SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

B-SPOT: BALING BATU SEMBUNYI TANGAN @ ANON

Posted by Detguaq Wednesday, May 27, 2009


AWAL RANCANGAN

SOBRI AHMAD: AKTIVIS BELIA

HOST RANCANGAN, FERIZ AZIZ

TEKUN MENDENGAR



SALAH SEORANG PENONTON SEDANG BERTANYAKAN SOALAN.

**************************************************************************************
Sesudah kita dihidangkan dengan kotak-kotak surat dalam hujah, kemudiannya diikuti oleh B-Spot dalam TV9 tadi. Dihostkan oleh Feriz Aziz dan ahli panel terdiri dari bloggerterkenal Syahril A Kadir dan aktivis belia yang berpengalaman iaitu BRO Sobri Ahmad.

Setelah diperkenalkan secara ringkas, Abg Sobri Ahmad di beri sepak mula dan seterusnya bola bicara ditendang pula oleh Adik Syahril dengan begitu garang! Bukan suara sahaja yang garang, malah wajahnya juga begitu aggresif, petunjuk kepada jiwa muda yang mudah meruap.

Tetapi sedikit sebanyak beliau berjaya meluahkan apa yang terbuku dihati sebahagian besar anak muda yang semakin segan untuk dikenali sebagai belia.....takut di cop 'skema'. Aku juga bersetuju dengan pandangan beliau terutamanya mengenai medium untuk meluahkan pandangan oleh generasi yang begitu akrab dengan sesawang maya, tetapi aku juga setuju bahawa luahan mereka sepatutnya juga dikikuti dengan pertanggungjawapan iaitu blogger dengan pengenalan diri seperti Syahril sendiri. Bukannya blogger yang berssembunyi disebalik tirai maya sambil melontar batu-batu beracun yang membawa petaka. Jadi pada aku perlu ada panduan agar tidak terbabas kerana kecetekan pengalaman hidup.

Dan ketenangan serta senyuman penyejuk suasana Abg Sobri hangpa buat aku tersengih sama. Jawapan spontan beliau dengan alasan yang rasional menyebabkab Syahril yang pada awalnya agak aggresif sudah mula menemui rentak yang dimahukan oleh penonton-penonton yang rata-rata dari golongan remaja(Belia?).

Wahai remaja! Hidup perlu bermasyarakat hatta dimaya sekalipun. Walaupun kita merasai bahawa kita keseorangan dan bebas meluah pandangan dalam premis maya kita, namun selama mana kita boleh bermonolog? Sudah fitrah bahawa manusia itu perlu berdialog dan perlu kepada berkawan juga bermasyarakat. Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran mengenai dakwaan Syaril bahawa berblog tidak perlu kepada respon, kerana secara hakikinya walaupun pengunjung sesebuah blog itu membaca, kerana bagi aku tidak semestinya jika artikel berkenaan membawa kepada sebuah pertanyaan yang memerlukan jawapan segera, pengunjung itu akan bertanya disitu, mungkin beliau bertanya kepada orang atau blog lain dan sudah tentu akan ada jawapannya. Maka jika sesuatu artikel itu memberi faedah, maka berbaloilah, tetapi jika mempawa padah apa pul;a kejadahnya? Lalu disitulah perlukan mekanisma seperti pengawalan waima secara minima terutamanya oleh pemilik premis sendiri.

Dan aku lihat gaulan rencah kedua-dua panelis boleh menjadi ramuan kepada yang boleh di'jamah' oleh remaja yang selam ini agak menjauhkan diri dari hidup berpesatuan kerana stigma yang melekat dibenak mereka mengenai 'politiking' dalam persatuan-persatuan. Semoga generasi baru akan lebih idealis dalam berpersatuan berbanding orang lama macam aku dan bri.

*Sobri membesar bersama-sama aku dan kemenara gading bersama-sama walau dalam jurusan berlainan. Aku tumpang bangga dengan pencapaian(kecapaian? he he he) beliau. Dan aku juga berharap dapat berdailog dengan Syahril yang aku lihat dapat mengupas sedikit sebanyak kebukuan dihati golongan remaja dan juga boleh menjiwai pemikiran orang dewasa dalam masa yang sama. Belajar dari Sobri kot?

**Feriz Aziz(maaf kepada adik, jika tersalah eja nama anda) juga telah menonjolkan kematangan sebagai seorang moderator/host. Tahniah!

2 Responses to B-SPOT: BALING BATU SEMBUNYI TANGAN @ ANON

  1. salam bro
    terima kasih di atas ulasan perdebatan tadi

    actually saya bukanlah seaggresif yang bro katakan, cuma saya dan sdr Sobri merasakan perlu ada unsur 'keras dan lembut' dalam talkshow tadi agar rancangan itu kelihatan lebih hidup dan menarik

    after all, kami berdua sangat berpuas hati dengan program tersebut dan we really respect each other opinion

    personally, saya suka bro Sobri walaupun itulah kali pertama kami berjumpa

    kirimkan salam saya pada beliau sekiranya berjumpa

    Wassalam

     
  2. DukeOfUMNO Says:
  3. det...aku kenai mamat kat ataih ni...hhehhehe...

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ