SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU.

Posted by Detguaq Sunday, May 17, 2009

Masih belum terlewat untuk aku ucapkan Hari Guru yang disambut diseluruh negara semalam(kemarin). Dan aku nak ucapkan Selamat Hari Guru secara khusus kepada

1. Keluarga Allahyarham Tok Jasin dan Allahyarham Tok Gayah kerana jasa kedua mereka tidak dapat aku lupakan sehingga akhir hayat kerana mengajar aku huruf-huruf Arab sehingga aku kenal dan mahir membaca Al-Quran dan kini aku sentiasa belajar secara harfiah dan lafziah sedikit demi sedikit untuk tujuan memahami kandungannya pula InsyaAllah. Hanya bagi Allah seluruh Haq terhadap jasa Tok Jasin dan Tok Gayah yang tidak pernahpun menetapkan upah terhadap tanggungjawab mereka. Pemberian ibubapapelajar kepada mereka berdua terdapat dalam pelbagai bentuk seperti buah-buahan, sayur-sayuran, ikan dan daging, kain batik dan pelikat termasuklah juga wang-ringgit yang sekadarnya.

Paling aku ingat ialah bila ada pelajar yang baru, maka dapatlah kami makan pulut kuning dengan kari daging atau kurma ayam.....sesuatu yang jarang dapat dirasai pada masa itu. Begitu juga ketika majls khatam AlQuran, juga dapat rasa pulut kuning....enak dalam kenangan......

2. Guru-guru semasa tadika yang begitu ikhlas mendidik dan sanggup menjadi ibu angkat kerana begitu akrab dengan aku. Terima kasih kerana mengenalkan aku dengan huruf-huruf rumi.

3. Guru-guru semasa aku di'primary school'. Terutamanya guru yang mengajar bahasa inggeris yang begitu tegas mengajar kami kerana sekolah kami adalah sekolah beraliran Inggeris pada masa itu.

4. Guru-guru diperingkat menengah yang mengajar aku terutama guru sejarah aku yang begitu spontan mendampingi kami sehingga terasa seolah seperti kawan sebaya dan begitu rapat sehingga kini iaitu Cikgu Samad Salleh(adik kepada Prof Awang Had Salleh). Aku belajar di3 buah Sekolah Menengah yang berlainan sepanjang pengajian peringkat ini.

5. Pensyarah dan Tutor yang amat berdedikasi semasa 'tune' aku diPre-Diploma in Engineering UiTM diArau dulu. Aku yg tiada asas kukuh dlm bidang teknikal berbanding kawan-kawan yang lain terutama dari SMT-SMT namun dgn dorongan dari mereka aku berjaya melanjutkan dalam kursus penuh peringkat Diploma.

6. Pensyarah-pensyarah di 'School of Engineering' ITM(pada masa itu) sehingga aku dapat tamatkan pengajian peringkat Diploma dan kini mampu praktikkan apa yang aku pelajari disana dalam kerjaya dan kehidupan.

7. Paling tidak dapat aku nafikan ialah majikan mereka iaitu kerajaan Malaysia secara amnya yang telah menyediakan dasar-dasar yang pragmatik dan positif dalam membantu meningkatkan kualiti hidup dan taraf ilmu rakyatnya. Alhamdulillah. Polisi inilah yang mengubah pemikiran tipikal Melayu namun setelah ramai Melayu menjadi begitu berilmu ada yang menjadi tamak semasa menyokong, ada yang menjadi tidak bersyukur lalu menjadi pembangkang dan ada yang tidak mengenang lalu menafikan jasa kerajaan, jasa UMNO dan jasa BN.

0 Responses to SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU.

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ