SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

DEMO GI DEMO GAPODIO?

Posted by Detguaq Sunday, February 1, 2009

Pada mulanya bila aku ikuti berita TV3, aku agak tidak berapa yakin dengan lapuran mengenai demonstrasi jalanan menuntut dihapuskan PPSMI. Kawan aku kata kena bandngkan juga dengan lapuran dari sumber lain. Oleh kerana telah larut, lalu aku tidak berblog mengenai bantahan tersebut semalam atau awal pagi tadi. Sekarang aku CnP dari Malaysiakini mengenai isu tersebut.

Gerakan anti-PPSMI julung kali ke jalan
Jimadie Shah Othman | Jan 31, 09 8:40pm
Kempen memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) meningkatkan tahap bantahannya hari ini dengan melangkah ke tahap baru - berhimpun di jalan raya.

Perhimpunan julung-julung kali itu dilancarkan petang ini di perkarangan pusat membeli-belah Sogo di Jalan Tuanku Abdul Rahman - simbol lazim siri bantahan era reformasi 1998.

Bagaimanapun, hasrat penganjurnya Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) untuk mengumpulkan 500 pencinta bahasa tidak tercapai walaupun kelibat beberapa tokoh terkenal bahasa dan sastera dalam program itu menyelamatkan keadaan.

gmp protest 310108 crowdProgram itu hanya dikerumuni kira-kira seratus orang yang lalu-lalang bagi membeli-belah di kompleks popular itu.

Perhimpunan itu bermula dalam keadaan hujan renyai-renyai yang turun sejak jam 1 tengah hari lagi.

Bagaimanapun ia berakhir tanpa sebarang masalah dengan polis, walaupun permohonan permit berhimpun tidak dibuat.

Malaysiakini difahamkan penganjur hanya memaklumkan secara bertulis kepada polis berhubung program berkenaan.

gmp protest 310108 samad saidSasterawan Negara, Datuk A Samad Said yang sebelum ini berteka-teki tentang kehadiran beliau akhirnya muncul buat pertama kali dalam program sebegitu.

Beliau bagaimanapun tidak memberikan sebarang kenyataan kepada media, sebaliknya hanya bergambar sambil memegang sepanduk kecil bertulis "Jangan bunuh bahasa ibunda".

Beberapa tokoh utama bahasa seperti penyair Dinsman, bekas profesor bahasa Dr Abdullah Hassan dan bekas profesor falsafah sains Dr Shahrir Md Zain serta penulis Ainon Mohd turut serta seperti dijadualkan.

Penyair popular Pyanhabib, ahli jawantkuasa Persatuan Penulis Nasional (Pena) Ibrahim Ghaffar dan aktivis popular teater Khalid Salleh turut hadir.

Bercakap kepada Malaysiakini selepas acara pelancaran itu, Khalid berkata hari ini ramai aktivis bahasa yang tidak pernah muncul dalam program seumpama itu tampil buat kali pertama menyatakan bantahan mereka kerana keadaan "sudah terdesak sangat".

Tambahnya, bukan sahaja bahasa, tetapi dalam pelbagai segi hak-hak orang Melayu mulai terhakis.

Khalid mendakwa selama tujuh tahun apabila PPSMI diperkenalkan, orang tidak turun memprotes kerana "orang tidak ada asas budaya dan bahasa".

Pemimpin politik yang kelihatan termasuklah ketua penerangan PKR Tian Chua, ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Md Akin dan ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohamad.

Majlis bermula kira-kira 2.45 petang, kira-kira 15 minit lebih awal daripada yang dijadualkan.

gmp protest 310108 photo sessionPengerusi jawatankuasa induk GMP Datuk Dr Hassan Ahmad memberikan ucapan ringkas kira-kira lima limit sebelum melancarkan kempen berkenaan.

Tindakan itu menyebabkan sebahagian daripada kira-kira 30 yang hadir terlepas sidang akhbar yang diadakan sejurus selepas pelancaran itu.

Program yang kelihatan tidak tersusun itu menyebabkan orang ramai yang hadir terpinga-pinga dan tidak terarah, termasuk wartawan yang berkeliaran mendapat komen daripada beberapa tokoh yang hadir.

Dalam masa yang sama, kita-kira 30 polis berpakaian seragam cuba menyuraikan keadaan.

Kumpulan tokoh bahasa dan sastera itu kemudiannya hanya duduk di sebuah restoran di hadapan kompleks berkenaan.

Orang ramai dan wartawan mula bersurai kira-kira 4.30 petang.

Majlis pelancaran ini diadakan dalam rangka GMP menganjurkan perhimpunan besar-besaran 7 Mac ini - ala demonstrasi Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) pada 2007 - untuk menyerahkan memorandum isu PPSMI kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

_____________________________________________________________________

Maka sebagai penilaian peribadi aku, inilah gambaran sebenar mereka yang mengaku Ulama bahasa Melayu. Mereka sendiri kabur dengan matlamat. Apakah sebenarnya bantahan ini dibuat? Sehinggakan mereka sendiri tidak tahu cara mana untuk dilakukan, iaitu cara yang betul dan teratur. Maka perhimpunan itu menajdi satu perhimpunan yang kucar-kacir walaupun yang hadir adalah barisan hebat yang mempunyai nama tersohor!!! Jika mereka yang hadir sebagai wakil kepada suara bantahanpun tidak terurus aturcara mereka, apatah lagi cubaan mereka untuk menarik awam agar hampir kepada mereka bagi mendengar apa yang mereka ingin bantahkan!!! Dan akhirnya mereka berjaya menjalankan agenda paling utama dalam mana-mana mesyuarat, perjumpaan mahupun perhimpunan yang dihadiri oleh Melayu sebagai hadirin teramai, iaitu AGENDA MAKAN MINUM. Inilah AGENDA yang paling berjaya dan paling mendapat sambutan dari penganjur bantahan berkenaan.

Dan kehadiran Sasterawan Negara pada aku, ianya mengingatkan aku mengenai Tungku Abd Rahman yang diusung kesana kemari sebagai pelaris kempen oleh Semangat 46 dahulu....sama sahaja layaknya kehadiran Datuk Samad Said yang bercakap melalui sekeping kertas....... Berat bunyi ayat tu.....Hukumanpun mestilah setimpal, itupun jika dapat dibuktikan dimahkamah bahawa memang ada berlaku apa yang didakwa. Mereka kena cari peguam yang mahir dan lapuran rasmi jenayah berat berkenaan sepatutnya sudah kena dibuat pada hari berkenaan kerana polis ada untuk menerima aduan mengenai dakwaan berkenaan. Kena sebut siapa sipelaku tersebut, kerana ini adalah jenayah berat dalam undang-undang sastera...... Suruhanjaya Pemantauan BahasaMelayu(SPBM) kena ditubuhkan dah ni. Dan Ulama-ulama bahasa Melayu kenalah dilantik bagi menganggotai SPBM dan wajiblah dibayar elaun yang tinggi, kerana mereka ini ulama. Pokloh tentu setuju kerana dia adalah Bapa Suruhanjaya Malaysia!!!!

Beginilah wahai Ulama semua.....saya nak tanya yang dok kalut sangat tu AWAT??? Anak-anak belajar MUHISABPURLAK dan KABUISI dalam bahasa inggeris bukannya sampai tahap nak terbit karangan cerita panjang sastera (istilah aku ialah cerpan, tapi depa istilahkan NOVEL) , tetapi sebagai jambatan untuk menimba ilmu dalam pelajaran berkenaan dan sebagai asas untuk memahami ilmu berkenaan diperingkat yang lebih atas, kemudiannya peringkat yang lebih tinggi dan seterusnya keperingkat tertinggi.

DIHARAP ULAMA BAHASA MELAYU JELAS DENGAN PANDANGAN SAYA, IAITU BELAJAR
MUHISABPURLAK dan KABUISI BUKANNYA SEHINGGA NAK KARANG CERPAN BERBENTUK SASTERA. Kalau nak karang CERPAN SASTERA, anak-anak kita kena belajar matapelajaran bahasa Melayu secara khusus dan mengikut kecenderungan serta minat mereka dalam sastera.

Seruan saya ialah hentikanlah bantahan tidak terarah ini dan sumbangkanlah buah fikiran anda untuk menambah baik dan menaik taraf PPSMI ini demi ilmu anak-anak kita, bukan membunuh minat mereka kerana polimik terawang-awangan ini.

***Diharap para Ulama bahasa Melayu dapat menilai komen saya jika ada saya suntik istilah inggeris yang diMelayukan dan samada komen saya ini sampai ketahap boleh difahami walaupun tidak ada suntikan bahasa inggeris didalamnya secara dorongan terus.

BERILAH SOKONGAN KEPADA PPSMI DEMI ANAK-ANAK KAMI GOLONGAN MARHIEN INI!!!

0 Responses to DEMO GI DEMO GAPODIO?

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ