SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

11/12/2008

Posted by Detguaq Friday, December 12, 2008

Dari tanah kita datang, kepada tanah kita kembali
Jenazah sedang diusung dengan penuh cermat dan hormat
Saat-saat dimana jenazah sedang diuruskan diliang(atas dan bawah)

Jasamu diKenang......




32:11. Katakanlah, "Malaikat maut yang diamanahkan untuk kamu akan mematikan kamu, kemudian kepada Pemelihara kamu, kamu dikembalikan."


3:185. Tiap-tiap jiwa akan merasakan mati, dan sungguh, kamu akan dibayar sepenuhnya upah kamu pada Hari Kiamat; sesiapa yang disingkirkan daripada Api dan dimasukkan ke Taman, akan mendapat kemenangan. Kehidupan dunia adalah tiada, melainkan kesenangan yang memperdayakan.




Salam kepada semua.

Aku yang turut sedih ingin terlebih dahulu mengucapkan takziah kepada Kanda Aziz Din, AJK UBJ dan Izham Din, N/Ketua PUCGC yang juga salah seorang G2 diatas kematian mengejut ayahnda mereka yang aku anggap juga ayahnda aku kerana mengenali beliau semenjak aku masih 'kanyiaq' lagi.

Din bin Abd Rahman adalah seangkatan dengan nenda aku semasa zaman perjuangan kemerdekaan dahulu. Dalam umur 80an, tiada tanda bahawa beliau ada menderita penyakit yang berat. Setiap pagi rutin beliau setrelah bersara dari profession sebagai 'petition writer' adalah mencapai 'ge-khek' untuk kepekan atau kemana sahaja didalam kawasan GC. Malah rutin kemasjidpun adalah seperti biasa sehinggalah saat kematian beliau tiba.

Seorang yang mudah digauli dan amat sederhana dalam menjalani kehidupan. Diantara pejuang UMNO yang tulin, tanpa mengharap kekayaan dunia, semuga kesenangan yang abadi Allah kurniakan kepada beliau diNegara Akhirat kelak, Allahu'Alaam.

Akhirnya aruah selamat disemadikan.

Kemudian aku bergegas keHSAH Sg Petani. Sekujur tubuh dengan diselirati tiub pernafasan dan cecair begitu payah menarik nafas dalam keadaan koma......kawan rapat kepada istriku sedang berhadapan takdir yang Allah sahaja penentunya. Kemalangan semasa keluar ketempat kerja amatlah menyedihkan. Tulang belakangnya hancur, tulang tengkoknya berselisih dan kedua-dua tulang bahunya patah....Allah.....itu sahaja kalam yang keluar dari mulut aku. Suaminya sugul dan membisu....tiada kata dari mulut hanya anak mata menceritakan kegundahan dikalbu. Ibunya yang tidak pernah pulang kerumah semenjak hari mula beliau dimasukkan keHSAH dapat aku rasakan telah hilang harapan. Kesihan kepada anaknya yang seramai empat orang yang kebingungan mengelilingi ibunya yang bertarung dengan kecederaan dalaman yang parah...... Semuga keluarganya maklum akan tindakan susulan yang sewajarnya mereka lakukan, InsyaAllah.

Turun kearas setingkat kebawah, seorang lagi kawan kepada isteriku terlantar dalam keadaan manyau akibat bius, baru menjalani pembedahan memotong usus yang dijangkiti kuman kerana kesan dari kecederaan saraf yang melarat dari kaki hingga ke perut semasa terjatuh dari foklift dua tahun dahulu, ketika bekerja. Walaupun mulutnya cuba bercakap dengan senyuman tawar yang cuba melindungi kedukaan, namun pancaran kesugulan dari riak wajah tidak dapat disembunyikan.....beraya didalam wad adalah saat yang memilukan bagi sesiapa sahaja yang sakit.

Secara tidak sengaja aku terlihat seorang kawan sepermainan aku yang tinggal diMerbuk yangbaru sahaj selesi menjalani pembedahan membuang usus yang dihinggapi barah dan sedang dalam proses kimo.....bakal botaklah kepala yang sedia kurang rambutnya...itulah jenaka yang langsung tidak mengundang tawa dari kau, tetapi hiba yang menyelinap keperasaan aku.

Pada mereka-mereka yang Allah masih berikan peluang meneruskan hidup walaupun dalam keadaan kurang sempurna, aku mohon kepada Allah(juga kepada diri aku, ibu aku dan keluarga aku yanh masih hidup) agar terus-terusan menempatkan kami sebagai orang yang percaya kepadaNya sehingga mautNya menjemput kami.

7:125 Sesungguhnya kepada Pemelihara kami, kami balik

7:126. Dan kamu mendendami kami hanya kerana kami percaya kepada ayat-ayat Pemelihara kami apabila mereka datang kepada kami. Wahai Pemelihara kami, tuangkanlah kepada kami kesabaran dan matikanlah kami dalam kemusliman.

*Terimakasih kepada YB DUN Guar, Dato' Dr Ku Abul Rahman Ku Ismail kerana sudi menziarahi keluarga aruah, juga kepada seluruh warga Guar Chempedak tidak kira siapa yang juga sudi menziarahi jenazah beliau. Begitu juga terimakasih kepada X ADUN Dato' Razak yang lebih awal menziarahinya...

**Walaupun KB,TKB dan NKB tidak sempat menziarahi jenazah Pak Su kerana tidak sempat balik, aku difahamkan dan dimaklumkan bahawa mereka ada menghubungi Kanda Aziz Din dan Izham Din bagi menyampaikan rasa sedih dan mereka terhadapa peristiwa kembalinya Pak Su Din kepada Pencipta kita.

1 Responses to 11/12/2008

  1. Adzlee Lee Says:
  2. takziah kepada sdr aziz din

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ