SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

PPSMI - PREJUDIS ATAU HASAD DENGKI?

Posted by Detguaq Sunday, March 1, 2009

Rentetan dari sikap negatif pihak-pihak tertentu terhadap PPSMI yang pada aku majoriti dari mereka yang menentang itu samada tidak langsung mahu memahami objektif sebenar perlaksanaannya demi kemajuan anak-anak kita dari peringkat awal lagi, atau sememangnya hati, perasan, nafsu dan akal mereka telah diselimuti, diselubungi malah dilitupi kegelapan yang amat pekat sehinggakan sanggup mengorbankan masa hadapan anak-anak kita.

Atas sikap negatif mereka itulah menyebabkan aku berusaha mengagau(google) dari dalam internet untuk mendapatkan maklumat yang aku fikir boleh membantu. Pada mulanya aku meng google kembali portal interaktif untuk mengajar anak bungsu aku Aphblatical in English yang aku perolehi dari hasil menggagau English for baby. Dalam banyak-banyak portal ini yang dia paling minat. Walaupun umur anak bungsu aku ni baru menghampiri 3 tahun(lagi 2bulan) tetapi jari jemari beliau telah aku biasakan dengan tetikus dan papan kekunci pada komputer!!! Tak kan nak cari cikgu juga benda ni???

Dan akhirnya Allah melintaskan dalam kepala aku perihal seorang anak Melayu yang bernama MAKHTAR @ MOKHTAR Bin MANSOR, seorang bekas pengamal undang-undang yang kini mengorbankan kerjaya lumayan beliau demi mengembangkan kaedah beliau bagi melahirkan golongan mahir matematik dan sains. Bila aku menggagau perihal manusia istimewa yang Allah ciptakan ini, maka inilah cerita yang amat menyentuh hati aku disebabkan sikap prejudis sesetengah pendidik ketika berhadapan dengan sesuatu yang baru. Sikap skeptikal mereka ini samalah dengan sikap mereka ketika berhadapan dengan PPSMI.

Bacalah luahan beliau dan marilah kita nisbahkan dengan PPSMI.

Tuesday, June 24, 2008

Projek rintis Kaedah Mokhdar di 10 buah sekolah di Perlis

Link berkaitan :
http://more-dear.com/ (Untuk menghantar anak/jagaan/pelajar/diri mengikuti bengkel-bengkel mengasah minda matematik dan sains menerusi kaedah Mokhdar) http://www.kelabdarians.blogspot.com/ (Senarai & catatan individu yang berhijrah jadi lebih baik / mencatat kejayaan cemerlang setelah amalkan kaedah Mokhdar) http://mokhtarhjmansor.blogspot.com/ (Kisah suka duka Mokhtar Hj Mansor memperjuangkan penemuan beliau kerana melihat bukti yang amat jelas bahawa penemuan ini, sekiranya natijahnya dilaksanakan, akan meletakkan bangsa dan negara menjadi antara bangsa dan negara paling maju jika tidak pun yang paling maju). http://www.revolusibahasa.blogspot.com/ (kaitan di antara sebutan perkataan yang panjang dengan kelambatan Melayu dalam pelbagai perkara) http://www.revolusiniaga.blogspot.com/ (berbicara tentang kaitan di antara perkataan yang panjang dengan kegagalan Melayu dalam perniagaan) http://www.fihrasat.blogspot.com/ (menceritakan pengalaman-pengalaman Mokhtar bermain dengan angka di dalam kaedah Mokhdar). e-mail : mokhtarhjmansor@gmail.com atau mokhtar@more-dear.com Alamat pejabat : No 23 & 25 (Gr to 2nd Floor), Jln Pusat BCH 1/3, Bandar Country Homes, 48000 Rawang. Tel : 03-67334402; 019-2605162; 017-6521730. Fax : 0367334402. "DEMI KEMAJUAN BANGSA DAN BAHASA MELAYU YANG TERCINTA, BAHASA MELAYU HENDAKLAH DIJADIKAN SEMAKIN PADAT DAN BUKANNYA SEMAKIN LOMPONG. INI BERERTI, UNGKAPAN DI DALAM BAHASA MELAYU HENDAKLAH JADI SEMAKIN PADAT DAN PERKATAAN DI DALAM BAHASA MELAYU HENDAKLAH JADI SEMAKIN PENDEK DAN BUKANNYA MAKIN PANJANG"

Pada bulan Oktober 2006, pegawai-pegawai di Unit Matematik di Pusat Perkembangan Kurikulum, khususnya Ketua Unit iaitu Encik Wahab (kini Ketua Bahagian Kesihatan PPK), Encik Ali, Encik Mazlan dan Puan Romnah telah memberi gambaran yang kaedah Mokhdar akan diperluaskan kesemua sekolah-sekolah di seluruh negara selepas perlaksanaan program itu di 10 buah sekolah projek rintis di Perlis mendapat feedback yang memberangsangkan. Hanya dua buah sekolah yang memberi feedback negatif dan kedua-dua buah sekolah itu, walaupun tidak dinyatakan oleh mereka kepada saya, mudah sahaja bagi saya menekanya.

Dalam kes sekolah yang pertama, sejak dari awal lagi guru besar sekolah tersebut telah menunjukkan sikap negatifnya terhadap program ini. Misalnya, semasa berada di sekolah tersebut di dalam program yang disusun oleh PPK, dengan tujuan mahu mendapatkan sokongan padunya (kerana dari gaya percakapannya, dia membayangkan yang dia tidak menyenangi langkah PPK melaksanakan program ini), saya mengajaknya ke kelas pra di sekolahnya. Dalam masa lebih kurang 15 minit, dengan disaksikan oleh guru-guru pra sendiri, yang kemudiannya menyatakan kehairanannya kepada saya betapa pelajar-pelajar pra dalam kelasnya begitu cekap menyerap kaedah Mokhdar, enam daripada 25 pelajar pra tersebut telah kuasai lapan darab asas.

Malangnya guru besar meninggalkan kami semasa saya mengambil masa 20 minit tersebut untuk melatih pelajar-pelajar tersebut. Bila beliau datang semula 15 minit kemudian, saya mengambil kesempatan bertanya kepada pelajar-pelajar akan jawapan bagi lapan darab tersebut. Ternyata enam pelajar tersebut mampu menjawab dengan pantas seolah-oleh darab-darab tersebut telah dikuasai selama bertahun-tahun. Malangnya guru besar tidak memberi reaksi yang positif sebaliknya mempertikaikan apa yang saya tunjukkan dengan berkata, yang penting di dalam matematik bukan untuk dihafal tetapi untuk difahami!

"Hai, bukankah ramai pelajar Tahun 6 yang masih belum kuasai darab walaupun telah belajar di sekolah selama enam tahun?" saya bertanya soalah tersebut kepadanya. Dia tidak menjawab.

Dalam program kedua yang diadakan di Langkawi, tiba-tiba guru besar ini menghantar guru lain pula untuk mengikuti latihan kaedah Mokhdar. Kali ini seorang ustazah pula yang dihantar menggantikan guru sebelumnya sedangkan semua sekolah lain menghantar guru yang sama dan semuanya merupakan guru matematik. Bila saya tanya kenapa sekolah beliau tidak menghantar guru yang telah menghadiri program ini sebelumnya kerana perlaksanaan program Mokhdar memerlukan kesinambungan, beliau cuma menjawab tak tahu kerana beliau hanya menurut arahan guru besar.

Satu lagi sekolah yang memberi penilaian yang negatif ialah sekolah yang menghantar seorang guru yang pada hemat saya seperti mempunyai masalah tertentu. Bayangkan, pada hari saya sampai ke sekolah beliau untuk memberi pendedahan kepada guru-guru dan pelajar, beliau menyuruh saya berjumpa dengan penolong kanan sebelum program dimulakan sedangkan pada hari sebelumnya, pada sebelah petang, beliau sendiri yang menghubungi saya mengingatkan saya tentang program yang telah diatur untuk sekolah beliau yang telah diselaraskan bersama pegawai-pegawai daripada PPK.

Malah beliau hanya meninggalkan saya di depan pintu bilik penolong kanan dan saya terpaksa mengetuk sendiri bilik penolong kanan, sesuatu yang menjadi kebiasaan saya jika program yang diatur di sekolah adalah atas pelawaan saya sendiri di mana saya menerima layanan seperti seorang jurujual, paling baik, sebagai seorang jurujual yang terkenal di Malaysia. Di semua sembilan buah sekolah lain, termasuk di sekolah di mana guru besarnya bersikap hostile terhadap kaedah Mokhdar (beliau tidak ada di sekolah semasa saya sampai), semua guru dan pelajar telah siap berkumpul di dewan atau di tapak perhimpunan untuk mengikuti ceramah saya.

Saya mengetuk pintu dan belum sempat saya duduk, penolong kanan marah-marah kepada saya kerana katanya walaupun beliau menganggap yang kaedah Mokhdar adalah suatu kaedah yang amat baik, tetapi saya tidak memberinya notis yang mencukupi bagi beliau mengumpulkan guru-guru dan pelajarnya.

Saya terpingga-pingga kerana program itu telah diselaraskan bersama dengan pegawai-pegawai dari PPK dan guru-guru dari 10 buah sekolah terlibat 12 hari sebelum itu. Saya cuba memberitahu penolong kanan tersebut yang program tersebut sebenarnya telah disusun oleh PPK bersama dengan guru matematik dari sekolah beliau yang menghadiri kursus Mokhdar anjuran PPK dan saya bukannya datang sebagai seorang jurujual untuk mempromosi buku saya (jelas dari dialognya yang dia beranggapan sedemikian).

Beliau tidak mempercayai kata-kata saya dan mencari guru berkenaan. Rupa-rupanya cikgu ini tidak memaklumkan sama sekali tentang program ini kepada beliau, malah setelah dia masuk ke pejabat, saya masih tidak jelas tentang apa sebenarnya yang dituturkannya.

"Tak apalah, teruskanlah. Tapi lain kali saya tak akan benarkan lagi jika program diatur seperti ini," kata penolong kanan tersebut yang pada saya amat angkuh.

Sebagai tamu, walaupun saya sepatutnya seorang tamu kehormat, saya tidak mahu terlibat dengan perbalahan dengan guru tersebut. Saya hanya meminta diri dan terus ke kantin, tempat di mana majlis cermah diadakan. Yang ada hanyalah pelajar-pelajar tahap dua sekolah itu dan hanya ada dua orang guru yang berada di situ untuk menyelaraskan keperluan teknikal. Bagaimanapun, tidak seperti di sekolah-sekolah lain, mereka tidak mempedulikan saya sama sekali, seolah-olah kehadiran saya adalah tidak diundang.

Pada masa rehat, Penolong Kanan berkenaan datang ke kantin. Walaupun amat terkilan dengan apa yang telah berlaku di dalam pejabatnya tadi, dan walaupun dia tidak mempedulikan kehadiran saya di situ seolah-olah kehadiran saya tidak diundang sama sekali, saya rasa yang adalah tidak manis sama sekali jika saya turut bersikap meninggi diri sepertinya. Lalu saya dekati mejanya dan duduk di situ walaupun tidak dijemput duduk.

"Lain kali jika nak berurusan dengan pihak sekolah, dapatkan kebenaran dari Jabatan dulu," kata beliau. Semakin jelas kepada saya bahawa dia tidak tahu apa yang sedang berlaku sama sekali.

"Saya rasa program ini telah diatur oleh Pusat Perkembangan Kurikulum, jadi apa perlu lagi saya dapatkan kebenaran dari Jabatan?" tanya saya.

"Siapa nama contact you di Kurikulum?" dia bertanya.

Saya menyebut semua nama pegawai di Unit Matematik, PPK, iaitu Encik Wahab, Encik Ali, Encik Aziz Naim, Encik Mazlan dan Puan Romnah.

"Saya tak kenal pun? Kalau mereka dari Kurikulum, tentu saya kenal," katanya lagi tanpa memandang sedikitpun kepada saya.

"Beginilah, PK. Saya excuse sekejap untuk ambil surat jemputan dari PPK."

Saya pun ke van saya (kereta saya rosak pada masa itu dan saya memerlukan RM7000 untuk membayar kos penukaran enjinnya) dan mengambil surat jemputan dari Pusat Perkembangan Kurikulum untuk menghadiri sesi-sesi workshop yang dijalankan oleh PPK bersabit dengan projek rintis Kaedah Mokhdar di 10 buah sekolah di Perlis. Jelas dalam surat itu bahawa saya adalah orang yang 'amat' penting di dalam perlaksanaan projek tersebut.

Sebaik melihat surat tersebut, saya dapat melihat perubahan riak wajah Penolong Kanan tersebut.

"Kenapa Encik Mokhtar tak cakap dari awal yang encik datang dengan Pusat Perkembangan Kurikulum?"

"Cikgu ... tak terangkan'ke? Dia wakil sekolah cikgu dalam bengkel untuk projek rintis ini, program ini telah disusun bersama pegawai PPK sejak dua minggu lepas dan semua guru telah ditugaskan untuk memaklumkan dan meminta laluan dari guru besar bagi program penerangan tentang kaedah Mokhdar ini."

"Saya memang tak tahu sama sekali," katanya.

Jelas bahawa cikgu yang menjadi wakil sekolah berkenaan telah tidak memaklumkan sama sekali kepada pihak sekolah tentang program yang telah disusun untuk sekolah itu yang telah diputuskan bersama pegawai-pegawai PPK dua minggu sebelum itu.

Apabila berlangsungnya bengkel ketiga di Aseana Resort di Langkawi pada bulan September berikutnya, barulah saya dapat mengesahkan bahawa terdapat sesuatu yang tidak kena dengan cikgu ini. Daripada sepuluh orang guru yang mewakili sekolah-sekolah tersebut, lapan orang amat positif dan menurut pegawai dari Unit PPK yang mempengerusikan workshop, dua orang memberi written appraisal negatif tetapi lapan orang lagi memberi written appraisal yang amat positif.

"Boleh saya lihat komen mereka?" tanya saya.

"Saya boleh berikan, tetapi you janganlah ambil hati jika komen mereka tidak serasi dengan harapan you," katanya.

"Saya berkelulusan profesional, dan amat profesional. Tak usah risau, tetapi untuk meyakinkan you, tanpa melihat tulisan mereka saya sudah dapat mengagak siapa mereka."

"Kalau betul you tahu, siapa?" dia menduga.

Saya menyebut dengan tepat nama-nama mereka.

"Macam mana you tahu?"

"Cikgu .... 'ni, semasa saya ke sekolahnya dulu saya telah merasakan seperti tindak tanduk dia sengaja mensabotaj saya, dan cikgu ..... ini pula, pada hari pertama saya menemui pengetuanya dia telah menunjukkan sikap negatif terhadap saya walaupun kami tidak pernah saling mengenali sebelumnya."

Mahu tidak mahu, pengerusi pun menyerahkan kepada saya semua catatan yang dibuat oleh sepuluh orang guru tersebut. Kesemuanya amat positif selain daripada catatan yang dibuat oleh dua orang guru berkenaan. Wakil dari sekolah yang guru besarnya bersikap negatif terhadap saya tidak membuat catatan yang negatif, beliau sekadar menerangkan yang beliau tidak begitu jelas dengan kaedah Mokhdar kerana tidak mengikuti program itu dari awal kerana untuk tiga sesi yang dijalankan bagi bengkel Mokhdar tersebut, guru besarnya menghantar tiga orang guru yang berlainan sedangkan sekolah-sekolah lain semuanya diwakili oleh orang yang sama. Malah beliau juga mencatatkan bahawa beliau sebenarnya adalah seorang ustazah dan tidak mengajar matematik (sedangkan semua guru-guru lain ditugaskan mengajar matematik di sekolah mereka).

Saya tidak berdendam sama sekali dengan guru tunggal yang menulis, "Kaedah Mokhdar tidak berfaedah sama sekali dan ia hendaklah dihentikan setakat ini sahaja and full-stop", malah saya berlagak seperti biasa dan cuba mencari kesempatan berbual dengan guru tersebut yang sebenarnya duduk di kanan saya. Tetapi apa yang berlaku pad jam 10.30 pagi hari itu benar-benar mengesahkan anggapan saya bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan guru ini.

Pada jam 10.30 pagi, kami berehat. Pada masa itu pemandu van yang saya tugaskan untuk mengambil wang RM10000 daripada hasil jualan van tersebut di Alor Setar (van itu saya jual untuk mendapatkan wang bagi menyelesaikan bayaran kepada bengkel yang membaiki kereta saya dengan menukar enjinnya) telah menyerahkan wang tersebut kepada saya. Saya masukkan wang seikat itu ke dalam poket saya di sebelah kanan dan hal ini dilihat oleh guru berkenaan yang duduk di sebelah saya.

Ketika sedang minum di suatu sudut di hotel tersebut, tiba-tiba guru berkenaan mendapatkan saya. Tanpa silu, beliau berbisik kepada saya, "Boleh tak pinjamkan kepada saya RM2000, saya minta tempoh bayar dalam masa tiga bulan. Saya nak shopping, sayang, datang ke Langkawi tak boleh shopping."

Saya memandang tepat ke wajahnya, mencari kepastian jika dia hanya bergurau.

"Serius 'ni, saya tak main-main. Dalam masa tiga bulan saya akan bayar, jika Encik Mokhtar tak percaya, saya akan bayar secara ansuran setiap kali gaji dengan memasukkan wang ke dalam akaun encik."

"Saya bukan tak nak bagi, tapi wang ini nak saya gunakan untuk bayar kos membaiki kereta saya. 'Dah dua bulan saya ke sana ke mari dengan van," kata saya. "Tapi tak usah bimbang. Mencari duit adalah tidak susah bagi saya. Nanti bila saya ada wang untuk bagi cikgu pinjam, saya akan maklumkan kepada cikgu," kata saya sambil menyembunyikan gelodak perasaan saya terhadap tingkah lagunya.

Lalu saya membuat kesimpulan bahawa cikgu tersebut adalah sebenarnya seorang yang sewel atau mempunyai masalah mental kerana bagi orang biasa, sudah tentulah tidak akan mendatangi seorang yang tidak begitu dikenali begitu sahaja dan berbisik mahu meminjam wang daripada saya dalam jumlah yang tidak sedikit. (Semasa menulis catatan ini, setelah lebih dua tahun berlalu, baru terlintas di fikiran saya, agaknya jika saya pinjamkan kepada beliau jumlah wang tersebut, mungkin dia akan terus berjumpa dengan pegawai dari PPK yang memimpin sesi pagi itu dan menarik balik tulisannya dan menggantikannya dengan, "kaedah Mokhdar amat berfaedah and there shall never be not even a halt in forwarding it to the Malaysian students!"



..... BERSAMBUNG
*************************************************************************************
Bandingkanlah sikap-sikap mereka yang menentang KEADAH MOKHDAR dan mereka yang menentang PPSMI.
Inilah CABARAN aku kepada Ulama' Bahasa Melayu yang aku ulang dari ungkapan Tuan Makhtar @ Mokhtar bin Mansor, pelopor kaedah Mokhdar yang InsyaAllah akan aku hantar anak-anak aku untuk mengikuti bengkel beliau. Akan aku usahakan peruntukan untuk misi bermanfaat ini.

"DEMI KEMAJUAN BANGSA DAN BAHASA MELAYU YANG TERCINTA, BAHASA MELAYU HENDAKLAH DIJADIKAN SEMAKIN PADAT DAN BUKANNYA SEMAKIN LOMPONG. INI BERERTI, UNGKAPAN DI DALAM BAHASA MELAYU HENDAKLAH JADI SEMAKIN PADAT DAN PERKATAAN DI DALAM BAHASA MELAYU HENDAKLAH JADI SEMAKIN PENDEK DAN BUKANNYA MAKIN PANJANG"

Terutama kepada Mursyidul Am GMP iaitu samad said.

0 Responses to PPSMI - PREJUDIS ATAU HASAD DENGKI?

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ