela. Setelah hampir 5 bulan tidak kedengaran kes kecurian kabel tiba-tiba hujung bulan lepas ianya kembali berlaku. Kalau dulu, kabel yang dipasang ditiang yang kerap dipotongcuri, kali ini depa bertindak mencuri kabel bawah tanah pula!.

Modus operandi mereka seperti yang dimaklumkan oleh pihak pekerja kontraktor telekom ialah membahagikan tugas kepada empat peringkat. Iaitu tugas peringkat pertama ialah memotong kabel-kabel tersebut, kemudiannya pada peringkat kedua ialah menarik keluar, seterusnya proses menggulung dan akhirnya barulah diangkut keluar dari tempat yang dicuri. kesemua peringkat-peringkat itu dilakukan oleh empat pasukan yang berbeza. Manakala mereka akan berkumpul pula disatu tempat yang hanya mereka ada aksesnya untuk tujuan menyiat kabel sehingga tinggal wayar. Kemudiannya wayar ini dibakar sehingga salutannya cair dan akhirnya tinggal hanya benang-benang tembaga yang di tekan sehingga membentuk sseperti ketulan ssebelum dijual kepada pembeli besi buruk yang kemudiannya pula meleburkan tembaga berkenaan untuk dijual pula jkepada pihak lain.

BILAKAH episod ini akan berakhir? Atau ianya akan terus berulang? Adakah kerana pihak kawaq labih cerdik dari penguasa? Atau telekom sendiri terlalu berkira2 untuk meningkatkan mutu keselamatan kabel2nya?

Aku difahamkan kabel yang dibekalkan itupun terpaksa direbut oleh kontraktor kerana bekalan semakin meruncing. Bekalan kabel itu terpakda di'kecek' dari setor diTaiping!

Dari perbualan aku dengan depa, sebenarnya bukan tiada peronda dari pihak telekom, ada. Malah kerap mereka tyerserempak dengan penjenayah yang merancang jenayah ini. Mereka sebenarnya sudah sampai keperingkat sendiket, maksudnya mereka bergerak dalam rangkaian. Sebab itulah peronda tidak berani bertindak kerana takutkan keselamatan serta nyawa mereka. Alah... berapa sangat gaji depa berbanding dengan nilai nyawa dan kesihatan diri....jadi mereka buat kerja rondaan sahajalah.....ronda? dah namapun pegawai rondaan...buat kerjalah tu....

Kepada Telekom aku nak cadangkan beberapa perkara. Kalau nak dengaq, dengaqlah....

1. Sistem GPRS boleh dipraktikkan untuk kabel bawah tanah.

2. Kabel dgn arus elektrik yang mampu melumpuhkan sementara penjenayah boleh dipraktikkan untuk 'overhead' dan 'underground cables'.

3. Sistem sensor yang boleh memberi tindakbalas segera (apabila kabel sedang dipotong) serta dihubungkan dengan balai polis yang berdekatan(10 atau 15 km radius)boleh dipraktikkan.

4. Penutup 'manhole' berkunci dimana kunci khas perlu digunakan apabila kerja-kerja penyelenggaraan dilakukan. Manakala setiap manhole mempunyai paten kunci yang berlainan. Tidak seperti manhole TNB dan JBA yang kuncinya standard serta senang di 'dua'kan.

Manakala kepada orang awam, mereka harus peka dengan gerakan yang mencurigakan kerana setiap keosakan kabel, pekerjs2 kontrktor akan diselia oleh kakitangan Telekom(juruteknik). Jika tiada langsung kelibat juruteknik telekom ini, ada sesuatu yang tidak kena sedang berlaku.

*************************************************************************************
Aku sebernarnya merancang2 nak tulis pasal durian(telekom) dan timun(pengguna), tetapi rupa-rupanya telekom juga boleh ditimunkan oleh kawaq kabel!!!!

2 Responses to KECURIAN KABEL

  1. orang awam hanya mampu melihat tanpa melakukan apa2.. kecuali yang benar2 prihatin.

    yang melakukan jenayah ni bukannya orang lain.. bekas pekerja dorang juga... aku rasa

     
  2. tempursakti Says:
  3. heh..heh..heh...aku pun terkena juga,tak leh nak dapat line kelmarin.....aku ingat aku sorang saja...hang pun sama jugak.......

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ