SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

TERTINDAS?

Posted by Detguaq Tuesday, December 9, 2008

Kenderaan yang diletakkan tuhan/dewa penganut hindu sedang diarak melalui jalanraya persekutuan dengan diawasi oleh pihak berkuasa dan anggota rela serta sukarelawan kuil
Jalan yang ditutap separuh laluan menjadikan laluan sehala. Lihat betapa gembira mereka yang mnelambai kepada saya......wajah gembira mereka membuat saya hairan dengan tohmahan sesetengah ahli politik dari kalangan mereka.
Lihatlah bagaimana lancarnya mereka berarak tanpa ada rasa ketakutan atau curiga

Baru sebentar tadi aku berhenti sekjap ditepi jalan depan rumah pesaka dikampung. Berhenti bukan kerana kereta aku rosak, bukan kerana hendak terkucil juga bukan hendak khado hajat. Aku berhenti kerana ada perarakan kenderaan berhiaskan lampu bergemerlapan. Kenderaan yang membawa tuhan/dewa kaum india beragama hindu.

Jalanraya terpaksa dikawal oleh petugas pihak berkuasa dan sukarela. Lalulintas terpaksa dikawal bagi membenarkan perarakan agama berjalan lancar. Aku lihat tiada muka yang kerisauan mengiringi kenderaan berhiaskan lampu berkenaan. Yang ada hanya wajah-wajah ceria tanpa ketakutan seperti muka orang tertindas. SiCina yang menyewakan generator juga tersenyum sambil membawa lorinya, Melayu juga ramai yang berdiri sambil mendukung anak ditepi jalan untuk melihat kegemerlapan lampu yang membawa dewa etnik hindu Malaysia. Inilah petunjuk sebenar berbeza apa yang didegarkan didalam parlimen oleh si chauvinist lagi kiasu Mursyidul am dap.

Jadi jika benar rakyat Malaysia ditindas seperti yang didakwa oleh JERIT, perarakan oleh mereka yang menganut agama hindu tadi merupakan penafian jelas terhadap apa yang mereka dakwa. Jika menurut mereka yang suka melompat kepada keputusan(jump to the conclusion) maka apa yang kononnya diperjuangkan oleh JERIT nampaknya seolah-olah tiada pihak lain yang lebih dahulu berjuang...... Atau ada udang disebalik batu?

Ini yang aku petik dari malaysiakini:

32 'pengayuh perubahan' ditahan polis

Dec 9, 08 2:06pm
kemaskini 3:32pm Sepuluh lagi peserta kumpulan kempen "Rakyat Pengayuh Perubahan" ditahan polis hari ini di Perak dan Johor selepas 22 mengalami nasib yang sama sejak Jumaat lalu.

Enam daripada yang ditahan dibawa ke balai polis Kuala Kangsar - termasuk ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar - sementara dua dibawa ke Taiping.

Program kreatif bagi menuntut perubahan politik dari utara dan selatan Semenanjung itu anjuran Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) dan dilancarkan di Alor Star, Rabu lepas.

Seorang ditahan dalam perjalanan dari bandar itu, 16 lagi ditahan sewaktu ingin bertolak dari Johor Bahru sehari selepasnya dan lima lagi di Kluang ditahan kelmarin.

Program berbasikal itu dijangka berakhir di Parlimen pada pagi 21 Disember ini dengan acara menyerahkan memorandum kepada kerajaan.

Tuntutan kumpulan pengayuh basikal ini, antaranya, perumahan selesa untuk rakyat, mengawal harga barangan, penggubalan akta gaji minimum RM1,500 dan menghentikan penswastaan air, hospital dan pendidikan.

penang jerit cycling campaign 071208 burned bicycleMalaysiakini difahamkan sekumpulan besar pengayuh ini, termasuk 44 orang di dalam sebuah bas, ditahan di Kuala Kangsar tetapi telah dibebaskan selepas polis mengambil butiran peribadi mereka.

Menurut siaran media Jerit, seorang penyelaras wanitanya mengalami gangguan seks sewaktu ditahan, manakala kamera seorang aktivis turut dirampas.

Sementara itu, di Segamat, beberapa kenderaan kumpulan pengayuh ini seperti lori, van dan pacuan empat roda ditahan polis.

Dua pemandu kenderaan itu ditahan polis.

Semalam, lapan basikal kumpulan ini dibakar sewaktu mereka sedang tidur di Yayasan Aman, Penanti dalam kawasan parlimen Permatang Pauh.

Apalah yang difikirkan oleh pelancung apabila melihat gelagat mereka ini?

1 Responses to TERTINDAS?

  1. Anonymous Says:
  2. pasai basikal terbakar tu, depa buat sendiri. Nak tambah sensasi dan dapat laporan media. Supaya orang pandang depa ni kesian. Dan orang nak tengok apa depa cuba buat. Kalau memang ada orang khianat, takkan nak bakaq satu basikalja, kalau aku buat aku bakaq semua, biaq betui depa tak boleh nak teruskan niat depa. satu basikal pasal nak tunjuk kat media dan orang ramai aja.


    Kita kena dedah permainan kotoq depa ni.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ