SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

ANALISIS MENGENAI G7+2 DAN G2+2

Posted by Detguaq Thursday, October 30, 2008

Aku tahu mengapa ramai pemimpin agak liat untuk membicarakan mengenai G7 +2 dan G2+2 secara telus. mereka-mereka yang dah lama berkecimpung didalam politik peringkat elit, baik diperingkat bahagian dan pusat amat tahu akan erti ni'matnya menjadi G7 +2 dan G2+2 setiap kali menjelang pemilihan.

Manakan tidak, semasa pemilihan inilah setiap calon akan diperah, ya...setiap calon akan diperah. Bila hasiol perahan diperolehi, maka perahan yang paling bernilailah yang akan diberi undi,. namun begitu terdapat juga pemerah-pemerah(pemeras?) ini akhirnya kembali memberikan undi mereka kepada calon kesukaan mereka walaupun mereka telah memerah calon-calon tertentu dengan pelbagai janji tertentu!!! Maklumlah siPenyamun berurusan dengan siPerompak ataupun sebaliknya. Kita anggaplah siPerompak adalah lebih besar dananya daripada sipenyamun.

Siperompak sentiasa sahaja merompak secara berterusan bagi menampung dana aktivitinya dari kantung perbendaharaan kerajaan dengan pelbagai cara terutamanya dari segi merasuah bagi mendapatkan sesuatu didalam perniagaan. Duit dari keuntungan itu dikumpul untuk digunakan bagi memberi dan membeli penyamun yang hadir 3 tahun sekali(sejak paklah ni dah jadi tak betoi dah...)itu.

Permainan inilah yang memeriahkan PAU sejak sekian lama.

Bagaimana pula jika saranan untuk menghapuskan peranan 'double handling' ini berjaya? Sudah tentu mesyuarat dicawangan kureng ummph bila mereka yang menawarkan diri untuk AJK Cawangan dan G7 bertandang dengan membawa 'serawa lenggak' saja. ni.Tuan rumah(ahlul UMNO cawangan) pula yang nak kena sediakan juadah kepada tetamu.

Diperingkat Bahagian? Mungkin selepas ini AJK bahagian tidak lagi berebut-rebut untuk menjadi G7 +2 dan G2+2, malah pakat-pakat tolak dan buka pencalonan untuk ahli biasa sahaja, pasai apa? Pasai tak boleh habuan dah...... pipun buat apa, habihkan duit poket sendiri, bukan boleh buat duit dah...... Silap-silap Ketua Bahagianpun hantaq wakil saja(tu pun jika dibolehkan oleh perlembagaan) atau lepas ni ahli-ahli pakat desak ubah perlembagaan agar orang lain boleh ganti KUB(bukan MKT) masa PAU. Manakala setiap kali MPB, lenganglah rumah-rumah Ketua cawangan, tidak seperti biasa, ada saja serbuan oleh team-team yang hendak bertanding. Jawatan campaign managerpun menjadi tidak mencabar dari segi bajet-membajet! Dan bila tiada sessi bajet-membajet oleh campaign manager, maka tidaklah beliau boleh manipulate akaun untuk kikis duit calon.....hishhh kerja haram lagi. Sapa ada idea untuk peringkat bahagian ni, boleh contribute....silakan!

Diperingkat Pusat: Hmm.... Bolehkan anda bayangkan PWTC apabila PAU semasa pemilihan tiada lagi kuasa mengubah keputusan MPB oleh G7 +2 dan G2+2??? Tentulah suasananya longlai dari hari pertama hinggalah kehari terakhir.....kerana apa? Tiada lagi duit dari perahan rasuah oleh calon berlegar diruang legar!!! Maka perniagaan oleh para peniagapun bolehlah kita jangkakan...... Mungkin yang paling laku sekali ialah kacang rebus saja. Cofee housepun mungkin ditutup awal sebab mana ada ahlul biasa berani bertenggek tanpa sponsor!!! Dan sapa nak sponsor jika tak dapat memerah? Ya lah, tangan yang memerah ni kan ada jari, yang melilih dari jari tulah yang digunakan untuk belanja ahlul marhien dicofee house....nak kluaq duit dari poket sendiri??? Tunggu kiamatlah...... Dan G7 +2 dan G2+2 mungkin kena bawa mai khemah dan ubat nyamuk jenis lingkaq dan ramai-ramai buat 'camp'aign kat Dataran Merdeka.....fuh!!! Adventerous!!! Baru semangat semasa Malaysia hampir merdeka dapat dihudupkan semula!!!

Dan tentu kita semua boleh bayangkan apa lagi kejutan yang akan berlaku jika peranan G7 +2 dan G2+2 ini dilupuskan kuasa 'double handling' dalam pengundian bagi membolehkan UMNO menzahirkan undi yang benar-benar mewakili akaq umbi!!!

Dan walaupun Hamid Albar bukanlah antara menteri yang aku sukai cara beliau berpolitik, tetapi kenyataan terbaru beliau yang bunyinya sama dengan apa yang aku dan beberapa orang bloggers lagi suarakan, iaitu menghapuskan peranan G7 bagi mengambarkan undi terus oleh akar umbi menunjukkan desakan oleh ahlul marhien UMNO semakin didengari, dan aku berharap sangat ianya bukanlah retorik, kerana SILpun benci rasuah dalam politik dan retorik. Suci betullah SIL sorang ni. Kheeiiyyiiaaqq Ptuihhh!!!

2 Responses to ANALISIS MENGENAI G7+2 DAN G2+2

  1. TULIS ONLINE Says:
  2. Salam Blogger,

    Semoga 'kesayangan' anda akan sentiasa bersama anda.

    Jika sayangkan Umno, berbakti dan ubahlah Umno yang ada sekarang.

    Ikhlas,

    Sarfarizmal Saad

     
  3. Detguaq Says:
  4. Salam Sarfar, saya dan anda juga wajib akur bahawa sayang kita kepada apapun tidak kekal. Sayang yang hakiki ialah hanya pada Allah Semata.

    Terima kasih atas komen anda.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BLOG ARCHIVES

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ