SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

BALING BATU SEMBUNYI BATU

Posted by Detguaq Saturday, November 29, 2008

Ini sebagahian dari sedutan dari Malaysiakini:

Chua: Kita tidak terima Ketuanan Melayu
Nov 27, 08 4:36pm

Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek hari ini berkata konsep perkongsian kuasa dalam Barisan Nasional (BN) mesti diubah.

Katanya slogan 'Ketuanan Melayu', hubungan Tuan dan Hamba, tidak boleh diterima lagi.

"Kita menerima kepimpinan Melayu, tetapi bukan Ketuanan Melayu," katanya dalam ucapan penerimaan Anugerah Kancil di Petaling Jaya hari ini.

"Bila kita berkata tolak 'Ketuanan Melayu', kita bukannya mencabar hak-hak istimewa orang Melayu. Ianya terkandung dalam perlembagaan kita dan tiada siapa pun boleh mengenetapikan pada masa ini.



Dan ini pula dari Chew Mei Fun yang aku petik dari Utusan Malaysia:

Ketuanan Melayu tidak lagi relevan - Mei Fun

KUALA LUMPUR 28 Nov. - Ketua Wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun turut menyifatkan konsep ketuanan Melayu tidak lagi relevan hari ini atas alasan semua rakyat menyumbang kepada pembangunan negara.

Sambil menyokong kenyataan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek mengenai perkara itu semalam, beliau berkata, di tanah air ini semua rakyat adalah tuan tanah Malaysia.

''Oleh itu kita sama-sama bangunkan negara,'' katanya selepas mempengerusikan dialog antara Exco Wanita MCA dengan 19 ahli bahagian Wanita, Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) cawangan Miri di sini hari ini.

Ditanya apakah pandangan Soi Lek itu selari dengan semangat UMNO yang menjadi ahli komponen dalam Barisan Nasional (BN), Mei Fun berkata:

''Kita tidak dapat memberi arahan supaya semua orang bersetuju dengan pandangan mereka.

''Biar mereka mempunyai pandangan yang tidak sama tetapi apa yang penting ada semangat kerjasama antara satu sama lain.

''Apa yang disuarakan oleh Soi Lek itu selaras dengan konsep kongsi kuasa dalam BN,'' katanya.

Mei Fun berkata demikian sebagai reaksi kepada kenyataan Soi Lek yang berpendapat konsep ketuanan Melayu tidak relevan hari ini dan telah ditolak rakyat pelbagai kaum khususnya generasi muda.

Soi Lek berkata, konsep itu mungkin sesuai apabila ia dirangka sebelum kemerdekaan negara tetapi tidak lagi hari ini berikutan rakyat memberi isyarat jelas menerusi pilihan raya umum lalu.

Soi Lek memberitahu demikian ketika menyampaikan syarahan di Subang Jaya, kelmarin.


Dan yang akhir ini pula ialah dari Ketua depa:

MCA tak persoal ketuanan Melayu - Tee Keat

29/11/2008 3:29pm

JOHOR BAHRU 29 Nov. _ Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata, kenyataan Timbalannya, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berhubung ketuanan Melayu tidak menggambarkan pendirian parti itu yang mewakili masyarakat Cina.

Tegas Tee Keat, sebarang kenyataan mengenai isu tersebut akan dibuat oleh jurucakap parti di peringkat kebangsaan dan negeri di bawah biro penerangan.

Justeru, pendirian peribadi tidak boleh dianggap sebagai pendirian parti, kata Menteri Pengangkutan itu selepas mempengerusikan Jawatankuasa Perhubungan MCA Johor di bangunan MCA negeri di Jalan Segget di sini hari ini.- Utusan.


Adakah kita sudah lupa kenyataan lalu oleh pemimpin Gerakan, diharap kita tidak mudah lupa.

Apakah kita mahu telan begitu sahaja apa yang telah dilepaskan dari mulut Tan Lian Hoe? Dia telah meng'hoe' hati seluruh Melayu dengan hujah dangkal ketika menang tanpa bertanding jawatan Ketua Wanita Gerakan tempohari. Apa yang beliau buat? Hanya penafian yang longgar selonggar 'hoe' yang tertanggal pin dibelakang 'Backhoe' aka 'carimakan'. Jika tidak takkanlah pemimpin PAS dan UMNO mendesak beliau menmohon maaf didalam Dewan Rakyat!!! Dan sehingga kini adakah dia sudah benar-beanr meminta maaf? Bagaimana pula reaksi pemimpin teratas Gerakan?

Ini kenyataannya:

“Kita lupa atau sengaja lupa bahawa hari ini semua rakyat negara ini tanpa mengira kaum adalah Anak Malaysia dan Rakyat Malaysia. Kita bukan penumpang. Asal usul kita sama. Orang Melayu datang dari kepulauan Melayu di Nusantara.

Orang Cina dari Negara China. Orang India dari Negara India."


Apa maksud beliau dengan datang? Apakah Tanah Melayu ini dahulunya tidak berpenghuni dan orang Melayu datang dari jauh??? Dimana sebenarnya Nusantara jika tidak bersekali dengan Tanah Melayu ini?
BANGANG!!!

Dan nada ini diikut dengan tanpa sedikitpun lari 'pitching'nya dikuti pula oleh pemimpin MCA walaupun rentaknya berlainan....Macam jeritan lotong disahut ungka.

Tan Lian Hoe lempar batu, lepas lempar, Koh Su Kun sembunyi batu.
Chia Soi Lek lemar batu, lepas lempar, Ong Tee Kiat tolong sembunyi pula batu tu.
Tangan orang yang membaling batu tu tetap mendepang bangga......
Tetapi tangan Melayu yang bersuara diikat selama tiga tahun oleh Melayu sendiri!!!

Dua-dua batu tu memang kena semua kepala Melayu, termasuk
RAJA-RAJA MELAYU!!!

1 Responses to BALING BATU SEMBUNYI BATU

  1. Chua Soi Lek & pemimpin MCA yg lain tak sepatutnya menyentuh hal Ketuanan Melayu sbg salah satu usaha untuk raih sokongan bukan Melayu. Tindakan Chua dikutuk sekeras-kerasnya oleh segenap Melayu.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ