SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

MENTAFSIR SECARA KURANG BIJAK(baca BANGANG!!!)

Posted by Detguaq Saturday, December 6, 2008



Muak, mual, loya dan nak termuntah aku dengan perangai beberapa kerat Cina Malaysia yang kononnya hendak menjadi juara dalam memperkatakan 'racist' atau perkauman.


Aku hendak perkata mengenai isu yang sengaja dibakar ini saban hari semenjak PRU12 dengan sengaja, berlaku dengan kerap(regular) dan secara konsisten.


Persoalan pertama aku mengenai Perlembagaan Malaysia. Apakah boleh dengan sewenang-wenangnya mereka yang sengaja buat diri mereka menjadi bangang dan memperlihatkan diri mereka seolah-olah bangang, cuba membangangkan rakyat(baca Cina dan India)??? Apakah hak mendefinasi terhadap Perlembagaan Malaysia baik secara keseluruhan mahupun secara satu-satu terhadap perkara-perkara tertentu dalam Perlembagaan Malaysia boleh dibuat atau ditafsir secara wewenang hanya kerana anda berpangkat sebagai Yang Berhormat???



Dalam artikel mana dalam Perlembagaan membenarkan seseorang itu mentafsirkan sendiri dan mebahaskannya seolah-olah tafsiran anda itu sah dan wajib diwartakan lalu terpaksa dita'ati? Apakah sehingga sebebas itu? Bagaimana pula jika pentafsirannya itu tersasar sebegitu jauh sehingga bukan sahaja menimbulkan kekeliruan, malah menimbulkan keresahan sehingga dituruti pula dengan perasaan marah terhadap sipentafsir. Malah rakyat yang menghayati perlembagaan juga menjadi marah apabila sipentafsir yang bangang tadi menghambat pula kawan seBANGANGANNYA kedalam 'Kandang Keliru' sambil memaksa mereka meneran keluar kata-kata seirama yang senada bunyinya. Yang aku paling geram sekali, mereka yang sekandang dengan kita juga menghidu 'asap asap bangang dan keliru' si pentafsir yang bangang tadi lalu menghembus 'asap' tersebut kemuka kita sehingga kita tersedak dan hampir termuntah api kemarahan. Nasib baik sekarang hanya mereka yang meraban depan mikrofon parlimen sahaja yanhg marah, bagaimana pula jika rakyat yang tanpa mikrofon pula bertindak kerana 'asap' berkenaan mula menular keluar dan merawang dan menyerap kedada rakyat? Dan bagaimana pula tindakan yang akan diambil oleh rakyat yang telah menghiduserap 'asap' tadi yang telahpun decemari dengan pelbagai 'asap tokoktambah' yang boleh menyemarakkan api kemarahan yang sedia membara sejak PRU12 yang lepas dek gara-gara mereka yang diketuai oleh simata sepet yang terus memainkan isu Melayu itu racist?

Manakala apabila ada anak muda Melayu yang ingin menyuarakan apa yang telahpun tekandung dalam akta pula yang dipelangkung dengan perkataan 'racist'!!! Sedangkan apa yang disuarakan itu secara jelas menjurus kepada ilham murni penyatuan kaum diMalaysia berdasarkan apa yang telah dipratikkan diseluruh dunia kecuali Malaysia. Jika tafsiran Malaysian Malaysia secara ikhlas ini ditolak oleh mereka dengan alasan yang setakat tahap 'circus clown' yang menghidangkan lawak bertaraf 'slapstick', adakah mereka ini layak sebenarnya berdiri dalam Parlimen Malaysia yang mulia itu sebagai MP? Apakah rakyat yang mereka wakili begitu mengagongkan wakil mereka yang hanya dapat berhujah setaraf Awang atau Ah Hiang mahupun Muniandy yang bersidang dikedai kopi milik mamak malabar?

Mempertikaikan apa yang telah diterima semenjak Malaya mencapai kemerdekaan menunjukkan kedangkalan mereka terhadap maksud perkauman itu sendiri. Kerapkali mereka bercakap seperti 'orang mabuk' bila melepaskan fitnah tak bertempat terhadap orang Melayu, namun apabila sekali sahaja Melayu bersuara berlandaskan konsep penyatuan, ereka pula menolak dan tetap ingin menarikan tarian hidup mereka menurut kabilah asal mereka.

Assimilation atau asimilasi. Apa pula terjemahan dan tafsiran untuk itu? Atau mereka sengaja dengan bangang mentafsirkan sebagai Islamisasi? Sehinggakan setiap kali ada berlaku pemindahan ugama(converting) seolah-olah ia juga bermakna penghapusan etnik? Tidakkah anda nampak bahawa proses assimilasi ini juga dengan cara yang bangang cuba dimanipulasi dengan mengelirukan bangsa mereka sebegitu rupa? Hoi!!!
Asimilasi bukannya Islamisasi!

Nah....nak jadi pm? Awat? Obama tu boleh jadi Presiden Amerikakah kalau dia tu seorang Islam? Bukankah dia pernah dipertikaikan mengenai status ugamanya oleh seteru politiknya? Bahkan sekarang ini dia dah ada satu lagi anugerah agama, iaitu diterima sebagai bangsa yahudi dan beragama yahudi serentak dengan perakuan beliau sebagai penganut kristian yang ta'at. Dan beliau mengakui menjalani kehidupan beliau sepertimana rakyat amerika yang lain yang sudah tetnunya bertentangan dengan cara hidup dan budaya majoriti rakyat Malaysia. jadi siapakah majoriti itu? Apakah mereka yang bercakap pasal perkauman itu rela mengamilasikan hidup dan budaya mereka mengikut majoriti? Maka jika mereka mahu mengamilisasikan hidup mereka menurut majoriti seperti diamerika(jauh sangat kot) atau di Thailand, Indonesia, Laos, Kampuchea, Veitnam dan Filipina?

JADI, SIAPAKAH SEKARANG INI YANG TIDAK MAHU BERFIKIR DILUAR *'TSIA'?

JADI, SIAPAKAH SEKARANG INI YANG TIDAK MAHU BERFIKIR DILUAR TEMPURUNG?

JADI, SIAPAKAH SEKARANG INI YANG TIDAK MAHU BERFIKIR DILUAR KOTAK?


*mangkuk tingkat yang sinonim dgn etnik cina.

Jadi sebagai kesimpulan siapakah yang sebenarnya telah dengan sengaja dan bersistematik menimbulkan kekeliruan dan keresahan serta kemarahan oleh majoriti rakyat? Saya berani kata yang majoriti rakyat memang marah dengan ahli-ahli politik atas kenyatan biadap mereka terhadap etnik melayu, terutama dari gerakan dan mca yang mendapat sokongan dap. Mereka secara liar telah dengan sengaja dan songsang disertai dengan nafsu liar mentafsirkan secara salah Ketuanan Melayu dan keistimewaan Bumiputera dan sepatutnya mereka yang diadukan kepada polis. Kesalahan ini adalah bersamaan pada saya dengan menderhaka kepada Yang diPertuan Agong sebagai Raja/Sultan yang bertanggungjawab memelihara keunggulan dan keutuhan Pelembagaan Malaysia.

Dan tempat mereka yang paling sesuai ialah ISA. Ujudnya manusia seperti inilah menyebabkan ISA perlu terus ujud. Kerana ada orang seperti inilah maka saya perlu terus menyokong ISA. Bukan kerana etnik bukan bumiputera, tetapi 'api' yang sengaja ditiup oleh mereka.

MENGENAI LKS

Untuk pengetahuan, pada pandangan aku LKS bukanlah seorang yang hebatpun, apa sebab aku kata demikian? Kerana jika beliau rakyat malaysia yang benar-benar mahu menjadi rakyat yang patuh sepatatnya blog beliau ada juga artikel berbahasa melayu yang beliau hasilkan sendiri hasil dari perahan otaknya yang kononnya bijak mempersoalkan Perlembagaan Malaysia, Ketuanan Melayu dan hak keistimewaan bumiputera. Aku kata begitu kerana bila menggoogle nama dia, ada tiga portal yang menghidangkan benda yang sama iaitu blog.limkitsiang.com, www.limkitsiang.com dan limkitsiang.blogspot.com dimana hanya ada 2 bahasa untuk kita pilih, iaitu bahasa Inggeris dan bahasa ibunda beliau. Apakah beliau belum bersedia untuk mengasimilasikan diri beliau dengan majoriti rakyat Malaysia? Atau beliau fobia dengan Islamisasi sehingga tidak dapat membezakan dengan Asimilasi?

Jadi kepada mereka-mereka yang secara sembrono mengeluarkan kenyataan mengenai Ketuanan Melayu;

Kalau benar begitu, ternyatalah mereka memang BANGANG!
Kalau sebaliknya mereka SENGAJA BUAT-BUAT BANGANG!

Kalau benarlah mereka-mereka yang telahpun dengan selamba dan tanpa sesal, malah mempertahankan kenyataan mereka berkenaan Ketuanan Melayu yang dengan sengaja dan sedar, sepatutnya merekalah yang terawal menyokong saranan yang terdapat dalam laporan jawatankuasa Barnes(1950),penyata Razak(1956) dan laporan Rahman(1960) . Maka Saranan Datuk Mukhriz sebenarnya umpama 'stain remover' yang telah mendedahkan kekotoran disebalik kain yang nampak speerti 'putihbersih' tetapi amat kotor kerana kekotoran itu tidak begitu jelas pada pandangan mata kasar awam!!!

0 Responses to MENTAFSIR SECARA KURANG BIJAK(baca BANGANG!!!)

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ